کد خبر: ۹۵۵۱
۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
برای بالابردن کیفیت اطلاعات و دقیق بودن آمار در گام اول نیاز به همکاری دو طرف داریم تا بتوانیم اطلاعاتی که از مناطق به دست می‌آید استاندارد سازی کنیم، کیفیت آن را بالا ببریم و داده‌های یکسان ارائه دهیم.

با هدف گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های استاندارد‌سازی و تعریف شاخص‌ها، تفاهم نامه همکاری بین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و مرکز آمار ایران به امضا رسید.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از فرینا، این تفاهم نامه همکاری امروز شنبه (۱۹ شهریورماه) با هدف توسعه فرآیند‌های آماری مبتنی بر تعاملات برخط و تولید آمار‌های مبتنی بر داده‌های ثبتی، ارتقای تحلیل‌ها و تفسیر‌ها و متغیر‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و رفتارشناختی، بین «سعید محمد» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و «جواد حسین زاده» رئیس مرکز آمار ایران منعقد شد.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این مراسم با تاکید بر اینکه بدنبال حکمرانی داده‌ها و اطلاعات واحد در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستیم گفت: مبنای همه تصمیم گیری ما اطلاعات درست و آمار‌های دقیق است. برای بالابردن کیفیت اطلاعات و دقیق بودن آمار در گام اول نیاز به همکاری دو طرف داریم تا بتوانیم اطلاعاتی که از مناطق به دست می‌آید استاندارد سازی کنیم، کیفیت آن را بالا ببریم و داده‌های یکسان ارائه دهیم.

سعید محمد با بیان اینکه مناطق آزاد، کشور کوچکی با تمام شئونات سرزمین مادری است، افزود: تمام موضوعاتی که در سرزمین اصلی آمارگیری می‌شود در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وجود دارد، منتهی در ابعاد کوچکتر، اما به دلیل اینکه این مناطق در تقسیمات کشوری جزئی از استان‌ها محسوب می‌شوند عملا اطلاعات در غالب پکیج‌های استانی جمع بندی و خروجی لازم به منطقه داده نمی‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در گذشته به موضوعات فرهنگی ـ اجتماعی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توجه نشده و مغفول مانده است، افزود: مباحث فرهنگی و اجتماعی از دغدغه مقام معظم رهبری (مدظله) است به همین منظور در گام اول، معاونت فرهنگی ـ اجتماعی در دبیرخانه شورایعالی را احیا کردیم، به دنبال ایجاد تحول فرهنگی در این مناطق بودیم، ولی متاسفانه هیچگونه آمار و اطلاعات درستی در دست نبود. اولین اقدام ما، ایجاد پایگاه اطلاعاتی قوی در حوزه فرهنگی و اجتماعی است تا بتوانیم در شرایطی که با سایر وزارت خانه‌ها مثل وزارت راه و شهرسازی و حل معضل حاشیه نشینی مخصوصا در چابهار درگیر هستیم از اطلاعات دقیق استفاده کنیم.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: امضای این تفاهم نامه موضوع مهمی است، مبنای همه برنامه ریزی‌ها و تصمیم گیری‌ها در مناطق آزاد مثل اختصاص بودجه و اولویت بندی بودجه به در اختیار داشتن آمار دقیق بستگی دارد تا با دید روشن و با دقت و وسواس بیشتری تصمیم گیری کنیم.

استقرار نظام حکمرانی داده‌ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

یکپارچه سازی سامانه‌های اطلاعاتی در کشور، ارزش افزوده زیادی را به دنبال خواهد داشت

رئیس مرکز آمار ایران نیز در مراسم امضای این تفاهم نامه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله) و در خصوص اصلاح ساختاری در کشور و ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی و اتصال این سامانه‌ها به یکدیگر اشاره کرد و افزود: یکپارچه سازی سامانه‌های اطلاعاتی در کشور، ارزش افزوده زیادی را به دنبال خواهد داشت.

جواد حسین زاده افزود: مرکز آمار هم متناسب با اصلاح ساختاری، به دنبال مدرن سازی نظام آماری کشور است که شیوه‌های تولید آمار را تا حدی به سمت شیوه‌های ثبتی مبنا پیش ببرد. به همین منظور در نظر داریم در سال ۱۴۰۵ اولین سرشماری عمومی نفوس مسکن ثبتی مبنا در کشور اجرا شود.

حسین زاده با اشاره به اینکه مناطق آزاد از اهمیت زیادی در اقتصاد کشور برخوردار هستند افزود: طی این سال‌ها همکاری‌های مشترکی بین مرکز آمار و مناطق آزاد، بویژه در کیش و قشم انجام شده و لازم است در سایر مناطق آزاد هم اجرایی شود. امیدوارم با امضای این تفاهم نامه، نواقص ما در طرح‌های آماری مرتفع شود و به یک نظام یکپارچه واحد دست پیدا کنیم.

گفتنی است؛ این تفاهم نامه همکاری در ۷ ماده تنظیم شده است که از جمله اقدامات مشترک آن می‌توان به ارتقای جامعیت داده‌ها و اطلاعات آماری کشور با افزودن داده‌ها و اطلاعات آماری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، فراهم آوری بستر‌های لازم برای مدیریت کیفیت داده‌های جمع آوری شده از پایگاه‌های داده متصل به سامانه‌های مناطق، ایجاد تحول در نظام‌های نگهداری و پردازش داده‌ها، انجام اقدامات لازم در زمینه نوین سازی نظام تولید، جمع آوری، ارتقای سطح کیفی داده‌ها و انتشار آمار‌های رسمی به ویژه داده‌های ثبتی مبنا و استقرار نظام حکمرانی داده در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی اشاره کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر