کد خبر: ۱۱۰۳۴
۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
دومین نمایشگاه اختصاصی آشنایی با فرهنگ قزاقستان، روز جمعه ۶ بهمن‌ماه در گالری زرنا برگزار می‌شود.

آیین گشایش دومین نمایشگاه اختصاصی آشنایی با فرهنگ قزاقستان، روز جمعه ۶ بهمن‌ماه در گالری زرنا برگزار می‌شود.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از روابط‌ عمومی این رویداد، دومین نمایشگاه اختصاصی آشنایی با فرهنگ قزاقستان، جمعه ششم بهمن‌ماه ساعت ۱۶ در گالری زرنا افتتاح می‌شود. در این رویداد فرهنگی، پوستر‌هایی از آثار نقاشی «آلپیسبای قازغول»، نقاش مطرح قزاق به نمایش گذاشته می‌شود.

برگزارکننده این نمایشگاه، خانم «گوهر عمر خانوا»، رایزن فرهنگی قزاقستان در ایران است.

«آلپیسبای قازغول»، ۲۵ سپتامبر ۱۹۵۸ در شهر «آرال» استان «قزل اوردا» جمهوری قزاقستان به دنیا آمد.

سال ۱۹۸۰ دانشکده نقاشی و طراحی دانشگاه تربیت مدرس آبای را به پایان رساند و از سال ۱۹۷۸ در نمایشگا‌های ملی و بین‌المللی نقاشان حرفه‌ای شرکت می‌کند.

این هنرمند، ۴۵ سال سابقه فعالیت در زمینه نقاشی دارد و تاکنون ۸ هزار تابلو کشیده است. سبک نقاشی قازغول، انتزاع‌گرایی و فراواقع‌گرایی است. او تابلو‌های متعدد خود را به موزه هنر معاصر، مرکز فرهنگی رئیس جمهوری قزاقستان، موزه دولتی هنر به نام ا. قاستیئف، موزه ملی جمهوری قزاقستان در آستانه هدیه کرده است. برخی از تابلو‌های او نیز در مجموعه‌های خصوصی داخلی و خارجی قرار دارند.

آلپیسبای قازغول همچنین بار‌ها در همایش‌های نقاشان شرکت و ده‌ها نمایشگاه انفرادی در فرهنگسرا‌های قزاقسستان برگزار کرده است. او در نمایشگاه‌هایی که در بلژیک، انگلیس، چین، هلند، روسیه، ترکیه و ژاپن برگزار شدند، شرکت داشت. برگزاری ده‌ها ورکشاپ برای نقاشان جوان قزاقستان و همکاری در امور خیریه از دیگر فعالیت‌های این هنرمند نقاش است.

سبک خاص نقاشی قازغول را از ترکیب مناسب عناصر، تصویر هیجان و وضعیت روح انسان می‌توان شناخت. او نه فقط زندگی روزمره، زیبایی طبیعت و انسان را به تصویر می‌کشد، بلکه به خیال‌پردازی فضا می‌دهد. او مجموعه‌کار‌هایی تحت عنوان «روستای دوره کودکی من»، «ستاره صبح»، «کوچ‌نشینان»، «راه ابریشم»، «بهار در ترکستان»، «عاشقان»، «موسیقی دشت»، «بازی در فضا»، «بزکشی»، «اجداد» و «زیبارویان دشت» دارد. در مجموعه «کوچ‌نشینان» تابلو‌هایی از مناظر طبیعی و دشت پهناور و بی‌انت‌ها جمع‌آوری شده‌اند که با رنگ‌های شاد و روشن آداب و رسوم ملت قزاق نقاشی شده است.

برخی از ویژگی‌های نقاشی آلپیسبای قازغول:


۱. نکات نازک کائنات را با فلسفه خاص به طور زیبا نقاشی می‌کند و این‌گونه ارتباط نازکی بین طبیعت و انسان نشان می‌دهد.

۲. آثار نقاشی او توانایی ملی مردم قزاق را نشان می‌دهد. نقاشی‌های رنگارنگ او به پیداکردن رد پای ملت قزاق در لابه‌لای حرکت و پویایی جاودان کمک می‌کند.

۳. نقاش با استفاده از ترکیب مناسب و موازی‌های منطقی، زیبایی روح انسان را در هنر نقاشی نشان می‌دهد.

آلپیسبای قازغول، دارنده نشان چهره شایسته قزاقستان، نشان «فراست» (Order of Parasat) (نشانی که سال ۱۹۹۳ توسط رییس‌جمهوری قزاقستان تعیین شده و به دانشمندان، هنرمندان و فعالان فرهنگی و ادبی بابت سهم در توسعه معنوی کشور اعطا می‌شود) و جایزه رییس‌جمهوری قزاقستان است. او سال ۲۰۰۳ جایزه ماساریک را از اتحادیه هنر اروپا دریافت کرد. در حال حاضر این هنرمند معاصر عضو هیات‌مدیره اتحادیه نقاشان قزاقستان است و در آلماتی زندگی می‌کند.

گفتنی است دومین نمایشگاه اختصاصی آشنایی با فرهنگ قزاقستان، از روز جمعه ۶ بهمن‌ماه تا ۱۱ بهمن‌ماه در گالری زرنا به نشانی خیابان انقلاب، بین وصال شیرازی و دانشگاه، کوچه اسکو، پلاک ۱۰، طبقه دوم برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر قزاقستان، می‌توانند طی روز‌های یادشده از ساعت ۱۶ تا ۱۹ با مراجعه به گالری زرنا از این نمایشگاه دیدن بکنند.

دومین نمایشگاه اختصاصی آشنایی با فرهنگ قزاقستان

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر