- محمد بن سلمان: جامعه جهانی مانع حمله اسرائیل به خاک ایران شود
- عباس عراقچی: خوش بینی ممکن است موجه باشد، اما فقط با احتیاط زیاد
- اعلام جرم علیه دو مدیر رسانه به دلیل اظهارات سخیف درباره مذاکرات هستهای
- بیشترین درخواست پناهندگی مربوط به کدام کشور اروپایی است؟
- شلیک ۹ گلگوله به یک نوجوان اوتیسمی توسط پلیس آیداهو
- شاغلان کدام کشور اروپایی درآمد کمتری دارند؟
- کوچکترین ضربان ساز قلب جهان ساخته شد
- عباس عراقچی: عجله ای برای ارتباط با دولت سوریه نداریم
- حضور در لیست سیاه FATF عامل افشای اطلاعات کشور است
- علی شمخانی: ایران برای توافق متوازن آمده، نه تسلیم
- مرگ تلخ ۲ قاضی کهگیلویه و بویراحمدی در یک تصادف
- احمد خاتمی: امکان مذاکره بر سر غنی سازی، فعالیتهای موشکی و حضور منطقهای ایران وجود ندارد
- چین سفارش هواپیماهای بوئینگ را متوقف کرد
- بانک سپه هک نشده بلکه داده ها سرقت شده است
- فرمانده نیروی زمینی ارتش: دشمن شرارتی در سر داشته باشد ارتش سر را از بدن او جدا می کند
- حسین مرعشی: مطمئن باشید ایران لیبی نمیشود/ ایران رهبری هوشمندی دارد
۵ راهی که مراسم اسکار امسال برای حفظ محبوبیتش امتحان میکند
نود و چهارمین دوره جوایز اسکار یکشنبه ۲۷ مارس به وقت آمریکا، بامداد دوشنبه ۸ فروردین به وقت تهران و کابل برگزار میشود.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از بی بی سی، با توجه به اینکه آمار تماشاگران در سال گذشته به پایینترین میزان خود رسید، برگزارکنندگان تحت فشار هستند تا مراسم امسال، بخصوص برای مخاطبان جوان، موضوعیت داشته باشد.
قبلا برای نشستن و تماشای اسکار صدها دلیل وجود داشت.
پیش از دوران رسانههای اجتماعی، مراسم اسکار فرصتی نادر فراهم میکرد که نگاهی اجمالی به بزرگترین ستارههای سینمای جهان بکنید که یک جا جمع شده بودند، لباسهای آنها را تماشا کنید و (شاید برای خودآزاری) سخنرانیهایشان را بشنوید.
دیگر اینکه مدتها پیش از اینکه یوتیوب پیشپرده فیلمها را در دسترس قرار دهد، این مراسم فرصتی برای تماشای کلیپ فیلمهای نامآور سال بود؛ و سوم اینکه واقعاً کار دیگری نمیشد کرد. پربینندهترین اسکارها در زمانی پخش شدند که تلویزیون رسانه غالب بود و شبکههای زیادی برای تماشا وجود نداشت.
اما در عصر تیکتاک، یوتیوب و پخش آنلاین، بزرگترین شب صنعت نمایش در سال، بینندگان و همراه با آنها قدرتش را از دست داده است.
ویل پکر تهیه کننده مراسم به پادکست "لیتل گلد من" گفت: "بزرگترین مشکل این است که مردم را پای تماشای مراسم بنشانید. یعنی امسال باید چیزی متفاوت در این مراسم وجود داشته باشد که با افراد خارج از هالیوود ارتباط برقرار کند. شما باید با طرفداران معمولی فیلم ارتباط برقرار کنید. "
حفظ رتبهبندی بالا و در عین حال حفظ تمام آن چیزهایی که اسکار را مقدس و محترم میکنند، توازن ظریفی است که باید رعایت شود. در اینجا به پنج راهکاری میپردازیم که مراسم امسال برای جذب مخاطب به آنها امیدوار است.
۱. ستارههایی که طلای ناباند
این تا حد زیادی مایه آسودگی خاطر آکادمی است که برخی از ستارگان درست و حسابی سینما در رقابت برای جوایز بزرگ امسال حضور دارند.
ویل اسمیت که برنده اسکار نشده، برای ایفای نقش پدر مصمم ونوس و سرنا ویلیامز جوان در فیلم شاه ریچارد، یکی از محبوبترین افراد برای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد است.
در اوایل سپتامبر ۲۰۲۱، ریچارد لاوسون از مجله ونیتیفر گفت: "کسی را نمیبینم که بتواند او را شکست بدهد. احساس میکنم زمان مناسب است، فیلم درست است، موضوع درست است و نوع اجرا درست است. فیلم شوخ و شنگ، اما در عین حال جدی است و ما میدانیم که آکادمی هنرپیشههایی را دوست دارد که نقش یک شخصیت واقعی را بازی کنند. "
او خاطرنشان کرد که جایزه به اسمیت پیامی نیز خواهد بود که پس از دو سال تعطیلی سینماها به دلیل محدودیتهای کرونا، فیلمها و ستارههای سینما بازگشتهاند.
نامزدی نیکول کیدمن، اولیویا کولمن، جسیکا چستین، پنهلوپه کروز و کریستن استوارت، بخش بهترین بازیگر زن را نیز پرستاره میکند. با این حال، در مورد اینکه چه کسی در اینجا برنده خواهد شد، اجماع کمتری وجود دارد.
نامزد پیشتاز چندین بار تغییر کرده است، اما چستین پس از دریافت جایزه انجمن بازیگران سینما و جایزه نقدنویسان سینمایی، هنرپیشه زن محبوب است.
آکادمی همچنین تعداد زیادی از نامهای بزرگ را برای اهدای جوایز به صف کرده است، از جمله لیدی گاگا، سیمو لیو ستاره شانگ-چی، زوئی کراویتزِ بتمن و میلا کونیس بازیگر اوکراینیالاصل.
۲. میزبانهایی که 'همه پلهای پشت سر را خراب میکنند'
اسکار از سال ۲۰۱۸ مجری نداشته است و به جرأت میتوان گفت فرصت لطیفهها، تکگوییها و پیرنگهایی از دست رفته که میتوانستند در فضای مجازی بسرعت پخش شوند و سرخط خبرها را به خود اختصاص دهند؛ راهکاری که برای گلدن گلوبها خوب جواب داده است.
متأسفانه ثابت شده که به کار گرفتن هنرمندان درجه یک چالش برانگیز است، تا حدی به دلیل تداخل برنامهها و تا حدودی به این دلیل که بسیاری از نامهای بزرگ با توجه به مشکلات احتمالی، از اجرا پرهیز میکنند. (خاطره اجرای فاجعهبار جیمز فرانکو و ان هتوی در سال ۲۰۱۱ هنوز در یادها است).
آکادمی در عوض تصمیم گرفت با امی شومر، که در سال ۲۰۱۵ مطرح بود، در کنار رجینا هال بازیگر و واندا سایکس کمدین، که هر دو هنرمندان محترمی هستند، اما در عرصه بینالمللی چندان نامآور نیستند، کنار بیاید.
با این حال، شومر اخیراً اشاره کرده که ممکن است از روش جوایز گلوب ایده بگیرد و از این فرصت برای دستانداختن ستارههای سالن استفاده کند (رویکردی که ما صمیمانه از آن حمایت میکنیم).
او به اکسترا گفت: "برای خودم دردسر درست خواهم کرد. واندا و رجینا خندهدار هستند و در مراحل آمادهسازی همه چیز عالی است. "
"راستش نمیدانم چه کسی تصمیم گرفت که به شخص من اجازه دهد مجری باشم، اما این تصمیم خوبی نیست...، زیرا همه پلها را خراب میکنم. من همه پلها را خراب میکنم. "
۳. جایزه 'هواداران'
شاید جالبترین افزوده امسال، جایزه هواداران باشد که تلاشی است برای قدردانی از تعداد بیشتری فیلم مطرح.
بدون این جایزه، آکادمی خوب میدانست که بعضی از پرفروشترین فیلمهای ۲۰۲۱، از جمله 'مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست' و 'زمانی برای مردن نیست' را در بخشهای اصلی نامزد نکرده است.
مریل جانسون، معاون بازاریابی دیجیتال آکادمی، گفت معرفی بخش برگزیده هواداران "به ایجاد مخاطب دیجیتالی درگیر و هیجانزده قبل از مراسم امسال کمک میکند".
مردم دوهفته فرصت رای دادن داشتند و میتوانستند تا روزی ۲۰ بار رای بدهند، یعنی رایگیری را هواداران سازمانیافته و بسیج شده میتوانستند دستکاری کنند که این اتفاق دقیقاً افتاد.
اگرچه مرد عنکبوتی هنوز هم موقعیت خوبی دارد، ولی ممکن است به جای آن، فیلم موزیکال سیندرلا با بازی کامیلا کابلو و فیلم هنری جانی دپ، میناماتا به طرز عجیب (و مضحکی) در اسکار موفق شوند.
۴. ضبط اهدای برخی جوایز پیش از پخش زنده
اهدای هشت جایزه از ۲۳ جایزه امسال به منظور صرفهجویی در زمان پخش تلویزیونی، از پیش ضبط خواهد شد. اهدای جوایز بزرگ همچنان زنده پخش میشوند، اما جوایز بخشهای به اصطلاح "زیر خط" مانند بهترین تدوین، صدابرداری و طراحی تولید قبلا اهدا و ضبط میشوند.
عنی نامزدهای بخش فنی دقیقاً یک ساعت قبل از شروع مراسم اصلی در سالن مینشینند و جوایزشان را بدون اینکه زنده پخش شود دریافت میکنند و بعد گزیدههایی از آن را ادیت و در لابلای پخش زنده میگنجانند.
دیوید روبین رئیس آکادمی ماه گذشته در نامهای به اعضا نوشت: "ما باید مخاطبان تلویزیون را برای افزایش تعامل بینندگان در اولویت قرار دهیم و برنامه را زنده، پرتحرک و معنادار نگه داریم. ".
اما برخی چهرههای بزرگ صنعت سینما با این رویه موافق نیستند.
استیون اسپیلبرگ کارگردان فیلم داستان وست ساید به وبسایت خبری ددلاین گفت: "من بشدت حس میکنم که این شاید مشرکتیترین رسانه دنیا باشد. ما همه با هم میسازیم و به خانوادهای تبدیل میشویم که در آن هر هنر و مهارتی به اندازه بقیه ضروری است. "
"احساس میکنم که در جوایز آکادمی نه بالای خط وجود دارد، نه زیر خط. همه ما روی یک خط هستیم و بهترین استعدادهای خود را برای گفتن بهترین داستانهای ممکن ارائه میکنیم. "
در سال ۲۰۱۹، اسکار پس از واکنش منفی شدید صنعت سینما، تصمیم خود را برای اهدای جوایز در زمان پخش تبلیغات، تغییر داد. این بار آنها محکم ایستادهاند، اما بر خلاف ایده تبلیغات، برندگان بخشهای فنی همچنان در مراسم اصلی حضور خواهند داشت.
۵. برونو: زنده
نمیشود اسکار را برگزار کرد بیاشاره به اینکه پارسال یکی از موفقترین موسیقیهای جدول جهانی، موسیقی متن یک فیلم بود؛ بنابراین آکادمی یکصدا اعلام میکند که بازیگران فیلم "افسون" آهنگ 'ما درباره برونو صحبت نمیکنیم' را برای اولین بار، در مراسم امسال زنده اجرا خواهند کرد.
البته ما هم بر این واقعیت چشم خواهیم بست که یک آهنگ دیگر فیلم در واقع نامزد بهترین ترانه شده است، زیرا بیصبرانه منتظریم ببینیم ملودیهای سالسای پیچیده و همپوشان برونو چگونه ممکن است زنده اجرا شوند.
در این فیلم، بیش از ۱۰ شخصیت این آهنگ را اجرا میکنند، بنابراین اجرای آن روی صحنه میتواند پیچیده باشد.
ولی اصلاً موضوعیت داشتن مهم است؟
حرف اینکه چطور میتوان از کاهش آمار بینندگان جلوگیری کرد هر سال تکرار میشود. هر چه رتبه بندیها بیشتر سقوط کند، صداها برای تغییر بلندتر میشوند.
اسکار سال گذشته با تنها ۱۰.۴ میلیون بیننده، کمترین مخاطب تلویزیونی را جذب کرد. با این حال، مراسم بیسروصدای سال ۲۰۲۱ غیرعادی بود؛ این مراسم در دوره قرنطینه جهانی و در سالی برگزار شد که فیلمهای مهم کم اکران شدند، بنابراین شاید معیار قابل اعتمادی نباشد.
امسال محدودیتهای کرونا کاهش یافته و مراسم در حال بازگشت به حالت عادی است، بنابراین آکادمی برای اطمینان از بازگشت تعداد بینندگان به میزان قبل از همهگیری، برابر با یا بهتر از رقم ۲۳.۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰، میکوشد هیچ وقفهای در کارش رخ ندهد.
اما برخی این سوال را مطرح کردهاند که آیا موضوعیت داشتن برای مخاطبان انبوه اصلا ضروری است یا خیر.
ست روگن بازیگر سینما به اینسایدر گفت: "نمیدانم چرا برای اهالی سینما اینقدر مهم است که آیا برای دیگران اهمیتی دارد ما چه جوایزی به خودمان میدهیم یا نه. برای من مهم نیست که چه کسی جوایز اتومبیلرانی را میبرد. "
"هیچ صنعت دیگری انتظار ندارد که بقیه به جوایزی که به پای خودشان میریزند اهمیت دهند. شاید برای مردم مهم نیست. شاید یک وقتی برایشان مهم بوده و دیگر اهمیتی ندارد؛ و اصلا چرا باید اهمیت داشته باشد؟ "
برخی از برندگان پیشین اسکار حتی زحمت حضور در این مراسم را دیگر به خود نمیدهند. سر مارک رایلنس، ستاره فیلم 'بالا رو نگاه نکن'، به رادیو تایمز گفت: "امسال نمیروم. راستش را بخواهید، این مراسم واقعاً حوصلهسربرند. "
"فکر نمیکنم جوایز اسکار نشانهای از بهترین یا الهامبخشترین چیزها باشد، ولی به هر حال ارج دیدن خوب است. "