کد خبر: ۱۰۳۹۴
۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۳:۵۹
وزارت خارجه آمریکا مایک هرتسوگ، سفیر اسرائیل در واشنگتن را احضار کرد.

ساعاتی پس از انتقاد دولت بایدن از اسرائیل به دلیل تصویب قانونی که اجازه اسکان مجدد یهودیان در شهرک‌های غیرقانونی تخلیه شده در سال ۲۰۰۵ را می‌دهد، وزارت خارجه آمریکا مایک هرتسوگ، سفیر اسرائیل در واشنگتن را احضار کرد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از دویچه وله؛ یک مقام آمریکایی تأیید کرد که دولت بایدن، سفیر اسرائیل در ایالات متحده، مایک هرتسوگ را روز چهارشنبه ۲۲ مارس (دوم فروردین) به وزارت خارجه احضار کرده است.

این تصمیم وزارت خارجه آمریکا ساعاتی پس از آن اتخاذ شد که دولت بایدن از اسرائیل به دلیل تصویب قانونی که اجازه اسکان مجدد یهودیان در شهرک‌های غیرقانونی تخلیه شده در سال ۲۰۰۵ را می‌دهد، انتقاد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در اقدامی نادر سفیر اسرائیل را احضار کرد

وزارت خارجه آمریکا همچنین در مورد اظهارات وزیر دارایی اسرائیل مبنی بر نفی موجودیت و تاریخ و فرهنگ ملتی به نام فلسطین موضع‌گیری کرده است.

به گزارش "هاآرتص"، ملاقات برنامه‌ریزی نشده میان مایک هرتسوگ و وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا گامی فوق‌العاده نادر در اعتراض به قانون تصویب شده در پارلمان اسرائیل (کنست) است که به گفته خبرگزاری‌ها تاکنون "کم‌سابقه" بوده است.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه گفت که شرمن نگرانی ایالات متحده را در رابطه با قوانین تصویب شده توسط مجلس کنست اسرائیل که جنبه‌های مهم قانون مصوب ۲۰۰۵ مبنی بر ممنوعیت بازگشت یهودیان به شهرک‌ها و احداث شهرک‌سازی در شمال کرانه باختری را نقض می‌کند، اعلام کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر در پاسخ به این احضار گفت که تصویب قانون جدید توسط کنست به "قانون تبعیض‌آمیز و تحقیرآمیز که یهودیان را از زندگی در شمال سامریه منع می‌کرد" پایان می‌دهد، اما دولت قصد ندارد دست به ساخت‌وساز شهرک‌های جدید در این مناطق بزند.

نتانیاهو افزود که شماری از اعضای ارشد اپوزیسیون نیز از این لایحه حمایت کرده‌اند.

هاآرتص می‌نویسد، دو مقام اسرائیلی مطلع از ملاقات هرتسوگ و شرمن گفته‌اند که در این احضار شاهد واکنش شدید ایالات متحده در مورد نگرانی‌ها در مورد بازگشت یهودیان نبوده‌اند. یک مقام رسمی اسرائیلی مطلع دیگر گفته است که در این احضار همان پیام ساده‌ای مطرح شده که سخنگوی وزارت خارجه در جلسه علنی روزانه خود گفته بود.

اما اظهارات پاتل بیش از یک پیام ساده بود.

او جلسه علنی گزارش روزانه خود را با محکوم کردن کامل اقدامات اسرائیل آغاز کرد که شاید بتوان شدیدترین محکومیت ایالات متحده از اقدامات اسرائیل تا به امروز دانست.

پاتل گفت که از نظر ایالات متحده این قانون "به شدت نگران‌کننده" و "بسیار تحریک‌آمیز" است؛ به ویژه که روش تصویب آن "بیشتر نگران‌کننده" است.

وزارت خارجه آمریکا در اقدامی نادر سفیر اسرائیل را احضار کرد

انتقاد آمریکا از اظهارات وزیر دارایی اسرائیل

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که ایالات متحده قویاً از اسرائیل می‌خواهد که از اجازه بازگشت شهرک‌نشینان به مناطق مشمول این قانون خودداری کند که مطابق با تلاش‌های نخست‌وزیر سابق آریل شارون و تعهد دولت فعلی اسرائیل در قبال ایالات متحده است.

پاتل گفت که اقدام کنونی دولت اسرائیل، نقض تعهدات دولت شارون به دولت بوش در سال ۲۰۰۵ و تعهدات دولت ائتلافی راست افراطی نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو به دولت بایدن در هفته گذشته است.

پاتل افزود: «آن‌ها همچنین درباره اهمیت پرهیز همه طرف‌ها از اقدامات یا الفاظی که می‌تواند به تشدید تنش‌ها در زمان تعطیلات رمضان، عید پسح و عید پاک منجر شود، بحث کردند.»

این اظهارات ساعاتی پس از انتقاد شدید سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از سخنان بتسال‌ال اسموت‌ریچ، وزیر دارایی اسرائیل مبنی بر "ساختگی بودن ملت فلسطین" صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و رسانه‌های اسرائیل، بسال‌ال اسموت‌ریچ روز ۲۸ اسفند در یک سخنرانی در پاریس گفت هرگز ملتی به نام فلسطین وجود نداشت بلکه از یک قرن پیش به ناگهان ملتی به نام فلسطین را برای مقابله با اندیشه صهیونیسم علم کردند.

اسموت‌ریچ افزود: «هیچ تاریخ، فرهنگ و زبان فلسطینی وجود ندارد.» به گفته او، «خوب است که کاخ سفید نیز این واقعیت را درک کند.»

در پی این اظهارات، فلسطینی‌ها و دولت اردن روز دوشنبه ۲۰ مارس (۲۹ اسفند) سخنان وزیر ارشد دولت اسرائیل را در این زمینه که ملتی به نام فلسطین وجود نداشته بلکه "اختراع یک قرن اخیر است"، شدیدا محکوم کردند.

گفته می‌شود، در زمان سخنرانی او نقشه‌ای از "اسرائیل بزرگ" دیده می‌شد که شامل خاک اردن نیز بوده است.

دولت اسرائیل در مورد اظهارات اسموت‌ریچ سکوت کرد و بنیامین نتانیاهو نیز تاکنون در این زمینه اظهارنظری نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه گفت: «اظهاراتی که در یک تریبون مزین به نقشه‌ای نادرست و تحریک‌آمیز ارائه شد، توهین‌آمیز و عمیقا نگران‌کننده است، و به صراحت بگویم، خطرناک است.»

پاتل افزود: «فلسطینی‌ها تاریخ و فرهنگی غنی دارند و ایالات متحده ارزش زیادی برای شراکت خود با مردم فلسطین قائل است.»

هاآرتص می‌نویسد، سفارت اسرائیل در واشنگتن از اظهار نظر درباره نشست شرمن و هرتسوگ خودداری کرده است.

در نشستی با حضور مقامات امنیتی و دیپلماتیک اسرائیل، تشکیلات خودگردان، ایالات متحده، مصر و اردن در شهر بندری عقبه اردن در ماه گذشته، اسرائیل متعهد شد که "بحث درباره شهرک‌سازی‌های جدید را به مدت چهار ماه متوقف کند و مجوز احداث شهرک‌سازی‌ها را به مدت شش ماه متوقف کند".

با این حال، تزاچی هانگبی، مشاور شورای امنیت ملی اسرائیل گفته است که دولت اسرائیل از تصمیم خود مبنی بر قانونی کردن ۹ شهرک یهودی در کرانه باختری و ساخت ۹۵۰۰ واحد مسکونی اضافی در این مناطق عقب‌نشینی نخواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر