- عکس؛ صورت کبود شده محمود احمدی نژاد
- بازیگران نمایش «عددهای نشده» معرفی شدند
- اطلاعیه قوه قضاییه در رابطه با بازرسی از رسانه فردای اقتصاد
- دلیل اعتراض کشاورزان اروپایی چیست؟
- پوستر حضرت مسیح در اسپانیا جنجالساز شد
- نجات جان پسر ۱۰ ساله با جمجمه تولید شده توسط چاپگر سهبعدی
- رئیس سازمان امور مالیاتی: نفت سهم فرزندان ماست
- اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به شهرداریها
- برگزاری دومین نمایشگاه اختصاصی آشنایی با فرهنگ قزاقستان
- «علی عبادت طلب» پس از چند سال با چای تلخ به روی صحنه بر میگردد
- از آنها که میخواستند مردم را از نظام جدا کنند تا آنها که رقابت را فقط با رفقایشان جایز میدانند!
- ۵ سارق مسلح اعدام شدند
- حاشیههای بازی پرسپولیس و استقلال
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی خدمت چک دیجیتال را کاملاً غیرحضوری خواند و گفت: فرایندهایی مانند ثبت و درخواست چک دیجیتال، صدور چک دیجیتال، انتقال و نقد کردن آن به صورت کاملاً الکترونیک امکان پذیر و قابل انجام است و مشتریان میتوانند برای بهره مندی از این موارد به درگاههای بانکی به عنوان مبدأ ورودی این سرویس مراجعه کنند.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از بانک مرکزی؛ مهران محرمیان درخصوص چک دیجیتال گفت: کلیه فرایندهایی که برای چکهای کاغذی تاکنون وجود داشته است، به لحاظ قانونی برای چک دیجیتال نیز وجود دارد، با این تفاوت که عمده فرایندها به دلیل حذف فیزیک چک، عملاً به صورت دیجیتال و غیرحضوری قابل انجام است.
وی افزود: براین اساس مهمترین درگاههای بانکی مانند موبایل بانک، اینترنت بانک میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند و نیازی به حضور در شعبه وجود ندارد و تمامی مراحل به صورت غیرحضوری قابلیت اجرا دارد.
محرمیان درباره نحوه تقاضای دسته چک یادآور شد: به طور کلی هر بانکی که به این سامانه متصل شود، مشتریان آن بانک میتوانند از طریق موبایل بانک و اینترنت بانک تقاضای دریافت دسته چک دیجیتال کنند. طبیعتاً پیش از درخواست چک دیجیتال باید مشتری نزد بانک حساب جاری داشته باشد و در صورت وجود حساب جاری دسته چک به راحتی و به صورت غیرحضوری قابلیت صدور دارد.
به گفته محرمیان بانکهای پارسیان، صادرات و تجارت در حال حاضر دسترسی مشتریان حقیقی به چک الکترونیک را فراهم کرده اند و در آینده نزدیک نیز سایر بانکها این امکان را عملیاتی خواهند کرد.
مقام مسئول بانک مرکزی با بیان اینکه در مرحله فعلی تمرکز بر چکهای معمولی و مشتریان حقیقی است، تصریح کرد: در مرحله فعلی چکهای معمولی به این صورت امکان صدور دارد و در مراحل بعدی این اتفاق برای سایر چکهای موردی و تضمین نیز محقق میشود. لازم به توضیح است در مرحله فعلی امکانات چک دیجیتال برای اشخاص حقیقی در دسترس است و در آینده برای اشخاص حقوقی، نیز این مهم عملیاتی میشود و در مراحل بعدتر نیز چک موردی و تضمین شده نیز به این موارد اضافه خواهند شد.
وی افزود: مهمترین نکتهای که باید در حال حاضر پیاده سازی شود، مباحث مرتبط با اشخاص حقوقی است و گمان میکنم استقبال خوبی از چک الکترونیکی در بازار به عمل آید و در صورتی که مشکل فنی پیش نیاید و با بازخوردهایی که دریافت میکنیم در حدود یک ماه آینده این امکان برای اشخاص حقوقی نیز محقق میشود.
محرمیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین تمرکز را بر روی چکهای معمولی قرار دادیم آن هم به این دلیل که بیشترین تعداد چکها مرتبط با چکهای معمولی است و نسبت به چکهای معمولی و تضمین شده کاربرد بیشتری دارند و در نتیجه پس از آنکه فازهایی که به آنها اشاره شد با موفقیت انجام شد، برنامه ریزیهای لازم برای چکهای موردی و تضمین شده انجام میشود.
وی با بیان اینکه نیازی به حضور گیرنده چک در فضای دیجیتال نیست تأکید کرد: برای عملیاتی کردن این سامانه یکی از انتخابها این بود که فرد چک دیجیتال را در وجه کسی صادر کند که او نیز در این فضا حضور داشته و دارای چک دیجیتال باشد. از آنجایی که این امر استفاده از چک دیجیتال را بسیار محدود میکرد، در نهایت تصمیم بر آن شد چک دیجیتال زمانی که صادر میشود، مابقی فرایند میتواند مانند یک چک فیزیکی طی شود. بدین معنا نیازی نیست که گیرنده حتما در فضای دیجیتال، مجازی یا همان موبایل بانک و همراه بانک حضور داشته باشد؛ بلکه میتواند به صورت کاملاً سنتی به شعبه مراجعه کند و مابقی امور را پیش ببرد.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی در پایان افزود: به این ترتیب ارتباطی میان افرادی که با فضای مجازی کاملاً آشنایی دارند و از سمت دیگر افرادی که با این فضا آشنایی ندارند میتواند شکل گیرد و کافی است شماره چک تحویل ذی نفع داده شود و آن فرد به صورت سنتی یا از طریق هر کدام از درگاهها سرویس مورد نیاز خود را دریافت کند.