کد خبر: ۱۰۳۰۰
۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۲
ده‌ها هزار نفر روز شنبه در سه شهر بزرگ اسرائیل علیه طرح بنیامین نتانیاهو برای تغییر قوه قضائیه این کشور تظاهرات کردند.

ده‌ها هزار نفر روز شنبه در سه شهر بزرگ اسرائیل علیه طرح بنیامین نتانیاهو برای تغییر قوه قضائیه این کشور تظاهرات کردند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از بی بی سی؛ معترضان می‌گویند که کابینه جدید اسرائیل، اصول دموکراتیک نظام سیاسی این کشور را هدف قرار داده است.

بنیامین نتانیاهو در حال حاضر برای ششمین بار در اسرائیل به مقام نخست‌وزیری رسیده و در ائتلافی با گرو‌های تندرو و مذهبی دست راستی، اکثریت محکمی در پارلمان دارد.

تظاهرات هزاران نفر علیه طرح بنیامین نتانیاهو برای تغییر قوه قضاییه اسرائیل

کابینه جدید اسرائیل، تندروترین و مذهبی‌ترین دولت تاریخ ۷۰ ساله اسرائیل توصیف شده است.

بر اساس طرحی که او پیشنهاد کرده، پارلمان اجازه خواهد داشت تا با رای اکثریت اعضایش، تصمیمات دادگاه عالی این کشور را وتوو کند.

مخالفان می‌گویند که این طرح به استقلال قوه قضائیه در اسرائیل پایان خواهد داد و موجب می‌شود تا جلوگیری از فساد در این کشور غیرممکن شود.

آن‌ها همچنین چنین تغییری را به معنای پایان احترام به حقوق اقلیت در اسرائیل توصیف می‌کنند و می‌گویند اعتبار قوه قضائیه این کشور از بین خواهد رفت.

منتقدان آقای نتانیاهو می‌گویند که استقلال قوه قضائیه اسرائیل، یکی از استدلال‌های اصلی این کشور برای مقابله با اتهام جنایات جنگی در در سطح بین‌المللی است.

اسرائیل متهم است که در جریان اشغال مناطق فلسطینی، مرتکب جنایت جنگی شده است.

رئیس دادگاه عالی اسرائیل و دادستان کل کشور از جمله مخالفان طرح بنیامین نتانیاهو هستند.

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل از دو طرف درخواست کرد که از سطح تنش در مجادلاتشان بکاهند.

پیش از این بنی گانتس، از سیاستمداران میانه‌روی اسرائیلی و از مخالفان نتانیاهو او را متهم کرده بود که کشور را به سوی «جنگ داخلی» سوق می‌دهد.

او که یکی از برگزارکنندگان تظاهرات روز شنبه بود، خطاب به هوادارانش در راهپیمایی تل‌آویو گفت: «پرچم اسرائیل را در یک دست و چتر را در دست دیگر بگیرید و برای دفاع از دموکراسی و حاکمیت قانون در کشور اسرائیل به خیابان بیایید.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر