کد خبر: ۱۰۰۴۰
۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
سخنگوی وزارت امور خارجه:
ایران دولت مسئولیت پذیری است و در عمل اثبات کرده است دولتی است که هم به نگاه شهروندان احترام می‌گذارد و هم به امنیت شهروندان توجه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اروپا را به پرهیز از رفتار‌های مداخله گرایانه دعوت می‌کنیم، اظهار داشت: ایران در صورت ادامه رفتار‌های مداخله گرایانه اروپا واکنش متقابل و متناسب نشان خواهد داد، این موضوع در مورد تمام کشور‌های اروپایی صدق می‌کند.

به گزارش اکوپل نیوز، ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص اظهارات جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اظهارات آقای بورل واکنش‌های زیادی داشته و به اندازه کافی در این زمینه عکس‌العمل شنیده شده و حتی در اروپا اظهارات ایشان تعجب بسیاری را برانگیخته است. قضاوت را واگذار می‌کنم به همه کسانی که اظهارات وی را شنیده‌اند.

اروپایی‌هایی‌ها رفتار دوگانه دارند

کنعانی درخصوص اظهارات مقامات فرانسوی و رئیس جمهور این کشور و نوع رفتار و مواضعی که درخصوص تحولات داخلی ایران اتخاذ کرده‌اند و نوع رویکردی که پیش از این در قبال تحولات و اعتراضات داخلی در فرانسه و اعتصابات کارگری اخیر در این فرانسه رخ داد مواضع و رویکرد مقامات این کشور داشته‌اند، بیان کرد: ما قبلا در ادبیات اروپا و هم در حوزه عملکرد و رفتار تعداد قابل توجهی از کشور‌های اروپایی شاهد تقسیم‌بندی تروریسم به ترویسم خوب و بد بودیم به نظر می‌آید باید تقسیم‌بندی جدیدی هم در ادبیات سیاسی و رفتار سیاسی غرب و تقسیم اغتشاش به اغتشاش خوب و بد باشیم.

وی ادامه داد: اگر مثلا اغتشاش در ایران صورت بگیرد خوب است و نباید مقامات و مسئولان ایجاد امنیت و نظم برخوردی کنند، اما اگر در اروپا شکل بگیرد برخورد بدی است و مقامات اروپایی و مسولان امنیتی و پلیس این کشور حق دارند برخورد کنند و حتی اعتصاب کارگری را با شدت عمل پایان ببخشند. قضاوت این هم بر عهده کسانی است که تحولات را دنبال می‌کنند و ادبیات سیاسی و رفتاری غرب را درخصوص موضوعات مشابه می‌بینند که چگونه رفتار و گفتار دوگانه‌ای دارند.

ایران دولت مسئولیت پذیری است و به نگاه شهروندان احترام می‌گذارد

ایران دولت مسئولیت پذیری است

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: لازم می‌دانم اشاره کنم به مواضع عدیده‌ای که علاوه بر فرانسوی‌ها دیگر کشور‌های غربی از جمله مقامات آمریکایی هم در قبال ایران گرفته‌اند و عجیب است. دولت جمهوری اسلامی ایران دولت مسئولیت‌پذیری است و این را در عمل اثبات کرده است. دولتی است که هم به نگاه شهروندان احترام می‌گذارد، دولتی است که در دوره‌های چهارساله با رای مردمی انتخاب می‌شود و در یک روند کاملا دموکراتیک بر سر کار می‌آید هم به امنیت شهروندان خود توجه دارد.

کنعانی خاطرنشان کرد: در کوران حوادث منطقه که کشور‌های عدیده‌ای دچار آشوب شدند و در معرض حمله تروریسم و خارجی قرار گرفتند و امنیت‌شان در هم شکست و ۱۰۰‌ها هزار نفر از شهروندانشان قربانی ناامنی و بی‌ثباتی شدند، جمهوری اسلامی ایران در منطقه لنگرگاه ثبات بود و این توانایی را اثبات کرد که در اوج بحران در منطقه نسبت به امنیت شهروندان متعهد و مسئول است و هم توانایی حفظ امنیت را دارد.

وی عنوان کرد: دولت ایران علاوه بر تامین امنیت شهروندان در طول سالیان گذشته اثبات کرد در تامین امنیت ملت‌های منطقه هم نقش موثر و تعیین کننده‌ای داشته است تحولات عراق، سوریه، افغانستان شاهد روشنی بر اثبات توانایی ایران برای کمک به تامین امنیت ملت‌های منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: کشور‌هایی علیه ما مدعی هستند که خود هم درباره شهروندان خودشان و درباره شهروندان کشور‌های منطقه خود ناقض آشکار حقوق بشر هستند و این دسته کشور‌ها قاعدتا صلاحیت اخلاقی برای موعظه دیگران و برای مداخله در امور کشور‌ها با تکیه بر موضوع حقوق بشر هم ندارند.

کنعانی یادآور شد: اغلب این کشور‌هایی که در پیشانی حمله و هجوم سیاسی در موضوع حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران هستند مرتکب جرایم عدیده‌ای علیه حق ملت ایران و نقش مستقیم در تحریم بدون تبعضی و فراگیر ملت ایران حتی تحریم‌های دارویی شدند این کشورها، کشور‌هایی هستند که میزبان گروه‌های تروریستی شدند که در فهرست تروریستی خودشان هم بودند و این گروه‌ها در خاک این کشور‌ها حضور دارند و مرتکب جنایات عدیده‌ای شدند بنابر این هم خودشان نقش ناقض حقوق بشر علیه حقوق ملت ایران را داشتند و هم میزبان ناقضین و مجرمان حقوق بشری علیه ملت ایران شدند این اقدام، اقدام کاملا منافقانه‌ای است.

وی ادامه داد: ادعای حقوق بشری میزبان گروه‌های تروریستی ضد حقوق ملت ایران و در عین حال مداخله در امور داخلی ایران به اتهام مسائل حقوق بشری، همه این‌ها رفتار‌های دوگانه‌ای است و ما کشور‌های مدعی و کشور‌هایی را که در این زمینه در امور کشور‌ها از جمله ایران مداخله می‌کنند را دعوت به عقلانیت می‌کنیم و اینکه در داخل رفتار خودشان را ببیند آن وقت درباره دیگران قضاوت کنند.

دولت کانادا رفتار غیر دموکراتیک دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره واکنش دستگاه دیپلماسی نسبت به تحریم‌های جدید کانادا گفت: اینگونه اقدام‌های ضدایرانی و ضدانسانی کانادا علیه ایران موضوع جدیدی نیست ما شاهد رویه چندساله دولت کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم که مبتنی بر دلخوش کردن عوامل ایران ستیز که متاسفانه در کانادا مستقر هستند مبادرات به اقدام علیه ایران و اعمال تحریم‌های علیه مقامات جمهوری اسلامی می‌کنند.

کنعانی بیان کرد: جالب است که برخلاف ادعا‌هایی که دولت کانادا درخصوص رسانه‌ها دارد رفتار کاملا غیردموکراتیک دارد که متضاد با شعار‌های این کشور است. اینکه برخلاف ادعا مبنی بر حمایت از جریان آزاد اطلاعات و عملکرد آزاد رسانه‌ها، تحریم‌هایی را بر رسانه‌های مستقل ایران تحمیل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این عملکرد دولت کانادا است و دولتی است که سابقه سوء حقوق بشری این کشور علیه بومیان کانادا موضوع کاملا برجسته و شفاف و فضاهت آشکار برای کانادا است که نسبت به بومیان این کشور چه اقدامی انجام داده است و گور‌های دسته‌جمعی که دانش‌آموزان فرزندان بومیان این کشور در مدارس این کشور پیدا شده و هم اقداماتی که علیه مهاجران و اقلیت‌های در این کشور صورت می‌گیرد. در مجموع رفتار دولت کانادا علیه ایران در نقطه مقابل شعار‌های این کشور قرار دارد و غیرقابل قبول و محکوم است و تحریم‌های اخیری که این کشور علیه نیرو‌های سپاه پاسداران انجام داده بی‌ارزش و ناشی از رفتار سیاسی غیرسازنده این کشور علیه جمهوری اسلامی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفیر شدن چند نفر از مسئولان سیاسی که دیپلمات نیستند، اظهار کرد: در این ارتباط خبری را از انتخاب مسئولان سیاسی و یا افرادی برای سفارت نشنیده‌ام و اطلاعی ندارم، ولی اینکه در عرف دیپلماتیک مسئولان سیاسی و افراد غیرکادر وزارت امور خارجه برای پست سفارت انتخاب شوند یک امر رایج و مرسومی در دنیا است و همه وزارتخانه‌های خارجی در دنیا این اتفاق می‌افتد.

کنعانی درباره ادعای پولتیکو مبنی بر ارسال نامه تهدیدآمیز از سوی ایران به برخی از سفیران اروپایی یادآور شد: آنچه که در ارتباط با مقاله پولتیکو می‌توان گفت این است که ما این را شیطنت رسانه‌ای و رفتار غیررسانه‌ای و غیرسازنده تلقی می‌کنیم. زیرا نوع کار آن‌ها غیرحرفه‌ای بود. مکاتبات دیپلماتیک دارای منطق و روال مشخص است و به طور طبیعی همواره در مناسبت‌های مختلف جاری است و انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اگر مکاتبات دیپلماتیک که عرف رایج است از روال خود خارج شود و تبدیل به اقدام سیاسی غیرسازنده شود اعتماد لازم را در تحرکات دیپلماتیک و تحرکات حرفه‌ای دیپلماتیک زیرسوال می‌برد و باعث مخدوش شدن روند‌های انجام وظایف دیپلماتیک می‌شود. ما در این ارتباط بحث تهدید را تایید نمی‌کنیم مکاتبات دیپلماتیک و نقل و انتقال پیام‌های دیپلماتیک امر رایجی است و به ویژه در شرایط بحرانی ممکن است تبادل پیام‌ها هم به عنوان یک وسیله برای نقل و انتقال پیام‌ها و نقل دیدگاه‌های دیپلماتیک بیش از هر زمان دیگری استفاده شود، اما اقدامات غیرحرفه‌ای در روند فعالیت‌های دیپلماتیک ایجاد خلل می‌کند و هم موجب ایجاد سوءتفاهم می‌شود

مقاومت علیه اشغالگر می‌تواند تامین کننده حقوق ملت فلسطین باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه موضع ایران درباره نشست آشتی میان گروه‌های فلسطینی به منظور وحدت میان فلسطینیان گفت: تحولات فلسطین به‌ویژه در این روز‌ها تحولات بسیار حساس و بااهمیتی است. دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در بحث مساله فلسطین و وحدت و انسجام میان گروه‌های فلسطینی دیدگاه روشن و واضحی است. ما همواره از وحدت، انسجام و همگرایی ملت فسلسین و گروه‌های مختلف فلسطینی در مبارزه علیه رژیم غاصب صهیونیستی و پایان اشغالگری حمایت می‌کنیم.

کنعانی افزود: ما معتقدیم موضوعی که می‌تواند تامین کننده حقوق ملت و پایان دهنده اشغال باشد و نه سازش با رژیم غاصب باشد بلکه مقاومت علیه اشغالگر است تجربه تاریخی فلسطین این را نشانده داده است.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در روند سیاسی ایده سیاسی خود را مطرح کرده است که راه حل دموکراتیک و مردم‌سالارانه برای پایان اشغال فلسطین و حل این بحران چند دهه‌ای، برگزاری همه‌پرسی برای تعیین سرنوشت ملت فلسطین است که همه ملت فلسطین و همه ساکنان اصلی فلسطین در یک رفراندوم فراگیر شرکت کنند و نسبت به کشورشان و نظام حکومتی‌شان تصمیم بگیرند جمهوری اسلامی ایران طرح دموکراتیک خود را رسما در سازمان ملل متحد هم متکوب ارائه کرده و به ثبت رسانده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص نشست الجزیره گفت: جمهوری اسلامی ایران از اقدام دولت الجزایر در تلاش برای ایجاد انسجام و تحکیم وحدت ملی میان گروه‌های فلسطینی حمایت می‌کند و از هر کشوری که در این مسیر گام بردارد حمایت می‌کند. معتقد هستیم که این انسجام و همگرایی به تامین نظر و احقاق حقوق حقه ملت فلسطین کمک می‌کند.

ایران پاسخ رفتار‌های مداخله‌گرایانه اروپا را متقابلاً می‌دهد

کنعانی گفت: ما در ارتباط با مواضع اروپا دیدگاه‌هایمان را صراحتا بیان کردیم هم در این جلسه و هم در تماس‌های مختلف تلفنی که میان وزیر امور خارجه ایران با همتایان اروپایی و با آقای بورل مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپایی برگزار شد. ما طرف‌های اروپایی را دعوت به عقلانیت می‌کنیم و دعوت می‌کنیم به شعار‌هایی که خودشان بیان می‌کنند پایبند باشند.

وی ادامه داد: آن‌ها در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران صحبت می‌کنند کشوری که هم مقتدر و هم مسئولیت‌پذیر است و نقش تعیین‌کننده در ثبات و امنیت منطقه ایفا کرده است، ایران کشوری است که شریک ثبات است و همواره رفتار مسئولانه در قبال قضایای منطقه‌ای و بین‌المللی داشته و در صورت رفتار منطقی و عقلانی از سوی طرف‌های اروپایی، می‌تواند مهمترن شریک و همکار برای ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما آن‌ها را از اتخاذ رفتار‌های غیرمعقول و مداخله جویانه پرهیز می‌دهیم در همه این گفتگو‌ها تاکید شده چنانچه طرف اروپایی از موضع احترام متقابل و متبادل آماده تعامل باشد جمهوری اسلامی آماده تعامل و همکاری است، ولی در صورت اتخاذ رفتار‌های مداخله‌جویانه و رفتار‌های گزینشی و استفاده از سیاست‌های و معیار‌های دوگانه، جمهوری اسلامی ایران واکنش متقابل و متناسب نشان می‌دهد.

کنعانی عنوان کرد: در ارتباط با موضع مشترکی که گفته می‌شود اتحادیه اروپا می‌خواهد در قبال ایران بگیرد صدق می‌کند و ایران متناسب با اقدام و تصمیم آنها، بلافاصله تصمیم می‌گیرد و اقدام می‌کند. امیدوار هستیم نتیجه گفتگو‌هایی که تاکنون انجام شده منجر به این شود که اتحادیه اروپایی سیاست و رفتار معقول و منطقی در قبال ایران داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حمله اماکن دیپلماتیک و فرهنگی ایران در خارج کشور گفت: در ارتباط با مسئولیت دیپلماتیک اماکن بر مبنای کنوانسیون وین بر عهده کشور‌های پذیرنده است که تامین کننده اماکن دیپلماتیک و تامین کننده امنیت دیپلمات‌ها و کارکنان و نمایندگی‌ها باشند به نحوی که بتوانند بدون مشکلی ماموریت‌های دیپلماتیک خود را انجام دهند.

کنعانی اضافه کرد: در این ارتباط متاسفانه به رغم مسئولیت‌های قانونی که دولت‌های پذیرنده دارند و به رغم شعار‌های که کشور‌های اروپایی شاخص اتفاقا در قضایای تحولات اخیر ایران بسیار تند عمل کردند و رفتار‌های هجومی داشتند مسئولیت قانونی خود در ارتباط با حفظ اماکن و ایجاد شرایط مطلوب برای انجام وظایف دیپلماتیک ماموران ما را فراهم نکردند.

وی تصریح کرد: اتفاق دیگری که افتاده اینکه به برخی از امکان مربوط به مراکز اسلامی حمله شده است و اتفاق دیگر حمله به یکی از مدارس جمهوری اسلامی در کشور آلمان بوده است که متاسفانه مدرسه متعلق به جمهوری اسلامی ایران و دانش‌آموزان کارکنان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ما و مدرسه‌ای که برخی از فرزندان شهروندان ایرانی مقیم این کشور در آن مدرسه تحصیل می‌کردند نیمه شب مورد حمله آشوبگرانه قرار گرفته است و مدرسه به آتش کشیده شده و امکان استفاده از مدرسه در آغاز سال تحصیلی فراهم نیست که نکته قابل توجهی است که آن‌هایی که در آنسوی مرز هم تجمع می‌کنند گویا در رفتار خشونت‌طلبانه با برخی از خشونت‌طلبان با این طرف و در داخل همسویی و همخوانی دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حمله به یک مدرسه و واحد آموزشی چه ارتباطی با اعتراض سیاسی دارد. مسئولیت کشور‌های پذیرنده در این ارتباط چه خواهد شد؟ ما تاکید می‌کنیم این مسئولیت این کشور‌ها است که هم باید تامین امنیت کنند و هم با کسانی که با رفتار‌های خشن و غیرقانونی به این اماکن آسیب می‌رسانند برخورد قانونی کنند. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران یادداشت اعتراض داده‌ایم و در ملاقات‌های دیپلماتیک مسئولیت‌ها را یادآور کردیم برخورد با این افراد که در خاک آن کشور هستند از مئسولیت‌های قانونی این کشور است ما انتظار داریم در این زمینه برخورد جدی داشته باشند.

امیدواریم ثبات و امنیت در عراق تحکیم پیدا کند

کنعانی درباره موضع جمهوری اسلامی درخصوص تحولات در عرصه سیاسی عراق اظهار کرد: خوشحالیم که روند سیاسی در داخل عراق قوت گرفته به سمت جلو در حال پیشرفت است و منجر به انتخاب رئیس جمهور این کشور شده و رئیس جمهور هم نخست وزیر مکلف را تعیین کرده و ایشان مامور به تشکیل کابینه شده این رخداد، رخداد خوشایندی است.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله رئییسی به همتای عراقی خود رئیس جمهور منتخب جدید تبریک گفتند و ما هم در این تریبون هم به ایشان و هم به نخست وزیر مکلف تبریک می‌گوییم و امیدواریم در مهلت قانونی موفق به تشکیل دولت شوند و دولت منطبق با نیاز‌ها انتظار‌های ملت عراق تامین کننده این انتظارات باشد ثبات و امنیت در عراق تحکیم پیدا کند و عراق بتواند در شرایط جدید ایفای نقش قوی‌تری در معادلات و مسائل سیاسی منطقه‌ای هم باشد و در شرایط ثبات عراق همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق و همکاری‌های منطقه‌ای تقویت شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دستاورد‌های سفر رئیس جمهور در نشست سیکا گفت: نشست سیکا از تحولات مهم منطقه‌ای بود که در آخر هفته گذشته اتفاق افتاد و رئیس جمهور در ششمین اجلاسی که برگزار شد در آستانه در کنفرانس سیکا کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا شرکت کردند. حضور ما هم در قالب عضویت موثر جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس بود و هم در استمرار و ادامه سیاست خارجی دولت سیزدهم مبنی بر اتخاذ سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و هوشمند و تمرکز بر تقویت همکاری‌های چندجانبه با تمرکز بر همسایگان و کشور‌های منطقه‌ای و آسیایی بوده است.

کنعانی یادآور شد: این سفر انجام شد، نشست خوبی بود گفتگو‌های خوبی هم صورت گرفت در کنار اهداف جمعی مربوط به این نشست، رئیس جمهور دیدار دوجانبه‌ای هم داشتند با توجه به محدود بودن زمان حضور هم نشست دوجانبه با رئیس جمهور آذربایجان داشتند و گفتگو‌های خوبی در مورد مسائل مورد علاقه منطقه‌ای و دوجانبه صورت گرفته و هم گفت و گوی دوجانبه با امیر قطر داشتند و مسائل مورد علاقه دوجانبه مورد پیگیری قرار گرفت.

وی بیان کرد: کنفرانس سیکا این ظرفیت را دارد در صورت تقویت تمرکز کشور‌های عضو براستفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای، تبدیل به ساز و کار مناسبی برای تامین منافع و مصالح مشترک کشور‌های عضو هم در حوزه مسائل سیاسی و امنیتی و هم در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری شود. حضور رئیس جمهور هم بر همین مبنا در این اجلاس صورت گرفت و گفتگو‌ها هم در آن اجلاس انجام شد.

در مقابل تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران واکنش متناسب خواهیم داشت

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره خبر‌های منتشر شده درباره سفر یکی از دیپلمات‌های ارشد انگلیسی به تهران نیز اظهار داشت: خارج از این موضوع که این اخبار را تایید یا تکذیب کنم باید بگویم که رفت و آمد‌های دیپلماتیک میان کشور‌ها و جمهوری اسلامی و کشور‌های دارای روابط دوجانبه همواره بر مبنای نیاز‌های متقابل، برنامه‌های از پیش تنظیم شده انجام می‌شود و دستور کار قرار دارد. منافع و مصالح ملی برای ایران هم از موضع اقتدار در مناسبات دوجانبه تنظیم می‌شود و هم مبتنی بر اصول سه‌گاه عزت، حکمت و مصلحت است و ما بر این مبنا روابط خارجی خود را با کشور‌ها تنظیم می‌کنیم.

کنعانی یادآور شد: در این ارتباط اخباری منتشر شده و این اخبار را با تحولات داخلی ایران مرتبط کرده‌اند ما با انگلیس رابطه دوجانبه داریم و در ارتباط با مواضع انگلستان درخصوص مسائل داخلی کشور و مواضع غیرمعقول و مداخله‌جویانه‌ای که انگلستان درطول تحولات اخیر داشته، واکنش جدی نشان دادیم. مواضع مداخله جویانه دولت انگلستان را به طور جدی محکوم کردیم و تذکر جدی هم دادیم سفیر انگلستان که قبلا احضار شده است.

وی بیان کرد: در پی تحریم‌هایی که اخیر این کشور علیه برخی از مقامات ایران اعمال کرد هم این اقدامات را محکوم و هم اعتراض جدی کردیم و همانطور که اعلام کردیم در زمان مناسب واکنش متناسب و متقابل خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اعمال تحریم‌های کشور‌های اروپایی علیه بخشی از بدنه جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران موضوع مذاکرات رفع تحریم را از دستور کار خارج نکرده است. همه تحرکات دیپلماتیکی که هماهنگ کننده عالی اتحادیه اروپایی به نمایندگی از طرف‌های اروپایی شریک برجام دارد و هم به عنوان طرفی که به عنوان واسطه برای نقل و انتقال پیام‌های بین ایران و دولت آمریکا عمل می‌کند نشان می‌دهد طرف‌های مقابل نسبت به ادامه مذاکره برای احیای توافق اجرای برجام پایبند هستند.

کنعانی عنوان کرد: مقامات دولت آمریکا به رغم مواضعی که دارند تاکنون چیزی مبنی بر اینکه از احیای توافق برجام منصرف شده‌اند چیزی اعلام نکرده‌اند. مشکلی که وجود دارد تناقض گفتاری و رفتاری در مقامات دولت آمریکا است. از یکسو پیام می‌دهند و دیدگاه‌های خود را برای احیای توافق منتقل می‌کنند و از یک سوی در گفتار‌ها و مواضعی که اتخاذ می‌کنند این مواضع مکمل و تکمیل کننده روند مذاکرات نیست.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسید همه زمینه‌های فنی و تکنیکی برای احیای توافق و بازگشت همه طرف‌ها به اجرای توافق وجود دارد. یعنی روند مذاکرات در مسیر خوبی قرار گرفته توافقات تکنیکی و فنی هم توافقات خوبی است و زمینه‌ساز توافق و جمع‌بندی و اجرای توافق است، اما این موضوع الان وابسته به تصمیم سیاسی دولت آمریکا است هر زمان که اراده کننده می‌توانند به توافق بگردیم و این امکانپذیر است، اما جمهوری اسلامی ایران همانطور که بار‌ها اعلام کرده معطل توافق نخواهند ماند و روابط و سیاست خارجی خود را مبتنی بر سیاست‌های اعلام شده با همه طرف‌ها و شرکای خود دنبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر مشاور امنیت ملی دولت عراق درباره موضوعات اقلیم کردستان عراق گفت: سفر هیات عالیرتبه عراقی با مسئولین مشاور امنیت ملی نخست وزیر این کشور به تهران انجام شد این نشست مکمل نشست هفته گذشته در بغداد بوده است گفتگو‌های خوبی صورت گرفته و تفاهمات خوبی انجام شده است. امیدواریم همانطور که جمهوری اسلامی ایران امنیت عراق را امنیت خود تلقی می‌کند برادران عراقی ما هم امنیت ایران را امنیت عراق تلقی کنند و به مسئولیت خودشان در ارتباط با امنیت مشترک و امنیت مرز‌های جمهوری اسلامی ایران عمل کنند و مسئولیت پذیر باشند.

کنعانی تاکید کرد: این نشست برگزار شد و مشورت‌های خوبی صورت گرفت، ما انتظار داریم براساس این گفتگو‌ها و تعهداتی که دولت عراق به عنوان دولت همسایه جمهوری اسلامی دارد شاهد باشیم که سیطره دولت عراق بر همه مناطق مرزی این کشور از جمله در حوزه اقلیم کردستان عراق با ایران تحکیم و گسترش پیدا کند و دولت عراق نیرو‌های خود را به‌طور کامل مستقر کند و مانع تردد گروه‌های تجزیه طلب و ضدانقلاب مسلح از مرز‌های مشترک دو کشور به داخل خاک ایران شوند و به مسئولیت‌های خودشان در ارتباط با گرو‌های ضدانقلاب مسلحی که از خاک اقلیم کردستان عراق به عنوان مقری برای ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی علیه مرز‌های جمهوری اسلامی ایران و شهروندان ما استفاده می‌کنند انجام بدهد و این مقر‌ها را جمع کند. امیدواریم با التزام دولت عراق و مبتنی بر مناسبات بسیار خوب و برادرانه‌ای که میان دولت کشور است شاهد اجرای تفاهمات از سوی دولت عراق باشیم. ایران نسبت به تامین امنیت خود در صورتی که دولتی به مسئولیت خود عمل نکند اقدام می‌کند و امنیت خود را تامین می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای رئیس جمهور اوکراین مبنی فروش پهپاد‌های ایرانی به روسیه گفت: متاسفانه اخباری منتشر می‌شود که مبتنی بر اهداف سیاسی است و عمدتا از سوی منابع غربی به آن‌ها دامن زده می‌شود. جمهوری اسلامی ایران همانطور که بار‌ها اعلام کرده یک طرف جنگ در جنگ میان روسیه و اوکراین نیست و هیچ سلاحی را برای هیچ یک از طرفین جنگ صادر نکرده است.

کنعانی تصریح کرد: ایران همانطور که مخالف جنگ علیه سوریه، عراق، افغانستان بود و سیاست خارجی ایران مبتنی بر مخالفت با جنگ و راهکار‌های نظامی برای اختلافات سیاسی است درخصوص جنگ در اوکراین هم مخالف جنگ است و متناسب با ظرفیت و روابط خوبی که با طرف‌های درگیری داشت، تلاش‌های خود را انجام داد که به رویکرد نظامی خاتمه ببخشد.

وی ادامه داد: این طنز تلخ این دوره و طنز تلخ سیاسی است که کشور‌هایی که خودشان صادرکننده میلیارد‌ها دلار اسلحه و تجهیزات به یک طرف جنگ هستند کشور دیگری را متهم به ارسال اسلحه به یک طرف جنگ می‌کنند و در این زمینه جنگ تبلیغی و روانی علیه جمهوری اسلامی ایران راه انداخته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: کاملا روشن است که اگر طرفدار صلح و ایجاد راهکار سیاسی در جنگ اوکراین هستند این میزان ارسال اسلحه برای یک طرف جنگ چه معنایی دارد و این یک رفتار کاملا متناقض است جمهوری اسلامی ایران یکطرف جنگ در اوکراین نیست ما به دنبال راهکار سیاسی هستیم از راهکار سیاسی استقابل می‌کنیم و در این مسیر تلاش کرده و خواهیم کرد.

رفتار مداخله جویانه و عجولانه کشور‌های اروپایی در قبال حوادث اوین را محکوم می‌کنیم

کنعانی درباره ابراز نگرانی برخی کشور‌ها از وضعیت سلامت افراد دوتابعیتی در اتفاق اخیر در زندان اوین گفت: متاسفانه همان رویکردی که برخی دولت‌های اروپایی و حتی دولت آمریکا در ارتباط با رخداد‌های اخیر در ایران عمل کرده‌اند همین روش در ارتباط با رخداد زندان اوین هم شاهد بودیم.

وی اتخاذ مواضع بی‌پایه و بی‌اساس و رفتار پیشداورانه، عجولانه مداخله جویانه را رفتار غیرقابل قبولی خواند و آن را محکوم کرد و افزود: این اتفاق در هر کشوری می‌تواند رخ بدهد و از این قبیل حوادث در کشور‌ها رخ داده است. اینگونه رفتار‌ها غیرقابل قبول و مداخله در امور داخلی کشور ما است و ما این را نمی‌پذیریم. جمهوری اسلامی ایران کشور مسئولی است هم نسبت به امنیت شهروندان مسئولیت دارد و مسئولانه عمل می‌کند و هم در ارتباط با اتباع دیگر کشور‌هایی که به هر دلیلی در اینجا حضور دارند ایران امنیت شهروندان خود و امنیت اتباع خارجی حاضر در ایران را تامین می‌کند بنابراین این رفتار‌های عجولانه و قضاوت‌های سیاسی در ارتباط با رخداد‌های طبیعی نمی‌تواند کمک کننده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای رسانه‌های اقلیم عراق مبنی بر اینکه اربیل کاری برای خلع سلاح گروه‌های تروریستی انجام نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: مسئولیت تامین امنیت در عراق و حفظ مرز‌های مشترک دو کشور بر عهده دولت مرکزی عراق است و ریاست هیات هم با نماینده دولت مرکزی عراق بوده است. در ارتباط با دولت اقلیم کردستان عراق هم مسئولان عالی اقلیم از اعضا و ترکیب هیات عالی عراق بوده‌اند در جلسه حضور داشتند.

کنعانی افزود: ما از دولت عراق انتظار داریم و در مذاکرات هم به طور صریح شفاف مسئولیت دولت مرکزی عراق در ارتباط با تامین امنیت و تامین دیدگاه‌های ایران اعلام شده و منتظر اقدام دولت مرکزی عراق در این رابطه خواهد بود. مقامات دولت محلی اقلیم کردستان عراق در این ارتباط مسئولیت دارند و ما منتظر اقدامات تامین امنیت طرف‌های عراقی خواهیم ماند و در عین حال تاکید کرده‌ایم در ارتباط با تامین امنیت خود و مرز‌ها و شهروندانش تعلل نخواهد کرد و در صورتی که طرف مقابل به مسئولیت خود عمل نکند ایران مبتنی بر مسئولیت ملی و مقررات بین‌المللی و منشور ملل متحد عمل می‌کند.

آمریکا توافق مبادله زندانیان را به احیای برجام منوط کرده است

وی درباره تبادل زندانیان گفت: ما انجام توافق را تایید می‌کنیم و قبلا هم تایید کرده‌ایم این توافق نه در بازه زمانی اخیر بلکه بسیار پیش از این انجام شده بود، اما طرف آمریکایی آماده اجرای توافق نبود و توافق مربوط به تبادل و مبادله زندانیان را منوط و موکول به توافق درخصوص احیای برجام کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران از ابتدا تاکید کرده بود و همچنان تاکید می‌کند که موضوع زندانیان به عنوان موضوع انسانی ارتباطی با مساله توافق احیای برجام و بازگشت طرف‌ها به توافق ندارد. در زمانی که دولت آمریکا از موضوع قبلی خود عدول کرد و آماده اجرای توافق شد این توافق در یک مرحه انجام شد ایران مبتنی بر نگاه انساندوستانه یکی از زندانیان را با نگاه به شرایط درمانی وی و با حسن نیت و با کمک عمان آزاد کرد و برای اجرای گام‌های بعدی توافق هم آمادگی دارد روند برای اجرای توافق مهیا است امیدواریم دولت آمریکا هم به زودی به این جمع‌بندی برسد و در راستای اجرای توافق کمک کند با نگاه انسانی مبادله بقیه زندانیان از جمله زندانیان ایرانی در زندان‌های آمریکا را شاهد باشیم.

انتظار داریم که عراق مانع تردد گروه‌های تجزیه طلب از مرز‌های مشترک شود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم همانطور که جمهوری اسلامی ایران امنیت عراق را امنیت خود فرض می‌کند، عراق نیز امنیت ایران را امنیت خود تلقی کند و به مسئولیت خود برای حفظ امنیت مرز‌های جمهوری اسلامی ایران عمل کنند. انتظار داریم که عراق مانع تردد گروه‌های تجزیه طلب از مرز‌های مشترک شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که اگر اتحادیه اروپا تحریم کند تاثیری بر روند مذاکرات خواهد داشت؟ گفت: امیرعبداللهیان دیدگاه‌های ایران را به صورت واضح توضیح داده است. این‌که مبادرت به تحریم‌های جدید کنند غیرسازنده و غیرمنطقی است و ایران هم نسبت به رفتار‌های غیرسازنده و غیرمعقول نیز واکنش‌های متناسب و متقابل نشان خواهد داد. در ارتباط با منافع و مصالح ایران به هیچ وجه مسامحه و تعلل نخواهد کرد. مسیر مذاکرات مسیر جداگانه‌ای است.

کنعانی درباره رزمایش زمینی در منطقه ارس اظهار کرد: انجام رزمایش نظامی توسط نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی امر جدیدی نیست و در بازه‌های زمانی مختلف متناسب با نیاز‌های نیرو‌های مسلح اعم از نیاز‌های آموزشی و تمرینی یا مبتنی بر مسئولیت‌هایی که در حوزه تامین امنیت مناطق خاص جغرافیای کشور دارند این مانور‌ها انجام می‌شود و این زمینه ارتباطی مشخصا با موضوع خاص ندارد و جز تمرین‌های نظامی نیرو‌های مسلح جمهوی اسلامی است. در ارتباط با مرز‌های مختلف ایران در مناطق مختلف جغرافیایی، مرز‌های مشترک، حوزه همکاری‌های مشترک و سازنده میان دولت‌های متجاور و دولت‌های همسایه هستند و ما انتظار داریم همه همسایگان در این مسیر با نگاه ایران همراهی و همسویی کنند و مرز‌های ما را تبدیل به مرز‌های دوستی و همکاری کنیم.

وی درخصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال حضور نیرو‌های بیگانه گفت: حضور نیرو‌های بیگانه در کل منطقه به عنوان موضوع اعم و اصولی و در نقاط مرزی کشور‌ها ایجاد کننده امنیت است و همکار‌های دوجانبه و منطقه‌ای بهترین چارچوب برای تامین امنیت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اعلام بسته جدید تحریمی از سوی آقای بورل تصریح کرد: ما در اتباط با موضوع مواضع اروپا در ارتباط با تحولات اخیر هم در مواضع رسمی ایران بار‌ها اعلام شده و در گفتگو‌های دوجانبه و تلفنی و مشخصا با آقای بورل، آقای امیرعبداللهیان دیدگاه‌های جمهوری اسلامی را به صورت واضع توضیح دادند.

کنعانی بیان کرد: اینکه مبادرت به تحریم‌های جدید کنند این اقدام، یک اقدام غیرسازنده و غیرمنطقی و غیراصولی است و ایران همانطور که نسبت به رفتار‌های سازنده واکنش مثبت نشان می‌دهد نسبت به رفتار‌های غیرسازنده وغیرمعقول واکنش‌های متناسب و متقابل نشان می‌دهد و در ارتباط با منافع و مصالح ایران به هیچ عنوان تعلل و مسامحه نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: مسیر مذاکرات مسیر خاص خود را دارد و پیشرفت‌های زیادی هم داشته و یک مسیر دوطرفه است و توافق باید در مسیر دو طرفه پیش برود. امیدوار هستیم که طرف‌های مقابل اروپا و آمریکا هم نسبت به روند مذاکراتی که تاکنون انجام شده ملتزم باشند و در اتخاذ رویکرد‌ها نسبت به جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای عمل کنند که نتیجه تلاش‌هایی که تاکنون شاهد بودیم به نتایج مطلوبی منتهی شود.

مناسبات اقتصادی ما با دولت سرپرستی موقت افغانستان برقرار است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سرمایه‌گذاری معدنی ایران در بخش معدن افغانستان گفت: مناسبات اقتصادی ما با سرپرستی موقت حکومت افغانستان همانند سایر زمینه‌های ارتباط و همکاری با این کشور برقرار است. افغانستان کشور همسایه ما است ثبات، آرامش در این کشور برای ما حائز اهمیت است و از اولویت‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران است. تامین معیشت ملت افغانستان که سالیان طولانی تحت اشغال بوده‌اند برای ما حائز اهمیت است اگر در این کشور توسعه اقتصادی رخ دهد و رفاه اقتصادی ایجاد شود در جمهوری اسلامی تاثیر متقابل و همزمان دارد و شرایطی فراهم می‌شود که ملت افغانستان به جای انتخاب مهاجرت به عنوان یک گزینه اجتناب‌ناپذیر در کشور خودشان بمانند و زندگی کند.

وی افزود: ما با نگاه به تامین امنیت و نیاز‌های اساسی مردم افغانستان و کمک به توسعه اقتصاد این کشور با دولت سرپرستی موقت افغانستان مذاکره، همراهی و تبادل هیات داریم و در زمینه‌های مورد علاقه اقتصادی، هم در زمینه‌هایی کار می‌کنیم و هم در زمینه‌هایی توافق کردیم و متناسب با شرایط این توافقات اجرایی خواهد شد.

کنعانی در واکنش به تحریم لاریجانی و ظریف و دیگر مقامات ایرانی توسط کانادا، گفت: اقدامات ضد ایرانی و ضد انسانی کانادا علیه ایران موضوع جدیدی نیست. ما شاهد رویه چندساله مقامات کانادا علیه ایران بودیم که مبنی بر دلخوش کردن عوامل ایران‌ستیز ساکن خود کانادا هستند.

وی درباره توافق جمهوری آذربایجان با رژیم صهیونیستی برای ساخت اردوگاهی برای یهودیانی روسی گفت: این خبر را نشنیده‌ام و نمی‌توانم تایید یا تکذیب کنم. آنچه برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است اینکه رژیم صهیونیستی هر جا حضور یافته منشا بی‌ثبات و ناآرامی و تهدید کننده امنیت و ثبات و مخل مناسبات دوستانه میان کشور‌ها بوده است. دیدگاه ایران در ارتباط با حضور رژیم صهیونیستی دیدگاه ایران روشن و واضح بوده و به طرف‌های ذیربط در این زمینه تذکر و توجه‌های لازم داده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نتایج مذاکرات ایران و عربستان عنوان کرد: مذاکراتی که انجام شد مذاکرات مفیدی بود و هر دو طرف به این موضوع اذعان می‌کنند که اگر مذاکرات مفید نبود تا ۵ جلسه ادامه پیدا نمی‌کرد تفاهماتی هم انجام شده و در صورت اجرای تفاهمات گذشته زمینه برای دور بعدی مذاکرات در سطح مورد توافق دو کشور فراهم می‌شود. شرایط عراق در مسیر خوبی قرار گرفته و نقش بسیار خوبی در میزبانی گفتگو‌ها داشته و بهبود شرایط عراق کمک کننده خواهد بود که این کشور بتواند نقش سازنده خود را دوباره ایفا کند.

کنعانی بیان کرد: در طول سالیان متمادی ما جزو کشور‌های پیشتاز ارائه کننده طرح در سازمان ملل متحد مبنی بر تشکیل خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای بوده‌ایم. جمهوری اسلامی از کشور‌های پیشتاز در تشکیل چنین منطقه‌ای است. در ارتباط با آژانس هم مبتنی بر عضویت سازنده و موثر ایران در آژانس همکاری‌های ایران با آژانس ادامه دارد و همکاری‌های نزدیکی برقرار است و مذاکرات اخیری که میان محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی با مدیرکل آژانس انجام شده، زمینه برای ادامه همکاری‌ها فراهم است.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود همواره عمل کرده و تنها عضوی بود که به طور کامل به تعهدات خود عمل کرد و انتظار این بود که در زمان انعقاد توافق برجام و دوره اجرای برجام برخی از کشور‌ها از جمله عربستان سعودی از اجرای توافق حمایت می‌کردند و انتظار این بود که به دولت آمریکا هم توصیه کنند که به تعهدات خود پایبند باشد که متاسفانه در عمل این اتفاق نیفتاد. جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با گفت و گوی دوجانبه محدودیتی نمی‌بینید و متناسب با تفاهم پیش می‌رود در ارتباط با مسائل هسته‌ای هم هم پیش‌رو و هم مسئول و مسئولیت‌پذیر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد چین گفت: موضع ما در قبال کشور چین مبتنی بر مناسبات بسیار نزدیک با این کشور است. ما از هر تحولی که در چین در راستای منافع مردم این کشور رخ بدهد استقبال می‌کنیم. گمان می‌کنیم متناسب با نگاه مشترک دو کشور نسبت به تحولات کشور‌های منطقه‌ای و جهانی و اراده سیاسی عالی میان رهبران دو کشور و مبتنی بر مناسبات عمیقی که میان دو کشور برقرار است و برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت ۲۵ ساله ایران و چین زمینه برای همکاری‌های رو به رشد دو کشور بیش از گذشته فراهم است و عضویت مشترک دو کشور در چارچوب‌های منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری شانگ‌های و دیگر رویکرد‌های چندجانبه منطقه‌ای امیدواریم مناسبات دو کشور شاهد شکوفایی روزافزون مبتنی بر منافع دو ملت باشیم.

خوش‌بینیم پول‌های بلوکه‌شده در کره جنوبی آزاد شود

کنعانی درباره پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: مذاکرات دیپلماتیک و فنی و تکنیکی در سطح بانکی است که این دو مکمل یکدیگر هستند. البته ما معتقد هستیم که موجودی مالی جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی ارتباطی با هیچ موضوع و پرونده سیاسی دیگری ندارد، اما به دلیل رفتار غیرحرفه‌ای که رخ داد این موضوع تبدیل به یک مشکل در روند همکاری‌های دوجانبه ایران و کره جنوبی شد.

وی تصریح کرد: کره جنوبی دلایل سیاسی ناشی از فشار‌های خارجی و فشا‌های دولت آمریکا برای این موضوع مطرح می‌کند بنابراین این یک موضوع دوجانبه و فنی است و هیچ جنبه سیاسی ندارد. روند مذاکرات هم در حوزه سیاسی، تکنیکی و فنی و بانکی ادامه دارد و خوشبین هستیم که در نتیجه گفتگو‌ها و تماس‌ها و اقداماتی که صورت گرفت آزادی پول‌های بلوکه شده ایران اتفاق بیفتد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بازگشت ایرانیان خارج از کشور به ایران گفت: موضوع بازگشت ایرانیان خارج از کشور به عنوان موضوعی یا مطالبه مطرح نیست حق هر شهروندی است که در هر کشور که علاقه‌مند باشد زندگی کند. معتقدیم شهروندان ایرانی در هر کشوری که حضور دارند شهروند ایرانی هستند و از حقوق مرتبط با ایرانیان برخوردار هستند و دستگاه دیپلماسی دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان دستگاهی که در ارتباط با حقوق شهروندان خارج از کشور مسئولیت و تکلیف دارد، حداکثر تلاشش این است که به حقوق ایرانیان توجه کند و منافع آن‌ها را تامین و انتظارات آن‌ها را برآورده کند و در صورت تمایل برای سفر به ایران زمینه‌های آسان این سفر را برای آن‌ها را فراهم کند.

کنعانی ادامه داد: اینکه شهروندی در خارج از کشور علاقه به بازگشت به وطن باشد محدودیتی برای بازگشت وی نیست. جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کند که شهروندی به وطن خودش برگردد.

وی تصریح کرد:، اما قانون جامع حمایت از ایرانیان موضوع اولویت‌دار دولت جمهوری اسلامی ایران است. خوشبختانه پیش‌نویس قانون با کمک دستگاه‌های ذیربط، قوه قضاییه، دادگستری و نقش موثر وزارت امور خارجه تهیه شده و مقدماتی را طی کرده است و هیات دولت هم نظر خود را اعلام کرده و امیدواریم در تکمیل روند برای مجلس نیازمند تصویب و قانونی شدن است که بلافاصله وارد فاز اجرایی می‌شود اساس نگاه مجموعه دولت این است که در چارچوب قانون جامع ایرانیان زمینه برای تقدیم خدمات بیشتر برای ایرانیان خارج از کشور بر مبنای چارچوب‌های قانونی فراهم آید.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر