کد خبر: ۸۹۷۷
۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹
رییس سازمان امور مالیاتی:
۵۰ درصد از درآمد مالیاتی کشور در تهران وصول می‌شود و در شمال، مرکز و غرب تهران ۸۰ درصد مالیات شهر وصول می‌شود.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه تمرکز ما روی اصناف افزایش یافته است، گفت: امسال مبنای ما در مالیات اصناف، اطلاعات موجود از آن‌ها است و به عنوان مثال مالیات سال قبل پزشکان ۱۲ میلیون تومان بوده که امسال به ۲۲ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، داود منظور روز یکشنبه در هشتادمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جهش سهم مالیات در کشور افزود: در سال گذشته در مجموع ۳۵۴ هزار میلیارد تومان مالیات با احتساب عوارض وصول شد که ۳۰۶ هزار میلیارد تومان مالیات و مابقی عوارض بوده که نسبت به سال ۹۹ بیش از ۵۹ درصد افزایش یافته است.

رییس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: امسال میزان تکلیف ما ۴۵۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت بودجه مصوب ۶۲ درصد است و برای رشد این درآمد باید نسبت به شناسایی مودیان جدید اقدام کنیم به همین دلیل تلاش ما این است که روی فرار مالیاتی تمرکز کنیم.

مالیات پزشکان افزایش یافت/ ۵۰ درصد درآمد مالیاتی کشور در تهران است

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲.۲ میلیون نفر مودی جدید شناسایی شد اظهار داشت: تعداد اظهارنامه‌های اشخاص حقیقی در سال قبل دو میلیون و ۹۰۰ هزار مؤدی بود که به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سال جاری افزایش یافته که البته باید با افرادی که اظهارنامه نداشته باید به گونه‌ای دیگر برخورد شود.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به افزایش اشراف اطلاعاتی بر فعالان اقتصادی نیز گفت: با کنترل جریان بارنامه ها، میزان واردات، میزان بیمه نامه ها، نقل و انتقالات دارایی‌ها و قرارداد‌های پیمانکاری می‌توانیم با مودیان در خصوص داده‌ها سخن بگوییم که بخشی از این اطلاعات در اختیار مودیان قرار گرفت که تا بدانند در مورد آن‌ها چه اطلاعاتی داریم.

وی با بیان اینکه میزان ابراز مالیات نسبت به سال قبل دو برابر شده گفت: این آمار افزایشی نشان می‌دهد که دست سازمان امور مالیاتی نسبت به فعالان اقتصادی پر است و بنای ما این است که حجم ریزداده‌ها و داده‌های کلان را نسبت به فعالان اقتصادی به طور دایم افزایش دهیم.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه می‌خواهیم با استفاده از اطلاعات موجود اظهارنامه برآوردی برای افراد تولید کنیم، افزود: برای ۲۲۰ هزار نفر که اظهارنامه غیرمنطبق ارائه داده بودند، اظهارنامه برآوردی تهیه و به آن‌ها ابلاغ شد.

۵۰ درصد درآمد مالیاتی کشور در تهران است

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از درآمد مالیاتی کشور در تهران وصول می‌شود، گفت: اداره مالیاتی ما به تنهایی حدود ۳۰ درصد از مالیات را از شرکت‌های بین استانی وصول می‌کند که در شمال، مرکز و غرب تهران ۸۰ درصد مالیات شهر وصول می‌شود.

استخراج اطلاعات دلالان ارز و خریداران و فروشندگان طلا

وی از استخراج اطلاعات دلالان ارز و خریداران و فروشندگان طلا خبر داد و گفت: تمام این اطلاعات پایش شده و ۶۰ هزار فعال اقتصادی که نسبت به این فعالیت‌های واسطه گری بزرگ اقدام می‌کنند، شناسایی و سازمان امور مالیاتی در راستای استیفای حقوق دولت از این محل وارد عمل خواهد شد.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه ۹۵ درصد تکلیف قانونی برای وصول درآمد در سال جاری محقق شده گفت: ۱۴۳ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده در چهار ماه ابتدایی امسال محقق شده که البته ظرفیت وصول مالیات از تیر ماه افزایش پیدا کرده و امیدواریم سهمیه ۴۵۴ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ را محقق کنیم.

وی با اشاره به وصول ۴۵ هزار میلیارد تومان عوارض شهرداری در سال قبل نیز گفت: عوارض شهرداری‌ها نیز حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است و برآورد ما تا پایان سال، ۶۵ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان است همچنین در سال قبل برای ارزش افزوده و عوارض به صورت جداگانه، ردیف جدا اختصاص داده می‌شد که این درخواست را دادیم که در یک ردیف ۹ درصدی قرار بگیرد و هردو با هم وصول شود، این موضوع کمک می‌کند که سهم شهرداری‌ها در وصول درآمد افزایش قابل توجهی داشته باشد.

منظور با اشاره به پیش بینی ۱۸ برنامه تحولی در سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان یکی از مواردی است که نیاز به کمک داریم، وقتی کار را تحویل گرفتیم سامانه مرکزی که اطلاعات فروشگاه‌ها را دریافت کند، ایجاد کردیم که آماده بهره برداری است و آماده فراخوان مؤدیان در این بخش هستیم. صندوق‌های فروش باید به برنامه‌های سازمان امور مالیاتی مجهز شوند و صورت حساب الکترونیکی برای تمام تراکنش‌ها صادر شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تمام خرید و فروش‌ها در کشور تا پایان امسال صورت حساب الکترونیکی خواهد داشت، اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی بر این اساس درآمد‌های خود را وصول خواهد کرد که منجر به عدالت مالیاتی و شفافیت در این زمینه خواهد شد که تا کنون هشت فراخوان در این خصوص انجام شده و ۶۰۰ هزار مودی فراخوانده شده است و اگر به سمت اجرای ارزش افزوده در سامانه پایانه‌های فروشگاهی برویم تعداد مودیان ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت که این امر مهم می‌تواند برای شورای اسلامی شهر مورد اهمیت باشد.

منظور با بیان اینکه منابع مالی دولت با این اقدام افزایش خواهد یافت، گفت: منابع شهرداری‌ها نیز با اجرای این قانون افزایش پیدا می‌کند البته در اجرای آن کار سختی در پیش داریم که البته پیوست رسانه‌ای و اطلاع رسانی و همچنین فضاسازی فرهنگی مناسب در این زمینه مورد نیاز است که شهرداری تهران همکاری خوبی در اطلاع رسانی داشته است.

وی با بیان اینکه باید تضامین اجرای قانون و جرایم را برای مردم توضیح دهیم که کار سنگینی را در دو سال آینده برای سازمان امور مالیاتی ایجاد می‌کند، گفت: این اقدامات از ماه جاری آغاز می‌شود و امیدواریم بتوانیم این تکالیف تحول آفرین را محقق کنیم.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در بخشی از کالا‌های خاص از جمله نفت، دخانیات، نوشابه و مواردی از این قبیل، وصول درآمد به نفع شهرداری‌ها است، گفت: سهم شهرداری‌ها از این درآمد حدود ۵۰ درصد است.

وی با بیان اینکه میزان عوارض آلایندگی در سال قبل بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: این رقم در تهران با توجه به اینکه آلایندگی صنایع اطراف شهر پایین است، نسبت به سایر شهر‌ها و استان‌ها کمتر است که پرونده عوارض آلایندگی سال‌ها باز مانده بود که ما این امر را دنبال کردیم تا عوارض به نفع شهرداری‌ها وصول شود.

دریافت مالیات از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس

منظور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت دو تکلیف بر عهده سازمان امور مالیاتی گذاشته شده که مالیات خانه‌های لوکس و باغ ویلا‌ها از مواردی است که باید اطلاعات آن را از شهرداری و وزارت راه و شهرسازی دریافت کنیم که متاسفانه سال قبل اطلاعات خوبی در این زمینه دریافت نشد که با اطلاعات محدود، مالیات این خانه‌ها برآورد شد که به کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان رسید؛ اگر شهرداری در این زمینه به ما کمک کند می‌توانیم درآمد قابل توجهی از این محل دریافت کنیم که سال گذشته تعداد رکورد‌های اطلاعاتی در این زمینه، ۱۲ هزار و ۷۹۸ مودی و ۱۱ هزار و ۲۴۵ ملک بود.

وی با بیان اینکه درمورد خانه‌های خالی نیز حجم اطلاعات دریافتی کافی نبود، افزود: آمار نشان می‌دهد که ۲ و نیم میلیون خانه خالی در کشور داریم، اما آمار وزارت راه و شهرسازی ۵۰۰ هزار واحد است، مالیات خانه‌های سال قبل سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده و در حال حاضر در راستای وصول درآمد سال قبل قدم بر می‌داریم همچنین کسانی که این مالیات را پرداخت نکنند ماهیانه ۲.۵ درصد جریمه می‌شوند و باید اصل و جریمه را با هم پرداخت کنند.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه از پلیس راهور در خصوص خودرو‌های لوکس اطلاعات کاملی دریافت کردیم، گفت: ما در حال دریافت مالیات از خودرو‌های لوکس هستیم و اقدامات آن انجام شده است.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر