کد خبر: ۱۰۴۶۵
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸
سامانه موشکی دفاع هوایی فلاخن داوود یک عنصر حیاتی در معماری چندلایه دفاع موشکی اسرائیل است.

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) اعلام کرد در جریان نبرد با نیروهای فلسطینی در غزه برای نخستین بار از سامانه موشکی دفاع هوایی خود به نام «فلاخن داوود» استفاده کرده است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز؛ مقامات نظامی اسرائیل جزئیات بیشتری در مورد استفاده از این سامانه با برد متوسط منتشر نکرده‌اند، با این حال آنان می‌گویند از این سلاح برای مقابله با ۲۷۰ موشکی استفاده شده است که فلسطینی ها به سمت خاک اسرائیل شلیک کرده‌اند.

اما فلاخن داوود دقیقا چیست و چگونه نیاز‌های دفاعی اسرائیل تامین می‌کند؟

فلاخن داوود در حقیقت یک عنصر حیاتی در معماری چندلایه دفاع موشکی اسرائیل است. این محصول زرادخانه تسلیحاتی اسرائیل، یک دفاع موشکی میان‌برد را در مقابل تهدیداتی همچون موشک‌های بالستیک تاکتیکی، راکت‌های میان برد تا دوربرد، هواپیما‌های دشمن، پهپاد‌ها و موشک‌های کروز (شامل موشک‌های اسکاد) ارائه می‌دهد.

سامانه موشکی «فلاخن داوود» اسرائیل چیست؟

فلاخن داوود که با نام «عصای جادویی» نیز شناخته می‌شود، در کنار موشک‌های دوربرد سامانه گنبد آهنین و پیکان-۲ و پیکان-۳ سپر دفاعی اسرائیل را تشکیل می‌دهد. این سامانه موشکی در واقع می‌تواند راکت‌هایی را که از فاصله ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتری شلیک می‌شوند هدف قرار دهد.

فلاخن داوود که طراحی آن از سال ۲۰۰۶ شروع شد، از سال ۲۰۱۷ در خدمت نیرو‌های ارتش اسرائیل قرار دارد. نام این سامانه موشکی نیز از داستان نبرد داوود با جالوت در کتاب مقدس گرفته شده است.

بخشی از کمک نظامی برای توسعه این سامانه موشکی دو‌مرحله‌ای را کنگره آمریکا تصویب کرده است. رونمایی از فلاخن داوود نز برای اولین بار در ۲ آوریل ۲۰۱۷ در پایگاه هوایی هاتزور اسرائیل با حضور مقامات این کشور و آمریکا انجام شد.

پیش از این تنها یک بار در سال ۲۰۱۸ اسرائیل از این سامانه برای سرنگون کردن راکت‌هایی که از سوریه به سمت اسرائیل شلیک شده بودند استفاده کرد که آن راکت‌ها در نهایت در داخل خاک سوریه سقوط کردند.

این سامانه به طور مشترک توسط واحد سیستم‌های دفاع پیشرفته شرکت دولتی رافائل اسرائیل و شرکت ریتون ایالات متحده ساخته شده است. تیم‌هایی در نزدیک به ۳۰ ایالت آمریکا بخش‌های مختلف این سامانه موشکی را تولید می‌کنند.

فلاخن داوود دارای حسگر‌ها و سیستم‌های کنترل پیچیده و یک آرایه اسکن الکترونیکی فعال یا رادار چند ماموریتی «AESA» برای هدفگیری و هدایت است. موشک «استانر» (Stunner) این سامانه قابلیت آن را دارد که تمامی موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را سرنگون کند.

رهگیر «اسکای‌سپتر»

فلاخن داوود همچنین از یک موشک رهگیر فوق‌العاده پیشرفته به نام «اسکای‌سپتر» (SkyCeptor) بهره می‌برد. این موشک که گونه‌ای از موشک استانر است، برای مقابله با موشک‌های بالستیک و کروز برد کوتاه تا متوسط و همینطور سایر تهدیدات دفاع هوایی پیشرفته توسعه یافته است.

قرار است نسل جدید این موشک‌های رهگیر در سال ۲۰۲۶ به بهره‌برداری برسد.

صنایع هوافضای اسرائیل تا کنون این سامانه موشکی را به کشور‌های دیگری نظیر سوئیس، فنلاند و هند فروخته است.

این در حالی است که پیشتر فاش شده بود شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهان این سامانه پدافندی هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر