کد خبر: ۲۹۰۷
۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶
وزیر امور خارجه:
ایران وقت خود را در مذاکرات تلف نخواهد کرد. برای ما مهم است که نشانه‌هایی از طرف مقابل از جمله آمریکا دریافت کنیم که نشان دهنده نیت جدی آن‌ها برای بازگشت کامل به تعهداتشان باشد.

وزیر امور خارجه، نقش ایران و عربستان در کمک به امنیت پایدار و توسعه منطقه را مهم توصیف کرد و با استقبال از استمرار گفتگو‌ها میان دو کشور، گفت: مذاکرات تهران و ریاض در مسیر درست خود قرار دارد و نیازمند گفتگو‌های بیشتری هستیم.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، «حسین امیرعبداللهیان» در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در لبنان، گفت: بخشی از گفتگو‌های این سفر به مسائل لبنان و حوزه‌های اقتصادی این کشور اختصاص داشت.

در این مذاکرات اعلام کردیم که با احترام به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان در چارچوب روابط دو کشور آمادگی داریم که برای عبور لبنان از بحران اقتصادی هر گونه همکاری را به عمل آوریم.

ایران وقت خود را در مذاکرات تلف نخواهد کرد

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ایران آماده است در چارچوب صدور خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری مشترک یا هر روش دیگر دو نیروگاه برق به حجم ۲ هزار مگابایت در مدت ۱۸ ماه در لبنان ایجاد کند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران آماده تدوام ارسال سوخت به لبنان است، گفت: ایران آمادگی دارد در یک توافق با دولت لبنان این مسیر را تقویت کند و در همه زمینه‌های زیر ساختی از جمله احداث مترو برای رفاه مردم لبنان با استفاده از توان فنی و مهندسی، اجرای این پروژه زیرساختی را انجام دهد.

وی افزود: برای برون رفت از بحران اقتصادی لبنان، تهران آماده است در تعامل تجاری برای تامین نیاز‌های دارویی و مواد غذایی و کالا‌های اساسی فعالانه کمک کند.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشور‌های منطقه خاطرنشان کرد: رهبران و ملت‌های منطقه اجازه نخواهند داد که جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت‌های منطقه به نتیجه برسد و موفق شود.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد مذاکرات ایران و عربستان سعودی گفت: مذاکرات ایرانی - سعودی در مسیر درست خود قرار دارد و نیازمند گفتگو‌های بیشتر در این زمینه است. تا این مرحله به نتایجی رسیده‌ایم و نسبت به اجرای توافقات در زمان مناسب اقدام و اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ایران قطع کننده روابط دیپلماتیک با عربستان نبود گفت: چند سال پیش این تصمیم از سوی عربستان سعودی اتخاذ شد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران از استمرار گفتگو‌ها و نتایج عملی که به نفع دو طرف و منطقه باشد استقبال می‌کند، مذاکرات موجود میان دو کشور را سازنده توصیف کرد و گفت: امیدواریم دوطرف به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کنند. ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستند. نقش دو کشور در کمک به امنیت پایدار، توسعه و رشد منطقه مهم است.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به نقش سازنده خود در منطقه ادامه می‌دهد و گفتگو و همکار‌های منطقه‌ای را رمز مهمی برای کمک به پیشرفت منطقه می‌داند.

ایران وقت خود را در مذاکرات تلف نخواهد کرد

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات وین گفت: ایران به مذاکرات وین باز خواهد گشت و در این زمینه در دولت جدید به جمع بندی نهایی نزدیک شده ایم. برای دولت عملگرا و نتیجه گرای سیزدهم بسیار مهم است که در مذاکرات منافع و حقوق ملت ایران به طور کامل تامین شود.

وی افزود: ایران وقت خود را در مذاکرات تلف نخواهد کرد. برای ما مهم است که نشانه‌هایی از طرف مقابل از جمله آمریکا دریافت کنیم که نشان دهنده نیت جدی آن‌ها برای بازگشت کامل به تعهداتشان باشد.

امیرعبداللهیان افزود: البته رفتار آمریکایی‌ها را ملاک قرار می‌دهیم و رفتار آن‌ها را اندازه گیری می‌کنیم. اگر رفتارشان مبتنی بر بازگشت کامل به تعهداتشان و سه کشور اروپایی باشد می‌توان نسبت به مذاکرات وین خوشبین بود.

برنامه توسعه اقتصادی کشور را به مذاکرات وین گره نمی‌زنیم

وزیر امور خارجه دولت سیزدهم گفت: در دولت جدید برنامه توسعه اقتصادی پایدار ایران را به عنوان مسیر اصلی توسعه کشور دنبال می‌کنیم و این برنامه را به مذاکرات وین گره نمی‌زنیم.

اجازه نمی‌دهیم صهیونیست‌ها در همسایگی ما عامل ناامنی شوند

امیر عبداللهیان در این نشست خبری افزود: رژیم صهیونیستی روز‌های سخت و افول خود را طی می‌کند. امروز صهیونیست‌ها حتی یهودی‌ها را در داخل اراضی اشغالی به گروگان گرفته‌اند.

رژیم جعلی صهیونیستی در واقعیت زندان بزرگی است که در آن گرفتار شده‌اند و اسم آن را اسراییل گذاشتند و با دیوار‌های بلند بتنی آن را محاصره کرده‌اند.

وی افزود: اجازه نخواهیم داد صهیونیست‌ها در همسایگی ما عامل ناامنی منطقه شوند. در آینده نه چندان دور نتیجه اقدامات ایران را برای صلح و ثبات و امنیت در منطقه خواهند دید.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما در تعامل با منطقه و همسایگان خود در قفقاز اجازه هیچ گونه تحرک اطلاعاتی را به صهیونیست‌ها نخواهیم داد.

مردم و حکومت جمهوری آذربایجان هم در این مسیر به نقش واقعی خودشان را عمل کنند و ایران هم هر اقدامی که لازم باشد برای ثبات و امنیت منطقه در یک همکاری جمعی به عمل خواهیم آورد.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: صهیونیست‌ها کمتر از آن هستند که بخواهند تهدیدی علیه جمهوری اسلامی به شمار روند، ولی ایران حضور امنیتی آن‌ها در خاک جمهوری آذربایجان را به نفع مردم و حکومت آذربایجان نمی‌بیند.

وزیر امور خارجه کشومان در مورد محور مقاومت در لبنان تاکید کرد: مقاومت در لبنان جایگاه ویژه‌ای دارد. حزب الله در همه بحران‌ها کنار مردم لبنان ایستاده است و در خط مقدم مبارزه با مشکلاتی است که برای مردم لبنان ایجاد کردند.

جمهوری اسلامی ایران، چهار رکن دولت، ارتش، مردم و مقاومت در لبنان را اساسی‌ترین بخش این کشور می‌داند و هر زمان دولت لبنان از ما درخواست سوخت کند در چارچوب حقوق بین الملل و مناسبات دو جانبه اقدام می‌کنیم.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: اگر در این زمان مقاومت و حزب الله لبنان مجددا برای مردم لبنان درخواست سوخت کند ما به درخواست حزب الله پاسخ مثبت می‌دهیم. ضمن اینکه حزب الله لبنان از این ایده حمایت کرده، اما طرف مقابل معامله، تجار لبنانی و بخش خصوصی در دو کشور بودند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما این پیشنهاد ر ا به مقامات رسمی دولت لبنان داده‌ایم و گفتگو‌های داشتیم و اینکه افغانستان و عراق از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران مستثنی شدند و معتقد هستیم که لبنان هم می‌تواند جزو کشور‌های استثنا در معامله تجاری با ایران قرار گیرد. گفتگو‌های مهمی در این خصوص داشتیم و منتظر نتایج این مذاکرات هستیم.

وی اضافه کرد: تجار ایرانی و لبنانی در همه زمینه‌ها می‌توانند با هم کار کنند و گردشگری در ایران و لبنان می‌تواند بعد از مهار کرونا از سر گرفته شود.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر