کد خبر: ۳۲۶۷
۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
در سال ١٣٩٩، ۴۶.۵ درصد از افراد ١٥ ساله و بیش‌تر اظهار کرده ‏اند ورزش کرده و ۵۳.۵ درصد ورزش نکرده‌اند.

طبق گزارش‌های رسمی، در سال ١٣٩٩ سرانه ورزش هر فرد ١٥ساله و بیشتر، به طور متوسط ١٣ دقیقه و ١٨ ثانیه در روز و سرانه ورزش کرده‌ها ۲۸ دقیقه و ۳۸ ثانیه بوده است.

به گزارش اکوپل نیوز، طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار از طرح‌های آماری جدید مرکز آمار ایران است که با هدف شناخت فعالیت‌ها و رفتار‌های فرهنگی خانوار‌ها و استفاده از آن برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور طراحی شده است.

این آمارگیری در سال ١٣٩٩، برای افراد ١٥ ساله و بیشتر با ٤٣ هزار و ۷۰۰ خانوار نمونه شهری و ١٨ هزار و ۸۶۰ خانوار نمونه روستایی و در کل به ٦٢ هزار و ۵۶۰ خانوار مراجعه شده و اطلاعات مرتبط با حوزه کتاب و نشریات، موسیقی، شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی، تغذیه، سرمایه اجتماعی و ... افراد ١٥ ساله و بیشتر اخذ شده است.

هر فرد ایرانی چند دقیقه ورزش می‌کند؟

در سال ١٣٩٩، ۴۶.۵ درصد از افراد ١٥ ساله و بیش‌تر اظهار کرده ‏اند ورزش کرده و ۵۳.۵ درصد ورزش نکرده‌اند.

استان‎‌های سمنان، البرز و فارس به ترتیب با ۶۶.۱، ۵۷.۶ و ۵۶.۹ درصد بیشترین و استان‏‌های کرمان با ۳۸.۸ درصد، لرستان با ۳۵.۵ درصد و سیستان و بلوچستان با ۲۰.۲ درصد کمترین درصد افراد ١٥ ساله و بیشتر ورزش کرده را در سال ١٣٩٩ دارا بوده ‏است.

نتایج، حاکی از آن است که بیش از ٧٠ درصد افراد ورزش کرده، به صورت انفرادی و کمتر از ٣٠ درصد این افراد به صورت گروهی ورزش کرده‌اند.

محل سکونت با ٣٧ درصد، بیشترین مکانی بوده است که افراد در آن‌جا ورزش کرده‌اند. ۲۱.۹ درصد افراد در پارک‌‏ها، ۲۱.۴ درصد در سالن‌های ورزشی خصوصی، ۸.۳ درصد در سالن‌های ورزشی عمومی و ۱۱.۳ درصد در سایر فضا‌های عمومی ورزش کرده اند.

بیش‌ترین نوع فعالیت ورزشی که توسط افراد ١٥ ساله و بیش‌تر انجام شده، نرمش و پیاده‌روی، آمادگی جسمانی و ایروبیک، فوتبال، پرورش اندام و والیبال بود و بعد از آن سایر فعالیت‌های ورزشی قرار داشته است.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر