کد خبر: ۱۰۳۶۴
۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۹
پوشیدن جواهرات دهه ۱۹۲۰ ملاله یوسف‌زی، برنده جایزه صلح نوبل در مراسم نود و پنجمین دوره جوایز اسکار حاشیه ساز شده است.

ملاله یوسف‌زی، برنده جایزه صلح نوبل در مراسم نود و پنجمین دوره جوایز اسکار در حالی روی فرش قرمز ظاهر شد که لباس نقره‌ای با طرحی از رالف لورن و زیوراتی از فرد لیتون را انتخاب کرده بود، زیوراتی که قبلاً متعلق به ملکه ثریا طرزی، همسر امان‌الله، پادشاه تجددگرای افغانستان بوده است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از بی بی سی؛ این زیورات شامل مجموعه‌ای از گوشواره‌‎های الماس دهه ۱۹۲۰ و یک حلقه الماس قرن نوزدهمی بود. این آرایش توجه بسیاری را جلب کرد و در فضای شبکه‌های اجتماعی افغانستان واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت.

همزمان روزنامه دیلی‌میل بریتانیا گزارش داده که خانم یوسف‌زی با پوشیدن این جواهرات، «به ملکه ثریا که مدافع حقوق زنان و طرفدار آموزش دختران بود، ادای احترام کرده است».

جواهرات ملاله یوسف‌زی در مراسم اسکار واکنش برانگیز شد

خانم یوسف‌زی به‌خاطر سهمش در مستند «غریبه در دروازه» در این مراسم شرکت کرده بود. این مستند که خانم یوسف‌زی تهیه کننده آن است، یکی از نامزد‌های بخش مستند اسکار امسال بود.

ملکه ثریا طرزی، همسر شاه امان الله، پادشاه تجددگرای افغانستان در اوایل قرن بیستم، از پیش‌گامان مبارزه برای حقوق زنان بود.

او بنیانگذار نخستین مکتب/مدرسه و بیمارستان زنان در افغانستان به نام «مستورات» در سال‌های ۱۳۰۰ و ۱۳۰۳ خورشیدی بود.

اولین نشریه ویژه بانوان به‌نام «ارشاد النسوان» در افغانستان نیز زیر نظر ملکه ثریا در این کشور منتشر شد.

ملکه ثریا در دهه دوم قرن ۲۰ یکی از چهره‌هایی بود که برای حقوق اساسی زنان افغانستان از جمله حق آموزش، کار و آزادی آن‌ها مبارزه می‌کرد.

از جمله اقدامات او در سال ۱۹۲۶ میلادی این بود که پوشش صورت خود را در مقابل جمعیتی از تماشاچیان پاره کرد.

ملکه ثریا نخستین ملکه افغانستان بود که در انظار عمومی ظاهر می‌شد و در سفر‌های زیادی روی تامین حقوق زنان افغان تاکید می‌کرد.

ملاله یوسف‌زی، برنده جایزه نوبل و فعال حقوق زنان از پشتون‌های سوات پاکستان است که در نوجوانی و دروان آموزش توسط طالبان پاکستانی در سال ۲۰۱۲ مورد هدف قرار گرفت و به صورتش شلیک شد.

او از این رویداد، اما زنده ماند و دو سال بعد برنده جایزه صلح نوبل شد.

جواهرات ملاله یوسف‌زی در مراسم اسکار واکنش برانگیز شد

خانم یوسف‌زی از زمان روی کار آمدن گروه طالبان در افغانستان و محدودیت‌هایی را که حکومت طالبان بر آموزش و کار زنان افغان وضع کرده اند برای تامین حقوق آن‌ها در مجامع عمومی سخنرانی می‌کند.

او ماه نوامبر سال گذشته از دولت بریتانیا خواست تا در حمایت از زنان افغان که زیر تسلط طالبان زندگی می‌کنند، «جسورانه‌تر قدم بردارد».

وی در عین حال رهبران جهان را متهم به «سکوت» علیه سرکوب زنان و دختران در افغانستان کرده و در تظاهرات‌هایی به منظور حمایت از آن‌ها، شرکت کرده است. او همچنین از فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) خواسته است تا تیم فوتبال زنان افغانستان را به رسمیت بشناسد.

او در مراسم اهدای جوایز اسکار خطاب به شرکت‌کنندهگان گفت که داستان او «منحصر به فرد» نیست و درک می‌کند که «زنان و دختران افغان از زمانی که طالبان آموزش‌های متوسطه را برای آن‌ها ممنوع کرده، در چه وضعیتی قرار دارند».

او گفت: «به همین دلیل است که من امروز اینجا هستم، زیرا رهبران ما در برابر آپارتاید جنسیتی در افغانستان سکوت کرده اند... هر یک از ما که آزادی صحبت کردن داریم، نباید به دور نگاه کنیم. ما باید از رهبران خود بخواهیم که با فوریت عمل کنند».

با این حال آنچه مورد توجه بیشتر کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان در مراسم اسکار قرار گرفته است پوشیدن زیورآلات ملکه ثریا توسط ملاله یوسف‌زی بوده است.

جواهرات ملاله یوسف‌زی در مراسم اسکار واکنش برانگیز شد

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر