کد خبر: ۱۰۶۳۴
۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
تورم باعث می‌شود قدرت خرید خانوار‌ها کاهش یابد که این کاهش قدرت خرید در همه کالا‌ها به طور یکسان نخواهد بود.

اکوپل نیوز - مریم السادات موسوی؛ تورم یا Inflation به معنای افزایش مداوم و پیوسته سطح عمومی قیمت کالا‌ها و خدمات در یک جامعه و برای یک دوره زمانی معین است. تورم باعث می‌شود قدرت خرید خانوار‌ها کاهش یابد که این کاهش قدرت خرید در همه کالا‌ها به طور یکسان نخواهد بود و همین امر پیش‌بینی شرایط اقتصادی را با دشواری مواجه می‌کند.

نتیجه بررسی تورم استان قزوین در خرداد ماه ۱۴۰۲

مقایسه نرخ تورم کشور و استان قزوین در ماه مورد بررسی نشان می‌دهد تورم سالیانه استان، ۱.۲ درصد بیشتر از تورم ۴۸.۵ درصدی کشور بوده است.

همچنین بررسی نرخ تورم استان‌های کشور در خردادماه سال ۱۴۰۲ و رتبه بندی آن‌ها نشان می‌دهد که استان قزوین با نرخ تورم ۴۹.۷ درصد جایگاه بیستم از حیث بیشترین میزان نرخ تورم را بین استان‌های کشور دارا است. (بالاتر از متوسط کشوری است).

مقایسه نرخ تورم سالیانه استان قزوین و کشور نمایانگر این موضوع است که نرخ تورم استان از نرخ تورم کشور تبعیت نموده و از سال ۱۳۹۷ روند صعودی گرفته و رو به رشد می‌باشد. استان‌های تهران، بوشهر و فارس کمترین نرخ تورم و استان‌های یزد، چهارمحال و بختیاری و لرستان بیشترین نرخ تورم در خرداد ۱۴۰۲ تجربه کرده اند.

در محاسبه تورم کل از دو شاخص استفاده می‌شود که در یک سو شاخص خوراکی، آشامیدنی و دخانیات و از سوی دیگر تورم غیر خوراکی قرار دارد. هر گروه به صورت جداگانه ضریب اهمیت منحصر به خود را دارد. به عبارت دیگر این ضرایب تعیین می‌کنند که هر گروه از کالا‌ها چه اندازه متأثر از تغییرات قیمت می‌باشند. ضرایب در استان‌های مختلف کشور متفاوت است و تحت تأثیر الگوی مصرف خانوار‌های استان می‌باشد.

ضریب اهمیت گروه خوراک، آشامیدنی و دخانیات در استان قزوین معادل ۳۳ درصد می‌باشد که متأسفانه بالاتر از میانگین کشوری است به عبارت دیگر بروز شوک قیمتی در این کالا‌ها نرخ تورم استان را بیش از کشور تحت تأثیر قرار می‌دهد و این موضوع اوضاع معیشتی خانوار‌های استان را تنگ‌تر نموده و موضوعی است که می‌بایست مورد توجه سیاستگذاران استان قرار گیرد.

مسئله کنترل رشد نقدینگی، موضوع حمایت از تولید و تداوم نرخ رشد اقتصادی نیز جهت مقابله با تورم می‌بایست مورد توجه مستمر سیاستگذاران اقتصادی کشور باشد از طرف دیگر سرمایه‌گذاری، راهکاری مناسب برای مقابله با تورم و حفظ قدرت خرید خانوار‌ها می‌باشد؛ لذا باید بستر تحلیل فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان جهت پوشش تورم برای مردم استان فراهم گردد.
مأخذ: مرکز آمار ایران و محاسبات تحقیق

* دکتری اقتصاد

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر