کد خبر: ۱۰۵۱۲
۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۶
علی شمع‌خانی معروف به علی شمخانی متولد ۶ مهر ۱۳۳۴ در شهر اهواز و از عرب‌های ایران است.

علی شمع‌خانی معروف به علی شمخانی متولد ۶ مهر ۱۳۳۴ در شهر اهواز و از عرب‌های ایران است.

به گزارش اکوپل نیوز؛ علی شمخانی فرمانده نظامی و از سیاستمداران جمهوری اسلامی است که به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر انقلاب اسلامی در این شورا فعالیت می‌کند.

وی دانش آموخته کارشناسی مهندسی کشاورزی و کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه جندی شاپور و دکتری استراتژی نظامی از دانشگاه عالی دفاع ملی است و دوره دافوس را نیز در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا گذرانده‌است.

شمخانی فعالیت سیاسی خود را علیه سلطنت پهلوی از دهه ۱۳۵۰ آغاز کرد که منجر به دستگیری او توسط ساواک شد و دوره‌ای را نیز در زندان اهواز سپری کرد و در پی آشنایی با افرادی، چون محسن رضایی و غلامعلی رشید، به عضویت گروه منصورون درآمد.

علی شمخانی در طول جنگ ایران و عراق از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران بود و از ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۰ فرماندهی سپاه خوزستان را برعهده داشت، در فاصله سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران بود و با حفظ سِمَت، از ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸ فرماندهی نیروی زمینی سپاه و از ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸ نیز معاونت اطلاعات و عملیات ستاد فرماندهی کل قوا را برعهده داشت.

زندگی‌نامه «علی شمخانی»

شمخانی در دولت چهارم برای مدت یک سال، از ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸ وزیر سپاه پاسداران بود، سپس به‌طور کامل به ارتش منتقل شد و در فاصله سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ فرماندهی نیروی دریایی ارتش و از سال ۱۳۶۹ با حفظ سمت، فرماندهی نیروی دریایی سپاه را نیز برعهده داشت.

وی در دولت هفتم و هشتم، در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ به عنوان وزیر دفاع فعالیت می‌کرد و یکی از ۱۲ نظامی ارشد با درجه سرلشکری در نیرو‌های مسلح ایران است.

وزارت دفاع

علی شمخانی در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کرد، اما از سید محمد خاتمی شکست خورد و پس از خاتمی و احمد توکلی در رتبه سوم قرار گرفت. با این حال خاتمی مجدداً وی را به مجلس برای تصدی وزیر دفاع پیشنهادی کابینه خود معرفی کرد و در کابینه دوم خاتمی نیز مجددا به سمت وزارت دفاع منصوب شد.

زندگی‌نامه «علی شمخانی»

تحریم علی شمخانی

روز جمعه ۲۰ دی ماه سال ۱۳۹۸ اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا موسوم به اوفک به دستور دونالد ترامپ، علی شمخانی در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

دریافت مدال عبدالعزیز

علی شمخانی نخستین وزیر ایرانی است که به دلیل نقش برجسته‌ای که در طراحی و اجرای سیاست تنش‌زدائی و توسعه روابط با کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس برعهده داشت، بالاترین نشان دولتی (مدال عبدالعزیز) را از پادشاه وقت عربستان سعودی دریافت کرد.

شمخانی رئیس و نماینده رئیس جمهور در جریان مذاکره از سرگیری روابط با عربستان سعودی بود که این توافق در اسفند سال ۱۴۰۱ در پکن صورت گرفت.

استعفا

علی شمخانی روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با انتشار شعری از محتشم کاشانی در توییتر کناره‌گیری خود از این سمت را تایید کرد.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر