- محمد بن سلمان: جامعه جهانی مانع حمله اسرائیل به خاک ایران شود
- عباس عراقچی: خوش بینی ممکن است موجه باشد، اما فقط با احتیاط زیاد
- اعلام جرم علیه دو مدیر رسانه به دلیل اظهارات سخیف درباره مذاکرات هستهای
- بیشترین درخواست پناهندگی مربوط به کدام کشور اروپایی است؟
- شلیک ۹ گلگوله به یک نوجوان اوتیسمی توسط پلیس آیداهو
- شاغلان کدام کشور اروپایی درآمد کمتری دارند؟
- کوچکترین ضربان ساز قلب جهان ساخته شد
- عباس عراقچی: عجله ای برای ارتباط با دولت سوریه نداریم
- حضور در لیست سیاه FATF عامل افشای اطلاعات کشور است
- علی شمخانی: ایران برای توافق متوازن آمده، نه تسلیم
- مرگ تلخ ۲ قاضی کهگیلویه و بویراحمدی در یک تصادف
- احمد خاتمی: امکان مذاکره بر سر غنی سازی، فعالیتهای موشکی و حضور منطقهای ایران وجود ندارد
- چین سفارش هواپیماهای بوئینگ را متوقف کرد
- بانک سپه هک نشده بلکه داده ها سرقت شده است
- فرمانده نیروی زمینی ارتش: دشمن شرارتی در سر داشته باشد ارتش سر را از بدن او جدا می کند
- حسین مرعشی: مطمئن باشید ایران لیبی نمیشود/ ایران رهبری هوشمندی دارد
توضیحات مدیرکل مطبوعات خبرگزاریهای داخلی درباره مالیات بر ارش افزوده آگهیهای مطبوعاتی
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی توضیحاتی را درباره اطلاعیه روز گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص قانون مالیات بر ارزش افزوده بر آگهیهای مطبوعاتی و لزوم قید مالیات بر ارزش افزوده روی فاکتورهای آگهیهای مطبوعاتی و ابهامات مطرح شده، بیان کرد.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایسنا، ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی دربارهی جزئیات این نامه گفت: چهارشنبه گذشته نامهای به ادارات کل فرهنگ ارشاد اسلامی استانها از سوی اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی ارسال شد مبنی بر اینکه مالیات بر ارزش افزوده را روی فاکتورهای آگهیهای دولتی قید کنند و این در سامانه جامع رسانههای کشور نیز درج خواهد شد.
اما پیرو این اطلاعیه، ابهاماتی پیش آمد و بخشی از افراد در فضای مجازی مطرح کردند که قانون مالیات بر ارزش افزوده آگهیهای مطبوعاتی از سوی معاونت مطبوعاتی ابلاغ شد! در حالیکه اینطور نبوده و ما ابلاغ نکردیم؛ بلکه این قانون ۱۳ دی ماه از سوی سازمان امور مالیاتی به همهی افرادی که فعالیت اقتصادی دارند، ابلاغ شده بود.
وی در ادامه دربارهی علت ابلاغ این قانون گفت: علت آن این است که دولت دوازدهم لایحهای را به مجلس در خصوص مالیات بر ارزش افزوده میدهد که این لایحه در مجلس شورای اسلامی تصویب میشود و ۱۲ تیرماه از سوی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ابلاغ میشود که تقریبا یک ماه قبل از تنفیذ حکم رئیس جمهور و شروع به کار دولت سیزدهم است.
پیرو آن ۶ ماه بعد ۱۳ دی ماه این قانون از سوی سازمان امور مالیاتی ابلاغ میشود که در آن قید شده که همچنان بحث امور جاری مطبوعات و نشر از جمله واردات کاغذ تامین کاغذ و کارهای جاری حوزه مطبوعات و همچنین کتاب از مالیات معاف هستند، اما دو استثناء قائل شده اند.چاپ و نشر کتابهای کمک آموزشی و آگهیهای مطبوعات و نشریات. این را باید تذکر بدهم که ارزش افزوده چیزی است که باید آگهی دهنده پرداخت کند.
شمسایی در توضیحات تکمیلی خود دربارهی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، گفت: شما اگر به بسیاری از امور خدماتی مراجعه کنید، وجهی به عنوان مبلغ خود کالا در صورتحساب قید شده و در انتهای آن هم ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده. یعنی وجه مورد نظر از سوی کسی که آن خدمات را ارائه میکند از خدمات گیرنده دریافت میشود و او هم به سازمان مالیاتی پرداخت میکند؛
بنابراین اگر آگهی از ۱۳ دی ماه در نشریات منتشر شود ۹ درصد ارزش افزوده آن باید از سوی آگهی دهنده گرفته شود. آگهی دهندهها هم دو دسته هستند، یا بخش خصوصی هستند یا دولتی که ارشاد آنها را توزیع میکند و وجه فاکتور آن را دستگاه اجرایی و وزارتخانهها پرداخت میکنند.
وی دربارهی موفقان این قانون گفت: استدلال موافقان قانون مذکور این است که آگهی دهندگان، چون از تبلیغ کالایشان منتفع میشوند باید ارزش افزوده را پرداخت کنند و همچنان امور جاری مطبوعات که به خود رسانه برمی گردد معاف است.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی دربارهی ساز و کار این مکاتبه در صدور فاکتور نیز عنوان کرد: با این مکاتبه، این نکته به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها اعلام شد که در صدور فاکتورها از دستگاههای دولتی ۹ درصد را هم اضافه کنند، چرا که اگر این اتفاق نیفتند تصور مثلا یک کادر آگهی ۱۰۰ هزار تومانی برای وزارت نفت صادر میشود و فلان رسانه آن را دریافت میکند، رسانه در آخر سال متوجه میشود، چون آگهی مذکور بعد از تاریخ ابلاغ قانون چاپ شده، باید ۹ درصد آن را نیز پرداخت کند. ولی الان با نامهای که ما زدیم باید روی فاکتور وزارت نفت که عنوان مثال ما بود زده شود، صدهزارتومان به اضافهی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تا آن را به روزنامه مورد مثال پرداخت کند.
شمسایی در پایان دربارهی اینکه اینکار تا چه میزان به نفع مطبوعات است نیز اظهار کرد: حتما ما به عنوان معاونت مطبوعاتی خواستار اصلاح این قانون هستیم، بالاخره با اوضاع شکننده اقتصادی روزنامه ها، گرانی کاغذ و سایر مسائل، آنها بیش از گذشته نیازمند حمایت هستند و خود به خود ممکن است با افزایش تعرفه ها، میل به آگهی دادن به روزنامهها کاهش یابد که به ضرر رسانه هاست.
البته درخصوص آگهیهای دولتی کمتر این مشکل پیش میآید چرا که دولت هزینه آن را پرداخت میکند، ولی در آگهیهای خصوصی به تبع وقتی یک شرکت خصوصی بخواهد به روزنامهای آگهی دهد و ببیند که ۹ درصد افزایش یافته شاید به مرور زمان میل و رغبتش به آگهی دادن به روزنامهها کم شود.
البته این بحث وجود دارد که مرجعیت رسانه اگر با کار حرفهای ما حفظ شود و واقعا رسانه اثرگذار باشد، آگهی دهنده تحت هر شرایطی احساس میکند که باید برای دیده شدن محصولش و جذب مشتری آن را پرداخت کند.
البته موضع ما این است که باید این مسأله را پیگیری کنیم و برای کمک به اقتصاد نشریات و روزنامهها این قانون را به گونه دیگر اصلاح کنیم. تلاشهایی در این زمینه انجام میدهیم، ولی، چون قانون از ۱۳ دی ماه اجباری شده، حقی از رسانهها نباید ضایع نشود.