کد خبر: ۱۰۵۵۳
۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
نگرانی از آسیب‌های اجتماعی ناشی از استفاده فیلتر‌های زیبایی چهره رو به افزایش است و منتقدان می‌گویند که این فیلترها، یک استاندارد زیبایی «غیرواقعی» را ترویج می‌کنند.

قانون نروژ اینفلوئنسر‌ها را موظف کرده است که اعلام کنند آیا عکسی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، روتوش شده است یا خیر. فرانسه و بریتانیا هم در حال تهیه قوانین مشابهی هستند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز؛ اگرچه داشتن عیوبی همچون سلولیت یا جوش صورت موضوعی رایج در میان انسان‌ها است، اما اگر نگاهی به شبکه‌های اجتماعی بیندازید این حس را پیدا خواهید کرد که گویا همه افراد آنلاین «بی‌عیب و نقص» هستند.

چنین باوری نتیجه استفادۀ گسترده کاربران این شبکه‌ها از فیلتر‌های صورت و دیگر برنامه‌هایی است که به آن‌ها امکان می‌دهد ظاهرشان را تغییر دهند.

آیا باید برای فیلتر‌های زیبایی چهره در شبکه‌های اجتماعی مقرراتی وضع کرد؟

بازار چنین برنامه‌هایی بسیار رونق دارد و هر روز نیز پیچیده‌تر می‌شوند و تشخیص آن‌ها سخت‌تر می‌گردد.

نگرانی از آسیب‌های اجتماعی ناشی از استفاده از این فیلتر‌ها نیز رو به افزایش است و منتقدان می‌گویند که این فیلترها، یک استاندارد زیبایی «غیرواقعی» را بویژه میان نوجوانان و بزرگسالان جوان ترویج می‌کنند.

تحقیقات انجام شده توسط برند «Dove» نشان داده که ۸۰ درصد از دختران نوجوان از سن ۱۳ سالگی ظاهر خود را در عکس‌های آنلاین تغییر داده‌اند.

مطالعات همچنین نشان داده که میان رسانه‌های اجتماعی با افسردگی و بدشکلی بدن، ارتباط وجود دارد.

به همین دلیل است که برخی از کشور‌های اروپایی تصمیم گرفته‌اند استفاده از فیلتر‌های زیبایی را کنترل کرده و مقرراتی در این باره وضع کنند.

بر همین اساس اکنون در نروژ، تبلیغ‌کنندگان و اینفلوئنسر‌ها در رسانه‌های اجتماعی موظفند اعلام کنند آیا عکس‌های تبلیغاتی که بصورت آنلاین به اشتراک می‌گذارند فیلتر شده و تغییر یافته است یا خیر؛ در غیراینصورت عملی غیرقانونی انجام داده‌اند.

فرانسه نیز در حال تهیه قانون مشابهی است.

برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه در ماه مارس در پیامی توییتری نوشت: «در موضوع عکس‌ها و ویدیو‌هایی که در چهارچوب فعالیت‌های تبلیغاتی و به عنوان بخشی از مشارکت مالی منتشر می‌شود، ما اعلام استفاده از فیلتر یا روتوش را اجباری خواهیم کرد. ما این کار را انجام می‌دهیم تا اثرات مخرب روانی این شیوه‌ها بر اعتماد به نفس کاربران اینترنت را محدود کنیم.»

مقررات مشابهی نیز در بریتانیا در چارچوب «لایحه ایمنی آنلاین» مورد بحث قرار گرفته است.

با این وجود برخی کارشناسان معتقدند وضع چنین مقرراتی منجر به حل مشکل نمی‌شود.

پاملا راتلج، روانشناس رسانه‌ای به یورونیوز می‌گوید: «بر اساس تحقیقات، اعلام اینکه عکس روتوش شده، هیچ تاثیری ندارد. اما اگر به جای این کار، بودجه آموزش سواد رسانه‌ای و سواد دیجیتال را تامین کنند تا نوجوانان واقعا برای رویارویی با چنین وضعیتی آماده شوند، بسیار بهتر خواهد بود. زیرا مشکل فیلتر ممکن است فردا به شکل دیگری نمود پیدا کند.»

بر اساس نظرسنجی که توسط مجلس عوام بریتانیا در سال ۲۰۲۰ میلادی انجام شد، تنها ۵ درصد از افراد زیر ۱۸ سال این کشور گفته‌اند که تمایلی برای تغییر ظاهر خود با رژیم گرفتن یا جراحی پلاستیک ندارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر