کد خبر: ۱۰۳۹۵
۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۴:۱۸
فنلاندی‌ها برای ششمین بار پیاپی خوشبخت‌ترین و شادترین مردم جهان شناخته شدند.

در گزارش سالانه که به مناسبت "روز جهانی خوشبختی" منتشر شده فنلاندی‌ها برای ششمین بار پیاپی خوشبخت‌ترین و شادترین مردم جهان شناخته شدند. آلمان در رتبه ۱۶ و ایران رتبه ۱۰۱ قرار گرفته است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از دویچه وله؛ فنلاندی‌ها با وجود وخامت اوضاع امنیتی ناشی از جنگ اوکراین و مشخص نبودن عضویت کشورشان در پیمان ناتو، خوشبخت‌ترین و شادترین مردم جهان شناخته شدند.

در گزارش سالانه روز جهانی خوشبختی که توسط گروهی از کارشناسان مستقل منتشر شده معیارهایی، چون "وضعیت رفاه اجتماعی، آزادی شخصی و نبود فساد و رشوه‌خواری" مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

فنلاندی‌ها خوشبخت‌ترین مردم جهان شناخته شدند

علاوه بر فنلاند سایرکشور‌های شمال اروپا نیز در ده مکان برتر این رتبه بندی قرار گرفته‌اند.

در مجموع ۱۳۷ کشور در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

۱۰ کشور خوشبخت جهان به ترتیب عبارتند از: فنلاند، دانمارک، ایسلند، اسرائیل، هلند، سوئد، نروژ، سوئیس، نیوزلند و اتریش.

آلمان در رتبه شانزدهم و جمهوری اسلامی در رتبه صد و یکمین کشور قرار گرفته‌اند. لبنان و افغانستان نیز به عنوان غمگین‌ترین کشور‌های جهان انتخاب شدند.

چرا فنلاندی‌ها همیشه احساس خوشبختی می‌کنند؟

یک زن فنلاندی می‌گوید: «مردم در فنلاند بسیار خوشحالند، زیرا همه چیز در اینجا وفق مراد پیش می‌رود. به لحاظ اجتماعی زندگی‌شان تامین و درآمد خوبی دارند و گاهی اوقات هوا هم حتی خوب است.»

یک مرد فنلاندی هم صحبت‌های این زن مقیم هلسینکی را تکمیل می‌کند و به امن بودن کشورش اشاره می‌کند.

پیتر استادیوس کارشناس امور فرهنگی از دانشگاه هلسینکی راز خوشبختی و شادی فنلاندی‌ها و دیگر کشور‌های شمال اروپا را اینگونه توضیح می‌دهد: «مدت زمان آزاد و تعطیلات مردم ما با کشور‌های آنگلو-ساکسونی و حتی ژاپن بسیار متفاوت است. برای مثال کارگران سوئدی در تابستان طبق قانون چهار هفته متمادی حق تعطیلات دارند.»

طبق گزارش سالانه که روز دوشنبه ۲۰ مارس منتشر شده دولت، شرکت‌ها و جامعه مدنی تا حد زیادی مسئول میزان رضایت مردم هستند.

برای نمونه زنان باردار در فنلاند پیش از تولد فرزندان خود بسته بزرگی از طرف دولت دریافت می‌کنند که در آن نیاز‌های اولیه نوزاد را می‌توان یافت. البته مادران می‌توانند به جای این بسته پول هم بگیرند.

در گزارش شادی در جهان به چگونگی تاثیر بحران‌های مختلف سال‌های گذشته، چون کرونا، تورم و وضعیت امنیتی بر جوامع نیز بررسی و نتیجه‌گیری شده است که انعطاف‌پذیری در کشور‌های شمال اروپا بالا‌تر بوده است.

استادیوس کارشناس امور فرهنگی از هلسینکی حتی از تاثیر مثبت این بحران‌ها سخن می‌گوید. به قول این کارشناس بحران‌ها این ایده را تأیید کرده است که فنلاند همچنان به برنامه‌ریزی و کار خود در جامعه‌ای مبتنی بر رفاه و اعتماد ادامه می‌دهد.

اما یکی از راز‌های خوشبختی مردم فنلاند داشتن میزان بالای رضایت آنان در جامعه است. به گفته استادیوس فرد انتظار چندانی ندارد و به آنچه که دارد راضی و قانع است حتی اگر آب و هوا اغلب بد هم باشد.

گزارش خطا
برچسب ها: فنلاند
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر