کد خبر: ۹۱۵۷
۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴
ایران در جدیدترین واکنش خود به متن نهایی توافق احیای برجام، خواستار تضمین برای دریافت غرامت از آمریکا در صورت خروج رئیس‌جمهوری بعدی این کشور از این توافق است.

«سی‌ان‌ان»، شبکه تلویزیونی و خبری آمریکا به نقل از یک «مقام دیپلمات در منطقه» خبر داد که ایران در جدیدترین واکنش خود به متن نهایی توافق احیای برجام، خواستار تضمین برای دریافت غرامت از آمریکا در صورت خروج رئیس‌جمهوری بعدی این کشور از این توافق است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز، اتحادیه اروپا هفته گذشته متن نهایی احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام را به آمریکا و ایران ارائه داد.

ایران دوشنبه شب با رعایت ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا به این متن پاسخ کتبی داد. اگرچه پاسخ ایران تا کنون منتشر نشده است، ولی محمد مرندی، مشاور ارشد تیم مذاکره کننده ایران در توئیتی نوشت که: «به توافق نزدیکتر هستیم، ولی تا مشکلات باقیمانده حل و فصل نشوند، کار تمام نیست».

ایران برای احیای برجام و خارج نشدن آمریکا از توافق خواهان تعیین غرامت است

منبع دیپلمات که به گفته «سی‌ان‌ان» از جریان مذاکرات مطلع است به این شبکه گفته است: «ایران از احتمال خروج دوباره آمریکا از توافق و تکرار تصمیم ماه مه ۲۰۱۸ دونالد ترامپ و وضع تحریم‌های جدید نگران است.

اگرچه به نظر می‌رسد در نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌ها به ویژه در مورد تحریم‌های غیرمستقیم شرکت‌های ایرانی فعال در خارج از کشور پیشرفت‌هایی حاصل شده است، ولی مهم‌ترین مانع احیای برجام، تضمین‌های درخواستی ایران برای دریافت غرامت در صورت خروج دولت‌های آینده آمریکا از این توافق و عدم ارائه راه حل موثر برای این مسئله است.»

محمد مرندی، مشاور ارشد تیم مذاکره کننده ایران در وین نیز به «سی‌ان‌ان» گفته است که ایران به دنبال تضمین‌هایی است که آمریکا در صورت خروج مجدد از برجام مجبور به پرداخت تاوان شود. وی روز دوشنبه در توئیتی نوشت که اختلافات در دو موضوع هنوز برطرف نشده است.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر