کد خبر: ۱۰۶۳۰
۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۶
گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران نتوانسته است مقررات پالرمو و کنوانسیون تامین مالی تروریسم را به‌تصویب برساند بنابراین همچنان در فهرست سیاه این گروه باقی می‌ماند.

گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران نتوانسته است مقررات پالرمو و کنوانسیون تامین مالی تروریسم را به‌تصویب برساند بنابراین همچنان در فهرست سیاه این گروه همراه با کره شمالی و میانمار باقی می‌ماند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز؛ در بیانیه این نهاد آمده است: «با توجه به این که ایران نتوانسته است مقررات پالرمو و کنوانسیون تامین مالی تروریسم را مطابق استاندارد‌های اف‌ای‌تی‌اف به تصویب برساند، گروه ویژه اقدام مالی تعلیق اقدامات مقابله‌ای را به طور کامل لغو کرده و از اعضای خود می‌خواهد اقدامات موثر مقابله‌ای را مطابق توصیه‌ها به اجرا درآورند.»

این موضوع باعث اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌های سخت‌گیرانه‌تری علیه کشور‌هایی می‌شود که در حوزه پولشویی و تامین بودجه تروریسم همکاری نمی‌کنند.

ایران در فهرست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی باقی ماند

گروه ویژه اقدام مالی در فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی ایران را پس از نزدیک به چهار سال هشدار و تمدید مهلت‌های شش ماهه درنهایت در فهرست سیاه قرار داد.

این نهاد خواستار الحاق ایران به معاهده پالرمو و معاهده مبارزه با تامین مالی تروریسم شده بود.

پالرمو، معاهده سازمان ملل متحد علیه «جرایم سازمان‌یافته فراملی» است که در سال ۲۰۰۱ میلادی تصویب و از سال ۲۰۰۳ برای کشور‌های عضو این سازمان لازم الاجرا شده است.

منظور از جرائم فراملی در این معاهده، جلوگیری از قاچاق انسان به ویژه زنان و کودکان، ممانعت از قاچاق مهاجران غیرقانونی و مقابله با قاچاق سلاح گرم است.

هم اکنون ۱۸۹ کشور جهان این معاهده را امضا کرده‌اند.

سی‌اف‌تی (CFT) هم به عنوان معاهده «مقابله با تأمین مالی تروریسم» یک قرارداد بین‌المللی است که در سال ۱۹۹۹ توسط سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است.

گروه ویژه اقدام مالی که دارای ۳۷ عضو است یکی از سازمان‌های جهانی محسوب می‌شود که بطور منظم کشور‌های در معرض خطر را از نظر پولشویی و تامین مالی تروریسم ارزیابی می‌کند.

مخالفان الحاق ایران به معاهده پالرمو و سی‌اف‌تی معتقدند که بخشی قابل توجهی از این محدودیت‌ها در پی خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های مالی، تجاری و نفتی این کشور علیه ایران ایجاد شده و الحاق به این معاهده‌ها تنها شگرد‌های دور زدن تحریم‌ها توسط ایران را افشا یا دشوارتر خواهد کرد.

ایران پیش از این در سال ۲۰۰۸ نیز وارد فهرست سیاه شده بود.

کشور‌هایی مانند سوریه، پاناما، آلبانی و نیجریه در فهرست خاکستری قرار دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر