کد خبر: ۱۰۶۲۹
۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۱
فرمانده گروه واگنر گفت در پی گفتگو و توافق با رئیس‌جمهوری بلاروس به نیرو‌های خود دستور داده از ادامه مسیر به سمت مسکو خودداری کنند تا از «خون‌ریزی» جلوگیری شود.

یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر کمتر از ۲۴ ساعت پس از اعلان «عصیان علیه ارتش روسیه» گفت در پی گفتگو و توافق با رئیس‌جمهوری بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، به نیرو‌های خود دستور داده از ادامه مسیر به سمت مسکو خودداری کنند تا از «خون‌ریزی» جلوگیری شود.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از بی بی سی؛ همزمان کرملین هم اعلام کرده جنگجویان واگنر را از اتهام خیانت و سرکشی مبرا می‌کند.

در همین حال، تصاویری از خروج نیرو‌های واگنر از شهر روستوف-نا-دونو منتشر شده و پریگوژین هم در مسیر بلاروس مشاهده شده است.

نیرو‌های واگنر از روستوف خارج شدند، پریگوژین رهسپار بلاروس شد

همه این تحولات در کمتر از ۲۴ ساعت روی داد و یک روز پرالتهاب را برای مردم روسیه رقم زد.

همزمان بسیاری از مردم جهان اخبار لحظه به لحظه این تحولات را در روز شنبه پیگیری کردند. سلسله تحولات سریعی که به نظر می‌رسید تا مرز یک «جنگ داخلی» در روسیه پیش رفته است.

ماجرا با ورود شبه نظامیان واگنر به خاک روسیه در ساعات اولیه بامداد روز شنبه - ۲۴ ژوئن - آغاز شد؛ گروهی متشکل از هزاران مزدور که به رهبری یوگنی پریگوژین برای جنگ در اوکراین و قبل از آن در سوریه استخدام شده بودند.

تنش به قدری سریع بالا گرفت که آقای پریگوژین با انتشار چند پیام صوتی و تصویری مدعی شد برای اجرای «عدالت» و پایان دادن به «فساد و دروغ» در راس فرماندهی ارتش روسیه وارد عمل شده و «هیچ چیز جلودارش نخواهد بود».

تنش میان فرمانده گروه واگنر و وزیردفاع روسیه و فرمانده ارتش این کشور چند ماهی بود که رو به اوج بود. یوگنی پریگوژین بار‌ها ارتش را به امتناع از پشتیبانی نیرو‌های خود متهم و روز گذشته هم در شدیدترین اتهامات، ارتش را به موشک باران پایگاه نیرو‌های خود در خاک اوکراین متهم کرد.

او و هزاران نیروی شبه‌نظامی واگنر بامداد شنبه خیلی زود به شهر روستوف-نا-دونو رسیدند و تصاویری از آن‌ها مقابل ساختمان‌های نظامی این شهر دیده شد؛ جایی که مقر فرماندهی جنگ اوکراین خوانده شد.

پس از آن، در مسکو و چندین شهر و منطقه روسیه وضعیت فوق‌العاده شکل گرفت و نیرو‌های ضدتروریسم و یگان‌های ویژه در اطراف کرملین و نقاط حساس پایتخت مستقر شدند.

با روشن شدن هوا تصاویر جدید ستونی از خودرو‌های گروه واگنر را در مسیر به سمت مسکو نشان داد و همزمان مواضع استحکامی که در اطراف مسکو برپا شده بود همزمان با لغو همه رویداد‌های عادی در پایتخت، همه چیز خبر از یک رویداد نظامی قریب الوقوع می‌داد.

اما تنها چند ساعت بعد، اعلام شد که با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس و متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، همه چیز متوقف و ملغی شده است.

یوگنی پریگوژین اعلام کرد برای جلوگیری از «خون‌ریزی» به نیرو‌های خود که به ۲۰۰ کیلومتری مسکو رسیده بودند دستور توقف و بازگشت داده و همزمان خود راهی بلاروس خواهد شد.

با فرا رسیدن غروب در جنوب روسیه، تصاویر جدید حکایت از خروج نیرو‌های واگنر از شهر روستوف-نا-دونو داشتند و ویدیویی هم مخابره شد که در آن آقای پریگوژین را سوار یک خودرو در حال ترک این شهر نشان می‌داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر