کد خبر: ۱۰۳۴۰
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴
پیروز دچار بیماری کلیوی و نیازمند دیالیز و تعویض خون شد که باید از مادر گرفته می‌شد، اما با توجه به بارداری ایران، تصمیم گرفته شد که دیالیز از روش دیگری انجام شود، اما از جنبه علمی دستاورد‌های خوبی برای کشور به دست آمد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست درباره مرگ پیروز گفت: با توجه به شرایط نامطلوب یوز، از همه امکانات و ظرفیت‌ها برای نجات پیروز استفاده کردیم.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، علی سلاجقه روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درباره اقدامات سازمان محیط زیست درباره توله یوز ایرانی گفت: پدر و مادر پیروز از همان ابتدا در وضعیتی بودند که از قاچاقچیان گرفته شدند و در وضعیت جسمی مناسبی نبودند. از سوی دیگر زادو ولد یوز‌ها به صورت طبیعی هم سختی‌های زیادی دارد، اما این اتفاق با استفاده از ظرفیت‌ها و کارشناسان داخلی صورت گرفت، اما اتفاق با استفاده از طرفیت‌های داخلی و از کارشناسان و ظرفیت‌های داخلی اتفاق افتاد و از همین پدر و مادر کم بنیه سه توله یوز به دنیا آمد.

وی افزود: به دلیل انجام فرآیند سزارین و دخالت انسان و عدم حمایت مادر از توله یوز‌ها سبب شد که آن‌ها در این شرایط مصنوعی زندگی کنند، اما از تمام شرایط از تمام ظرفیت‌های سازمان استفاده شد.

سلاجقه تصریح کرد: با توجه به رویه امید که در مردم ایجاد شد ما از تمام ظرفیت‌های داخلی استفاده کردیم تا به نحو مطلوب رشد کند.

سلاجقه: از همه امکانات کشور برای نجات «پیروز» استفاده شد

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست عنوان کرد: این برای ما یک فرآیند آزمایشگاهی بود که در کشور اتفاق افتاد، اما پیروز با مسائل متعددی از یبوست مسائل گوارشی درگیر بود، اما مرتب هم تحت نظر بهترین پزشکان و کارشناسان بود.

وی درباره پروسه ده ماهه نگهداری از پیروز هم گفت موضوعاتی، چون مسائل گوارشی و استخوان بندی و موضوع کلیه در این مدت پیش آمد، اما پیروز تحت کنترل بهترین کارشناسان و بهترین دامپزشکان حیات وحش بود و شرایط کاملاً قرنطین داشت و کسی که مسئول نگهداری عبور ارتباط روانی قوی با او برقرار کرده بود.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی از آفریقای جنوبی به صورت مرتب پیروز را معاینه می‌کرد، گفت: این موضوع برای کشور به این دلیل که یک چرخه کامل مطالعاتی برای کشور در پی داشت، بسیار ارزشمند است و تجربه‌ای به این شکل در دنیا وجود نداشت.

سلاجقه با اشاره به اینکه برای اولین بار دولت سیزدهم با تمام اعتقاد برای نجات پیروز تلاش کرد، گفت: چنین نگاهی به تمام منابع زیستی به ویژه گونه‌های در حال انقراض دارد و اکنون ۷ قلاده ماده از این گونه دیده شده که توله یوز دارند و حفاظت می‌شوند.

وی افزود: پس از سال‌ها در منطقه عباس‌آباد اصفهان توله یوز نر مشاهده شده است و در بحث حفظ یوز دولت تمام امکانات خود را به کار خواهد گرفت.

سلاجقه ادامه داد: پیروز دچار بیماری کلیوی و نیازمند دیالیز و تعویض خون شد که باید از مادر گرفته می‌شد، اما با توجه به بارداری ایران، تصمیم گرفته شد که دیالیز از روش دیگری انجام شود، اما متاسفانه این عملیات ۱۲ ساعته به نتیجه نرسید، اما از جنبه علمی دستاورد‌های خوبی برای کشور به دست آمد.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر