کد خبر: ۵۲۱۵
۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
نمایشگاه الگونما روز سه شنبه ۲۸ دی ماه در محل مجموعه فرهنگی سرچشمه (هفتم تیر) گشایش می‌یابد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از گشایش نخستین نمایشگاه «الگونما» با حضور دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: این نمایشگاه روز سه شنبه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰ در محل مجموعه فرهنگی سرچشمه (هفتم تیر) گشایش می‌یابد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید امامی با اشاره به جزئیات برگزاری نمایشگاه «الگونما» اظهار داشت: هدف از برگزاری این نمایشگاه استاندارد سازی واحد کالا‌های فرهنگی و کمک به تولید کالا‌های خوب و فاخر و مرغوب ایرانی است تا شهروندان با مشاهده استاندارد از اصلی بودن و ایرانی بودن آن محصولات احساس نگرانی برای استفاده فرزندان خود نداشته باشند.

نمایشگاه الگو نما و اهداف این رویداد

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: در این نمایشگاه محصولات فرهنگی فاخر، قرار است گوشه‌هایی از زنجیره تولید کالا‌های فرهنگی فاخر و ارزشمند ایرانی در حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی، صنایع خلاق فرهنگی فاخر به نمایش عموم قرار گیرد.

امامی گفت: در این راستا نمایشگاه تخصصی الگو نما بر اساس اولویت پرداختن به سبک زندگی و صنایع فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی به عنوان نهاد هماهنگ کننده دستگاه‌های فرهنگی کشور افتتاح خواهد شد.

نمایشگاه «الگونما» افتتاح می‌شود

دبیر شورای فرهنگ عمومی خاطرنشان کرد: هدف اصلی الگونما این است که شکل گیری سبک زندگی و نظام فرهنگی شهروندان را از دوران کودکی و نوجوانی مورد توجه قرار دهد و به ما گوشزد کند که اگر می‌خواهیم ابتکار عمل را در عرصه صنایع فرهنگ مصرفی و یا به عبارتی مصرف فرهنگی شهروندان در دست بگیریم باید بتوانیم با استفاده از بازارپردازی فرهنگی، فهم زنجیره ارزشی و شبکه به هم پیوسته از ایده تا بازار در فرهنگ عمل کنیم چراکه رویکرد تک نگارانه و منقطع در فرهنگ فاخر و ترویج نظام ارزشی عمدتا غیر بازده است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه الگونما ویژه محصولات فرهنگی افزود: هدف تفهیم چرخه صنایع فرهنگی است که تمام زندگی کودک و نوجوان امروز ما را در بر گرفته، چون شخصیت‌ها و مضامینی در این صنایع طراحی و تولید می‌شوند که به عنوان یکی از عمیق‌ترین کنش‌های فرهنگی هنری قلمداد می‌شود، ولی نظام فرهنگی به آن کمتر توجه کرده است.

تاکید بر انجام کار‌های جدی فرهنگی در حوزه کودکان و نوجوانان

امامی با تاکید بر ویژگی‌های سن، هویت یابی و بسیار برجسته دوران نوجوانی، افزود: باید اذعان داشت آغاز تغییر و تحول در سبک زندگی در بزرگسالی و یا حتی جوانی نیست بلکه باید در کودکی و نوجوانی آن را جستجو کرد و این درحالی است که غیر از آموزش و پرورش که آن هم عمدتاً به آموزش رسمی فکر می‌کند، تقریباً هیچ ساختار و رویه مشخصی برای مسائل فرهنگ و هنر در دوره کودکی و نوجوانی وجود ندارد، البته کانون پرورش فکری کودکان و شورای نظارت بر بازی و اسباب‌بازی که زیر نظر شورای فرهنگ عمومی فعالیت می‌کند در این زمینه فعال هستند. اما کار‌های جدی تری لازم است.

شرایط فعالیت پر بازده نظام فرهنگی کشور

امامی گفت: اگر نظام فرهنگی کشور فعالیت پر بازده بخواهد شرط اولش این است که از ایده و ارزش‌ها و هویت اسلامی شروع و تا انتهای چرخه را بتوانیم به تصویر بکشیم، بر همین اساس این نمایشگاه می‌خواهد به مسئولان صنعتی کشور بگوید باید صنایع خلاق در اولویت باشند و به مسئولان بانکی کشور بگوید که ما نیازمند فوری به صندوق حمایت از بازارپردازی فرهنگی و صندوق سرمایه‌گذاری صنایع فرهنگی هستیم و به نظام اداری کشور بگوید که باید سازمان صنایع فرهنگی در کشور از ادغام بخشی قسمت‌های وزارتخانه‌ها شکل گیرد و در نهایت به مبلغان، مروجان، روزنامه‌نگاران و معلمان هم بگوید که ما اگر در بازار خودی و ایرانی - اسلامی صنایع فرهنگی توانستیم رونق ایجاد و فرزندانمان را به آن طرف هدایت کنیم چرخه شکل می‌گیرد.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر