کد خبر: ۱۰۴۷۱
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۷
پاپ فرانسیس در سخنرانی خود در رم گفت کاهش نرخ زاد و ولد نشان‌دهنده فقدان امید به آینده است.

رهبر کاتولیک‌های جهان هشدار داده است که تشکیل خانواده در ایتالیا به یک "تقلای بسیار بزرگ" تبدیل شده و تنها ثروتمندان می‌توانند از عهده آن برآیند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از بی بی سی؛ پاپ فرانسیس در کنفرانسی درباره بحران جمعیت در ایتالیا گفت «حیوانات خانگی در بسیاری از خانواده‌ها جایگزین کودکان شده‌اند.»

در این کنفرانس ده‌ها جوان با تی‌شرت‌هایی که روی آن نوشته شده بود «ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم» - اشاره به متقاعد کردن مردم برای داشتن فرزندان بیشتر- نیز حضور داشتند.

ایتالیا یکی از پایین‌ترین نرخ‌های باروری را در میان کشور‌های اتحادیه اروپا دارد. آمار زاد و ولد در این کشور در سال گذشته میلادی به زیر ۴۰۰ هزار کاهش یافته است که پایین‌ترین رقم را نشان می‌دهد.

پاپ در سخنرانی خود در رم گفت کاهش نرخ زاد و ولد نشان‌دهنده فقدان امید به آینده است. به گفته او نسل جوان تحت تاثیر احساس بلاتکلیفی، تردید و بی‌ثباتی است.

پاپ فرانسیس: حیوانات خانگی نباید جایگزین کودکان در ایتالیا شوند

او گفت: «سختی پیدا کردن شغل ثابت، اجاره‌بهای بالا و دستمزد ناکافی از چالش‌های اصلی در این خصوص هستند.»

پاپ با هشدار در مورد اینکه حیوانات خانگی در برخی از خانواده‌ها جایگزین کودکان شده‌اند٬ تعریف کرد که در یکی ازموارد زنی کیف خود را باز کرده و از او خواسته که «برای نوزادش دعای خیر کند».

با این تفاوت که نوزداش بچه نه بلکه یک سگ کوچک بوده است.

پاپ افزود: حوصله‌ام را از دست دادم و به او گفتم «بچه‌های زیادی هستند که گرسنه هستند و تو برای من سگ می‌آوری؟» پاپ پس از این سخنرانی مورد تشویق مردم قرار گرفت.

نرخ زاد و ولد در بسیاری از کشور‌ها از جمله ژاپن، کره جنوبی، پورتوریکو و پرتغال در حال کاهش است.

اما کاهش جمعیت در ایتالیا به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است.

ایتالیا ممکن است حدود یک پنجم جمعیت خود را تا سال ۲۰۵۰ از دست بدهد. همزمان جمعیت این کشور به سرعت در حال پیر شدن است و تعداد صد ساله‌ها طی ۲۰ سال گذشته نیز به سه برابر افزایش یافته است.

از ایتالیا اغلب به عنوان «کشور تخت‌های خالی» یاد می‌شود. حتی ایلان ماسک نیز ماه گذشته در توییتی نوشت: «ایتالیا در حال ناپدید شدن است!»

کارشناسان هشدار می‌دهند که بحران جمعیت منجر به فقر این کشور خواهد شد.

جانکارلو جورجتی، وزیر اقتصاد ایتالیا می‌گوید که کاهش نرخ زاد و ولد تا سال ۲۰۴۲ منجر به کاهش ۱۸ درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد شد.

دلایل زیادی وجود دارد که زنان در ایتالیا فرزندان کمتری به دنیا می‌آورند.

جوانان در تلاش برای یافتن مشاغل پایدار هستند و خدمات سیستم حمایت از فرزندپروری اغلب ناکافی است، مسئله‌ای که کار و زندگی خانوادگی را برای مادران سخت‌تر کرده است.

به گفته موسسه خیریه حفاظت از کودکان از هر ۱۰ مادر، ۶ مادر به مهد کودک دسترسی ندارند.

بسیاری از زنان باردار مجبور به استعفا از کار شده و برخی دیگر هنگام بارداری از کار اخراج می‌شوند.

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا که در کنار پاپ فرانسیس در این مراسم سخنرانی می‌کرد، گفت: کاهش نرخ زاد و ولد در ایتالیا «یک وضعیت اضطراری ملی است.»

تصویر این دو در حال سخنرانی - در حالی که هر دو سر تا پا لباس سفید پوشیده بودند – تصویری بسیار نمادین و به نوعی نشان‌دهنده این بود که مسئله کاهش نرخ زاد و ولد در ایتالیا به قدری فوری است که فراتر از سیاست یا مذهب قرار دارد.

او گفت: رفع این مشکل اولویت مطلق است. ما می‌خواهیم ایتالیا به آینده‌ای روشن بازگردد.

خانم ملونی بیشترین سهم از آرای زنان را در انتخابات ماه سپتامبر گذشته به دست آورد، اما با این حال خود را فمینیست نمی‌داند. او مادران و خانواده‌ها را به بخش مرکزی گفتمان خود تبدیل کرده است.

خانم ملونی یک وزارتخانه موقت برای رسیدگی به موضوع کاهش نرخ زاد و ولد نیز ایجاد کرده است و دولت او برای تشویق مردم به فرزندآوری٬ به معافیت آنان از پرداخت مالیات نیز اشاره کرده است.

پاپ فرانسیس از سیاستمداران ایتالیا خواست تا برای جلوگیری از بحران و اندوه در ایتالیا در پی «راه حل‌های آینده‌نگر باشند.»

در پایان سخنرانی پاپ چند زن باردار روی صحنه صف کشیدند تا او با لمس شکم‌شان برای آن‌ها «دعای خیر و برکت» کند.

اندکی پس از آن، جمعی از کودکان نیز به صورت گروهی پاپ را در آغوش کشیدند- چیزی که احتمالا توسط سازمان‌دهندگان این مراسم هماهنگ شده بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر