کد خبر: ۱۰۰۵۲
۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
ما سالانه بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون دلار انرژی هایمان را هدر می‌دهیم، آیا نمی‌خواهیم در این کشور تصمیم بگیریم، چگونه حاضریم دست گدایی به هرجا دراز کنیم و پول دهیم، ولی حاضر نیستیم که اصلاحات لازم را انجام دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه سه‌شنبه‌های نظارتی مجلس پس از گزارش کمیسیون انرژی در مورد ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور گفت: اگر قانون رفع موانع تولید درست اجرا شود سالانه ۸۰ میلیون دلار انرژی صرفه جویی می‌شود.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۶ مهرماه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون انرژی در مورد ناترازی تولید و مصرف گاز در کشور، گفت: نمی‌خواهم به قبل برگشته و اشکالات را بگویم. از ابتدای جلسه همکاران من در کمیسیون و رئیس کمیسیون و همکارانی که از صحن برای صحبت کردن انتخاب شدند و وزیر محترم نکاتی را بیان کردند که جان کلام یک حرف بود؛ ناترازی، چالش و مانع جدی و اساسی ما در حوزه گاز است البته ما حتما این ناترازی را در بودجه هم داریم. این ناترازی را در بانک‌ها هم داریم. این ناترازی را در نقدینگی داریم، اما من اکنون درباره آن‌ها صحبت نمی‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر نفت، گفت: سوابق نشان می‌دهد دوستانی که پیش از من و شما، در مجلس و دولت بودند هم بار‌ها و بار‌ها همین موضوعات را از تریبون مجلس گفتند، وزرا همین بحث‌ها را تکرار کردند. رؤسای مجلس و بنده هم این‌ها را تکرار می‌کنیم.

محمدباقر قالیباف: سالانه بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون دلار انرژی هایمان را هدر می‌دهیم

وی با بیان اینکه مردم از من و شما، از مجلس و دولت توقع دارند که این موضوع را حل و فصل کنیم، اضافه کرد: در سال ۹۳ مجلس به این موضوع پرداخت و در بند الف و ب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر به موضوع مربوط به بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی پرداخت و بحث‌های بسیار در این باره انجام گرفت و راهکار ارائه داد، باید توجه کرد که قانون مذکور برای آن دوره مجلس و دولت نبوده و برای من و شما و مردم نیز است.

وی با طرح این پرسش که چرا یک بار درست فکر نمی‌کنیم؟ چرا ما نمی‌توانیم قانونی را که می‌تواند ما را از ناترازی نجات دهد اجرا نمی‌کنیم؟ مشکل کجاست؟ تصریح کرد: من می‌خواهم امروز صریح صحبت کنم؛ آقای اوجی، اگر جنابعالی و بنده به عنوان خدمتگزار مردم در قانونگذاری و اجرا حرفمان این باشد که ۱۰ درصد از صندوق توسعه ملی را به ما دهید یا اینکه ۸۰ میلیارد دلار پول دهید تا ناترازی را اصلاح کنیم باید این پرسش انجام شود که آیا این پول وجود دارد که داده شود تا این کار را انجام دهیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: جنابعالی می‌دانید، من می‌دانم، همه کارگران و مهندسان زحمتکش نفت می‌دانند، همه دلسوزان انقلاب و نظام می‌دانند، ما سالانه بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون دلار انرژی هایمان را هدر می‌دهیم، آیا نمی‌خواهیم در این کشور تصمیم بگیریم، چگونه حاضریم دست گدایی به هرجا دراز کنیم و پول دهیم، ولی حاضر نیستیم که اصلاحات لازم را انجام دهیم.

قالیباف با بیان اینکه بدون شک معلوم است که روش‌های اجرای ما، برنامه ریزی ما یا قانونگذاری ما اشکال دارد که نمی‌توانیم اصلاح را انجام دهیم، خطاب به وزیر نفت، گفت: خطابم در اینجا وزیر محترم یا دولت نیست، خطاب اولم به خودم و مجموعه مجلس و دولت با هم است، همه مسئول هستیم، چرا به گونه‌ای تدبیر نمی‌کنیم که این موضوع اصلاح شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخاری‌هایی که خانواده‌ها مصرف می‌کنند را ما در صنعت تولید کردیم، اضافه کرد: ما نتوانستیم قدرت خرید مردم را بالا ببریم که بخاری‌های خود را بهینه کنند یا منابع موتورخانه‌ها را درست کنند. این موضوعات مشکلات ما است، مشکلات مردم نیست، ما قانون نوشتیم، اما نتوانستیم تصمیم بگیریم و راهکاری درست ارائه کنیم.

محمدباقر قالیباف: سالانه بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون دلار انرژی هایمان را هدر می‌دهیم

وی ادامه داد: باید به گونه‌ای تدبیر شود که افرادی که به دنبال کاهش مصرف سوخت هستند اولین کسانی باشند که از این کاهش مصرف منفعت ببرند، اگر منفعت آن‌ها دیده نشود مصرف کاهش پیدا نمی‌کند، زیرا نه کسی که چند برابر اسراف می‌کند آنگونه که باید هزینه را پرداخت می‌کند نه فردی که کم مصرف می‌کند منفعت اقتصادی می‌برد، اگر ما این دو کار را تنظیم کنیم یعنی ناترازی در ناعدالتی.

قالیباف تصریح کرد: شما می‌گویید قیمت‌ها را پلکانی بالا می‌بریم، در وهله اول باید به این نکته توجه کرد که این موضوع سالیان سال است که اجرا می‌شود و در برخی موارد با اشکالاتی روبه رو بوده است، زیرا تا سیستم را هوشمند نکنیم به معنای هوشمندی در تولید، هوشمندی در توزیع، هوشمندی در انتقال و هوشمندی در ذخیره سازی، این کار‌ها به درستی اتفاق نمی‌افتد.

رئیس قوه مقننه کشورمان تصریح کرد: اکنون ما در مجلس ۹۰ دقیقه برای موضوعی وقت می‌گذاریم و در مورد موضوعاتی صحبت می‌کنیم که همه حرف‌های انجام نشده گذشته را با هم تکرار می‌کنیم و بنا است مثلا ۸۰ میلیارد دلار پول دهیم تا مشکل ناترازی گاز را حل کند. اما من به شما می‌گویم که شما ۸۰ میلیارد دلار اعتبار را ضایع می‌کنید، نباید اجازه دهیم که این منابع ضایع شود.

وی با بیان اینکه ما در این حوزه قانون داریم، اما در روش‌هایی که اجرا می‌کنیم دچار اشکال هستیم که باید با پیگیری آن‌ها را اصلاح کنیم، تصریح کرد: نظام حکمرانی انرژی در کشور سالانه ده‌ها میلیارد دلار از سرمایه ما را از بین می‌برد، گازی که می‌توان در پتروپالایشگاه‌ها استفاده شود یا در صادرات به کار گرفته شود و بزرگ‌ترین منابع درآمدی باشند را هدر می‌دهیم.

قالیباف ادامه داد: علاوه بر اینکه منابع درآمدی کشور را هدر می‌دهیم، خسارت‌هایی نیز با ایجاد آلودگی شهری و آلودگی آب و هوا و خاک ایجاد می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر نفت، گفت: می‌توان با انجام اقداماتی کمتر از ۳ تا ۴ ماه برای اجرای قانون رفع موانع تولید در حوزه حمل و نقل مسافر درون شهری اتفاقی رقم بزنیم که سالیان سال است که به آن بی توجه بوده ایم؛ با بررسی‌هایی که در گذشته در تهران انجام دادیم مشخص شد اگر هر مسافر با مترو جابه جا شود صرفه جویی ناشی از این موضوع حدود ۲۳ سنت می‌شود، این موضوع را با عدد و رقم با وزارت نفت به جمع بندی رسیدیم، حال اگر به جای ۲۳ سنت، ۱۳ سنت هم در نظر بگیریم با توجه به اینکه در حمل و نقل شهر تهران تمام زیرساخت‌های مترو، ایستگاه و ریل آماده است، سرفاصله هر قطار از جهت فنی می‌تواند حدود ۲ دقیقه باشد، اما این در حالی است که در حال حاضر به جای ۲ دقیقه، ۹ دقیقه است، این موضوع به این معنا است که اکنون حدود ۲ میلیون مسافر جابه جا می‌شود، در حالی که اگر تنها واگن بیاید این تعداد در روز به ۹ میلیون مسافر می‌رسد.

وی ادامه داد: اگر به ازای هر مسافر حدود ۱۳ سنت صرفه جویی رخ دهد با حجم مذکور هر دو روز می‌توان یک واگن به مترو اضافه کرد. امروز سرمایه گذارانی که در حوزه تولید واگن فعالیت می‌کنند و قراردادی که با کشور چین موجود است تا واگن به صورت مشارکتی در کشور تولید شود فعالان این حوزه حاضرند که اعتبارات مورد نیاز را تامین کنند تا از این محل در طول دوره ۵ تا ۶ ساله حدود ۲ هزار واگن ساخته و تامین شود، این موضوع یک نمونه شسته و رفته برای رفع مشکل مذکور است، اما نکته این است که ما برای این موضوعات وقت نمی‌گذاریم و کلی گویی می‌کنیم و از بحث‌هایی مانند پرداخت پول صحبت می‌کنیم که مردم آن را از ما نمی‌پذیرند. وی تصریح کرد: روسای کمیسیون‌ها و همکاران من باور کنید اگر ما با دولت اینگونه رفتار کنیم که به جای اینکه از یکدیگر عیب و ایراد بگیریم، کنار یکدیگر نشسته و به هم کمک کنیم و مسیر کار را باز کنیم کار اساسی و وظیفه خود را انجام دادیم.

قالیباف با بیان اینکه باید بند‌های قانون رفع موانع تولید اجرا شود، ادامه داد: نه از صندوق ذخیره، اعتبار ۱۰ درصدی است که پرداخت شود نه کسی هست که ۸۰ میلیارد دلار به ما دهد، بلکه باید از محل صرفه جویی و سیاست‌های درست منابع مورد نیاز تامین شود، باید به افق‌های دور هم توجه کنیم، زیرا توجه به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز بحث جدی ما است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه ما در آستانه زمستان هستیم و اقدامات مذکور زمان می‌برد البته اقداماتی که بیان کردم می‌تواند از ۲، ۳ ماه دیگر شروع شود و در مدار برنامه هفتم به نقطه قابل قبولی برسد تا ناترازی از بین رود.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان در تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز روبه رو هستند، گفت: به وزارت نیرو نیز گفتیم در صرفه جویی و نوع مصرف و تنظیم توزیع گاز و برق نباید به گونه‌ای عمل کنیم که از آن جا که صدای تولید دیرتر در می‌آید آن را حذف کنیم، زیرا آثار و تبعات آن بسیار سنگین است، در واقع ظلم به السویه عدل است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید با دقت برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم زمستان امسال را با کمک دوستان پیش ببریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر