کد خبر: ۶۸۹۲
۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
ارتباط بخش مسکن با سایر بخش‌های اقتصادی و در نتیجه رشد اقتصادی آنگونه است که در صورت کاهش فعالیت‌های بخش مسکن، اثر آن بر سایر بخش ها‌ی اقتصادی و رشد آن‌ها غیرقابل انکار است.

اکوپل نیوز - مریم السادات موسوی؛ ارتباط متقابل رشد اقتصادی یا به عبارت دیگر رشد تولید ناخالص ملی (GNP) و همچنین رشد فعالیت‌های بخش مسکن به خصوص در کشور‌های درحال توسعه که مراحل اولیه توسعه اقتصادی خود را می‌گذرانند اهمیت فراوان دارد.

در مراحل اولیه توسعه، افزایش فعالیت‌های بخش مسکن با ایجاد اشتغال برای نیروی کار و با به کار گیری سرمایه‌ها استفاده از محصولات بخش مسکن با ایجاد اشتغال برای نیروی کار و با به بکارگیری سرمایه‌ها و استفاده از محصولات بخش‌های صنعتی مختلف، بر آهنگ رشد اقتصادی افزوده و در مراحل بعدی، خود تحت تاثیر رشد اقتصادی گسترش می‌یابد.

ارتباط بخش مسکن با سایر بخش‌های اقتصادی و در نتیجه رشد اقتصادی آنگونه است که در صورت کاهش فعالیت‌های بخش مسکن، اثر آن بر سایر بخش ها‌ی اقتصادی و رشد آن‌ها غیرقابل انکار است.

بخش مسکن هم به لحاظ سهم در بودجه خانوار و در نتیجه تاثیر بر رفتار مصرف و پس انداز خانوار‌ها در سطح کلان و هم به لحاظ سهم در تولید ناخالص ملی و ارتباط متقابل و گسترده با سایر بخش‌های اقتصادی و نیز نقشی که در تغییرات شاخص ها‌ی کلان اقتصادی مانند رشد اقتصادی و اشتغال عوامل تولید ایفا می‌نماید از اهمیت بسیاری برخوردار است.

هدف اصلی مطالعه پاسخ به سوالات زیر است:

اثر شوک نرخ رشد اقتصادی بر نوسانات قیمت مسکن در ایران چگونه است؟

احداث مسکن چه اثری بر اشتغال و رونق اقتصادی دارد؟

بر اساس مطالعات صورت گرفته، عکس العمل قیمت مسکن به دنبال رشد اقتصادی بدین گونه است که در دوره‌های ابتدایی اثر افزایشی وجود دارد، و بعد از آن اثر کاهشی و مثبت وجود دارد و این روند تناوبی ادامه می‌یابد، اما اثر این شوک به طور کامل از بین نرفته و ماندگار است.

ارتباط متقابل رشد اقتصادی و رشد فعالیت ها‌ی بخش مسکن به خصوص در کشور‌های درحال توسعه که مراحل اولیه توسعه اقتصادی خود را می‌گذرانند اهمیت فراوان دارد.

این موضوع اینگونه توجیه می‌شود که در مراحل اولیه توسعه، تقاضای مسکن افزایش یافته که خود باعث بالا رفتن قیمت مسکن می‌شود، اما سپس به دلیل رشد اقتصادی و جذابیت سایر بازارها، تقاضای مسکن کاهش و قیمت آن هم کاهش می‌یابد و این نتیجه با نتایج تحقیق سایر پژوهشگران مطابقت دارد. در نتیجه نوسانات تصادفی نرخ رشد اقتصادی بر نوسانات تصادفی قیمت مسکن در ایران ماندگار است.

از طرفی دیگر شایسته است که اثر متقابل سرمایه گذاری مسکن بر رشد اقتصادی و اشتغال هم در نظر بگیریم به گونه‌ای که سرمایه گذاری و ساخت مسکن گام اساسی در راستای ایجاد اشتغال در کشور می‌باشد؛

و در آخر قابل توجه است، احداث چهار میلیون واحد مسکونی برنامه دولت منجر به ایجاد ۱۲.۰۹۶ میلیون نفر ساعت فرصت اشتغال با (با در نظر گرفتن ایجاد معادل ۴/۱ نفر اشتغال مستقیم و یک نفر اشتغال غیرمستقیم در ساخت هر ۱۰۰ مترمربع واحد مسکونی) می‌گردد، همچنین تولید این حجم از مسکن، برای مصالح منجله: سیمان، فولاد، کاشی و سرامیک، شیرآلات، گچ و ماسه، پکیج، رادیاتور و ... تقاضا ایجاد خواهد کرد که به منزله‌ی استفاده از ظرفیت‌های تولیدی اقتصاد، رونق صنایع وابسته و حفظ اشتغال در این بخش‌ها است و تاثیر مطلوبی بر بخش صنعت خواهد داشت.

*مدرس دانشگاه و دانشجوی دکتری اقتصاد

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر