کد خبر: ۱۰۴۹۷
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۳
دولت آمریکا به اسرائیل پیشنهاده داده، برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی نظامی مشترکی انجام دهند.

به گزارش "اکسیوس" دولت آمریکا در هفته‌های گذشته به اسرائیل پیشنهاده داده، برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی نظامی مشترکی انجام دهند. به گفته مقامات آمریکایی چنین پیشنهادی از سوی دولت بایدن "بی‌سابقه" بوده است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از دویچه وله؛ وب‌سایت "اکسیوس" چهارشنبه ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت) با استناد به اظهارات سه مقام آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد که دولت جو بایدن طی چند هفته گذشته به اسرائیل پیشنهاد داده است برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی نظامی مشترکی انجام دهند.

مقامات آمریکایی ارائه چنین پیشنهادی از سوی دولت جو بایدن را "بی‌سابقه" خوانده و گفته‌اند که این امر می‌تواند همکاری نظامی میان ایالات متحده و اسرائیل را "به‌طور درخور توجهی ارتقا بخشد".

پیشنهاد آمریکا به اسرائیل برای برنامه‌ریزی نظامی علیه ایران

این درحالی است که به نوشته اکسیوس، مقام‌های اسرائیلی تا کنون به این پیشنهاد نگاهی تردیدآمیز داشته‌اند، چون نگران آن هستند که این پیشنهاد گامی در راه "بستن دست‌های این کشور "علیه جمهوری اسلامی باشد، " به ویژه در صورتی که واشنگتن مخالف اقدامات نظامی اسرائیل علیه تأسیسات هسته‌ای ایران باشد".

وبسایت "اکسیوس" به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، گزارش داده که این پیشنهاد به معنی "برنامه‌ریزی برای هر گونه حمله مشترک ایالات متحده و اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران نیست". این مقام همچنین گفت که پیشنهاد دولت بایدن تنها به منظور "تضمین حمایت نظامی آمریکا از اسرائیل" بوده و جهت "بستن دست این کشور" نیست.

آنگونه که مقامات آمریکایی گفته‌اند، این پیشنهاد در طی سفر‌های اخیر لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، و ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی نظامی مرکزی آمریکا (سنتکام) به اسرائیل ارائه شده است.

اکسیوس همچنین به نقل از یک مقام بلندپایه اسرائیلی بدون ذکر نام وی نوشته است، اسرائیل این پبشنهاد را رد نکرده، اما خواهان توضیحات بیشتر در ارتباط با کم و کیف "برنامه‌ریزی نظامی مشترک" شده است.

به گفته این مقام ارشد باید دید که این برنامه‌ریزی مشترک در عمل به چه معناست، به عبارتی آیا در "زمینه اطلاعات و پردازش سناریوها" باقی می‌ماند یا اینکه "حوزه عملیات مشترک" را نیز شامل می‌شود.

یک مقام آمریکایی که "اکسیوس" در گزارش خود به او استناد کرده، گفته است، چنین برنامه‌ریزی مشترک بدین معنا است که در دو طرف برنامه‌ها و طرح‌های خود را "برای موارد احتمالی گوناگون به اشتراک گذاشته و می‌توانند در باره سناریو‌های مختلف که در پی فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه حاصل می‌شوند، گفتگو کنند".

به گزارش "وبسایت "اکسیوس" فیلیپ ونتورا، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفته است، مقامات ارشد این وزراتخانه تا کنون بار‌ها رسما اعلام کرده‌اند که ایالات متحده مایل به تقویت و گسترش همکاری‌های نظامی و دفاعی با اسرائیل است.

او افزود، "روابط میان ارتش آمریکا و اسرائیل تنگاتنگ بوده و تلاش‌های ایالات متحده در راستای حفظ امنیت اسرائیل پایدار است".

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر