کد خبر: ۱۰۳۶۳
۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۶
یک فروند پهپاد ریپر مدل ام. کیو۹، پس از آن که دو فروند جت جنگنده سوخو۲۷ روسیه سر راه آن ظاهر شدند و تصادمی هم با آن داشتند، در آب‌های دریای سیاه سقوط کرده است.

پس از آن که رویارویی دو جت جنگنده روسی با یک پهپاد تجسسی آمریکا به سقوط این هواپیمای بدون سرنشین در آب‌های دریای سیاه منجر شد، یک فرمانده نظامی ارتش روسیه گفته تجسس برای یافتن لاشه این پهپاد آغاز شده است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از بی بی سی؛ روز گذشته گزارش شد که یک فروند هواپیمای بدون خلبان آمریکایی از سری ریپر مدل ام. کیو۹، پس از آن که دو فروند جت جنگنده سوخو۲۷ روسیه سر راه آن ظاهر شدند و تصادمی هم با آن داشتند، در آب‌های دریای سیاه سقوط کرده است.

از این رویارویی هوایی به عنوان «جدی‌ترین» مقابله و برخورد نزدیک میان نیرو‌های هوایی روسیه و آمریکا پس از آغاز جنگ اوکراین یاد شده و نگرانی‌ها نسبت به تشدید تنش میان این دو قدرت اتمی را بالا برده است.

مسکو به دنبال لاشه پهپاد آمریکایی در دریای سیاه است

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، می‌گوید خلبانان از راه دور این پهپاد پس از آن که «غیرقابل پرواز» شده بود، آن را در آب‌های دریای سیاه انداخته‌اند، اما مسکو ادعای نقش داشتن در سقوط این هواپیمای بدون سرنشین را تکذیب می‌کند.

با این حال، روز چهارشنبه - ۱۵ مارس - دبیر شورای امنیت ملی روسیه، نیکولای پاتروشف، در یک گفتگوی تلویزیونی تایید کرد که مسکو عملیات تجسسی خود برای یافتن لاشه این پهپاد در دریای سیاه را آغاز کرده است.

آقای پاتروشف گفت: «نمی‌دانم بتوانیم لاشه آن را از آب بیرون بکشیم یا نه، اما درست است که داریم روی این قضیه کار می‌کنیم».

این مقام نظامی روسیه همچنین گفت که از نظر او حضور این پهپاد در آب‌های دریای سیاه «تاییدی» است برای این ادعا که آمریکا در حال حمایت (نظامی) عملیاتی از اوکراین است.

«آمریکایی‌ها دائما ادعا می‌کنند به دنبال درگیری و تخاصم نیستند...، اما این خود یک گواه دیگر بر این است که آن‌ها مستقیما در جنگ و فعالیت‌های مرتبط با آن درگیرند».

پنتاگون می‌گوید پهپاد آمریکایی بر فراز آب‌های بین‌المللی در منطقه پرواز می‌کرده است و رویارویی و برخوردی که جنگنده‌های روسی با آن داشتند «کاملا غیرحرفه‌ای و بسیار خطرناک» بوده است.

در همین حال، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید گفته نیرو‌های آمریکایی هم در حال جستجو برای بیرون کشیدن لاشه این پهپاد از دریای سیاه هستند، اما تاکید کرده که حتی اگر روسیه زودتر به آن دست پیدا کند «توانایی آن‌ها برای استخراج و استفاده مفید از اطلاعات روی این پهپاد، بسیار کم خواهد بود».

جان کربی در گفتگو با برنامه صبحگاهی شبکه ای‌بی‌سی آمریکا گفته این هواپیمای بدون خلبان پس از سقوط به «بخش عمیق آب» فرو رفته است.

ارتش آمریکا می‌گوید این رویارویی صبح سه‌شنبه روی داده و حدود ۳۰-۴۰ دقیقه طول کشیده است.

روز گذشته پنتاگون طی اطلاعیه‌ای درباره جزییات این رویارویی گفت جنگنده سوخو-۲۷ پیش از برخورد چند بار روی این پهپاد سوخت ریخت؛ کاری که «نابخردانه و از نظر زیست محیطی نادرست و غیرحرفه‌ای» است.

بیشتر بخوانید: فیلم برخورد جنگنده روسی و پهپاد آمریکایی بر فراز دریای سیاه

ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون هم به خبرنگاران گفته خلبانانی که کنترل این پهپاد را از راه دور در دست داشتند پس از آن که متوجه شدند دیگر «غیرقابل پرواز شده و قابل کنترل نیست آن را ساقط کردند».

این مقام نظامی آمریکا گفت برخورد این پهپاد با جنگنده‌های روسی به احتمال زیاد موجب آسیب دیدن بدنه دو سوخو۲۷ هم شده است.

اما روسیه هرگونه برخورد فیزیکی میان دو جنگنده سوخو ۲۷ با این پهپاد را تکذیب کرده است.

پهپاد ریپر یک نوع هواپیمای تجسسی بزرگ است که پهنای دو بال آن به ۲۰ متر می‌رسد.

ارتش روسیه گفته پهپاد بعد از «چرخش ناگهانی» سقوط کرد و انکار کرده جنگنده‌هایش مستقیما به آن برخورد کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه همچنین گفته این پهپاد «ام کیو-۹ ریپر» با ترانسپاندر‌های خاموش پرواز می‌کرد؛ دستگاه‌های ارتباطی که امکان ردگیری هواپیما را فراهم می‌کنند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر