کد خبر: ۳۹۴۱
۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۶
اولین بار شاهد صادرات اسب ایرانی بودیم و ۳۰ رأس اسب به کشور قطر فروخته شد.

رئیس فدراسیون سوارکاری: اولین بار شاهد صادرات اسب ایرانی بودیم و ۳۰ رأس اسب به قطر فروخته و مراحل قرنطینه مربوط به آن طی شد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از صدا و سیما؛ مسعود خلیلی در جمع خبرنگاران گفت: فدراسیون سوارکاری، یک فدراسیون با چند رشته است و با توجه به بهبود شرایط کرونایی شاهد شروع مسابقات در رشته‌های مختلف هستیم و مسابقات اسب دوانی را در تهران برگزار کردیم که حدود ۲.۵ میلیارد تومان جایزه در آن پرداخت شد؛ همچنین مسابقات پرش با اسب قهرمانی کشور نیز در دستور کار قرار گرفت و در اکثر استان‌های کشور و تهران برگزار شد.

رئیس فدراسیون سوارکاری افزود: مسابقات استقامت نیز در چهار استان آغاز شده است و تا پایان سال این دسته از مسابقات برگزار می‌شود، همچنین برگزاری مسابقات زیبایی تا پایان سال به همین ترتیب در دستور کار قرار دارد و مسابقات درساژ و پارادرساژ نیز آغاز شده و به همین ترتیب ادامه می‌یابد.

۳۰ رأس اسب ایرانی به قطر صادر شد

خلیلی با اشاره به برگزاری مسابقات جهانی هنر‌های رزمی که با حضور ۴۰ ورزشکار در استان البرز برگزار شد، افزود: از ۲۰ کشور دنیا ورزشکاران سرشناسی در این مسابقات شرکت کردند، خوشبختانه اسب‌های ایرانی هم سازگار با این رشته هستند و نیازی به اسب‌های خارجی نداریم و در عین حال از جوانان با استعدادی برخورداریم.

رئیس فدراسیون سوارکاری با اشاره به اینکه سوارکارانی را برای اعزام به بازی‌های آسیایی چین تدارک دیده ایم، گفت: حضور سوارکارانی در بازی‌های آسیایی سال آینده قطعی شده است و حداقل یک تا دو سوارکار در این مسابقات خواهیم داشت.
امکان کمک مالی برای اعزام سوارکاران به بازی‌های آسیایی در بودجه دیده نشده است و باید از ظرفیت بخش خصوصی به منظور تامین بخشی از هزینه ها، استفاده کنیم.

رئیس فدراسیون سوارکاری همچنین با اشاره به اینکه سال ۹۳، ۱۸۳ باشگاه مجوز داشتند و در حال حاضر ۵۴۰ باشگاه مجوز فعالیت دریافت کرده اند، اظهار کرد: در عین حال برای اولین بار شاهد صادرات اسب ایرانی بودیم و ۳۰ رأس اسب به قطر فروخته و مراحل قرنطینه مربوط به آن طی شد.

در حوزه اسب عرب قدرت تولید کشور بالا است و مشکلی برای صادرات نداریم، اما در عین حال اجازه نمی‌دهیم ذخایر ژنتیکی از کشور خارج شود و بر اساس قوانین امکان صادرات وجود خواهد داشت، همچنین اسب ترکمن قابلیت صادرات دارد و پنج‌ هزار اسب ترکمن توسط فدراسیون سوارکاری هویت گذاری شده است.

وی ادامه داد: مشکل صادرات اسب در حال حاضر نبود بازاریابی مناسب از سوی صادرکنندگان است و باید اسب‌های ایرانی به سرمایه گذاران و متقاضیان خرید معرفی و شناسانده شوند؛

امروزه صادرات اسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند ارز مناسبی را فراهم کند.

فدراسیون سوارکاری هرگز مجوزی در حوزه واردات اسب صادر نکرده است و اگر کسی قصد واردات اسب داشته باشد ابتدا باید ثبت در وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد و در راستای حصول اطمینان از فدراسیون سوارکاری سوال پرسیده می‌شود و این فدراسیون با نگاه سلبی از ورود اسب‌های نامطلوب، کم ارزش و بی ارزش جلوگیری به عمل می‌آورد و به وزارت جهاد کشاورزی در این راستا مشاوره کارشناسی می‌دهد.

رئیس فدراسیون سوارکاری با اشاره به فعالیت‌های نامناسب و پشت پرده در حوزه خرید و فروش اسب از سوی برخی جریان ها، تصریح کرد: فدراسیون سوارکاری هیچ ماموریتی در حوزه خرید و فروش اسب ندارد و در این زمینه دخالت نمی‌کند، اما باید بدانیم که ۴۳ هزار اسب ورزشی ثبت شده در کشور وجود دارد و فضای فعالیت در این حوزه گسترده شده است و به همین نسبت نیز باید سطح نظارت و برخورد گسترش یابد.

خلیلی افزود: برگزاری حراج‌های رسمی خرید و فروش اسب از سوی فدراسیون سوارکاری یکی از برنامه‌های جدی است و اینگونه قصد داریم مانع از معاملات در پستو‌ها و به صورت مخفیانه شویم چرا که هر روزه با نامه‌های مختلفی از دادگاه و شکایات افراد در این حوزه مواجه هستیم؛ متقاضیان خرید اسب می‌توانند به صورت رایگان از معاونت فنی فدراسیون همگانی مشاوره دریافت و از اشکالات به وجود آمده ناشی از کم اطلاعی در حوزه خرید و فروش اسب جلوگیری کنند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر