کد خبر: ۱۰۳۲۴
۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳
ایران و روسیه سامانه‌های ارتباط بین بانکی و نقل و انتقالات خود را برای کمک به تقویت تجارت و تراکنش‌های مالی به هم متصل کرده‌اند.

بانک مرکزی ایران از اتصال سامانه‌های پیام‌رسان بانک‌های ایران و روسیه خبر داد. حدود ۷۰۰ بانک روسی می‌توانند با بانک‌های ایران تراکنش مالی داشته باشند. این اقدام در راستای دور زدن سامانه بین‌المللی سوئیفت صورت گرفته است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از دویچه وله؛ در حالی که تهران و مسکو تحت شدیدترین تحریم‌های غرب هستند، ایران و روسیه سامانه‌های ارتباط بین بانکی و نقل و انتقالات خود را برای کمک به تقویت تجارت و تراکنش‌های مالی به هم متصل کرده‌اند.

محسن کریمی، معاون بین‌الملل بانک مرکزی روز دوشنبه ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن) گفت: با اتصال سامانه‌های پیام‌رسان ملی بانک‌های ایران و روسیه، ۷۰۰ بانک روسی می‌توانند با بانک‌های ایرانی تبادل پیام مالی داشته باشند، همچنین ۱۰۶ بانک غیرروسی از ۱۳ کشور دیگر هم به این سامانه پیام‌رسان متصل شده‌اند و می‌توانند با بانک‌های کشور تبادلات مالی داشته باشند.

اتصال سامانه‌های بانکی ایران و روسیه برای دور زدن سوئیفت

از زمان اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۸ و پس از آنکه واشنگتن از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تهران با قدرت‌های جهانی خارج شد، جمهوری اسلامی از سامانه سوئیفت حذف شد.

از زمان حمله مسکو به اوکراین در سال گذشته، محدودیت‌های مشابهی برای برخی بانک‌های روسیه اعمال شده است.

محسن کریمی گفت که بانک‌های ایرانی دیگر نیازی به استفاده از سامانه بین‌المللی سوئیفت برای تبادل مالی با بانک‌های روسی ندارند و تجار می‌توانند از طریق شبکه‌های بانکی اقدام به صدور ال‌سی و ضمانت‌نامه و تعهد پرداخت برای بانک‌های مقصد کنند.

محمد فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران نیز با استقبال از این اقدام در توییتی نوشت: «در چارچوب سند اقدامات مشترک بین بانک‌های مرکزی ایران و روسیه، علاوه بر ارتباط مستقیم با بانک‌های روسی، شبکه بانکی کشورمان با ۱۰۶ بانک خارجی غیر روسی ارتباط مستقیم خواهد داشت. کانال مالی ایران و جهان در حال ترمیم است.»

معاون بین‌الملل بانک مرکزی با بیان اینکه اقدام بعدی "اتصال" شبکه‌های بانکی "میر" روسیه و "شتاب" ایران خواهد بود، گفت: «الان بانک‌های دو کشور به هم وصل شده‌اند و باهم می‌توانند پیام رد و بدل کنند. سوییچ پرداخت کارتی هم اگر وصل شود، مردم می‌توانند با کارت بانکی خود در کشور مقابل در مغازه‌ها خرید کنند. این موضوع نیازمند این است که هم این سوئیفت ملی بین دو کشور برقرار باشد و هم کارت‌ها برقرار شوند. اتصال میر و شتاب هنوز رخ نداده است. الان سیستم پیام‌رسان بانکی دو کشور به هم وصل شده‌اند و از سوئیفت بی‌نیاز شده‌ایم.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر