کد خبر: ۱۰۴۱۸
۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
فشار خون بالا به‌عنوان فشار خون سیستولیک بیشتر از ۱۳۰ میلی‌متر جیوه (mmHg) یا فشار خون دیاستولیک بیشتر از ۸۰ میلی‌متر جیوه تعریف می‌شود.

مطالعه جدیدی ۲۲ مارس در ژورنال JACC: Advances منتشر شد که نشان داد سروصدای جاده با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا ارتباط دارد. فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای حمله قلبی و سکته مغزی است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از دویچه وله؛ به‌نوشته نشریه پزشکی Everyday Health؛ مطالعات قبلی ارتباط بین صدای بلند در جاده‌ها و فشارخون بالا را پیدا کرده‌اند، اما از آنجا که آلودگی صوتی اغلب با آلودگی هوا همراه است، تأثیر صدا بر فشار خون، به‌تن‌هایی نامشخص بود. به گفته نویسندگان این مطالعه از دانشکده بهداشت دانشگاه پکن، حتی در صورت عدم وجود آلودگی هوا، خطر ابتلا به فشار خون بالا ناشی از آلودگی صوتی همچنان باقی می‌ماند.

انجمن اروپایی قلب‌و‌عروق در سال ۲۰۲۱ در مورد پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی قبلاً تأکید و اعلام کرده بود که قرارگرفتن در معرض آلودگی محیطی، از جمله سطوح صدای بالاتر از آستانه تحمل، پتانسیل افزایش خطر بیماری قلبی را دارد.

سر‌و‌صدای ترافیک فشار خون را افزایش می‌دهد

فشار خون بالا به‌عنوان فشار خون سیستولیک بیشتر از ۱۳۰ میلی‌متر جیوه (mmHg) یا فشار خون دیاستولیک بیشتر از ۸۰ میلی‌متر جیوه تعریف می‌شود.

برای انجام این مطالعه، محققان بیش از ۲۵۰ هزار نفر از Biobank بریتانیا را بدون فشار خون بالا، تجزیه‌و‌تحلیل کردند.

پس از پیگیری شرکت‌کنندگان به‌مدت ۸ سال، محققان دریافتند که بیش از ۲۱۰ هزار نفر به فشار خون بالا مبتلا شده‌اند. محققان دریافتند افرادی که در نزدیکی سروصدای ترافیک جاده و خیابان زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون هستند. افزایش صدا یا آلودگی صوتی می‌تواند استرس را در بدن افزایش دهد و باعث افزایش فشار خون شود.

هر چیزی که باعث ایجاد استرس در بدن شود، می‌تواند با ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی مختلف، مانند فعال‌شدن اعصاب سمپاتیک، افزایش التهاب، یا نوسانات هورمون‌های غده فوق‌کلیوی، بر فشار خون تأثیر بگذارد.

این مطالعه نشان داد افرادی که هم در معرض آلودگی هوا و هم صدا‌های ترافیکی قرار داشتند، بیشترین خطر ابتلا به فشار خون بالا را داشتند.

بر اساس مطالعه بار بیماری‌ها (GBD) که در سال ۲۰۲۰ در مجله The Lancet منتشر شد، آلودگی هوا باعث ۹ میلیون مرگ در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ شد و تخمین زده می‌شود که از هر ۵ مرگ‌و میر، ۳ مورد به‌دلیل بیماری‌های قلبی‌عروقی، از جمله حمله قلبی و سکته مغزی بوده است.

پاییز سال گذشته نیز معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به شیوع ۳۲ درصدی فشار خون بالا در جمعیت بالای ۱۸ سال ایران، گفته بود: سالمندی جمعیت و آلودگی هوا از عوامل افزایش فشار خون در ایران به شمار می‌روند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر