کد خبر: ۹۷۰۶
۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۷
طرف اوکراینی تصمیم گرفته است تا سفیر ایران در اوکراین را از استوارنامه خود محروم کرده و تعداد کارکنان هیئت دیپلماتیک شاغل در سفارت ایران در کیف را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اوکراین اعلام کرد به تلافی کمک تسلیحاتی تهران به مسکو حضور دیپلماتیک ایران را در این کشور «به میزان قابل توجهی» کاهش می‌دهد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز؛ این تصمیم در حالی از سوی کی‌یف اتخاذ شده است که دولت اوکراین روز جمعه ۲۳ سپامبر ۲۰۲۲/ ۱ مهر ۱۴۰۱ از کشته شدن یک شهروند غیرنظامی این کشور در جریان حمله روسیه به بندر اودسا با پهپاد‌های ایرانی خبر داده بود.

اوکراین اعتبارنامه سفیر ایران را لغو کرد

وزارت امور خارجه اوکراین شامگاه جمعه در واکنش به کشته شدن یک شهروند غیرنظامی این کشور در جریان حمله روسیه با پهپاد‌های ایرانی به اودسا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «در پاسخ به چنین اقدام خصمانه‌ای، طرف اوکراینی تصمیم گرفته است تا سفیر ایران در اوکراین را از استوارنامه خود محروم کرده و تعداد کارکنان هیئت دیپلماتیک شاغل در سفارت ایران در کیف را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.»

تهران هنوز به این تصمیم کی‌یف واکنشی نشان نداده است.

ارتش اوکراین پیش از این تایید کرده بود که یک غیرنظامیدر حمله روسیه با استفاده از پهپاد‌های ایرانی به شهر بندری اودسا در جنوب اوکراین کشته شده است.

ماکسیم مارچنکو، فرماندهی جنوب ارتش در تلگرام با بیان اینکه اودسا از دریا مورد حمله پهپاد‌های انتحاری قرار گرفت گفت: «ساختمان اداری بندر با این حمله منهدم شد و یک غیرنظامی کشته شده و یک پهپاد ایرانی شاهد-۱۳۵ بر فراز دریا سرنگون شده است.»

وی تصریح کرد که یک نفر نیز در این حمله مجروح شده است.

فرمانده یگان‌های ارتش اوکراین در جبهه جنوب تاکید کرد که نیرو‌های روسیه به طور فزاینده‌ای شروع به استفاده از این پهپاد‌ها در مناطق همجوار اوکراین کرده‌اند.

وی از مردم خواست در زمان هشدار هوایی در خیابان توقف نکنند و به جایی که پهپاد در حال پرواز است نگاه نکنند. وی از مردم خواست که سریع در زمان مشاهده پهپاد‌ها در پناهگاه پنهان شوند.

از سوی دیگر اوکراین، ایران را به‌ دلیل ارسال تسلیحات به روسیه محکوم کرد.

سرگئی نیکی‌فوروف، سخنگوی ولودیمیر زلنسکی در این خصوص گفت: «این‌ها اقدامات ایران علیه حاکمیت، تمامیت ارضی کشور ما و همچنین علیه جان و سلامت شهروندان اوکراینی است.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر