کد خبر: ۲۷۹۷
۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
در ۶ ماه نخست امسال، استان‌های خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، هرمزگان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی و گلستان گرم‌ترین استان‌ها بوده‌اند.

آخرین گزارش سازمان فضایی ایران از داده‌های دریافتی از دو ماهواره اروپایی و آمریکایی حاکی است در ۶ ماه نخست امسال، استان‌های خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، هرمزگان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی و گلستان گرم‌ترین استان‌ها بوده‌اند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، با استفاده از دمای روزانه سطح زمین می‌توان نقشه حداکثر دمای ماهیانه را برآورد کرده و توزیع جغرافیایی الگو‌های حرارتی در سطح کشور را شناسایی و بررسی کرد.

گرم‌ترین شهر‌های ایران در۶ ماه اول سال کدامند؟

همچنین می‌توان نقشه‌های حداکثر دمای ماهیانه و فصلی را نسبت به تاریخ مشابه در سال‌های گذشته مورد بررسی قرار داد. تولید و مقایسه این نقشه‌ها برای متخصصین در حوزه‌های کاربردی مختلف بسیار مهم و با اهمیت است.

سازمان فضایی ایران با استفاده از تصاویر دریافتی از ماهواره ترا (سنجنده مادیس)، بیشینه دمای ماهیانه، میانگین بیشینه دمای ماهیانه، میانگین دمای ماهیانه و حداقل دما کشور در۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ را استخراج کرده است.

بر اساس داده‌های به دست آمده، بیشترین دمای ثبت شده در کشور مربوط به خرداد ماه حدود ۸۰/۶ درجه سانتی گراد است.

گرم‌ترین شهر‌های ایران در۶ ماه اول سال کدامند؟

وضعیت پارامتر‌های دمایی کشور در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰

همچنین مطابق بررسی‌های انجام شده گرمترین استان‌های کشور در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ استان‌های خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، هرمزگان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی و گلستان هستند.

سیستان و بلوچستان و کرمان در تمام ماه‌های دو فصل ابتدایی امسال به عنوان گرم‌ترین استان‌ها معرفی شده‌اند.

دمای سطح زمین (Land Surface Temperature:LST) که بیشتر حاصل بازتابش پوشش‌های طبیعی شامل خاک، برف و پوشش گیاهی است از جمله متغیر‌هایی است که اطلاعات مفیدی را در رابطه با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی زیر سیستم‌های زمین (هوا کره، آب کره، خاک کره، گیاه کره و انسان کره) و فرآیند‌های آن‌ها فراهم می‌کند.

این نوع از دما، تابعی از انرژی خالص در سطح زمین است که به مقدار انرژی رسیده به سطح زمین، گسیل‌مندگی سطح، رطوبت و جریان هوای اتمسفر بستگی دارد. دمای سطحی زمین در بسیاری از مطالعات علمی از قبیل اقلیم شناسی، هواشناسی، کشاورزی، هیدرولوژی، زمین شناسی، باستان شناسی و مصرف انرژی به‌عنوان یک عامل مهم مطرح شده و از جمله پارامتر‌های مهمی است که می‌تواند نشان دهنده تغییرات دما در سطح زمین باشد.

با تحلیل و بررسی نقشه‌های LST، اطلاعات مفیدی در زمینه بررسی پدیده‌های مختلف از جمله تجزیه و تحلیل جزایر حرارتی در کلان شهرها، تشخیص آنومالی‌های حرارتی مربوط به زلزله، شناسایی منابع زمین گرمایی، پایش خشکسالی و آتش‌سوزی را می‌توان تهیه کرد.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر