کد خبر: ۱۰۹۷۱
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
بسیاری از ورزشکاران تصمیم می‌گیرند از مشاوران حرفه‌ای کمک بگیرند تا این مبالغ را برای آینده زندگی خود سرمایه‌گذاری کنند.

دوره شغل ورزشکاران حرفه‌ای اغلب کوتاه است، اما آن‌هایی که بخت بلندی دارند می‌توانند در همین مدت میلیون‌ها دلار درآمد کسب کنند.

به گزارش یورونیوز؛ بسیاری از ورزشکاران تصمیم می‌گیرند از مشاوران حرفه‌ای کمک بگیرند تا این مبالغ را برای آینده زندگی خود سرمایه‌گذاری کنند.

ژان چارلز کاستلتو بازیکن فرانسوی- کامرونی با اولین دستمزدش برای خودش یک کمربند مارک خرید؛ ده سال بعد درآمد این دفاع وسط باشگاه نانت فرانسه ۳۰ برابر شده است. او برای مدیریت پول خودش به یک مشاور مالی متخصص در امور مربوط به ورزشکاران حرفه‌ای متکی است. این بازیکن ۲۸ ساله می‌گوید از آن دسته از ورزشکارانی نیست که با پول‌هایش دیوانه‌بازی در بیاورد.

ورزشکاران حرفه‌ای پول خود را کجا خرج می‌کنند؟

این بازیکن متولد فرانسه که با پیراهن کامرون در میادین بین‌المللی بازی می‌کند پدر سه فرزند است. او به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «زندگی در فضای فوتبالی ساده نیست، داستان وقتی هم تنها هستید پیچیده‌تر می‌شود. ضمن اینکه دوران فوتبال کوتاه است و شما باید از همان زمان به فکر آینده خود باشید؛ به همین دلیل سه سال پیش تصمیم گرفتم یک مشاور مدیریت مالی داشته باشم. او به خوبی توانست این کار‌های را برای من انجام و به تدریج همه چیز جای خود قرار گرفت.»

شرکت‌های مدیریت سرمایه

چشم انداز‌های مالی برای یک ورزشکار همیشه هموار نیست؛ چرا که دوره‌ای که این افراد می‌توانند از آن درآمد کسب کنند اغلب کوتاه مدت و همچنین با چالش‌های فراوان است. ضمن اینکه وقوع اتفاقاتی، چون مصدومیت می‌تواند باعث شود دوره حرفه‌ای یک ورزشکار حتی خیلی زودتر هم تمام شود.

کاستلتو یکی از ۱۲۰ مشتری شرکت الیت پاتریمون است؛ یک مجموعه مدیریت دارایی فرانسوی که ۱۵ سال پیش تاسیس شد و مشتریانی را با حداقل حقوق سالانه ۳۰۰ هزار یورو جذب می‌کند. برخی از مشتریان این شرکت سالانه حتی بیش از ۱۵ میلیون یورو درآمد دارند.

فردریک شاتزل یکی از مدیران این شرکت در خصوص فعالیت مجموعه تحت مدیریتش به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «ما جادوگر نیستیم، کار ما شامل جمع‌آوری دارایی‌های مالی و پول‌های ورزشکاران است؛ بنابرین ورزشکار می‌تواند بدون دغدغه به حرفه خود بپردازد و نگرانی بابت مدیریت پول‌هایش نداشته باشد.»

او در خصوص توصیه‌هایی که به ورزشکاران می‌کنند، می‌گوید: «ما در مدت زمان کوتاهی بهینه‌سازی می‌کنیم و به آن‌ها می‌گوییم از زندگی خود لذت ببرید، اما پس‌انداز هم داشته باشد. وقتی ۱۰۰ به دست می‌آوری، به جای اینکه ۱۰ به من بدهی، ۸۰ تا را به من می‌دهی و با ۲۰ تای بقیه زندگی می‌کنی.»
آهن ربای پول

این شرکت فرانسوی واقع در شهر تولوز، مدیریت امور مالی سلین دومرک، بسکتبالیست زن مشهور را هم برعهده دارد. او یکی از معدود زنان ورزشکار در فرانسه است که تصمیم گرفته دارایی‌های خود را به شرکت‌های مدیریت سرمایه بسپارد.

او در خصوص فعالیت‌های خود به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «وقتی بسکتبال زنان را شروع می‌کنید می‌دانید که پول زیادی برای کسب درآمد وجود ندارد. من زمانی با یک باشگاه در روسیه قرارداد امضا کردم و خاطرم هست در طول دو سال بیش از تماس زندگی والدینم درآمد کسب کردم. اما او در عین حال می‌دانم که این دوران قرار نیست همیشگی باشد.»

شرکت مدیریت سرمایه فرانسوی همچنین مشتریان از رشته‌های ورزشی دیگر، چون هندبال، فرمول ۱، تنیس، راگبی، فوتبال و همچنین بازی‌های کامپیوتری را دارد. به گفته لورن منسیل مشاور شرکت الیت پاتریمون، درآمد‌ها در بازی‌های کامپیوتری می‌تواند خیلی افزایش یابد و حتی به سطح سالانه ۳ میلیون دلار برسد.

اما فوتبال همچنان ستاره درخشان این شرکت است. شاتزل با اشاره به اینکه حدود ۵ هزار ورزشکار حرفه‌ای در فرانسه وجود دارد می‌گوید: «سالانه افراد در فوتبال فرانسه به صورت میانگین بالای ۳۰ میلیون یورو درآمد کسب می‌کنند در حالیکه ما در این آمار کسانی، چون کیلین امباپه و کریم بنزما را هم در نظر نگرفته‌ایم.»

نشریه اکیپ فرانسه بر اساس پژوهشی که انجام داده نشان داده میانگین حقوق ماهیانه بازیکنان فوتبال در لیگ دسته یک فرانسه بین ۲۰۰ هزار تا ۱ میلیون یورو است.

پایان ناگهانی دوره حرفه‌ای

برونو بلونه، یکی از نخستین ورزشکاران حرفه‌ای است که در دهه ۱۹۸۰ مشکلات مالی خود را علنی کرد. او عضوی از تیم ملی فرانسه بود که در سال ۱۹۸۴ قهرمان مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا شده بود. این ورزشکار می‌گوید هنوز هفته‌هایی را به یاد می‌آورد که به دلیل از دست دادن همه چیز در ماشینش می‌خوابیده است.

او اضافه می‌کند هم‌تیمی‌هایش، چون ژان تیگانا به او کمک کردند تا بتواند دوباره به شرایط بهتری برگردد. بلونه به خبرگزاری فرانسه می‌گوید امروز دیگر به هیچ کس مدیون نیست و این زیباترین بخش ماجرا است.

یک مصدومیت شدید او را مجبور کرد که در سال ۱۹۹۰ و در حالی‌که تنها ۲۸ سال داشت حرفه خود را پیش از موعد به پایان برساند. او می‌گوید در آن زمان پول‌هایش را به یکی از دوستان پدرش داده بود که در املاک و مستغلات فعالیت داشت.

بلونه می‌گوید: «پدرم می‌گفت او پسر خوبی است و می‌تواند با پول من برای توسعه تجارتش استفاده کند و به ما هم سود برساند. من هم پول‌هایم را به او دادم، اما در نهایت با مصدومیت حرفه‌ام را از دست دادم و آن مرد هم فقط مرا برای اتفاقات خارج از زمین بیمه کرده بود، در نتیجه من همه چیزم را از دست دادم؛ ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فرانک فرانسه که چیزی معادل ۱ میلیون ۹۰۰ هزار یورو امروزی می‌شود.»

از آن زمان، بازیکنان دیگری مانند لودویک ژولی یا یوهان مولو درباره مسائل مشابه صحبت کردند. پل پوگبا، بازیکن تیم ملی فرانسه هم اخیرا به دلیل باج‌گیری مالی برخی از بستگانش خبرساز شده است.

درآمد پایین در تنیس

نمونه‌های بسیار دیگری از خانواده‌ها وجود دارد که درآمد‌های ورزشکاران را نادرست مدیریت می‌کنند، مانند پدر استفی گراف، تنیسور آلمانی که با پول دخترش کلاهبرداری مالیاتی کرده است، یا بدهی بالای تنیس‌باز اسپانیایی آرانتخا سانچز که او ادعا می‌کند کار خانواده‌اش بوده است.

مورگان منهایم، مدیر پیشین ده‌ها بازیکن تنیس مطرح جهان در خصوص درآمد‌ها در این رشته ورزشی می‌گوید: «تنیس آنقدر‌ها هم که تصور می‌شود ورزشی پردرآمد نیست. برنده رولان گاروس ۲۰۲۳ برنده یک جایزه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار یورویی شد: جایزه‌ای که البته تنها تعداد کمی از تنیسور‌ها می‌توانند چنین مبالغی را کسب کنند. ضمن اینکه تنیسور‌ها برخلاف ورزش‌های تیمی فصل خود را با هیچ شروع می‌کنند. آن‌ها هزینه سفرها، مربیان و متخصصان بهداشت را خودشان می‌پردازند و نمی‌دانند کجا و چه زمانی بازی خواهند کرد و حتی نمی‌دانند چه زمانی فصل برای آن‌ها به پایان می‌رسد.»

هشدار پلاتینی

ستاره بازنشسته فوتبال، میشل پلاتینی، ۶۸ ساله، به نسل‌های جوان هشدار می‌دهد که از ابتدا به فکر آینده خود باشند. او در این خصوص می‌گوید: «وقتی اسمت امباپه، زیدان یا پلاتینی است، همیشه افرادی در اطرافت هستند، همه شما را دوست دارند. بسیاری اطراف شما چاپلوسی می‌کنند و کار‌ها را آسان می‌کنند. اما من دوست دارم این هشدار را به جوانان بدهم: خیال‌پردازی بستگان و اطرافیان خود را به واقعیت تبدیل نکنید، آن‌ها با پول شما سرمایه‌گذاری می‌کنند و هیچ تضمینی نیست که پول شما برگردد.»

مدیران شرکت‌های مدیریت سرمایه به ورزشکاران توصیه می‌کنند درباره نحوه هزینه کرد درآمد‌های خود هوشیار باشند. ضمن اینکه باید اقداماتی مثل بیمه را هم در نظر بگیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر