کد خبر: ۱۰۷۸۹
۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
افرادی که از هر دو ماده حشیش و سیگار استفاده می‌کنند بیشتر احتمال دارد دچار اضطراب و افسردگی شوند.

یک گزارش جدید نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان سیگار و حشیش بیشتر احتمال دارد که مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب و افسردگی را تجربه کنند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از دویچه وله؛ به‌نوشته نورو ساینس و بر‌اساس مطالعه‌ای که ۱۳ سپتامبر در مجله PLOS ONE منتشر شد، تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا اعلام کردند: افرادی‌ که از هر دو ماده حشیش و سیگار استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی‌که فقط از دخانیات استفاده می‌کنند یا افرادی‌که هیچ ماده‌ای استفاده نمی‌کنند، بیشتر احتمال دارد دچار اضطراب و افسردگی شوند.

تنباکو و حشیش یکی از پرمصرف‌ترین مواد در جهان هستند و از زمان گسترش قانونی‌شدن حشیش در برخی کشورها، استفاده از آن بسیار بیشتر شده است.

مصرف همزمان سیگار و حشیش و خطر افسردگی و اضطراب

این تیم تحقیقاتی، داده‌های مربوط به سلامت روان و مصرف مواد را در ۵۳ هزار و ۸۰۰ بزرگسال ساکن ایالات متحده تجزیه‌و‌تحلیل کردند. بر‌اساس نتایج، احتمال ابتلا به این اختلالات سلامت روان برای مصرف‌کنندگان تنباکو و حشیش تقریباً ۲ برابر بیشتر از افراد دیگر است.

البته محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از داده‌ها در طول همه‌گیری کووید ۱۹ جمع‌آوری شده است که استرس‌های دیگری را به‌همراه داشت و می‌توانست هم اضطراب و افسردگی و هم مصرف مواد را تشدید کند.

به‌گفته دانشمندان، اگرچه مصرف همزمان برخی از مواد مخدر با افسردگی و اضطراب ارتباط دارد، ولی علت آن روشن نیست. افراد مبتلا به افسردگی ممکن است بیشتر از تنباکو یا ماری‌جوانا برای خوددرمانی خلق‌و‌خوی افسرده خود استفاده کنند.

مصرف همزمان سیگار و حشیش و خطر افسردگی و اضطراب

در عین‌حال، به‌نظر می‌رسد خلق‌و‌خوی فرد پس از فروکش‌کردن اثرات مواد، بیشتر کاهش می‌یابد و میل به مصرف بیشتر را افزایش می‌دهد. اثرات لذت‌بخش سیگار نیز در ابتدا می‌تواند آرامش‌بخش باشد. اما هر‌چه فردی طولانی‌تر سیگار می‌کشد، نیاز او به این ماده بیشتر می‌شود و احتمال مشکلات روانی را افزایش می‌دهد.

به‌گفته محققان، مصرف همزمان تنباکو و حشیش می‌تواند نوعی خودآزاری باشد که طی آن افراد بدون قصد مستقیم خودکشی، به خود آسیب وارد می‌کنند.

از‌این‌رو بسیار مهم است که افراد وابسته به این مخدرها، مکانیسم‌های مقابله سالم با اضطراب و افسردگی را بیاموزند، به منابع مناسب کمک‌رسانی برای ترک این مواد دسترسی داشته باشند و از حمایت متخصص روانشناس یا روانپزشک برخوردار شوند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر