کد خبر: ۳۰۹۵
۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱
براساس افشاگری که توسط پروژه پگاسوس انجام گرفت معلوم شد ۵۰ هزار شماره تلفن از سیاستمدار گرفته تا روزنامه نگار و فعال سیاسی و مدنی توسط بدافزار جاسوسی پگاسوس تحت شنود قرار گرفته است.

جایزه روزنامه نگاری پارلمان اروپا، جایزه دافنه کاروانا گالیزیا، به «پروژه پگاسوس»، اهدا شد.

پروژه پگاسوس حاصل کار تحقیقی بیش از ۸۰ روزنامه نگار از رسانه‌های متعدد از جمله لوموند فرانسوی، گاردین بریتانیایی و واشنگتن پست آمریکایی و همکاری آن‌ها با سازمان عفو بین الملل بود.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز، براساس افشاگری که توسط پروژه پگاسوس انجام گرفت معلوم شد ۵۰ هزار شماره تلفن از سیاستمدار گرفته تا روزنامه نگار وفعال سیاسی و مدنی توسط بدافزار جاسوسی موسوم به پگاسوس تحت شنود قرار گرفته است.

بدافزار جاسوسی پگاسوس که محصول یک شرکت اسرائیلی موسوم به «ان او اس» بود به سفارش ۱۱ دولت در سراسر جهان، این افراد را مورد جاسوسی قرار می‌داد.

جایزه روزنامه نگاری پارلمان اروپا به خبرنگاران افشاگر «پروژه پگاسوس» اهدا شد

داوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا در مراسم اهدای جایزه روزنامه نگاری در بروکسل گفت: «روزنامه نگاری تحقیقی با ایجاد شفافیت به رای دهندگان اجازه می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه بگیرند. حمایت از روزنامه نگاران به نفع حیات جوامع دموکراتیک است.»

در این مراسم آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، به نمایندگی از ۲۹ عضو هیئت داوران، جایزه ۲۰ هزار یورویی را به ساندرین ریگود و لوران ریچارد، نماینده کنسرسیوم «پروژه پگاسوس» اهدا کرد.

مراسم جایزه روزنامه نگاری پارلمان اروپا که برای دومین سال متوالی برگزار می‌شود در ادای احترام به روزنامه نگار مشهور اهل مالت، دافنه کاروانا گالیزیا، نام او را گرفته است.

دافنه کاروانا گالیزیا روزنامه نگار، وبلاگ نویس و فعال ضد فساد اهل مالت بود که در مورد فساد، پولشویی، جرایم سازمان یافته، فروش تابعیت و پیوند‌های دولت مالت با اسناد پاناما گزارش‌های زیادی ارائه داد.

پس از مدت‌ها آزار و اذیت و تهدید، خانم گالیزیا در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷ در انفجار خودروی بمب گذاری شده اش در جزیره مالت کشته شد.

سه سال پس از مرگ اوِ، در ۱۶ اکتبر سال ۲۰۲۰ پارلمان اروپا تصمیم گرفت تا هر سال جایزه‌ای را بنام او به روزنامه نگاران تحقیقی اهدا کند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر