کد خبر: ۱۰۴۰۶
۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۲
«قبرستان دولاب» یکی از گورستان‌های مسیحیان است که در جنوب شرقی شهر تهران و در محله دولاب واقع شده است.

«گورستان دولاب» یکی از قبرستان‌های مسیحیان است که در جنوب شرقی شهر تهران و در محله دولاب واقع شده است.

این قبرستان در سال ۱۸۵۵ میلادی و با دفن دکتر «لویی آندره ارنست کلوکه» پزشک فرانسوی محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار در نزدیکی گورستان ارمنیان بنا نهاده شد و اکنون بیش از ۱۶۰ سال از قدمت این قبرستان می‌گذرد و مدفن بسیاری از مسیحیان سرشناس و مشهور است.

قدیمی‌ترین قبر متعلق به سال ۱۳۱۵ و آخرین فردی که در این قبرستان دفن شده است به سال ۱۳۷۵ هجری خورشیدی برمی گردد و از آن سال دیگر اجازه تدفین در این گورستان داده نشده است.

قبرستان دولاب با نام‌های دیگر همچون قبرستان لهستانی‌ها، قبرستان ارتدکس‌ها، قبرستان کاتولیک‌ها و قبرستان آشوری‌ها شناخته می‌شود.

از مشاهیر دفن شده در این آرامستان می‌توان به «لویی آندره ارنست کلوکه» پزشک مخصوص محمدشاه و ناصرالدین‌شاه قاجار، «ژوزف دزیره تولوزان» پزشک ناصرالدین‌شاه، «اوانس اوگانیانس» اولین کارگردان سینمای ایران و بانی اولین مدرسه بازیگری در ایران، «کنت دومونت فرت» پایه‌گذار و اولین رئیس نظمیه (پلیس شهری) تهران در دوره قاجار، «شاهین سرکیسیان» پایه گذار تئاتر مدرن در ایران و نیز بسیاری از افراد سرشناس و مشهور آن زمان نام برد.

همچنین در این گورستان، ۱۸۹۲ شهروند لهستانی دفن شده‌اند که همگی آن‌ها در سال ۱۹۴۲ میلادی درگذشته‌اند که از این تعداد، ۴۰۹ قبر متعلق به نظامیان لهستانی در جنگ جهانی دوم است.

بیشتر شهروندان لهستانی که در این گورستان دفن شده‌اند، کسانی بودند که پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین در سیبری و قزاقستان، از راه ایران به اروپا باز می‌گشتند.

برای مشاهده تصویر با کیفیت بالا بر روی آن کلیک کنید

گزارش: مهدی کرمی

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر