کد خبر: ۱۰۴۴۵
۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۸
حجت الاسلام ناصر رفیعی گفت: اختلاس، گرانی، تورم، دزدی و قاچاق همه اشکال دارد، ولی این موارد نباید باعث شود که از گناهان کوچک‌تر پرهیز نکنیم.

استاد حوزه علمیه گفت: نظم اقتصادی یعنی مطابق درآمد هزینه کردن؛ کسی که درآمدش پایین است می‌خواهد مانند کسی که وضع اقتصادی خوبی دارد جهیزیه بدهد که این یک نوع بی نظمی اقتصادی است و مشکلاتی ایجاد می‌کند.

به گزارش اکوپل نیوز؛ حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، ۲۳ فروردین در سخنرانی حرم حضرت معصومه (س) با بیان اینکه امیرالمومنین (ع) وصایایی را به فرزندان و هر کسی که کلامشان به او می‎رسد فرمودند، عنوان کرد: در رأس وصیت‌های امیرالمومنین (ع) دو وصیت معروف و مشهور است که این دو وصیت رمز موفقیت در زندگی و اداره کشور است.

وی سفارش امیرالمومنین (ع) تقوا و نظم را دو کلید واژه اساسی و مشکل ریشه‌ای در جوامع بشری دانست و گفت: تقوا به معنای ترس نیست بلکه به معنای پرهیز است؛ مریضی که از چیز‌هایی که برایش ضرر دارد پرهیز می‎کند از دکتر نمی‎ترسد بلکه برای حفظ سلامت و جان خود این کار را می‎کند بنابراین تقوا هم پرهیز به خاطر منافع خود انسان است.

حجت الاسلام ناصر رفیعی: نباید به بهانه تورم و اختلاس از گناهان کوچک غفلت کنیم

وی با بیان اینکه قبول همه اعمال ما منوط به تقوا است، افزود: پیامبر (ص) به اباذر فرمودند خیلی به دنبال کثرت عمل نباش بلکه به دنبال این باش که در کار‌هایی که انجام می‌دهی از محرمات خدا پرهیز کنی؛ زیرا هیچ عملی قبول نمی‌شود مگر این که تقوا در آن باشد.

وی با بیان اینکه مسجد ضرار برای از بین بردن محوریت مسجد قبا ساخته شد و خداوند به پیامبر دستور داد که این مسجد را خراب کن، اضافه کرد: مسجد قبا مسجد کوچکی بود، ولی خدا به پیامبر (ص) می‌فرماید بگو علت ماندگاری این مسجد این است که بر اساس تقوا و به خاطر بزرگداشت خدا بنا شده است و انگیزه تخریب، لطمه زدن و خلوت کردن آن مسجد دیگر در آن نبوده است.

رفیعی با بیان اینکه ایمان بالاتر از اسلام، و تقوا بالاتر از ایمان است، گفت: ملاک خداوند برای رعایت تقوا در امور رعایت تقوای کامل است، ولی، چون برای بسیاری ممکن نیست تخفیف داده و می‌فرماید هر کسی در هر مرحله‌ای که هست برای رعایت تقوای کامل چیزی کم نگذارد و تا جایی که در توان دارد تقوا را رعایت کند.

وی فرافکنی در گناه را یکی از اشکالات امروز جامعه ما و مخالف تقوا دانست و بیان کرد: اگر یک ماشین جلوی پارکینگ خانه ما پارک کرده وقتی به او تذکر می‌دهیم می‌گوید اگر خیلی هنر داری جلو گرانی ماشین را بگیر؛ یا وقتی به خانمی می‌گوییم حجابت را رعایت کن می‌گوید جلوی گرانی را بگیرید در حالی که هر دو اشتباه است و نباید انجام شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی قبح یک گناه را با یک گناه بزرگتر می‌خواهند از بین ببرند، اظهار کرد: اختلاس، گرانی، تورم، دزدی و قاچاق همه اشکال دارد، ولی این موارد نباید باعث شود که از گناهان کوچک‌تر پرهیز نکنیم.

وی با بیان اینکه تقوا پرهیز و احترام برای حضور خدا و ناظر دیدن خدا است، افزود: امام صادق (ع) فرمودند تقوا یعنی آنجایی که خدا امر کرده تو را ببیند و آن‌جایی که نهی کرده تو را نبیند و چه خوب است که انسان کار‌هایی که خدا امر کرده را فهرست کند و انجام دهد و چیز‌هایی که خدا نهی کرده را فهرست کند و انجام ندهد.

رفیعی دومین توصیه امیرالمومنین (ع) را نظم در امور دانست و اضافه کرد: نه تنها تمام عالم هستی روی نظم است بلکه بدن ما و تمام احکام الهی هم بر روی نظم استوار است و تنها چیزی که در این عالم نظم ندارد اعمال ما است.

وی به چهار نوع نظم در زندگی اشاره کرد و گفت: اول نظم در کار‌های فردی است که باعث موفقیت انسان می‌شود؛ انسان‌های موفق در امور خود نظم دارند و مردم نجف نقل می‌کنند که امام خمینی (ره) در ۱۳ سالی که در نجف بودند ساعت خود را از روی رفت و آمد امام تنظیم می‌کردند.

استاد حوزه علمیه دومین نظم مهم در زندگی را نظم در ارتباط با خانواده دانست و عنوان کرد: امام حسین (ع) از امیرالمومنین (ع) سوال کردند که پیامبر (ص) در خانه چکار می‌کردند، ایشان فرمودند پیامبر (ص) وقت خود را به سه بخش تقسیم می‌کردند، بخشی برای خدا، بخشی هم برای کار‌های شخصی خود و یک بخش هم برای خانواده شان می‌گذاشتند.

وی سومین نوع نظم را نظم اقتصادی دانست و گفت: یکی از مشکلات کشور ما این است که در مسائل اقتصادی اسراف و مصرف‌های بیهوده زیاد است؛ قرآن کریم می‌فرماید به فقیر هم که می‌خواهید کمک کنید نظم داشته باشید و همه پول خود را ندهید که بی پول شوید و حتی در انفاق اسراف نکنید.

رفیعی ادامه داد: نظم اقتصادی یعنی مطابق درآمد هزینه کردن؛ کسی که درآمدش پایین است می‌خواهد مانند کسی که وضع اقتصادی خوبی دارد جهیزیه بدهد که این یک نوع بی نظمی اقتصادی است و مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه چهارمین نوع نظم، نظم در روابط اجتماعی است، گفت: اگر در مسائل علمی هم بی نظم باشیم به جایی نمی‌رسیم و باید در مطالعه خود نظم داشته باشیم تا به موفقیت برسیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر