کد خبر: ۹۹۰۶
۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
مدیر کل پزشکی قانونی تهران:
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: جمع بندی علت فوت مرحومه مهسا امینی به تایید یک کمیسیون ۱۹ نفره از پزشکان رسیده است.

مدیر کل پزشکی قانونی تهران گفت: سازمان پزشکی قانونی وظیفه و رسالت آن استقرار عدالت و کشف حقیقت در جامعه است.

به گزارش اکوپل نیوز؛ مهدی فروزش در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در تشریح بررسی پرونده و علت فوت مرحومه مهسا امینی، ضمن عرض تسلیت به خانواده ایشان بیان کرد: وظیفه و رسالت سازمان پزشکی قانونی کشور به عنوان بازوی توانمند قوه قضائیه، به کارگیری علوم و فنون پزشکی در اجرای هرچه صحیح‌تر قوانین جاری کشور، استقرار عدالت در جامعه و کشف حقیقت است.

وی ادامه داد: در این راستا، ما در سازمان پزشکی قانونی کشور سالیانه بیش از ۲ و نیم میلیون پرونده را مورد بررسی و اظهار نظر کارشناسی قرار می‌دهیم و بیش از ۳۰ هزار پرونده که دارای پیچیدگی و حساسیت خاصی هستند در کمیسیون‌های ما مورد بررسی و اظهار نظر کارشناسی در مورد موضوعاتی که مراجع قضایی از ما استعلام کردند صورت می‌گیرد که این نشانده جایگاه حساس و خطیر سازمان پزشکی قانونی به عنوان بازوی کارشناسی در قوه قضائیه است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران خاطر نشان کرد: در بسیاری از پرونده‌هایی که دارای پیچیدگی و حساسیت خاصی هستند و اظهار نظر پزشکی قانونی به مراجع قضایی ارسال می‌شود نظریه ما به عنوان فصل الخطاب در پرونده است.

فروزش با تاکید بر اینکه سازمان پزشکی قانونی با تکیه بر مستندات و ارائه تمامی مدارک و شواهد پزشکی که در اختیار دارد اظهار نظر می‌کند، اظهار داشت: ما بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها اظهار نظر نمی‌کنیم بلکه اظهار نظر پزشکی قانونی، مستدل و مستند به مدارک پزشکی، بررسی‌های بالینی، آزمایشات پاراکلینیکی، شرح معاینه جسد و آزمایشات آسیب شناسی و سم شناسی است.

وی اظهار داشت: در این راستا ما در پزشکی قانونی فرآیندی که برای بررسی علل فوت در سالن‌های تشریح داریم و نهایتا در خصوص علت فوت اظهار نظر می‌کنیم مرگ‌های طبیعی و غیر طبیعی و مرگ‌های مشکوک و غیر مشکوک است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران ادامه داد: وقتی مرگی حادث می‌شود اگر در ارتباط با آن مرگ شکایتی وجود داشته باشد، آن مرگ مشکوک تلقی می‌شود و اگر مرگ طبیعی باشد یعنی هیچ عامل خارجی در وقوع مرگ تاثیر گذار نبوده باشد، مرگ طبیعی حساب می‌شود و علت آن مرگ به وقایعی که در داخل بدن اتفاق افتاده است برمی گردد.

فروزش تصریح کرد: در مواردی که مرگ غیرطبیعی و مشکوک باشد بنا به صلاحدید مقام محترم قضایی، پرونده آن به سازمان پزشکی ارجاع می‌شود و ما بر اساس رویه‌ها و دستورالعمل‌هایی که داریم اگر هویت فرد مشخص باشد یک روال و فرآیندی را طی می‌کند و اگر هویت فرد مشخص نباشد فرآیند دیگری برای تعیین هویت طی می‌شود.

وی بیان داشت: در اکثر پرونده‌هایی که هویت افراد مشخص است و جسد جهت بررسی علت فوت به سازمان پزشکی قانونی کشور ارجاع می‌شود، صرفا با انجام معاینه ظاهری، کالبدگشایی، مستندسازی تمامی صدمات و آسیب‌هایی که به جسد وارد شده، حتی در مواردی که آسیبی وجود ندارد، برای اثبات اینکه آسیب وجود ندارد ما مستند سازی لازم را در پرونده‌ها انجام می‌دهیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران ادامه داد: بعد از مستندسازی، معاینه ظاهری جسد انجام می‌شود و تمامی قسمت‌های بدن بر اساس قواعد و اصولی که در سازمان پزشکی قانونی کشور تهیه شده و مستند به قواعد بین المللی است انجام می‌گیرد؛ معاینه از سر، صورت، گردن، قفسه سینه، ناحیه تناسلی، مقعد و نهایتا در اندام‌ها انجام می‌گیرد و بعد از این مرحله کالبدگشایی شروع می‌شود.

فروزش تصریح کرد: کالبد گشایی از سر، صورت، گردن، قفسه سینه و‌شکم انجام می‌گیرد و تمامی اعضا و جوارح داخلی بدن در طی یک کالبدگشایی به صورت کاملا علمی، دقیق و بر اساس استاندارد‌های علمی، پزشکی و روتین دنیا انجام می‌گیرد.

علت مرگ «مهسا امینی» به تایید یک کمیسیون ۱۹ نفره از پزشکان رسیده است

وی اظهار داشت: ما در پزشکی قانونی با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و با استفاده از نیرو‌های مجرب، کارآزموده و در عین حال افرادی که بسیار متدین هستند و همیشه خدا را بر کار خود ناظر می‌بینند، اظهار نظر کارشناسی خود را انجام می‌دهیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در ادامه به بحث‌هایی که اخیرا در خصوص روند بررسی پرونده متوفی مهسا امینی انجام شد اشاره کرد و گفت: اینکه ما در فرآیند‌های بررسی خود می‌توانستیم دو روزه اظهار نظر کنیم و این را به دو یا سه هفته موکول کردیم، از نظر زمان بندی بحث‌هایی در فضای مجازی صورت گرفته بود که لازم می‌دانم مختصر توضیحی را در ارتباط با این موضوع ارائه دهم.

فروزش در پاسخ به این پرسش که آیا پزشکی قانونی می‌توانست گزارش علت فوت را زودتر اعلام کند، بیان داشت: با توجه به نوع بررسی که ما در فوتی‌های متفاوت انجام می‌دهیم این زمان مختلف است؛ به عنوان مثال اگر در یک فوتی نیاز باشد که آزمایشات سم شناسی برداشته شود و به آزمایشگاه ارسال شود با توجه به فرآیند کاملا مشخص و معینی که در آزمایشات آسیب شناسی وجود دارد، نمونه ارسالی حداقل باید دو تا سه هفته داخل فرمالین بماند تا فیکسیشن انجام بگیرد و ما بتوانیم از آن لام تهیه کنیم این فرآیند، فرآیند کاملا علمی است و غیر از این نمی‌شود عمل کرد.

وی تصریح کرد: این فرآیند، فرآیندی نیست که دست کاربر باشد تا ما بخواهیم با اضافه کردن نیروی انسانی و تجهیزات، این فرآیند را کوتاه‌تر کنیم؛ این نمونه باید حداقل به مدت دو تا سه هفته داخل فرمالین و الکل بماند تا فیکس شود و برای برش دادن و نهاینا تهیه لام آماده شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اظهار داشت: در سایر آزمایشاتی که به عمل می‌آوریم، به عنوان مثال در آزمایشات ژنتیک اگر نمونه از خون باشد ما می‌توانیم ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت نتیجه آزمایش ژنتیک را اعلام کنیم، ولی همین آزمایش ژنتیک اگر از عضله تهیه شود حداقل دو هفته زمان نیاز دارد که در مورد آن اظهار نظر شود و اگر همین آزمایش از استخوان باشد حداقل دو تا سه ماه زمان می‌برد تا نتیجه آزمایش ژنتیک مشخص شود.

فروزش خاطر نشان کرد: بنابراین باید توجه شود در تمامی آزمایشاتی که انجام می‌گیرد بسته به نوع آزمایش و فرآیندی که برای انجام آن آزمایش از نظر تکنولوژی‌های روز دنیا تعریف شده، زمان متفاوت است لذا در این مورد خاص و در بررسی پرونده مرحومه مهسا امینی، نمونه‌ها از نوع آسیب شناسی و سم شناسی بود کما اینکه در یک هفته اول نتیجه آزمایشات سم شناسی ما کاملا مشخص شد، ولی به دلیل اینکه آن فرآیند مورد نظر در آزمایشات آسیب شناسی باید از نظر زمانی، مدت زمان مشخصی را طی می‌کرد تا فیکسیشن انجام بگیرد، زمان به دو تا سه هفته ارتقاء داده شد تا بتوانیم نتیجه مطلوب را از انجام آزمایشات آسیب شناسی دریافت کنیم.

فروزش یادآور شد: با توجه به اهمیتی که در این پرونده وجود داشت و ابعاد بین المللی پیدا کرده بود و نیاز بود که نظرات رشته‌های تخصصی مختلف اخذ و جمع بندی شود تا نهایتا یک نظر واحد در قالب تعیین علت فوت اعلام شود ما از ۱۹ نفر از متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی اعم از رشته داخلی مغز و اعصاب، جراحی مغز و اعصاب، بیهوشی، طب اورژانس، قلب و عروق، روانشناس بالینی، آسیب شناسی، پزشکی اجتماعی، چشم پزشکی، نورورادیولوژی، پزشکی قانونی و فوق تخصص غدد دعوت کردیم تا در جمع بندی و اظهار نظر در خصوص علت فوت مرحومه مهسا امینی شرکت کنند.

وی در خصوص ترکیب کمیسیون‌های پزشکی قانونی نیز عنوان کرد: در کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی، تعدادی از همکاران خود ما حضور دارند؛ در کمیسیون‌های ۳ نفره، یک نفر متخصص پزشک قانونی شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور است و دو نفر دیگر از متخصصان رشته‌های مربوطه در ارتباط با آن پرونده هستند که با حضور در جلسات کمیسیون اظهار نظر می‌کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران تصریح کرد:، ولی در این پرونده خاص با توجه به تعدد تعداد کارشناسانی که انتخاب شده بود، ۵ نفر متخصص پزشک قانون که شاغل در سازمان پزشک قانونی هستند و از مجربین و از کارآزموده‌های متخصصین پزشکی قانونی کشور هستند حضور داشتند و مابقی از تخصص‌های رشته‌های پزشکی بالینی در رشته‌های دیگر بودند.

جمع بندی علت فوت مرحومه مهسا امینی به تائید یک کمیسیون ۱۹ نفره از پزشکان رسیده است

وی با تاکید بر اینکه بسیار کم اتفاق می‌افتد که یک تعیین علت فوتی را در کمیسیون برسی کنیم، بیان داشت: با توجه به اهمیت و حساسیتی که نسبت به این پرونده وجود داشت، دستوری که مقام محترم قضایی صادر فرموده بودند این بود که تعیین علت فوت در قالب یک تیم تخصصی کمیسیون پزشکی قانونی باشد که همین رویه طی و نهایتا اظهارنظر‌ها جمع بندی شد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران تصریح کرد: برای اظهار نظر در مورد تعیین علت فوت در موارد عادی، پزشک متخصصی که در سالن تشریح فرد متوفی را معاینه ظاهری و کالبدگشایی کرده است صرفا همان پزشک هم در مورد علت فوت اظهار نظر می‌کند، ولی اگر بنا به دستور مقام محترم قضایی نیاز به تشکیل کمیسیون باشد تا اظهار نظر در قالب کمیسیون انجام شود، بر اساس دستورالعمل‌ها و قواعد سازمانی ما، کمیسیون اولیه حداقل با حضور ۳ متخصص رسمیت پیدا می‌کند و اظهار نظر می‌شود.

وی تاکید کرد: در پیشرفته‌ترین کشور‌های دنیا هم آزمایشات آسیب شناسی دو تا سه هفته زمان می‌برد تا نتیجه مطلوب و مورد نظر حاصل شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چه هیاتی متشکل از چه تعداد افرادی در چند جلسه حضور داشتند تا کار کلی فعالیت‌ها و فرآیندی که شما به آن اشاره کردید انجام شود، گفت: با توجه به اهمیت و حساسیتی که نسبت به این پرونده خاص وجود داشت و دستور مقام محترم قضایی مبنی بر بررسی ویژه این پرونده در کمیسیون پزشکی صادر شده بود لذا ما فرآیند بررسی این پرونده را باید بر اساس دستورالعمل‌های کمیسیون‌ها طی می‌کردیم و به سرانجام می‌رسیدیم.

فروزش ادامه داد: بر این اساس بعد از اینکه نتایج آزمایشات سم شناسی و آسیب شناسی را دریافت کردیم با اخذ توضیح از کادر بیمارستان کسری، اخذ توضیح از پرسنل و تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵، اخذ توضیح کتبی و اظهارات کتبی پرستار مقیم نیروی انتظامی و همچنین با مصاحبه‌ای که با پدر متوفی داشتیم و بررسی کلیه مدارک پزشکی و سوابقی که وجود داشت (سابقه عمل جراحی که در این مورد خاص وجود داشت) و همچنین با عنایت به نتیجه معاینه و کالبدگشایی که به عمل آمده بود، نتیجه این موارد جمع بندی شد و با دعوت از ۱۹ نفر از پزشکانی که در رشته‌های مختلف تخصصی پزشکی سرآمد و از برجستگان پزشکی در رشته‌های مختلف هستند دعوت شد و در جلسه کمیسیون حضور پیدا کردند و از نگاه تخصصی خود این موضوع را بررسی کردند و در نهایت همه نظرات جمع بندی و اظهار نظر در مورد علت فوت به مراجع قضایی اعلام گردید.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در پاسخ به این پرسش که شما چطور به این نتیجه رسیدید که مشکلاتی در گذشته متوفی وجود داشته و فرد متوفی بیماری‌های زمینه‌ای داشته است و اینکه آیا تنها با اتکا به اظهارات خانواده متوفی متوجه این موضوع شدید، گفت: ما به اظهارات، گفته‌ها و شنیده‌ها اکتفا نمی‌کنیم، اگر ادعا شود فردی که فوت کرده قبلا دارای بیماری زمینه‌ای بوده و یا عمل جراحی انجام داده و یا دارویی استفاده می‌کند در ابتدای امر به بستگان و اولیا دم متوفی رجوع و از آن‌ها سوال می‌کنیم، اگر پاسخ لازم را از آن‌ها دریافت نکردیم و یا آن‌ها ادعای ما را تائید نکردند و یا سوالات و شبهاتی برای ما به وجود آمد در این صورت بر اساس قواعد و دستورالعمل‌هایی که در سازمان تعریف شده از مراکز ذیربط درمانی مانند وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت استعلام و سوابق پزشکی افراد را دریافت می‌کنیم.

فروزش درباره چگونگی انتخاب ۱۴ نفر دیگری که در سازمان پزشکی قانونی شاغل نیستند، گفت: این افراد طی فرآیندی که به عنوان کارشناس سازمان پزشکی قانونی انتخاب می‌شوند و توسط رئیس سازمان پزشکی قانونی برایشان حکم کارشناسی صادر می‌شود به عنوان کارشناس پزشک قانونی هستند که در موارد لزوم و با توجه به ارتباط تخصصی شان در پرونده‌هایی که در پزشکی قانونی مطرح می‌شود برای حضور در جلسه کمیسیون از آن‌ها دعوت می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چه تعداد از جلسات این کمیسیون با حضور خانواده مرحومه بوده است، گفت: یک جلسه در ابتدای امر برای بررسی جسد، معاینه ظاهری و کالبدگشایی که در سالن تشریح اداره کل پزشکی قانونی استان تهران انجام شد در خدمت پدر مرحومه مهسا امینی بودیم و در آنجا اخذ توضیحی را از ایشان داشتیم، در ارتباط با سیر درمان و اینکه ایشان بیماری دارند و یا نه، چه اقدامات درمانی برای ایشان انجام شده و نهایتا چه موضوعاتی را ایشان مطرح می‌کنند، مصاحبه مفصلی را در سالن تشریح اداره کل پزشکی قانونی استان تهران داشتیم و جلسه دوم حضور ایشان در هنگام برگزاری کمیسیون در سازمان پزشکی قانونی کشور بود که ایشان با وکلای خود در جلسه کمیسیون پزشکی قانونی حضور پیدا کردند و نسبت به سوالاتی که متخصصان رشته‌های مختلف در ارتباط با سیر درمان و بیماری، نوع بیماری و همچنین دارو‌های مورد استفاده متوفی داشتند پاسخگو بودند.

در پرونده مرحومه امینی از وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت استعلام گرفتیم

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران تصریح کرد: در این مورد خاص با توجه به اینکه در روز‌های اول بعد از حادثه در فضای مجازی به سرعت منتشر شد که ایشان فاقد هرگونه بیماری زمینه‌ای بودند و هیچگونه دارویی را مصرف نمی‌کردند و در سلامت کامل بودند، ما بر اساس قواعد سازمانی خودمان نسبت به استعلام از مراجع ذیربط اقدام و در پاسخ مدارکی را جمع آوری کردیم.

فروزش ادامه داد: استعلامات ما از وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت بود که سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت مدارکی را برای ما ارسال کردند.

مرحومه امینی در ۸ سالگی در سال ۸۶ به استناد پرونده بیمارستان فوق تخصصی میلاد به علت تومور مغزی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد

وی بیان داشت: مرحومه امینی متولد سال ۱۳۷۸ در سن ۸ سالگی در سال ۱۳۸۶ به استناد پرونده بیمارستان فوق تخصص میلاد به دلیل بروز علائم سردرد، اختلال رشد و مشکلات بینایی، با تشخیص تومور خوش خیم مغزی به نام کرانیوفارنژیوما تحت عمل جراحی تخلیه تومور قرار می‌گیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران ادامه داد: پذیرش متوفی در بخش اطفال بیمارستان میلاد در تاریخ ۸۶/۸/۱۲ صورت گرفته است و در تاریخ ۸۶/۸/۲۱ ترخیص شده اند و پدر بیمار، همراه و معرف ایشان بوده است.

فروزش با اشاره به اینکه تشخیص اولیه و تشخیص نهایی کرانیوفارنژیوما بوده است گفت: کرانیوفارنژیوما یک تومور خوش خیم مغزی است که در ناحیه هیپوتالاموس و هیپوفیزم بروز پیدا می‌کند و راه درمان آن هم عمل جراحی مغزی است که از دو روش برای عمل جراحی استفاده می‌شود.

وی افزود: یک روش برای عمل جراحی، استفاده از راه بینی است که این روش در مواردی انجام می‌گیرد که تومور در مراحل اولیه است و ابعاد آن کوچک است می‌توان از راه بینی آن را بررسی و خارج کرد، روش دوم روشی است که در مواردی که تومور از شدت و وسعت بیشتری برخوردار است لازم است جمجمه باز شود و از طریق جمجمه وارد محل تومور شویم و آن را تخلیه کنیم که در مورد پرونده مرحومه امینی روش دوم استفاده شده که نشان دهنده شدت و وسعت بیماری بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: در سوابق بیمارستانی که از بیمارستان میلاد گرفتیم، پدر مرحومه در آن تاریخ عنوان کردند که اینجانب امجد امینی، ولی بیمار ساکن شهرستان سقز اجازه می‌دهم که پزشک یا پزشکان بیمارستان میلاد هر نوع معالجه، عمل جراحی و یا انتقال خون که صلاح بدانند در مورد بیمار اینجانب به مورد اجرا گذاشته شود برائت پزشک و یا پزشکان این بیمارستان را از کلیه اقدامات فوق که در مورد عمل جراحی دخترم مهسا امینی انجام می‌دهند اعلام می‌دارم.

فروزش ادامه داد: در برگه خلاصه پرونده مرحومه امینی ذکر شده که شکایت اصلی بیمار و تشخیص اولیه، اختلال رشد و اختلال بینایی بوده است و تشخیص نهایی کرانیوفارنژیوما بوده است که اقدامات درمانی و اعمال جراحی که برای متوفی در نظر گرفته شده بود باز کردن جنجمه و تخلیه تومور کرانیوفارنژیوما بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اظهار داشت: در قسمت سمت راست پیشانی متوفیه در ناحیه گیجگاهی پیشانی، یک اسکار یا جوشگاه هلالی شکل به طول حدود ۱۰ سانتی متر وجود داشت که در معاینه ظاهری جسد کاملا مشخص شد و روش مورد عمل جراحی شده هم کاملا منطبق با آنچیزی بود که در معاینه ظاهری و کالبد گشایی جسد به آن رسیدیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا شما در کالبدگشایی آثار عمل بر مغز و جمجمه ایشان را هم مشاهده کردید، اذعان داشت: در کالبد گشایی که انجام شد آثار برداشتن استخوان جمجمه در همان قسمت و در ناحیه زیر جوشگاه مشهود بود؛ بعد از اینکه مغز و مخچه خارج شد در ناحیه زیر بافت مغزی منطبق با ناحیه زین ترکی، آثار عمل جراحی کاملا مشهود و مشخص بود.

فروزش در ادامه گزارش خود بیان داشت: در گزارش ترخیص بیمار توصیه شده که پیگیری درمان از طریق متخصص غدد انجام بگیرد؛ در برگ گزارش عمل جراحی عنوان شده که ساقه هیپوفیز را پیدا کردند، تومور از آن‌ها جدا شده، ولی به دلیل چسبندگی خیلی شدیدی که به طرفین و عروق وجود داشت بخشی از تومور در محل باقی گذاشته شد چراکه جراح این خطر را احساس می‌کرده که با توجه به شدت و وسعت تومور و با توجه به اینکه عروق ناحیه مغزی هم درگیر هستند اگر بخواهد بیشتر از این، تومور را دستکاری کند ممکن است عوارارض جبران ناپذیری برای بیمار ایجاد کند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران ادامه داد: بعد از اینکه تومور از ناحیه جمجمه خارج می‌شود، نمونه برای بررسی پاتولوژی به آزمایشگاه آسیب شناسی ارسال شده و در نتیجه بررسی آسیب شناسی کرانیوفارنژیوما به صراحت در نتیجه آزمایش آسیب شناسی عنوان شده است.

وی در خصوص عوارض جانبی عمل جراحی بر بیمار نیز بیان کرد: از آنجا که این دسته از بیماران متعاقب عمل جراحی دچار نقص در عملکرد محور هیپوتالاموس، هیپوفیز و غدد تحت فرمان آن از جمله تیروئید و آدرنال می‌شود و به دلیل فقدان هورمون‌های غده هیپوفیزم مبتلا به بیماری دیابت بی مزه مرکزی شده، کم کاری تیروئید و کم کاری غده فوق کلیوی داشته که این بیماران لازم است تحت درمان مستمر با دارو‌های مورد نیاز و جایگزین هورمون‌هایی که باید تحت فرمان غده هیپوفیزم در بدن تولید شوند قرار گیرند.

فروزش ادامه داد: دارو‌های مورد استفاده در این بیمار شامل دارو‌های دسموپرسین، لووتیروکسین و هیدروکورتیزون بوده است و همچنین طبق سوابق مراجعات سرپایی که ایشان داشته، متوفیه تحت درمان با دارو‌های حاوی استروژن و پروژسترون هم بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در پاسخ به اینکه آیا بیمار دارو‌های خود را تهیه می‌کرده است نیز عنوان کرد: ما این موضوع را به صورت مستند از سوابق تامین اجتماعی درخواست کردیم و آن‌ها در پاسخ به استعلام ما سوابق مستند و مستدلی را که داشته اند را به ما ارجاع کردند، مرحومه علاوه در دارو‌هایی که مورد اشاره قرار گرفت دارو‌های دیگری را هم به صورت غیر مستمر مصرف می‌کردند که در سوابق پزشکی ایشان وجود دارد.

تمام اظهارنظر‌های ما مستدل و مستند به سوابق پزشکی است/ اظهارات ما صرفا بر اساس مشاهدات کالبدگشایی و معاینه جسد نیست

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر اینکه تمامی اظهارنظر‌های ما مستدل و مستند به سوابق پزشکی است، گفت: بخشی از مستندات ما مربوط به مراجعات سرپایی مرحومه امینی به پزشکان، متخصصان و فوق تخصصان پزشکی در زمینه‌های گوناگون بوده است و اظهار نظر ما صرفا بر اساس مشاهدات کالبدگشایی و معاینه جسد نبوده و سوابق بیمار را چه به صورت بستری در بیمارستان و چه به صورت سرپایی بررسی کردیم.

فروزش بیان داشت: عمده مراجعات ایشان در شهر تبریز بوده که دکتر سیامک شیوا در سال ۱۳۹۵ مکرر ایشان را معاینه کرده اند و دارو‌هایی که برای این مرحومه تجویز شده دسموپرسین، لووتیروکسین و هیدروکورتیزون بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران افزود: ایشان مراجعات مکرر دیگری بعد از سال ۹۵ داشته اند؛ مراجعاتی هم به دکتر بهرامی فوق تخصص غدد در شهر تبریز در سال ۹۷ داشته اند و آزمایشاتی که در ارتباط با پیگیری درمان این نوع از بیماری باید انجام بگیرد کاملا مستند و مستدل است.

وی یادآور شد: نامبرده در تاریخ ۶/۲۲/ ۱۴۰۱ حدود ساعت ۱۸:۳۰ توسط پلیس امنیت اخلاقی از پارک طالقانی واقع در ابتدای بزرگراه حقانی تهران به همراه ۶ نفر دیگر با همراهی پلیس خانم با وسیله نقلیه به پلیس امنیت اخلاقی واقع در خیابان وزراء منتقل می‌شود که به استناد فیلم‌های ضبط شده شواهدی از اختلال در راه رفتن و جهت یابی که نشاندهنده سطح هوشیاری و یا گیجی نامبرده تا لحظه بروز حادثه باشد در مستنداتی که ما بررسی کردیم و بر اساس تحقیقات قضایی که انجام شده وجود ندارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران ادامه داد: اگر بخواهم حضور ایشان در پلیس و در مواجه با مامورین پلیس را در سه بخش تقسیم بندی کنم، بخش اول به زمان قبل از سوار شدن ایشان به داخل ون پلیس مربوط می‌شود که دوربین‌های مدار بسته کاملا صحنه و مواجه این فرد با پلیس را ضبط کردند که هیچگونه مقاومتی برای سوار شدن به داخل ون وجود ندارد که دلالت بر درگیری فیزیکی و یا متوسل شدن به زور وجود داشته باشد که در آن راستا ضربه‌ای به ایشان وارد شده باشد.

فروزش اضافه کرد: بخش دوم مربوط به داخل ون است که در آنجا هم بر اساس گواه شاهدینی که داخل ون حضور داشتند و آن‌ها هم به سمت پلیس هدایت می‌شدند، هیچ درگیری فیزیکی بین مامور پلیس داخل ون و مرحومه امینی اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: بخش زمان به زمانی مربوط می‌شود که ایشان در داخل ساختمان پلیس امنیت در خیابان وزرا حضور پیدا می‌کند که ما دوربین مداربسته آنجا را کامل و به صورت مستند داریم که در آنجا هم هیچگونه درگیری فیزیکی بین ایشان و پلیس مستقر در سالن و یا افراد دیگر وجود ندارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا این یک رویه معمول است که شما این بررسی‌های غیر پزشکی را جمع آوری کنید، گفت: در پرونده‌هایی که جنایی هستند و به این نیاز است که ما اطلاعات مان را مثل قطعات یک پازل در کنار یکدیگر قرار دهیم؛ نتایج معاینه، نتایج کالبدگشایی، بررسی‌هایی که در آزمایشگاه از قبیل آزمایشات سم شناسی و آسیب شناسی به عمل می‌آوریم و نهایتا تحقیقات قضایی که در قالب پرونده کیفری ما از مقام قضایی می‌خواهیم که در اختیار ما قرار دهد، همه این اطلاعات باید یک همخوانی و همنوایی داشته باشد تا ما بتوانیم به یک نتیجه مشخص برسیم.

فروزش تصریح کرد: در این پرونده هم با توجه به اینکه پرونده بسیار حساس و مهمی تلقی می‌شود ما اطلاعات کیفری پرونده را از مقام محترم قضایی درخواست کردیم و تحقیقات قضایی که در مراجع قضایی انجام شده در اختیار ما قرار گرفته است؛ تمام دوربین‌های مداربسته‌ای که تمامی این وقایع را ثبت کردند را از مراجع قضایی دریافت و آن‌ها را از لحاظ وضعیت روانشناسی (نوع تطابق ایشان با محیطی که حضور داشته) و آیا اینکه در طی مدت حضور ایشان آثاری از ضربه و یا درگیری فیزیکی وجود داشته باشد را بررسی و با یافته‌های خود در معاینه ظاهری جسد، کالبدگشایی و نتایج آزمایشات سم شناسی و آسیب شناسی منطبق می‌کنیم.

در معاینه مهسا امینی هیچ گونه آثار و شواهدی از ضرب و جرح در ناحیه سر و صورت وجود نداشت

وی درباره اینکه آیا مستنداتی مبنی بر وجود ضربه منجر به فوت برای ایشان وجود داشته است یا خیر، گفت: اگر بخواهم این سوال را در دو بخش پاسخ دهم، یک بخش مستند کردن پرونده و استناد به تحقیقات قضایی و پرونده کیفری است که ما با ملاحضه فیلم هابی ضبط شده دوربین‌های مدار بسته و تحقیقات قضایی که از جانب مقام قضایی انجام شده است، هیچ‌گونه برخورد فیزیکی در ارتباط با این موضوع، فرد مورد نظر با افراد پلیس یا افراد دیگر نداشته اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران خاطر نشان کرد: در معاینه ظاهری جسد و کالبدگشایی صورت گرفته، هیچ گونه آثار و صدماتی که منجر به فوت نامبرده شده باشد را در بررسی‌های خود پیدا نکردیم.

خونریزی در گوش و آثاری از خون ریزی و از هم گسیختگی در پارانشیم مغز وجود نداشت

فروزش تاکید کرد: در معاینه ظاهری مهسا امینی، هیچ گونه آثار و شواهدی از ضرب و جرح در ناحیه سر و صورت وجود نداشت و آثاری که مؤید شکستگی استخوان جمجمه در کف جمجمه بوده باشد از جمله سیاه شدگی دور چشم، وجود نداشت و به خونریزی از ناحیه گوش که دلالت بر شکستگی کف استخوان جمجمه باشد در کالبد گشایی نرسیدیم و در بررسی‌هایی که بر روی خود پارانشیم و نسج مغز انجام شد هیچگونه از هم گسیختگی و یا خونریزی داخل پارانشیم مغز وجود نداشت و ما صرفا به یک توده دو در سه سانتیمتری که ناشی از عمل قبلی ایشان بود رسیدیم.

وی اضافه کرد: در بررسی‌هایی که ما در پزشکی قانونی انجام دادیم و کالبد گشایی که در ناحیه قفسه سینه و شکم انجام شد، هیچگونه یافته‌ای دال بر اینکه آسیب به اعضای داخلی بدن از جمله ریه ها، قلب، کبد، روده ها، کلیه ها، پانراکس و طحال رسیده باشد وجود نداشت.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران بیان داشت: در داخل بیمارستان کسری، بررسی‌های تشخیصی و درمانی که برای بیمار انجام شده متاسفانه نهایتا متوجه شدند که بیمار دچار مولتی ارگان فیلر شده، درمان‌های لازم در بیمارستان تخصصی کسری انجام شده و نهایتا در مورخه ۶/۲۵ بیمار فوت می‌کند که بعد به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود و نتیجه معاینه جسد، کالبدگشایی و اقداماتی را که ما انجام داده ایم را عرض کردم.

همچنین دکتر قناعتی، نماینده انجمن رادیولوژی ایران: ضربه مغزی در جمجمه که بخواهد عامل مرگ باشد به هیچ وجه وجود نداشته و خونریزی هم وجود نداشته است. پدر مرحوم امینی گفته بود وقتی جسد را برای دفن تحویل گرفتیم قسمتی از سر خون‌آلود بوده است، از پزشکی قانونی که جویا شدم وقتی جمجمه را برای تشریح باز می‌کنند و بخیه می‌کنند هنگام بخیه، جسد انعقاد خون ندارد به همین دلیل امکان وجود خون‌آبه بعد از تشریح وجود دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر