کد خبر: ۹۹۷۵
۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
دبیر شورای امنیت کشور:
دبیر شورای امنیت کشور گفت: کتایون ریاحی احضار شده، اما هنوز خود را معرفی نکرده است. او جرایمی مرتکب شد که بایددر دستگاه قضایی پاسخگو باشد

دبیر شورای امنیت کشور با بیان اینکه تاخیر در انعکاس واقعیت، دشمنان را روایتگر اول حادثه مهسا امینی کرد، درباره بازداشت نکردن هیچ ورزشکاری، خودکشی نیکا شاکرمی و محاکمه مدیران اینستاگرام توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، سید مجید میراحمدی که پس از حادثه درگذشت مرحومه مهسا امینی، از سوی وزیر کشور مسئول بررسی کامل این پرونده شد روز دوشنبه در نشست خبری در وزارت کشور گفت: درحال برگزاری مراسم اربعین بودیم که به من ابلاغ شد و بلافاصله کار را شروع کردم.

دبیر شورای امنیت کشور تصریح کرد: جدای از مسیر پزشکی قانونی کار خود را شروع کردم و تحقیقات خود از جمله بررسی کل سوابق پزشکی مهسا امینی را آغاز و جمع آوری دوربین‌های شهری مسیر تردد مرحومه را در خواست کردیم و از مسوولان اطلاعاتی خواستیم نظرات و اسناد و مدارک خود را با ما اعلام کنند. همچنین از حفاظت اطلاعات فراجا و همچنین از دستگاه قضایی خواستیم نتایج تحقیقات خود را به ما اعلام کنند.

کتایون ریاحی احضار شده، اما هنوز خود را معرفی نکرده است/ ورزشکار بازداشتی نداریم

میراحمدی افزود: علاوه بر این، کمیته مستقل پزشکی را با حضور سه پزشک بخش خصوصی تشکیل دادیم که متخصصان قلب و عروق و مغز و اعصاب و رادیولوژی بودند. سوابق درمانی و اولیه را از بیمارستان کسری گرفتیم.

سندی جدید از سابقه بیماری مهسا امینی

وی گفت: امجد پدر مهسا امینی که کارمند سازمان تامین اجتماعی بود یکم شهریور ۹۵ با مدیرکل تامین اجتماعی کردستان مکاتبه‌ای درباره مریضی دخترش انجام می‌دهد می‌کند. او نوشته که دخترش باید تحت کنترل و مراقبت باشد و هر ماه به تبریز مراجعه کند و در این نامه خواستار ماندن در کنار دخترش شده بود.

معاون وزیر کشور افزود: در نتیجه همه تلاش‌ها گزارش نهایی ما آماده و تقدیم وزیر کشور شد. همچنین کمیته پزشکی اعلام کرد فوت مهسا امینی بر اثر مرگ مغزی نبوده است. بعد از آن با اتفاقاتی مواجه شدیم که کشور را بیش از ۲۰ روز درگیر کرده است.

میراحمدی در ادامه با اشاره به بازداشت شدگان حوادث اخیر گفت: آنچه در اعترافات دستگیرشدگان محرز است هدایت، حمایت، پشتیبانی و بهره برداری مشهود دشمنان در این موضوع است.

تاخیر در انعکاس واقعیت، دشمنان را روایتگر اول حادثه مهسا امینی کرد

دبیر شورای امنیت کشور با طرح این موضوع که دشمن به دنبال ایجاد عملیات روانی علیه کشور بود و مرگ مهسا امینی علت آن بود، گفت: ما در بررسی‌های خود به این نتیجه نرسیدیم که فوت امینی اسم رمز این جریانات است و پزشکی قانونی هم با انجام معاینات سم شناسی این فرضیه را رد کرد، اما این موضوع محرز است که به دلیل تاخیر ۴۸ ساعته در انعکاس واقعیت ماجرا و فیلم منتشر شده فراجا، دشمنان توانستند روایتگر اول موضوع باشند و به شدت احساسات را برانگیزند و ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان را پشت این برانگیختگی آوردند.

وی افزود: دشمن با عملیات روانی بر روی گشت ارشاد موجب برانگیختگی احساسی و در مرحله بعد احساس خشم جامعه شد موضوعی که به شدت روی آن کار شده بود بطوریکه باعث تشدید احساس خشم در جوانان شدند. وقتی این خشم به خیابان‌ها آورده شود گسترش ناامنی و بی ثباتی را در پی دارد.

میراحمدی افزود: در اعترافات هم دیدیم که برای آن‌ها مهم نیست چه کسی کشته، کجا تخریب و غارت می‌شود بلکه مهم این بود که هر کسی که می‌توانند بکشند و هر جا هم که باشد تخریب و غارت کنند و شیعه و سنی و چادری و بی چادری مهم نبود. آن‌ها برای استفاده از ظرفیت قومی تلاش زیادی کردند.

کشته سازی یکی از پروژه‌های جدی دشمنان است

وی کشته سازی را یکی از پروژه‌های جدی دشمنان عنوان کرد و در ادامه با ذکر نمونه‌ای گفت: جنازه یک دختر لرستانی به اسم مهسا را مقابل بیمارستانی در اصفهان انداختند تا تحریک کنند، اما پدر این دختر گفت که دخترش به دست نیروی انتظامی کشته نشده است. تاکنون بیش از ۲۰ نفر به دست آن‌ها درخارج از صحنه اعتراض کشته شده است. در غائله زاهدان اموال زیادی از مردم به یغما رفت و به دنبال جنگ اقوام بودند و یک نبرد ترکیبی را پیاده کردند.

میراحمدی افزود: در این ماجرا تیم‌هایی ساماندهی و برای هر عملیاتی قیمت‌هایی تعیین کرده بودند و پول بسیار کلانی به صحنه آوردند تا افراد را به صحنه بیاورند و هر عملیاتی که می‌خواهند انجام دهند.

معاون امنیتی وزارت کشور تاکید کرد: دشمنان آنچه قبلا علیه کشور تجهیز و آماده کرده بودند به بهانه درگذشت مهسا امینی کار خود را شروع کردند. اجرای طراحی و برنامه ریزی دشمن با فوت مهسا امینی به جریان افتاد که در این ماجرا خسارت‌های بسیار سنگینی به ملت وارد شد.

وی با ارائه آماری از این خسارت‌ها افزود: ۱۷۸ بانک تخریب شد یا سوخت؛ به ۳۵ مکان دولتی خسارت وارد شد، ۳۰ مکان خصوصی تخریب شد به بیش از ۳۰ اماکن مذهبی حمله شد و ۱۱۷ خودروی شخصی و ۵۰ دستگاه موتورسیکلت مردم در آتش سوخت.

میراحمدی مساله بعدی که دشمنان دنبال کردند را تعطیلی مدارس و دانشگاه عنوان و بیان کرد: برای دانش آموزان، والدین، دانشجویان، معلمان و استادان پیامک ارسال و آنان را درصورت رفتن به کلاس، تهدید جانی کردند.

همه مدارس و دانشگاه‌ها باز است

دبیر شورای امنیت کشور تاکید کرد: جز دانشگاه شریف که یک هفته غیر حضوری شد، بقیه دانشگاه‌ها به فعالیت ادامه می‌دهند و ۱۰۰ درصد مدارس کشور هم فعال است.

میراحمدی با بیان اینکه طرح دشمن برای تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شکست خورد، گفت: طرح خود را به اعتصاب بازار کشاندند که ۲ روز قبل در بازار تهران اتفاق افتاد و هر کسی می‌خواست در بازار فعالیت کند تهدید کردند. خوشبختانه الان فعالیت‌های اقتصادی بازار‌های سراسر کشور جریان دارد.

وی افزود: مساله بعدی که دنبال می‌کنند متشنج نگه داشتن محیط دانشجویی است تا از بستر دانشگا‌ها بار دیگر آشوب را به خیابان‌ها بکشانند. در روز‌های گذشته تجمع دانشجویی سیر نزولی یافته و خود دانشجویان نسبت به این قضیه و شرایط معترضند و از مسئولان دانشگاه مطالبه دارند تا شرایط درس خواندن آن‌ها فراهم شود.

اقدامات خصمانه کشور حامی شبکه ایران اینترنشنال بی پاسخ نمی‌ماند

دبیر شورای امنیت کشور با اشاره به فعالیت رسانه‌های بیگانه فارسی زبان گفت: رسانه‌های فارسی زبان طوری این مسائل را منتشر می‌کنند که انگار نظام سقوط کرده است. اقدامات سردمداران کشوری که شبکه ایران اینترنشنال را حمایت و پشتیبانی می‌کند، خصمانه و علیه امنیت ملی است و جمهوری اسلامی از کنار آن نخواهد گذشت و بدانند که اقدام آن‌ها بی پاسخ نمی‌ماند.

میراحمدی هشدار داد که آن‌ها از صبر و نجابت ایران نباید سو استفاده کنند و بدانند این اتاق عملیات جنگی را باید تعطیل کنند و گرنه باید پاسخگوی اقدامات خود علیه ملت ما باشند.

علی دایی سرمایه کشور ماست

معاون وزیر کشور درباره توقیف گذرنامه علی دایی و چند هنرمند دیگر گفت: علی دایی سرمایه کشور است و او را دوست داریم. همانطور که برای برافراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی تلاش کرده همچنان او عزت این پرچم را می‌خواهد و اتفاقی که افتاد بلافاصله اصلاح شد و گذرنامه اش را تحویل دادند. همچنین گذرنامه همایون شجریان هم تحویل داده شد.

میراحمدی تاکید کرد: سیاست وزیر کشور همدلی، همگرایی و یکپارچگی ملت علیه دشمنی است که دنبال تفرفه و چند تکه کردن کشور است بنابراین نمی‌خواهیم کسی که خطا کرده مجازات شود، اما کسی که اصرار به خطا دارد خودش حسابش را از ملت جدا کرده است.

وی با اشاره به آغاز لیگ برتر فوتبال ابراز امیدواری کرد بازی‌ها با شور برگزار شود.

دبیر شورای امنیت کشور گفت:، اما به دلیل نگرانی‌های امنیتی و کشته سازی دشمنان و نبود عوامل نفوذی در ورزشگاه‌ها و تامین امنیت جانی فوتبالیست‌ها، بازی‌ها بدون حضور مردم برگزار می‌شود که امیدواریم به زودی این بازی‌ها پرشور برگزار شود.

کتایون ریاحی احضار شد، اما خود را معرفی نکرد

میراحمدی همچنین درباره یکی از هنرمندان گفت: کتایون ریاحی احضار شده، اما هنوز خود را معرفی نکرده است. او جرایمی مرتکب شد که بایددر دستگاه قضایی پاسخگو باشد و مهلت معرفی او تمام شود و دستگاه قضایی ورود می‌کند.

ورزشکار بازداشتی نداریم

دبیر شورای امنیتی کشور با بیان اینکه ورزشکار بازداشتی نداریم، گفت: به برخی فوتبالیست‌ها تذکراتی داده شد مانند حسین ماهینی که بازداشت شد و به اشتباه خود پی برد و فرصتی برای اصلاح اشتباهات خواست که این فرصت به او داده شد.

میراحمدی گفت: ایران با جانفشانی نیرو‌های خود بر توطئه و خیال خام براندازی غلبه کرد و پوز دشمنان را به خاک مالید.

وی افزود: نیرو‌های ما تلاش کردند با توجه به وجود مزدوران در میان جمعیت با هدف کشته سازی و ایجاد خسارت به مردم، در نهایت نجابت و هوشمندی عمل کردند تا دشمنان به هدفشان یعنی کشته سازی نرسند. همچنین مردم هم به صحنه آمدند و دو بار در راهپیمایی و همچنین در مراسم تشییع شهدا شرکت کردند.

معاون وزیر کشور یادآور شد: مردم توجه داشته باشند این آخرین عملیات دشمن نیست و هوشیاری مردم می‌تواند این توطئه‌ها را خنثی کند.

به گفته دبیر شورای امنیت کشور عده‌ای که احساسات آن‌ها برانگیخته شد و انگیزه تقابل با نظام، ناامن سازی و غارت اموال مردم را نداشتند آزاد شدند، اما افرادی که عوامل اصلی و هدایتگر اغتشاشات بودند و ماموران را شهید کردند از اول هم سیستم قضایی گفته بود به هیچ وجه آزاد نمی‌شوند تا دادگاهشان برگزار شود.

میراحمدی با تاکید براینکه هر کس به هر میزانی که در ایجاد خسارت نقش داشته باشد دستگاه مسئول و سیستم قضایی به سراغ آن‌ها می‌رود، افزود: کسی که در فضای مجازی مردم را به اغتشاش، حمله و برانگیختگی احساسات و همچنین در ایجاد تنفر و خشم تهییج می‌کند، همان مسیر دشمن را می‌رود و حتما باید پاسخگوی اعمال خود باشد مگر اینکه نظام به آنان فرصت دهد رویه خود را اصلاح کنند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور خاطرنشان کرد: الان کسی که به اغتشاشات می‌آید دیگر براساس احساسات این کار را نمی‌کند در اتفاقات بازار تهران افراد اجیر شده‌ای برای ناامنی پول گرفته بودند تا دستور عملیاتی دشمن را پیاده کنند. این افراد تا زمان محاکمه قطعا آزاد نمی‌شوند و مجازات سختی برای آن‌ها پیش بینی شده است.

کشوری که ۳۰۰ هزار شهید داده امنیتش شوخی بردار نیست

وی یادآور شد: امنیت کشوری که ۳۰۰ هزار شهید داده شوخی بردار نیست. کشورهایی، چون سوریه و افغانستان که امنیت خود را از دست داده و بی ثبات شده‌اند دیگر روی امنیت را نمی‌بینند. امنیت کشور با اعتراض صنفی فرق دارد.

میراحمدی درباره وقایع سنندج هم گفت: در سنندج اقدامات مسلحانه‌ای توسط گروهک‌ها روی داد که اعضای گروهک تجزیه طلب کومله با سلاح جنگی میان افراد آمدند و ۲ نفر را از پشت زدند و کشتند و این کشته سازی بود و این‌ها به بسبجیان و نیرو‌های مسلح هم شلیک و ۴ نفر را مجروح کردند و یک نفر را هم به شهادت رساندند و از صبر و خویشتنداری ماموران امنیتی سو استفاده کردند. علت طولانی شدن مساله سنندج ورود مسلحانه گروه‌های تجزیه طلب کومله بود. همچنین در زاهدان گروهک‌های تجزیه طلب اقدام مسلحانه داشتند که الان وضعیت خوبی حاکم است.

وی با اشاره به وضعیت دانشگاه صنعتی شریف گفت: علاقه مندیم هر چه زودتر کلاس‌های دانشگاه شریف حضوری شود، چون دانشجویان مایلند هر چه زودتر سر کلاس درس حاضر باشند البته الان آموزش مجازی است.

آمار ۸۵ کشته در زاهدان کاملا کذب است

میراحمدی با کذب خواندن آمار کشته‌ها در زاهدان گفت: آمار ۸۵ کشته کذب است و استاندار سیستان بلوچستان ۱۹ نفر اعلام کرده که البته چند نفر هم در بیمارستان بودند که به آمار اضافه می‌شود. قرار است خودمان آمار را به تفکیک و واقعی اعلام کنیم و دیگر، چون گذشته نیست که آمار رسمی را اعلام نمی‌کردند.

میانگین بازداشتی‌های هر استان زیر ۱۰۰ نفر است

وی افزود: آمار بازداشتی در هر استان به طور میانگین زیر ۱۰۰ نفر است و آزاد نشده‌ها کسانی هستند که مدارکی دال بر عوامل اصلی اغتشاش بودن یا افراد موثر در فراخوان‌ها بودند. همه تلاش‌ها این است اگر سند و مدرکی باشد که این افراد دخیل در اغتشاش نبودند حتما آزاد شوند، اما امکان اینکه اغتشاشگران آزاد شوند مطلقا وجود ندارد.

مسئولان اینستاگرام باید محاکمه شوند

معاون وزیر کشور در پاسخ به ایرنا درباره زمان رفع انسداد برخی از شبکه‌های اجتماعی، گفت: مسئولان در مرکز ملی فضای مجازی و دستگاه‌های مسوول در حال بررسی هستند، اما نسبت به شبکه‌هایی که تهییج، تحریک، حس خشم و تنفر را ساماندهی کردند و محل ابتذال و ویرانگری کانون خانواده هستند نمی‌توان بی تفاوت بود. از نظر ما اینستاگرام مجرمی است که مسئولان آن باید محاکمه و مجازات شوند. این‌ها خود بخش عمده‌ای از عملیات دشمن علیه ما و علیه امنیت ملی بوده‌اند و فعال کردن دوباره آن‌ها یک خطای استراتژیک است.

وی افزود: خط قرمز ما ناامنی مردم است بستری که امنیت ما را تهدید و هدف قرار دهد حتما باید درباره آن تصمیم گیری شود. البته واتساپ کمتر از اینستاگرام امنیت ملی کشور را مورد هدف قرار داده است. اما فکر نمی‌کنم الان بتوان روی این موضوع تا بررسی کامل نظر قطعی داد.

میراحمدی افزود: میانگین سنی ۱۵ سال بازداشتی‌ها اشتباه است الان افرادی که در بازداشتگاه‌ها هستند متوسط سن ۱۷ سال به بالاست. دو سوم دستگیرشدگان، چون نقشی نداشتند و آزاد شدند.

وی با رد بازداشت دانش آموزان اضافه کرد: تاکنون دانش آموزی در داخل مدارس تاکنون بازداشت نشده‌اند. البته از میان ۳۰۰ هزار مدرسه تاکنون کمتر از ۵۰ مدرسه مساله داشتیم که معلمان مدرسه خود مدیریت می‌کنند و متناسب با آیین نامه‌های مدرسه با آنان برخورد می‌کنند. از داخل مدرسه هیچ دانش آموزی دستگیر نشد، اما شاید دانش آموزی در کف خیایان دستگیر شده باشد.

دبیر شورای امنیت کشور در پاسخ به ایرنا درباره بازداشت دانشجویان در داخل دانشگاه شریف، گفت: خیر؛ آن شب از داخل دانشگاه هیچ دانشجویی دستگیر نشده است.

میراحمدی با اشاره به ورود غیرقانونی سلاح به کشور خاطرنشان کرد: الان اغتشاشگران «شات گان» در اختیار دارند و مشکل ما حمل سلاح‌هایی است که غیرقانونی وارد کشور شده و این هم جزو پروژه‌های دشمنان است که به شکل گسترده‌ای از سال‌ها قبل سلاح‌های زیادی وارد کشور کرده‌اند البته بخش‌های زیادی کشف شد.

وی ادامه داد: برای همین مقررات جدیدی برای قاچاقچیان سلاح مصوب شد تا مجارات این قاچاقچیان و به کارگیرندگان سلاح برای اقدامات مجرمان تشدید شود. مساله ورود غیرمجاز اسلحه به کشور باید خط قرمز ما باشد و مجازات ویژه‌ای علیه آنان اعمال می‌شود.

نیکا شاکرمی خودکشی کرد

میراحمدی درباره پرونده «نیکا شاکرمی» نیز اظهار کرد: در این موضوع تحقیقات انجام شده است. او اختلافات خانوادگی داشته و مدتی در منزل خاله خود زندگی می‌کرد، اما در ادامه امکان زندگی در آنجا هم نداشت. آن شب او سرگردان بود که کجا برود. وارد آن خانه می‌شود و پیامکی ارسال کرده و دست به خودکشی می‌زند. او ارتباطی با اعتراضات نداشته است.

اعتراف اجباری مطلقا وجود ندارد

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور درباره شایعه اعتراف گیری اجباری از دستگیرشدگان چنین گفت: مطلقا اعتراف اجباری وجود ندارد. کسانی در بازداشت ابراز پشیمانی کرده اند، اما خواسته اند فیلم آن‌ها پخش نشود. اگر فیلمی از کسی پخش می‌شود حتما با هماهنگی خودش است. دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی به اصول اخلاقی پایبند هستند و برای آنها، هدف وسیله را توجیه نمی‌کند. ارسال توییت یا انتشار فیلم افراد آزادشده در اختیار خودشان است.

وی خاطرنشان کرد: شروین حاجی پور در یکی از استان‌ها به تشخیص یکی از دستگاه‌های آنجا دستگیر می‌شود، اما به دلیل حساسیت موضوع، مرکز وارد موضوع می‌شود و او بلافاصله آزاد شد. او هر تصمیمی پس از آزادی خود گرفته به اختیار خودش بوده و اجباری برای انتشار فیلم از خودش نداشته است. البته این افراد هم باید متوجه باشند که دشمن چگونه دنبال ناامن سازی ایران است. دشمن به همین افراد هم رحمی ندارد و باید مراقب رفتارشان باشند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور درباره ایجاد محل برگزاری تجمعات قانونی، گفت: این موضوع در حال بررسی است. با نگاه مثبت موضوع پیش می‌رود تا شرایط قابل قبولی برای برگزاری اعتراضات صنفی فراهم شود. باید جای مشخصی برای این اعتراضات انتخاب شود و دستگاه‌ها هم جواب معترضان را بدهند.

معاون وزیر کشور درباره گفتگو با اقلیم کردستان برای مقابله با گروه‌های مسلح، تصریح کرد: بار‌ها اقلیم کردستان متعهد شده است که اجازه فعالیت گروه‌های مسلح تجزیه طلب را در اقلیم کردستان ندهند، ولی تعهد خود را نقض کرده و ما نمی‌توانیم تماشاگر باشیم. اگر گروه‌های ضدانقلاب بخواهند فعالیت کنند و به تعهد خود عمل نکنند، سپاه شدیدتر برخورد می‌کند. امنیت کشور خط قرمز ماست. آن‌ها متعهد شدند از فعالیت گروه‌های مسلح تجزیه طلب جلوگیری کنند. ما از اجرای تعهدات اقلیم کردستان استقبال می‌کنیم.

میر احمدی درباره حمله سایبری به زیرساخت‌های کشور، افزود: تهاجم سایبری از سوی دشمن در حال انجام است. ۹۹ درصد تهاجم سایبری آن‌ها خنثی شده و در برخی موارد هم موفق شده‌اند از جمله مورد صدا و سیما است. البته در حال بررسی هستند که آیا این حمله از سوی کشور خارجی بوده یا عوامل نفوذی هم نقش داشته اند. هزاران بار تهاجم علیه صداوسیما انجام داده بودند که شکست خوردند، ولی یکبار تهاجم سایبری را انجام داده اند.

افرادی که کیوسک نیروی انتظامی را آتش زده‌اند شناسایی شده‌اند

وی درباره نقش نیرو‌های موسوم به لباس شخصی‌ها در ناآرامی‌های اخیر گفت: حضور لباس شخصی‌ها در مدارس مطلقا کذب است. از درون مدارس کسی دستگیر نشده مگر دانش آموزی در صحنه اغتشاش در خیابان دستگیر شده باشد. دانشجویی در دانشگاه توسط لباس شخصی دستگیر نشده و لباس شخصی هم وارد دانشگاه نشده است.

میراحمدی تصریح کرد: با صراحت اعلام می‌کنیم دستگاه‌های امنیتی در دل اغتشاشگران حضور داشته و مشغول شناسایی آن‌ها هستند. افرادی شناسایی شده اند و در آینده نهاد‌های اطلاعاتی به سراغ آن‌ها می‌رود. آن‌ها فکر نکنند کیوسک نیروی انتظامی را آتش زده‌اند و فرار کرده اند کسی آن‌ها را شناسایی نمی‌کند.

دبیر شورای امنیت کشور بیان کرد: هسته و کانون اصلی تخریب کننده و حمله کننده هرگز بیش از ۳۰ تا پنجاه نفر در صحنه حاضر نمی‌شود. آن‌ها به خیابان‌های پرترافیک می‌روند و از پوشش جمعیت استفاده می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر