کد خبر: ۱۰۲۱۱
۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
رافائل گروسی گفت: اگر حتی امکان برپایی یک نشست فنی کوچک هم فراهم نشود بدون شک اوضاع وخیم‌تر خواهد شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که امیدوار است نشست فنی برنامه‌ریزی شده با تهران برای از بن بست خارج کردن پرونده اختلافات موجود با ایران در زمان مقرر انجام شود.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز، این در حالیست که در پی بالا گرفتن تنش میان تهران و آژانس بواسطه تصویب احتمالی قطعنامه‌ای علیه تهران به پیشنهاد آمریکا و تروئیکای اروپایی در روز پنجشنبه، مقامات ایرانی نسبت به لزوم انجام این سفر ابراز تردید کرده‌اند.

به نظر می‌آید که تهران برنامه سفر هیئت نمایندگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با هدف جلوگیری از صدور قطعنامه‌ای تازه علیه ایران در شورای حکام به بعد از نشست فصلی این نهاد موکول کرده بود، اما عزم قدرت‌های غربی برای محکوم کردن عدم همکاری تهران با آژانس ممکن است به کل زمینه لغو این سفر را فراهم کند.

رافائل گروسی: لغو نشست فنی برنامه‌ریزی شده با ایران اوضاع را وخیم‌تر می‌کند

رافائل گروسی هفته گذشته در گزارشی از احتمال ملاقاتی «تا پایان نوامبر» با مقامات ایرانی برای رسیدگی به موضوع سه سایت اعلام نشده که در گذشته آثاری از ذرات اورانیوم در آن‌ها کشف شده، خبر داده بود.

این در حالیست که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که سفر هیچ هیاتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی «فعلاً» در دستور کار نیست.

رافائل گروسی نیز همزمان در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص این اظهارات گفته است که از سوی ایران در جریان لغو سفر پیش‌بینی شده قرار نگرفته است.

پیش از این رئیس سازمان انرژی اتمی ایران قطعنامه پیشنهادی آمریکا و کشور‌های اروپایی علیه تهران را که به احتمال قوی امروز، پنجشنبه ۱۷نوامبر به تصویب خواهد رسید ناشی از «سیاست فشار حداکثری و اتهام به جمهوری اسلامی» از سوی «استکبار و رژیم صهیونیستی» خواند و ادعا‌های مطرح شده را مردود دانست.

به رغم این اظهارات رافائل گروسی روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود در نخستین روز از نشست فصلی شورای حکام آژانس در وین ابراز امیدواری کرد که ملاقات از پیش برنامه ریزی شده با مقامات ایرانی برای بررسی موارد فنی برگزار شود.

وی با تاکید بر لزوم از سرگیری گفتگو‌ها «در اسرع وقت» گفت: «اگر حتی امکان برپایی یک نشست فنی کوچک هم فراهم نشود بدون شک اوضاع وخیم‌تر خواهد شد؛ با این حال من نمی‌خواهم از هم اکنون حدس و گمان بزنم.»

بر اساس پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپایی تهران «باید بدون تأخیرتوضیحات فنی موجهی» را درباره آثار اورانیوم کشف شده در برخی سایت‌های اعلام نشده ارائه کند و به بازرسان آژانس اجازه دهد تا از سایت‌ها و تجهیزات نمونه برداری کند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر