کد خبر: ۹۹۱۵
۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
سخنگوی شورای نگهبان:
اصلاح قوانین مربوط به گشت ارشاد در حوزه وظایف مجلس شورای اسلامی است. اگر این اصلاحیه به شورای نگهبان ارسال شد، آن را بررسی خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد تاثیر اظهارات اخیر برخی خواص در بررسی صلاحیت آن‌ها گفت: معیار‌های قانونی روشن است، اگر اظهارات افراد برخلاف قانون باشد، ازسوی مراجع قانونی به ما اعلام می‌شود و ما در بررسی صلاحیت‌ها به آن‌ها رسیدگی می‌کنیم.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، هادی طحان نظیف در نشست خبری روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس است که چندین بار در رفت و آمد در مجلس و شورا نگهبان بود بار دیگر در شورا بررسی شد این بار هیچ ایراد محتوایی از سوی ما گرفته نشد و فقط اشکال به عدم استفاده از کلمات فارسی بود.

وی افزود: درخواست ما از مجلس این است که در استفاده از واژگان فارسی دقت داشته باشند البته اخیرا در مجلس این طرح اصلاح شده که در حال ارسال به مجلس است، ما در صورت بررسی مجدد نظر شورا را اعلام می‌کنیم.

اصلاح قوانین گشت ارشاد بر عهده مجلس است/ مجلس اصلاحیه بفرستد آن را بررسی می‌کنیم

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: طرح اصلاح ماده ۱۲۲ آیین نامه داخلی مجلس درباره رای گیری الکترونیکی نمایندگان مجلس برخلاف شرع موازین قانونی نبود و به قانون تبدیل شد.

وی افزود: در لایحه موافقت نامه بین ایران و مجمع مجالس آسیایی چند ایراد وجود داشت که یکی استفاده از عبارات غیر فارسی که مغایر با اصل ۱۵ قانون و دیگری درج تاریخ به میلادی مغایر اصل ۱۷ قانون شناخته شد.

طحان نظیف گفت: اساسنامه صندوق بیماری‌های خاص وصعب العلاج از دولت دریافت شد و بدون ابهامی مورد تایید قرار گرفت.

وی ادامه داد: علاوه بر این طرح استفساریه کمک معیشتی و مستمری جانبازان و آزادگان فاقد شغل و درآمد، مغایر اصل ۷۳ قانون اساسی و نظر تفسیری شورای نگهبان شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: طرح استفساریه ماده ۱۱ قانون رسیدگی به آزمون‌های سراسری، دو سازوکار برای احراز تخلف پیش‌بینی کرده که مخالف موازین هستند.

طحان نظیف گفت: شورا در مرحله قبل ایرادی به لایحه موافقتنامه خدمات هوایی بین ایران و صربستان نداشت، اما نقصی در استفاده از عبارت‌های غیر فارسی در این لایحه وجود داشت.

وی ادامه داد: مجلس ابهامات شورای نگهبان در خصوص "طرح الزام به ثبت معاملات غیر منقول" را رفع نکرده و بر مصوبه قبل و ارسال به مجمع تشخیص مصلحت نظام اصرار دارد. در هر حال قبل از ارسال به مجمع تشخیص مصلحت نظام باید ابهامات آن را رفع کند.

اظهارات خواص در مورد آشوب‌ها در بررسی صلاحیت آن‌ها رسیدگی می‌شود

طحان نظیف در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات اخیر معدود مسئولان که موجب التهاب بیشتر در کشور شده‌اند آیا این اظهارات در زمان بررسی صلاحیت آن‌ها اعمال می‌شود، گفت: معیار‌های قانونی روشن است، اگر اظهارات افراد برخلاف قانون باشد، ازسوی مراجع قانونی به ما اعلام می‌شود و ما در بررسی صلاحیت‌ها به آن‌ها رسیدگی می‌کنیم.

وی در مورد اتفاقات اخیر در کشور گفت: آنچه در هفته‌های اخیر اتفاق افتاد فراتر از اعتراض به شکل متعارف بود، قانون اساسی راهپیمایی به شکل قانونی را به رسمیت شناخته، ولی این روز‌ها اعتراض به اغتشاش کشیده شده است که همراهی بیگانگان نیز کاملا در آن به چشم می‌خورد، در این میان مردم با اغتشاشات همراهی نکردند و صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند و دشمنان نتوانستند به اهداف خود برسند.

اصلاح قوانین مربوط به گشت ارشاد در حوزه وظایف مجلس شورای اسلامی است

سخنگوی شورای نگهبان درباره اصلاح قانون حجاب و اینکه آیا طرح یا لایحه‌ای در این باره به شورا آمده یا خیر گفت: اگر منظور مصوبه رسمی است، خیر، ارسال نشده است. اگر چیزی در مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی باشد، بنده اطلاع ندارم و باید از نمایندگان یا اعضای شورای انقلاب فرهنگی سوال کنید.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به احتمال اصلاح ساختار طرح امنیت اخلاقی در مجلس اظهار داشت:اختیار قانونی مجلس این است که چیزی را اصلاح و تغییراتی در آن اعمال کند. در صورت بررسی اصلاح ساختار گشت امنیت اخلاقی در مجلس و ارجاع آن به شورای نگهبان، مسئله در این شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شورای نگهبان در مورد اصل ۲۷ قانون اساسی مبنی بر برگزاری تجمعات، تفسیری نداشته است

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اصلاح اصل ۲۷ قانون اساسی و با اشاره به رفع نواقص این اصل گفت: قانون اساسی مهمترین سند حقوقی کشور است و اصول قانون اساسی نیاز به تایید شورای نگهبان ندارد؛ لذا تاکنون شورای نگهبان نسبت به اصل ۲۷ تفسیری نداشته است.

وی افزود: بیانات رهبر انقلاب در خصوص حوادث اخیر بسیار راهگشا و روشن گرانه بود. قانون اساسی اعتراض قانونی را به رسمیت می‌شناسد، اما اتفاقات اخیر اغتشاش بود که ناکام ماند.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سوالی درباره اظهارات غیر مستدل برخی نمایندگان درباره حوادث اخیر گفت: بر اساس اصل ۸۶ قانون اساسی نمایندگان در اظهارنظر آزاد هستند و در چارچوب قانون می‌توانند اظهار نظر کنند.

وی ادامه داد: اگر اظهارات افراد برخلاف قانون باشد، از سوی مراجع قانونی به ما اعلام می‌شود و ما در بررسی صلاحیت‌ها به آن‌ها رسیدگی می‌کنیم. اگر برخلاف قانون انتخابات اقدامی انجام شده باشد، مبنای عمل ما قرار گیرد.

طحان نظیف درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: طرحی در مجلس در این باره در حال بررسی است و در کمیسیون شورا‌ها پیشرفت‌هایی داشته است، ما هم منتظر ارائه این طرح هستیم. ما علاقمندیم که سال آینده انتخابات با قانون جدید برگزار شود.

اکثر ایرادات شورای نگهبان به طرح شفافیت قوای سه گانه برطرف شده است

سخنگوی شورای نگهبان در مورد طرح «شفافیت قوای سه گانه» گفت: اکثر ایرادات شورای نگهبان به طرح شفافیت قوای سه گانه برطرف شده است. صرفا چند مورد باقی مانده بود که مجلس هم منعکس شده است. هفته گذشته جلسه کمیسیون برگزار شد که خود بنده هم شرکت کردم و چند مورد باقی مانده در آنجا تبیین شد. طبیعتا اگر کار در کمیسیون تخصصی تمام شده باشد باید در نوبت صحن قرار بگیرد و مجددا برای اظهار نظر و تصویب به شورای نگهبان ارسال شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر