کد خبر: ۱۳۴۹
۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲
در این روز بناب دار که از آب فراوانی برخوردار است و کشاورزان اجازه کاشت شلغم را دارند.

مرداد که به نیمه می‌رسد کشاورزان خور و بیابانک (استان اصفهان) در زمین‌های کشاورزی خود آیین " آب به بذر شلغم" را برگزار می‌کنند تا شایدطبیعت روز‌های نه چندان گرم و پرآبی را برای آنان در روز‌های باقی مانده تابستان به ارمغان بیاورد.

به گزارش ایرنا، پیشینه تاریخی سنت دیرپای آب به بذر شلغم به گفته اهالی به پیش از اسلام باز میگردد و هر ساله ۱۵ مرداد با شرکت پرشور مردم در زمین‌های کشاورزی شهر خور برگزار می‌شود.

در این روز بناب دار که از آب فراوانی برخوردار است اقدام به برگزاری این آیین می‌کند و روز‌های دیگر، کشاورزان اجازه کاشت شلغم را دارند.

اصفهان


در روز نیمه مرداد صبح زود قبل از طلوع آفتاب بذر افشانی زمین با حضور سادات محل و مردم انجام می‌شود.


این جشن از آن جهت اهمیت دارد که در روز مراسم، قبل از طلوع آفتاب مردم در محل حاضر شده و سه نفر از کشاورزان ماهر زمین را آماده آبیاری می‌کنند و همزمان با طلوع آفتاب آب به زمین مورد نظر هدایت می‌شود.

اطراف زمین را در سه ردیف با فاصله مشخص، جو می‌کارند و رسم است در اطراف زمین‌های شلغم به وسیله نوک بیل به فاصله ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر، جو کاشته شود.

هنگامی که آب به فاصله یکصد قدمی زمین رسید مردم به صورت دسته جمعی صلوات می‌فرستند و ۲ نفر نیز چاووشی می‌کنند. پس از آبیاری زمین بذرپاشی شده، روحانی شهر برای برکت محصول دعا می‌خواند و کشاورزی که زمینش زیرکشت رفته است با نان از مردم پذیرایی می‌کند؛ مردم سختکوش خور و بیابانک اعتقاد دارند که پس از آیین شلغم کاری، هوا رو به خنکی میرود و شدت گرمای تابستان کاهش می‌یابد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک از مجموع ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار زمین کشاورزی در خور و بیابانک ۲۰ هکتار زیر کشت شلغم می‌رود.

سید حکمت موسوی روز جمعه در گفتگو با ایرنا افزود: زمان کاشت این محصول از ۱۵ مرداد آغاز می‌شود و تا مهر ادامه دارد.

وی متوسط برداشت این محصول در هر هکتار را ۱۵تن بیان کرد و گفت: پیش بینی می‌شود حدود ۳۰۰ 

شلغم برداشت شود.


مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت شلغم در خور و بیابانک مربوط به مزارع شهر‌های خور، جندق و فرخی و روستا‌های بخش مرکزی شهرستان است افزود: کار برداشت شلغم از زمین‌های کشاورزی این شهرستان تا پایان بهمن ادامه دارد.

موسوی گفت: بذر شلغم کاشته شده از نوع بومی است و علاوه بر درمانی بودن این محصول مشتریان خاص خود را دارد.

بیش از ۶۵درصد از جمعیت خور و بیابانک به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و سالانه بیش از ۳۰ نوع محصول زراعی و ۲۵ نوع محصول باغی در این شهرستان تولید می‌شود.


آب مورد نیاز ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی زیرکشت این شهرستان از ۵۸ حلقه چاه کشاورزی و ۷۶ رشته قنات و حدود ۴۰ چشمه تأمین می‌شود.

سالانه ۱۳ هزارتن محصول زراعی و باغی اعم از گندم، جو، آفتابگردان، چغندر، شلغم، پنبه، یونجه، روناس، زعفران، سیر، خرما، انار، پسته، زیتون، انجیر، بادام، گردو، آلو زرد، توت و زردآلو در اراضی کشاورزی این شهرستان تولید می‌شود.

شهرستان خور و بیابانک در ۴۲۰ کیلومتری شرق مرکز اصفهان واقع است و بیش از چهار هزار و ۸۵۰ بهره‌بردار بخش کشاورزی دارد.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر