کد خبر: ۹۲۰۵
۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۱
نامناسب‌ترین زمان برای خواب، بعد از نیمه شب بود، احتمالا به این دلیل که فرصت دیدن نور صبح که ساعت بدن را از نو تنظیم می‌کند، کم می‌شود.

بر اساس ثبت خواب و بیداری ۸۸ هزار داوطلب در طول یک هفته، محققان می‌گویند حداقل از نظر سلامت قلب، وقت بهینه خواب به نظر می‌رسد بین ۱۰ تا ۱۱ شب باشد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از بی بی سی، این پژوهشگران می‌گویند این بررسی نشان می‌دهد که تنظیم شدن ساعت خواب شب با ساعت بدن بر سلامت دستگاه قلب و عروق و کاهش احتمال سکته‌های قلبی و مغزی تاثیر می‌گذارد.

ساعت بدن یا چرخه تقریبا ۲۴ ساعته خواب و بیداری، بر تمام کارکرد‌های ما برای اساس یک ریتم ثابت تاثیر می‌گذارد از جمله بر میزان سوخت‌وساز و دمای بدن، هوشیاری و چابکی، و همچنین بر فشار خون و ضربان قلب. مختل شدن این چرخه بر سلامت تاثیر منفی دارد.

برای سلامتی قلب چه ساعتی بخوابیم؟

این تحقیق را موسسه "بایوبانک" بریتانیا در طول دو سال انجام داده و نتایجش در نشریه قلب اروپا منتشر شده است.

پژوهشگران هفت روز با دستگاهی شبیه ساعت مچی خواب و بیداری و معیار‌های دیگر را ۲۴ ساعته در داوطلبان ثبت کردند.

آن‌ها سپس وضعیت سلامت قلب و عروق این داوطلبان را در یک دوره بطور متوسط شش ساله زیر نظر گرفتند.

بیش از سه هزار نفر از این داوطلبان بزرگسال به بیماری قلبی عروقی مبتلا شدند.

بسیاری از این موارد در افرادی بود که دیرتر یا زودتر از زمان "ایده‌ال"، بین ۱۰ تا ۱۱ شب، به رختخواب می‌رفتند.

پژوهشگران عواملی مثل تفاوت مدت یا بی‌نظمی خواب داوطلبان را هم به حساب آوردند، اما باز هم نتیجه یکسان بود.

این پژوهشگران سعی کردند دیگر عوامل بیماری‌های قلبی را مانند سن، وزن و کلسترول خون را هم بررسی کنند و به این نتیجه رسیدند که این پژوهش نمی‌تواند رابطه علی و معلولی بین وقت خواب شب با بیماری قلبی را ثابت کند.

دکتر دیوید پلانز، نویسنده این پژوهش، از دانشگاه اِکسِتِر بریتانیا، گفت "با اینکه نمی‌توانیم از این پژوهش رابطه علت و معلولی را نتیجه‌گیری کنیم، اما نتایج نشان می‌دهند خواب زودهنگام یا دیرهنگام ممکن است باعث اختلال در ساعت بدن شود و پیامد‌های نامطلوبی برای سلامت قلب و عروق داشته باشد".

"نامناسب‌ترین زمان برای خواب، بعد از نیمه شب بود، احتمالا به این دلیل که فرصت دیدن نور صبح که ساعت بدن را از نو تنظیم می‌کند، کم می‌شود".

رجینا گیبلین، پرستار ارشد "بنیاد قلب بریتانیا"، می‌گوید: "این پژوهش گسترده این موضوع را مطرح می‌کند که ۱۰ تا ۱۱ شب، در بیشتر افراد می‌تواند زمان بهینه خوابیدن برای سلامت درازمدت قلب باشد. "

"با این حال مهم است به یاد داشته باشیم این پژوهش فقط ارتباط را نشان می‌دهد و رابطه علت و معلولی را ثابت نمی‌کند. تحقیقات بیشتری در باره زمان و مدت خواب بعنوان عامل خطر در بیماری‌های قلبی و عروقی لازم است".

به گفته پرستار گیلبن، خواب کافی برای سلامت کلی بدن از جمله سلامت قلب و عروق مهم است و بزرگسالان باید سعی کنند در شبانه‌روز هفت تا ۹ ساعت بخوابند، اما "خواب تنها عاملی نیست که بر سلامت قلب تاثیر می‌گذارد. "

"توجه به سبک زندگی هم مهم است، زیر نظر داشتن فشار خون و کلسترول، وزن مناسب، ورزش منظم، کاهش نمک و الکل و تغذیه متعادل هم برای سلامت قلب مفیدند".

گزارش خطا
برچسب ها: خواب سلامتی
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر