کد خبر: ۱۰۳۱۱
۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
اصلا کسی به پرداخت پاداش برای افتخارآفرینی یک رشته ورزشی در هر سطحی، مشکلی ندارد.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با انتقاد از پرداخت نشدن پاداش قهرمانی ۲۰۲۱ جهان، پرداخت پاداش به فوتبالیست‌ها را ضدانگیزشی خواند. او همچنین عنوان کرد معقول نبودن بودجه اثر دومینویی بر ورزش دارد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا؛ حسن رنگرز تایید کرد که گزینه دبیرکلی و حتی جانشینی پیمان فخری بوده. او در این گفتگو علاوه بر بررسی اثرات مخرب متناسب نبودن درصد افزایش بودجه بر ورزش، از هجمه‌های سنگین پاداش بی‌موقع به فوتبالیست‌ها صحبت کرد.

بودجه فدراسیون‌ها باید ارزی باشد

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در واکنش به گرانی نرخ ارز و کوچک بودن چانه ورزش در بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: گرانی ارز یکی از مشکلات فدراسیون‌های ورزشی است. به‌خصوص این‌که امسال ۱۰ الی ۱۲ اعزام رسمی و اجباری در کشتی فرنگی داریم. زمانی بودجه فدراسیون‌ها با یک‌هزار دلار بسته می‌شد، اما حالا چه؟ به هر شکل بخش عمده فعالیت فدراسیون‌های ورزشی، ارزی است. وقتی قیمت ارز با رشد چند برابری مواجه می‌شود یا فدراسیون باید کسری بودجه را تامین کند که در بستر اقتصادی موجود کار بسیار سختی است یا باید از حجم برنامه‌های فنی خود بزند. در سال بازی‌های آسیایی و گزینشی‌های المپیک باید نگاه دولت به ورزش بسیار متفاوت باشد و حتی بودجه فراتر از بودجه وزارت‌خانه به ورزش اختصاص دهد. چراکه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به تنهایی نمی‌توانند بار سنگین مالی تامین هزینه‌های ورزش را به دوش بکشند. دولت باید در کنار سایر اولویت‌های خود، موضوع کسب نتیجه در بازی‌های آسیایی و المپیک را در اولویت خود قرار دهد. چراکه تاثیر کسب نتایج و مدال‌آوری در آوردگاه بزرگ المپیک و بازی‌های آسیایی موجب ایجاد شور و نشاط اجتماعی و وحدت و افزایش سرمایه‌های اجتماعی در جامعه خواهد شد.

حسن رنگرز: پاداش جام جهانی فوتبال نتیجه معکوس داد

افزایش اعتبارات ورزش باید منطقی باشد

رنگرز در پاسخ به این سوال که راهکار حل چالش بودجه ورزش چیست، افزود: برای حل چالش همیشگی بودجه ورزش باید دید روند تصویب بودجه به چه شکلی است. لایحه بودجه توسط دولت نوشته و تقدیم مجلس می‌شود، مجلس لایجه را بررسی، مصوب و ابلاغ می‌کند. باید تعیین شود آیا برای دولت کسب نتیجه در ورزش قهرمانی حائز اهمیت و اولویت هست یا خیر؟ اگر در اولویت باشد می‌توان از ظرفیت‌های قانونی استفاده کرد. مثل ظرفیت قانونی عوارضی که بر واردات سیگار، خودرو، نوشیدنی‌های گازدار و مضر، مالیات ارزش افزوده و... بسته می‌شود و این مالیات در بخش‌های دیگر استفاده می‌شود. کما این‌که بسیاری از بخش‌های فرهنگی از این ظرفیت‌های قانونی برخوردار هستند پس چرا نباید ورزش از آن بهره‌مند باشد؟ آیا افزایش درصدی اعتبارات کمیته ملی المپیک نسبت به افزایش نرخ ارز، منطقی و معقول بوده است؟ چون اگر این درصد افزایش مقعولی نداشته باشد، اثر دومینویی در عملکرد این کمیته دارد و در نهایت منِ مربی باید پاسخ‌گوی نتایج باشم. اگر نتایج ورزش در ادوار گذشته را بررسی کنیم، به عدم حمایت‌های مالی برمی‌گردد که ناگزیر تاثیر خود را خواهد گذاشت. باید کسب نتایج در ورزش برای دولت دارای اولویت باشد.

پاداش جام جهانی فوتبال نتیجه معکوس داد

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در واکنش به پرداخت پاداش‌های کلان به فوتبالیست‌ها گفت: اصلا کسی به پرداخت پاداش برای افتخارآفرینی یک رشته ورزشی در هر سطحی، مشکلی ندارد. اما وقتی بسیاری از ورزشکاران هنوز جوایز رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۱ را نگرفته‌اند، وقتی در رشته‌هایی در همین سطح نتیجه می‌گیریم، ولی هیچ توجهی نمی‌شود، وقتی این امکان برای دولت وجود دارد که در یک رشته ورزشی با یک مجوز ایجاد انگیزه کند، چرا سقف را بالاتر نبریم که بخش عمده‌ای از نخبگان ورزشی ما با یک رفتار، دچار دوگانگی بشوند؟ حال سوال این است که آیا ظرفیت برای حمایت از قهرمانان ملی وجود دارد یا نه؟ اگر هست پس باید همه به یک چشم دیده شوند. مثلا بگوییم این مدال در کشتی معادل این پاداش است و در فوتبال معادل فلان پاداش دیگر. این درحالی است که پاداش‌های اختصاص یافته به فوتبالیست‌ها در جام جهانی برای فوتبالیست‌ها ایجاد انگیزه نکرد و نتیجه معکوس داد. موج منفی و هجمه‌های سنگینی علیه ستارگان فوتبال ایجاد شد و در طرف مقابل موجی از سرخوردگی در بقیه ورزشکاران و قهرمانان ما هم ایجاد کرد که ظرفیت برای حمایت هست، ولی نگاه یکسانی وجود ندارد.

گزینه دبیرکلی کمیته ملی المپیک بودم

رنگرز در حالی که گزینه دبیرکلی کمیته ملی المپیک، عضویت در هیئت اجرایی و حتی ریاست بر مرکز نظارت بر تیم‌های ملی کمیته ملی المپیک بود، اما به یک‌باره سرمربی‌گری تیم ملی کشتی فرنگی را قبول کرد. او در تشریح علت ماجرا گفت: اصلا قرار نبود من باز هم به فضای فنی کشتی فرنگی ورود کنم. تایید هم می‌کنم که گزینه دبیرکلی، هیئت اجرایی و حتی ریاست بر مرکز نظارت بر تیم‌های ملی کمیته ملی المپیک بودم و به‌طور مشخص محمود خسروی‌وفا در این زمینه با من محبت داشت و بزرگی کرد، ولی وقتی با علیرضا دبیر و حمید سوریان صحبت کردیم، خود را مقید و مکلف کمک به کشتی می‌دانستم. با یک افتخار و مدالِ گرایی و یک روز کشتی حسن یزدانی، یک هفته حال دل مردم خوب می‌شود و امیدوارم من هم سهمی در ایجاد این حال خوب داشته باشم. ۲ سال در خدمت ورزش مازندران بودم و نسبت به این استان ادای دین کردم. اما مشکلات خانوادگی وجود داشت که نتوانستم در آنجا به خدمت خود ادامه دهم و این را به وزیر ورزش و جوانان گفتم. در زمانی که بحث استعفا مطرح شد، استاندار و نمایندگان مازندران از من حمایت کردند، اما نتوانستم بیشتر از آن در مازندران بمانم. قبول دارم سمت‌های متفاوتی به من پیشنهاد شد، اما در نهایت به کشتی آمدم.

نبود پیمان فخری یک خسارت است

دارنده مدال طلای کشتی فرنگی جهان با تاکید بر این که ورزش ایران یک مدیر توانمند را از دست داد، یادی هم از دوست قدیم‌اش پیمان فخری مدیر سابق مرکز نظارت بر تیم‌های ملی کرد که در حال حاضر به آمریکا مهاجرت کرده است و گفت: شمشیربازی ما قطعا به پیمان فخری بدهکار است. پیمان فخر شمشیربازی ایران است. او هم خودش قهرمان بزرگی است، هم قهرمانان بزرگی به شمشیربازی ایران معرفی کرده و هم در حوزه مدیریتی، فردی بسیار توانمند و مسلط به زبان انگلیسی و قواعد اعزام‌ها بود. به خوبی خاطرم هست که در اعزام‌ها صالحی‌امیری را همراهی می‌کرد و کاملا مسلط بود. قطعا نبودن پیمان فخری یک خسارت است. او مدیری جوان، متخصص و کارمدی است که خلا او را در کمیته ملی المپیک حس می‌کنم و می‌دانم این خلا به راحتی پرشدنی نیست. البته برای محسن بیراندوند سرپرست مرکز نظارت بر تیم‌های ملی آرزوی موفقیت دارم. او قهرمان خوب و تحصیل‌کرده است. اما پیمان فخری، مدیری بسیار توانمندی است. پیمان به صداقت و صراحت لهجه معروف بود و امیدوارم در موقعیت جدیدش هم موفق باشد.

گزارش خطا
برچسب ها: کشتی فرنگی
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر