کد خبر: ۱۰۶۹۶
۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
تحمل انتقادات و توییت‌ها برای ما بسیار سهل‌تر از انتقال مشکلات به درون جامعه است. ما آمدیم که مشکل مردم را به گردن گرفته و حل کنیم نه اینکه جامعه را دغدغه‌مند و نگران کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در مذاکرات و در طرح حقوق اساسی ملت ایران هیچ کوتاهی نکرده و کوتاه نیامده است، گفت: تاکید بر این است که حقوق حقه ملت ایران طبق قراردادی که منعقد شده، داده شود به نحوی که تحریم‌های ظالمانه برداشته شود و ملت ایران بتواند از آنچه که وعده کردند، استفاده کنند.

به گزارش اکوپل نیوز؛ «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» روز سه شنبه در سومین نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی با عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری و اربعین حسینی (ع) و قدردانی از اصحاب رسانه که همواره دولت را در اطلاع رسانی و انعکاس اخبار دولت یاری می‌دهند و بخشی از رسانه‌ها با نقد‌های منصفانه به دولت کمک می‌کنند، گفت: ارتباط دولت با اصحاب رسانه را یک ضرورت می‌دانم که همواره برای تبیین نظر دولتمردان برای مردم عزیز و انعکاس نظر مردم به مسئولان فعال هستند.

ابراهیم رئیسی: آمده‌ایم که مشکل مردم را به گردن گرفته و حل کنیم/میز مذاکره را ترک نکردیم

رئیس جمهور ارتباط دولت و رسانه را دو سویه توصیف کرد که می‌توانند مردم و مسئولان را با یکدیگر مرتبط کنند به طوری که دولتمردان بیش از پیش در جریان دغدغه‌ها و مشکلات مردم قرار گیرند.

وی در بیان شرایطی که دولت سیزدهم فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: دولت کار خود را در دوسال قبل در حالی آغاز کرد که شرایط کشور در وضعیت خاصی بود؛ در آن شرایط کرونایی، اقتصاد با کسری بودجه، شرایط تورمی و با کاهش کالا‌های اساسی و مسائلی از این دست مواجه بود و برخی صاحب نظران و دولتمردان گذشته با تردید می‌گفتند که دولت چگونه می‌خواهد این شرایط را مدیریت کند و را به پیش ببرد.

رئیس جمهور گفت: دولت سیزدهم با توکل به خدا و اعتماد به داشته‌های بسیاری که ملت و کشور دارد و برخورداری از نیرو‌های جوان و کار آمد کار را آغاز کرد در حالی که دشمنان باور نداشتند در این شرایط بتوان کشور را اداره کرد.

گفتمان دولت بازگشت به مردم و با نگاه مردم

رئیس جمهور با بیان اینکه کشور ظرفیت‌های فراوانی دارد، افزود: با تغییر گفتمانی که در این دولت پیش آمد و اینکه بازگشت به مردم و با مردم بودن را سرلوحه خود قرار داد و همچنین با نگاه به داشته‌های درون کشور و رجوع به داخل، کار را شروع کردیم.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه این گفتمان می‌تواند بسیاری از مسائل را در کشور حل کند، افزود: با کمک مومنانه مردم و کادر درمانی و بهداشتی، شرایط کرونایی کشور در مدت کوتاهی تغییر کرد؛ کسری بودجه نزدیک به ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی که می‌توانست برای کشور مشکل ایجاد کند، با ایجاد منابع در اختیار در کشور جبران شد و نرخ تورم نزدیک به ۶۰ درصدی به ۴۶ درصد کاهش یافت و دولت با کالا‌های اساسی را در سطح اطمینان بخش تامین کرد.

رشد اقتصادی منفی در دولت سیزدهم به چهار درصد رسید

رئیس جمهور با یادآوری بهبود شرایط کشور در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ افزود: در سایه این اقدامات رشد اقتصادی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به چهار درصد رسیده که نشان دهنده ایجاد امید در کشور است.

آیت الله رئیسی کاهش نرخ تورم تولید از ۱۰۳ درصد به ۳۰ درصد، رشد بخش ماشین‌آلات تولید در کشور به ۱۹ درصد و ثبت رشد ۶ درصدی تولید را یادآور شد و گفت: همه شاخص‌ها نشان دهنده رشد، تلاش و پیشرفت در کشور است.

وی در ادامه کاهش نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد را مثال زد و توضیح داد: ۲۳ استان اعلام می‌کنند که وضعیت بیکاری آن‌ها متفاوت شده است و یک سوم استان‌ها نگران بیکاری هستند، اما اشتغال ایجاد شده است.

۵ هزار کارگاه و کارخانه نیمه تعطیل و تعطیل فعال شد

رئیس جمهور یه فعال شدن ۵ هزار کارگاه و کارخانه نیمه تعطیل و تعطیل اشاره کرد و گفت: این آمار یعنی اشتغال و تولید در کشور فعال و زمینه کار و فعالیت در کشور در بخش‌های مختلف ایجاد شده است.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: این شاخص‌ها نشان می‌دهد کار‌ها و ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد و تلاش‌های انجام شده برای فعال کردن آن‌ها جواب داده است.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته دشمن تلاش کرد دو راهبرد «منزوی کردن ایران در جهان» و «مایوس کردن مردم در درون» را دنبال کند، گفت: هر دو راهبرد شکست خورد و در منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشدند.

رئیس جمهور در ادامه به موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود:‌ما در ابتدا اعلام کردیم که موضوع برجام نه اولین پرونده مورد پیگیری ما است و نه آخرین پرونده خواهد بود؛ ما پرونده‌های متعددی در مسائل خارجی و سیاست خارجی داریم که همه این‌ها در دستور کار دولت است و همه را همزمان دنبال می‌کنیم.

تجارت ایران با همسایگان ۱۴ درصد رشد کرده است

آیت‌الله رئیسی با اشاره به سیاست دولتش در توسعه روابط با همسایگان بیان کرد: ارتباط با همسایگان در کنار این موضوع (برجام) دنبال شد و در این حوزه موفق شدیم و همچنین ارتباط با کشور‌های اسلامی را که دچار وقفه و مشکل شده بود، احیا کردیم.

رئیس جمهور از رشد ۱۴ درصدی ارتباطات تجاری با همسایگان خبر داد و گفت: دولت سیزدهم ارتباط با کشور‌های همسو را دنبال کرد و به دنبال آن سطح روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری ایران با کشور‌های همسایه و همسو بسیار متفاوت شد.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: در ارتباطات تجاری با منطقه معلوم شد که ظرفیت‌های زیادی در این کشور وجود دارد و طی برقراری ارتباط با آفریقا، آمریکای لاتین و بسیاری از کشور‌های آسیایی، فعال شدن در اتحادیه اوراسیا، با عضویت در شانگهای، عضویت اخیر در بریکس معلوم شد که ایران اسلامی ظرفیت و جایگاه دارد و دشمن در سیاست منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشد.

رئیس جمهور ادامه داد: هم وضعیت سیاسی و هم وضعیت اقتصادی نشانگر این است که دشمن در راهبرد خودش موفق نشد و شکست خورد.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال مأیوس کردن مردم است، خاطر نشان کرد: به یاد دارید که هنوز چند ماهی از روی کار آمدن دولت سیزدهم نگذشته بود که یک حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها سراسر کشور صورت گرفت و تلاش کردند مردم را عصبانی کنند، اما مردم بسیار هوشیارانه و با بصیرت کار را دنبال کردند و دشمن را ناکام گذاشتند. دشمن هم متوجه شد که مردم با دولت همراهند.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه بنای دولت هم بر کار بوده و شعار آن «ما می‌توانیم» یادآور شد: اعتقاد و باور دولت این است که همچنانی که ایران در حوزه‌های بسیاری مثل دفاع مقدس، دفاع از حریم حرم، حوزه‌های علم و فناوری، در صنایع هسته‌ای و نظامی موفق شد و در بسیاری از حوزه‌ها توفیق به دست آورد، حتماً در حوزه‌های دیگر هم موفق خواهد شد.

رئیس جمهور به تحلیل حکیمانه رهبر انقلاب در دانشکده افسری در سال گذشته درباره ناآرامی‌های سال گذشته اشاره کرد و گفت: پس از آنکه دشمن احساس کرد ایران در همه حوزه‌ها در حال پیشرفت است، به ایجاد اغتشاش در کشور رو آورد، زیرا تصورشان این بود که با اغتشاش می‌توانند کار را دنبال کنند؛ حتی غربی‌ها میز مذاکره را ترک کردند و دل به اغتشاشات بستند، زیرا تصور می‌کردند اینگونه می‌توانند به اهدافشان برسند.

وی تصریح کرد: وقتی مردم با حضور در عرصه ها، دشمن را در اغتشاشات ناکام گذاشتند، غربی‌ها بلافاصله پیام دادند که ما می‌خواهیم به میز مذاکره برگردیم و دو مرتبه سخن را آغاز کنیم، زیرا از این که بتوانند اهدافشان را در اغتشاشات دنبال کنند، ناامید شده بودند.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: دشمنان دنبال ناامید کردن مردم در بخش‌های مختلف بودند، اما مردم آن‌ها را در این رابطه هم ناکام گذاشتند. یعنی هم در عرصه ناامید کردن مردم و هم در عرصه منزوی کردن کشور، ناامید شدند و تلاش، فعالیت و امید در دل مردم روز به روز افزون شد که ارتقای شاخص‌های اقتصادی، تولید، علم و فناوری و کار‌های دانش‌بنیانی که در این کشور انجام شده، موید این موضوع است.

دستاورد‌های دانش‌بنیان، هدیه رئیس جمهور در سفر‌های خارجی

رئیس جمهور گفت: در گذشته در سفر‌های خارجی از محصولات اصفهان و صنایع دستی نقاط مختلف کشور برای هدیه استفاده می‌کردند، ولی ما ترجیح می‌دهیم از صنایع دانش‌بنیان برای معرفی کار جوانان عزیز به سایر کشور‌ها استفاده کنیم تا معلوم شود آن‌ها چقدر توانمندی علمی پیدا کرده‌اند و کار فناورانه در ایران به کجا رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم امروز را برای ایران اسلامی روزی بدانیم که از آن به عنوان کشوری پیشرفته و فناور یاد می‌شود، گفت: بسیاری تلاش می‌کنند در عرصه‌های مختلف به نحوی ناامیدی را القا کنند و «شما نمی‌توانید و مگر می‌شود» بگویند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کار‌های بزرگی در کشور انجام شده است، افزود: بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی یکی از جلوه‌هایی بود که طرف‌های خارجی قرارداد بستند و در شرایط تحریمی ایران را ترک کردند؛ آن‌ها تصور کردند که کار روی زمین می‌ماند، اما متخصصین ایرانی نشان دادند کار روی زمین نخواهند ماند و کار را به نتیجه رساندند.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: من به دوستان دانشگاهی و دانشجویان پیشنهاد کردم که در کنار راهیان نور، راهیان پیشرفت را فعال کنیم تا ببینند چه کار‌های بزرگی به دست توانای جوانان و متخصصان در کشور انجام شده و چه کار‌های بزرگی در دست اقدام است؛ لذا باید گفت که در این حوزه هم دشمن نتوانست کار را پیش ببرد.

دستاورد‌های دولت در حوزه مسکن، توجه به محرومان و ایجاد نشاط در جامعه

آیت الله رئیسی درباره اقدامات دولت در بخش مسکن گفت: اختصاص زمین و تسهیلات از جمله اقدامات دولت در این حوزه بود که چندی پیش بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داده شد.

رئیس جمهور رایگان شدن آب و برق و گاز خانواده‌های کم درآمد را جزو برنامه‌های دولت دانست و افزود: رایگان شدن بیمه سلامت از برنامه‌های مهم دولت است به طوری که در کشور کسی نباشد که تحت پوشش بیمه نباشد و در همین ارتباط تاکنون ۶ میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شده اند.

وی تاکید کرد: یقین داریم با کمک مردم و مردمی کردن اقتصاد و با حضور و مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف و نشاط اجتماعی بسیاری از مسائل قابل حل است.

آیت الله رئیسی با استناد به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اقدامات صورت گرفته در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: در بهار امسال ۲۵ میلیون نفر از مردم در رویداد‌های فرهنگی و هنری شرکت کردند و در نوروز امسال بیش از ۵ میلیون سفر نوروزی ثبت شد.

وی این آمار را بیانگر وجود نشاط در جامعه دانست و افزود: عزم دولت برای باز کردن گره‌ها از زندگی مردم با مشارکت آنان جدی است.

آیت الله رئیسی با ابراز امیدواری اینکه دولت در ادامه راه با همراهی مردم و با نگاه به ظرفیت‌های داخلی این مسیر را طی کند، خاطر نشان کرد: به گفته رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، به قله نزدیکیم و هرگز در این مسیر ناامیدی در دل راه نخواهیم داد.

برنامه‌ریزی برای حل ناترازی‌های آب، برق، گاز در برنامه هفتم/این برنامه‌ریزی همراه با حرکت و اقدام است

وی با بیان اینکه دولت برای حل مشکلات اساسی که موجب نگرانی مردم شده، برنامه ریزی کرده است، گفت: با بررسی برنامه‌های توسعه سوم، چهارم، پنجم و ششم، در تدوین برنامه هفتم برای رفع ناترازی در حوزه برق، آب، گاز و ناترازی‌های بانکی و بودجه‌ای برنامه‌ریزی کردیم تا نحوه تولید گاز و برق در این برنامه مشخص شود.

آیت الله رئیسی با یادآوری اینکه برنامه‌ریزی دولت با حرکت و اقدام همراه است نه اینکه فقط لایحه به مجلس داده شود، خاطرنشان کرد: در حوزه برق ۲۲ هزار مگاوات ناترازی وجود دارد که تاکنون هفت هزار مگاوات آن با ایجاد نیروگاه‌ها برطرف شده است.

رئیس جمهور از برنامه دولت برای جداسازی برق صنعتی از برق خانگی خبر داد به طوری که برق صنعتی می‌تواند تولید داشته باشد و تولید آن به برق خانگی متصل نشود.

وی خاطر نشان کرد که دولت با مدیریت صنعت برق شرایط را به گونه‌ای پیش برده است که خاموشی برای مشترکان خانگی وجود نداشته باشد و به همین دلیل خاموشی در تابستان رخ نداد.

رئیس جمهور به نخستین سفر استانی خود به اهواز اشاره کرد و گفت: آن زمان برای رفع مشکل فاضلاب اهواز، در چهار جبهه مشغول به کار بودند به طوری که هر وقت باران می‌بارید، اهوازی‌ها احساس می‌کردند این نعمت الهی تبدیل به یک زحمت برایشان شده است؛ ولی در دور دوم سفرها، شاهد ۱۵۰ جبهه کاری برای تکمیل فاضلاب این شهر بودیم یعنی تمام شهر تبدیل به کارگاه شده است تا کار به سامان برسد.

وی طرح‌های آبرسانی به برخی شهر‌ها از جمله سنندج و همدان را در ابتدای دولت مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه موضوع آب در بسیاری از شهر‌ها هدف گذاری شده است، گفت: مشکل ۳ هزار و ۵۰۰ روستا از ۱۰ هزار روستا که تنش آبی داشتند، حل شده است و مشکل روستا‌های دیگر نیز تا پایان دولت رفع می‌شود.

باید نسبت به منافع ملی و منافع مردم اشتراک نظر داشته باشیم

در ادامه این نشست رئیس جمهور پاسخگوی سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی بود؛ خبرنگار روزنامه جوان از رئیس جمهور درباره مخدوش جلوه دادن دستاورد‌های دولت از سوی رسانه‌های منتقد و اصلاح‌طلب و نحوه تعامل دولت با این رسانه‌ها پرسید که آیت الله رئیسی گفت: نگاه منصفانه به عملکرد دیگران بسیار مهم است حتی اگر با انتقاد همراه باشد، اشکالی ندارد.

وی افزود: منتقدان بهتر است ابتدا هم آنچه دولت تحویل گرفته و هم تلاش‌های انجام شده در این زمینه را ببینند. ممکن است دولت یا دستگاهی در حوزه‌ای هم موفق نشود، اما بنا داریم دلایل این عدم موفقیت را به صورت شفاف به مردم اعلام کنیم که ممکن است یا به دلیل عدم تامین بودجه یا حتی کم کاری باشد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه دستاورد‌های دولت را باید در سبد نظام دید، گفت: این اختلاف دیدگاه در کشور طبیعی است؛ روش و منش من در مسئولیت‌های مختلف پذیرش این نگاه متفاوت بوده است، اما نباید نسبت به منافع ملی بی‌توجه بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: نقطه اشتراک بین همه احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی که دل در گرو نظام دارند، مفهوم منافع ملی و منافع مردم است که باید روی آن اشتراک نظر داشته باشیم.

وی گفت: هرجا سخن از منافع مردم است، باید شکرگزار خدا باشیم و اگر هم کسی هم کار خوب انجام داده است، از او تشکر کنیم؛ اگر نقصی وجود دارد بازگو کردن آن ایرادی ندارد. ما در این مدت تمام تلاش خود را کردیم آنچه که از نواقص و مشکلات و کاستی‌ها وجود دارد با نگاه «ما می‌توانیم» حل کنیم.

آمده‌ایم که مشکل مردم را به گردن گرفته و حل کنیم نه اینکه جامعه را دغدغه‌مند و نگران کنیم

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دولتی نیستیم که مشکلات را به مردم منتقل کنیم، تصریح کرد: تحمل انتقادات و توییت‌ها برای ما بسیار سهل‌تر از انتقال مشکلات به درون جامعه است. ما آمدیم که مشکل مردم را به گردن گرفته و حل کنیم نه اینکه جامعه را دغدغه‌مند و نگران کنیم. روش بنده این است که در مسائل مختلف به هیچ عنوان حق نگران کردن مردم را نداریم. واقعیت به مردم گفته می‌شود، اما بنا بر حل مشکل است.

مسیر حل مسائل کشور از همه نخبگان استفاده می‌کنیم

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه بدون حل مسئله نباید از آن عبور کنیم، گفت: چالش‌ها پیرامون ارز ۴۲۰۰ تومانی همواره از سوی رسانه‌ها و اقتصاددانان به عنوان یک مسئله مطرح بود و دولت بنای حل چالش و رفع آن را داشت؛ با چنین نگاهی برخلاف مسئولان و دولت‌های گذشته، از کنار موضوع عبور نکردیم و در مسیر حل آن از همه نخبگان استفاده کردیم.

آیت‌الله رئیسی از همه رسانه‌ها و اصحاب قلم خواست که با انصاف به اقدامات بنگرند و نظرات خود حتی اگر نقدی به دولت داشته باشند، منصفانه بنگارند.

مسئولان برای حل مشکلات مردم در میدان باشند

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت شما از جمله دولت‌هایی است که به سفر‌های استانی اهتمام جدی دارد، اما برخی بر این باورند که می‌شود از مرکز و ستاد و به صورت کارتابلی و نظرسنجی چشمی کشور را اداره کرد و سفر‌های استانی را در دوره مدیریت خود جدی نمی‌گرفتند تجربه دو ساله حضرتعالی در این سفر‌ها و دستاورد‌های آن چه بوده آیا این روند را ادامه خواهید داد؟ گفت: برخی در اوایل آغاز سفر‌های استانی به من انتقاد کردند که در پاسخ گفتم شش روز در تهران به اداره امور کشور می‌پردازم و یک روز به سفر استانی می‌روم؛ شش روز کار ملی و یک روز نگاه به استان ها.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: باور من این است که سفر به استان‌ها و بررسی مشکلات مردم از نزدیک به دولت کمک می‌کند، تجربه هم درستی این نگاه را اثبات می‌کند به قولی «شنیدن کی بود مانند دیدن»؛ می‌شود در تهران نشست و گزارشی را ارائه دهند که اکنون با داشتن ابزار‌های ارتباطی این کار بسیار راحت است و می‌توان با فیلم و مستند سازی گزارش را برای حل مشکلات ارائه داد. ولی به نظر من دیدن نقص کار به انسان حس می‌دهد به همکاران خود توصیه کردم حس را در میدان پیدا کند و مسئولان برای حل مشکلات مردم در میدان باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه به همه دولتمردان اعم از وزرا و استانداران نیز توصیه کرده است که سفر‌های شهرستانی و استانی داشته باشند، افزود: به برخی نقاط استان‌ها که سفر کردم، مردم گفتند در این جا فرماندار هم نیامده و فقط بخشدار آمده است؛ این مهم است که مسئولان مسائل مردم را بشنوند و یک مسئولی در آنجا پیگیر کار مردم باشد.

وی در عین حال گفت: صرف رفتن به استان‌ها مهم نیست، پیگیری مصوبات سفر هم مهم است که در دولت سیزدهم پیگیری مصوبات سفر هم از سوی استاندار و معاون اجرایی رییس جمهور دنبال می‌شود تا مردم شاهد عمل و اقدام در این حوزه باشند.

میز مذاکره را ترک نکردیم

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه روسی راشا تودی مبنی بر اینکه برخی نقش سازمان همکاری شانگ‌های و در کمک به اقتصاد ایران در نجات از تحریم‌های غرب را کمرنگ تعریف می‌کنند و باور دارند که تنها راه نجات اقتصاد ایران نزدیک شدن به کشور‌های غربی است، اظهار داشت: ما میز مذاکره را برای رفع تحریم‌ها ترک نکرده‌ایم بلکه این دیگران بودند که آن را ترک کردند و الان هم تمایل به ادامه بحث و گفتگو با ما را دارند.

وی گفت: بار‌ها گفته‌ایم که پرونده رفع تحریم‌ها، تنها پرونده سیاست خارجی ما نیست؛ پرونده ارتباط با کشور‌های همسایه و امثال این‌ها نیز دنبال می‌شود و به موازات آن عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز در دستور کار ایران قرار دارد.

آیت الله رئیسی افزود: سازمان همکاری شانگ‌های یک ائتلاف منطقه‌ای و نقش آفرین در آسیا به حساب می‌آید که در موضوعات مختلف اقتصادی، اجتماعی، مسائل امنیت و صلح هم نقش آفرین است و ارتباط با این سازمان برای ایران اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه «برخی می‌گویند راهکار برون رفت از مشکلات، لبخند زدن آمریکا یا برخی کشور‌های اروپایی است»، اظهار داشت: بار‌ها گفته ام که منتظر لبخند آن‌ها نخواهیم شد و اقتصاد و زندگی مردم را به اراده آن‌ها وصل نمی‌کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ائتلاف جهانی بریکس و ائتلاف منطقه‌ای شانگ‌های و عضویت در این ائتلاف‌ها حتماً می‌تواند در برابر تحریم‌های آمریکا نقش آفرینی کند.

آیت الله رئیسی بیان داشت: ایران کشور با ظرفیتی است و آن‌ها نیز به خوبی از آن اطلاع دارند؛ آن‌ها به خوبی مشخصه‌های ایران را می‌دانند، موقعیت ژئوپلیتیک آن را می‌شناسند، ظرفیت‌های منحصر به فردی که ایران از آن برخوردار است را به خوبی می‌دانند.

وی گفت: با ظرفیت‌های زیادی که داریم، عضویت ایران در شانگ‌های و بریکس و حضور در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را بسیار موثر می‌دانیم؛ این تاثیر هم دو طرفه است چرا که هم برای آن‌ها و هم برای ما تاثیرگذار است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: مسئله رفع تحریم‌ها را هم همزمان دنبال می‌کنیم، اما منتظر تصمیم آن‌ها برای کشورمان نخواهیم شد.

جامعه دو قطبی نیست/ملت ایران منسجم هستند

رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه شرق درباره وجود التهاب و دوقطبی در جامعه گفت: اعتقادی به وجود التهاب در جامعه ندارم و این التهاب بیشتر در جناح دشمن وجود دارد و آن‌ها ملتهب هستند.

وی تاکید کرد: در جامعه با وجود همه اختلاف‌نظر‌ها انسجام وجود دارد و این التهاب و دوقطبی شدن در حوزه‌های مختلف از سوی دشمن القا می‌شود.

آیت الله رئیسی گفت: با شناختی که از جامعه داریم، نقاط اشتراک بسیار بالاست، ضمن اینکه نقاط اختلافی هم وجود دارد که اشکالی هم ندارد، اختلافاتی هم اگر وجود دارد، با سخن کاهش پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه «التهابات در جریان مقابل انقلاب اسلامی وجود دارد و نمی‌دانند با انقلاب در حال پیشرفت و مردمی با اراده و مصمم چه کنند» اظهار داشت: روی سخن من با کسانی است که دغدغه کشور را دارند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: عموم ملت ایران و جریان‌هایی که در درون نظام تعریف می‌شوند، دغدغه انقلاب و نظام و مردم و رفع مشکلات مردم را دارند و نباید این مهم را فراموش کرد.

رئیس جمهور گفت: دشمن در صدد القای دوقطبی و چند قطبی در جامعه است که ما آن را قبول نداریم و معتقدیم جامعه ما در عین داشتن اختلافات، منسجم است.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: یادتان هست که ۶۱ اقتصاددان نامه نوشتند و درباره تورم سه رقمی در جامعه هشدار دادند. من قصد ندارم اعلام کنم که آن‌ها یا اقتصاد نمی‌دانستند یا دغدغه کشور را نداشتند، من با این ادبیات سخن نمی‌گویم و حتی با مخالفان هم اینگونه حرف نمی‌زنم. در برابر عده‌ای هم بودند که اعلام می‌کردند اگر با همین اصول و مبانی و سیاست‌ها پیش رویم، می‌توان تورم را کنترل کرد.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه وجود دو دیدگاه به معنای دوقطبی بودن نیست، گفت: یک دیدگاه معتقد به هشدار بود و ما هم معتقدیم اگر همه دست به دست هم بدهیم می‌توانیم کشور را پیش ببریم تا رشد نقدینگی و تورم کاهشی و مهار شود.

وی ادامه داد: در روز‌های اغتشاشات، من در دانشگاه‌ها، خیابان‌ها و عرصه‌های مختلف حضور پیدا می‌کردم و با استقبال مردم هم مواجه می‌شدم. در سمت دیگر هم سخن متفاوت بود، انتقاد و اعتراض هم وجود داشت، اما این نشانه التهاب نیست و نشانه وجود دغدغه‌های افرادی در جامعه است که باید به آن‌ها توجه شود و توجه هم خواهد شد.

کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها باید فعال شود

رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس درباره اینکه دولت چه برنامه‌ای برای تضمین محیط علمی در دانشگاه‌ها و جلوگیری از برخی قانون شکنی‌ها دارد، گفت: حفظ محیط علم و دانش و ارتقای آن در گروی حفظ آرامش در دانشگاه هاست که این بستگی به کار استاد، دانشجو، مدیر و همه اجزاء دست اندرکار در دانشگاه دارد. ما معتقدیم باید نشاط علمی در دانشگاه حفظ شده و نباید دچار آسیب شود.

وی با تاکید بر اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه پردازی باید در دانشگاه‌ها فعال شود، اظهار داشت: فضای گفتگو، سخن گفتن و سخن شنیدن در دانشگاه باید فعال شود که همواره از این رویکرد استقبال کرده‌ام.

رئیس جمهور با بیان اینکه در هر مسئولیتی با دانشگاه و حوزه ارتباط داشتم، افزود: هرجا که جلسه‌ای برای پرسش و پاسخ برپا نمی‌کردند، من متقاضی می‌شدم که چند نفر دغدغه و سوال خود را مطرح کنند؛ همواره طرفدار این نظر بوده‌ام و معتقد به تأسی از نظر رهبری فرزانه انقلاب هستم که هر سال با سعه صدر به سخنان و پرسش‌های دانشجویان و استادان گوش فرا می‌دهند و مسائل را توضیح و تبیین می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: همه مسئولان باید این روش رهبر انقلاب را که روش پسندیده‌ای است، دنبال کنند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه «در قضایایی که اتفاق افتاد برخی دچار غفلت شدند و حتماً باید آن‌ها را آگاه کرد تا محیط دانشگاه از محیط آرامش، علمی افزایی و معرفت افزایی به محیط دیگری تبدیل نشود»، گفت: درباره افرادی که دچار خطا یا اتهامی شدند، با الهام گرفتن عفو رهبری نسبت به متهمان، ما نیز در دانشگاه‌ها درباره کسانی که تخلف کرده و یا خطایی مرتکب شدند، عمل کردیم تا این عفو شامل آنان شود.

قانون‌مداری می‌تواند دانشگاه را به پیش ببرد

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر افراد نادری بخواهند قانون شکنی کنند، خود دانشگاه نباید اجازه دهد؛ دانشجو و استاد ما اینطور نیستند، اما اگر فردی بخواهد نظم دانشگاه را برهم زند، باید گفت که دانشگاه چارچوبی دارد و همه باید به قانون پایبند باشند. بیش از دانشجو، استاد و بیش از استاد مدیران و دست اندکاران دانشگاه باید به قانون پایبند، زیرا قانون‌مداری می‌تواند دانشگاه را پیش ببرد.

آیت الله رئیسی قانون‌مداری و قانون محوری و انضباط در دانشگاه را مورد تاکید قرار داد و گفت: حافظ این انضباط در دانشگاه، دانشجو و استادان و مدیران دانشگاه هستند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: مواردی در روز‌های گذشته به من گزارش شد که افرادی تخلف کرده‌اند و در کمیته‌های انضباطی برخورد شده؛ من گفته‌ام پیگیری کنند و این موضوع را بررسی می‌کنیم؛ هم وزیر علوم و هم بنده مساله را پیگیری می‌کنیم که مساله روشن شود، اما تاکید ما بر این است که فضای ما بانشاط، علمی و قانونمدار باشد تا شاهد ارتقای علم و دانش باشیم.

کار اصلی اربعین بر دوش مردم است

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه عراقی درباره حضور زائران ایرانی در راهپیمایی میلیونی اربعین و هماهنگی‌های صورت گرفته با دولت عراق برای پذیرایی بهتر از زائران گفت: من از دولت و ملت عراق برای میزبانی از زائران اربعین صمیمانه تشکر می‌کنم؛ دولت عراق تمام امکانات خود را برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد مهم به کار گرفته و مردم عراق هم با تشکیل موکب‌ها در صحنه هستند و از زائران اباعبدالله (ع) پذیرایی می‌کنند.

وی گفت: دولت ایران نیز تمام تلاش خود را برای فراهم کردن زیرساخت‌های بهتر برای زیارتی آسان، راحت و دلنشین برای زائران انجام داده، اما کار اصلی برای مردم است چرا که آن‌ها حضور پررنگ با نشاط و با انگیزه‌ای در این مراسم دارند.

آیت الله رئیسی افزود: ایستگاه‌های صلواتی زیادی تشکیل و موکب‌های زیادی ایجاد شده است و در این مسیر چه در عراق و چه در ایران پذیرایی زیادی را از زائران امام حسین شاهد هستیم.

رئیس جمهور کشورمان با قدردانی از مردم ایران برای حضور پررنگ و مثال زدنی، ابراز امیدواری کرد که همکاری دو دولت و دو ملت رویداد عظیمی را رقم بزند.

وی ادامه داد: این رویداد بزرگ جلوه اتحاد ملت‌های اسلامی محسوب می‌شود و امیدوارم با تمهیدات خوب دولت عراق و حضور پررنگ مردم، شاهد مراسم اربعین بی‌نظیری نسبت به سال‌های گذشته باشیم.

به خودکفایی کامل در تولید کاغذ دست خواهیم یافت

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه تمهیدات و برنامه‌های دولت برای افزایش سرانه مطالعه و کاهش قیمت کتاب و حفظ و توسعه سبد فرهنگی خانوار‌های ایرانی چیست؟ گفت: دغدغه فرهنگی، دغدغه بسیار مهم و قابل توجهی است، قیمت کتاب مربوط به قیمت کاغذ است. ما می‌توانیم در زمینه تولید کاغذ خودکفا شویم. زیرا زمینه‌هایی برای خودکفایی داریم تا کاغذ وارد کشور نکنیم.

وی با تأکید بر اینکه میزان تولید کاغذ در کشور قابل قبول نبود و باید افزایش پیدا می‌کرد، تصریح کرد: در دولت سیزدهم تولید کاغذ افزایش چشمگیری پیدا کرد و کتب درسی که میزان آن بسیار زیاد است، با کاغذ تولیدی داخلی، چاپ و توزیع می‌شود. این موفقیت بزرگی است و باید آن را ادامه دهیم.

آیت‌الله رئیسی خودکفا شدن در تولید کاغذ را کاملا دست یافتنی دانست و گفت: گام‌هایی در جهت خودکفایی برداشته شده و آمار نشان‌دهنده رشد چند برابری تولید کاغذ در کشور است به طوری که اگر یک گام دیگر برداریم، به خودکفایی کامل در تولید کاغذ می‌رسیم.

رئیس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: آنچه که رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب امسال فرمودند، به عنوان یک دستور و خواسته، کاملا قابل تحقق است و وزارت کشور با همکاری وزارت صمت و بخش‌های دیگر دولت آن را دنبال می‌کند.

آیت الله رئیسی به کسانی که دغدغه مسائل فرهنگی را دارند، این اطمینان را داد که در تولید کاغذ به خودکفایی می‌رسیم و به زودی در این زمینه اطلاع رسانی می‌شود.

باید هوشیارانه حرکت کنیم دشمن را مایوس و پشیمان و وادار به عقب نشینی کنیم

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه کیهان مبنی بر اینکه موفقیت‌های پی در پی دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و داخلی بسیار ملموس و عینی بوده و از طرفی باعث عصبانیت آمریکا، متحدان و برخی غربگرایان داخلی شده، علل این موفقیت‌ها به رغم همه تخریب‌های که انجام می‌شود، چیست؟ گفت: اولین علت موفقیت توکل بر خداست که بدانیم قدرت دست خداست همان رمزی که امام در پیروزی انقلاب به ما یاد دادند و دومین رمز موفقیت اعتماد به نفس و داشته‌های ملت بزرگ ایران است.

وی سومین عامل را امید به آینده برشمرد و افزود: دشمن می‌خواهد مردم ما را ناامید کند، بنابراین باید هوشیارانه حرکت کرده، دشمن را مایوس، پشیمان و وادار به عقب نشینی کنیم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه مسئولان برخی کشور‌ها در دیدار‌های خود عنوان می‌کنند که چطور ایران با وجود تحریم و تهدید پیشرفت داشته است، گفت: آن‌ها وقتی پارک‌های علم و فناوری را می‌بینند، می‌گویند چطور ملت ایران با این همه تحریم تا این اندازه پیشرفت داشته است؛ در پاسخ باید گفت هنر ملت ایران این است که تهدید‌ها را تبدیل به فرصت‌ها می‌کند و همین امر دشمن را عصبانی کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین تحریم‌ها را در حوزه صنایع نظامی و هسته‌ای داشتیم، گفت: در صنایع نظامی حرف اول را می‌زنیم و در صنعت هسته‌ای هم دست بالا را داریم.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: در حوزه علم و فناوری هم بیشترین تحریم‌ها را داشتیم و حتی برای به دست آوردن قطعه مشکل داشتیم، اما امروز کار‌های انجام شده به دست جوانان دیدنی است.

وی گفت: علت عصبانیت دشمن این است که فکر می‌کردند با این تهدید‌ها ملت ما متوقف می‌شود، اما ملت ایران موفق شد؛ آن‌ها می‌خواستند رشد تولید و اقتصادی نداشته باشیم، اما به این اهداف دست نیافتند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه در دیگر کشور‌ها هم مشکل تورم وجود دارد، گفت: تورم مواد غذایی در برخی از کشور‌های همسایه ۲۹ درصد و در اروپا ۱۹ درصد و در برخی کشور‌ها هم ۷۱ درصد است این مشکلات وجود دارد، اما با تلاش بسیار، این وضعیت متفاوت می‌شود.

وی افزود: کار و تلاش و امید به آینده و توجه به سیاست‌های اصلی نظام که توسط امام و رهبری تبیین شده جزو سیاست‌های اصلی دولت است و اگر به این سیاست‌ها عمل شود، سعادت ملت محقق می‌شود.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: ما اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی داریم و بنای دولت ما این است که به این سیاست ها، قانون و قانونمداری و توانی که در دستان این ملت است توجه شود و این رمز موفقیت ماست.

فعالیت پلتفرم‌های خارجی در ایران اشکالی ندارد، اما باید پاسخگو باشند

رییس جمهور در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری برنا درباره دستاورد‌های دولت در حوزه اینترنت و آینده محدودیت‌های پیام‌رسان‌های خارجی گفت: امروز اینترنت به فضای زندگی مردم آمده و شاید هیچ دست‌ساخته‌ای از بشر این اندازه سریع زندگی را تحت تاثیر خود قرار نداده است.

آیت الله رئیسی با یادآوری اینکه برق و تلفن به سرعت اینترنت همه زندگی بشر را نگرفتند به طوری که اینترنت به مسئله مهمی تبدیل شده است، افزود: پیر و جوان، شهری و روستایی، دانشگاهی و بازاری در همین فضا ارتباطات و دادوستد و کسب‌وکار خود را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه از همان ابتدای دولت بر سهولت این ارتباط و دسترسی به اینترنت تأکید کردم، گفت: گام‌های بسیار خوبی در حوزه پروژه فیبر نوری که از سوی وزارت ارتباطات در حال پیگیری است، برداشته شده تا شبکه‌های آن در سراسر کشور وجود داشته باشد.

رئیس جمهور شبکه ملی اطلاعات را یکی از اقدامات ضروری برای کشور برشمرد و با اشاره به دستور رهبر انقلاب برای تکمیل و راه اندازی آن گفت: میزان پیشرفت این شبکه از ۲۳ درصد در ابتدای دولت به ۶۴ درصد رسیده است و در پایان امسال به ۸۰ درصد خواهد رسید.

آیت الله رئیسی درباره دسترسی به اینترنت همه شهروندان نیز گفت: همه شهروندان از نخبگان و اساتید دانشگاه تا کسانی که در این فضا بازی و سرگرمی دارند باید به اینترنت با آرامش و اعتماد وصل شوند.

وی در مورد سکو‌های خارجی هم توضیح داد: فضای اینترنت و شبکه‌های ارتباطی برای ایجاد سکو‌ها و فعالیت پلتفرم‌ها آماده است و به این سکو‌های خارجی هم اعلام کردیم همانطور که در کشور‌های اروپایی و آمریکا نسبت به فعالیت خود پاسخگو هستند، در ایران هم باشند.

وی افزود: تمامی پلتفرم‌های خارجی اگر می‌خواهند در ایران فعال باشند باید پاسخگو باشند، این موضوع را قبلا هم گفتیم و اکنون هم بر آن تأکید داریم. در کشور‌های اروپایی هم از این پلت فرم‌ها سوال شده که چرا نسبت با ارتباطات و اطلاعاتی که جمع می‌کنید و پاسخگو نیستید.

رئیس‌جمهور گفت: فعالیت پلتفرم‌های خارجی در ایران اشکالی ندارد، اما باید پاسخگو باشند.

به دنبال خارج کردن کالا‌های مورد نیاز مردم از دلاریزه شدن هستیم

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا نتایج دستاورد‌های دولت در معیشت و زندگی مردم همچنان ملموس نیست و چه زمان مردم به طور عینی این دستاورد‌ها را در زندگی خود احساس خواهند کرد، اظهار داشت: در این خصوص باید گفت اقداماتی که دولت انجام می‌دهد همه در جهت تاثیرگذاری بر معیشت مردم است، به طور مثال افزایش تولید، رشد تجارت خارجی و افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی در زندگی مردم موثر است.

وی با بیان اینکه شاخصه‌های اقتصادی ما در بحث تولید و افزایش تبادلات تجاری می‌تواند در زندگی مردم تاثیرگذار باشد، گفت: قیمت‌ها و تسهیل در کالا‌های مورد نیاز مردم حتماً در زندگی و معیشت مردم تاثیرگذار است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: اساس تحریم‌ها برای این است که مردم در معیشت و زندگی خود دچار مشکل شوند و اقدامات دولت در راستای تسهیل زندگی مردم است.

رئیس جمهور بیان کرد: تلاش ما این است که این مشکلات در هیچ کجای زندگی مردم تاثیر نگذارد؛ بنابراین افزایش تولید، رشد اقتصادی و رشد ذخایر بانک مرکزی همگی در راستای معیشت مردم است.

وی گفت: ما به دنبال خارج کردن کالا‌های مورد نیاز مردم از دلاریزه شدن هستیم به نحوی که قیمت ارز از جمله دلار یا ارز‌های مختلف تاثیری بر زندگی مردم نداشته باشد که این هدف نیاز به تلاش و کار دارد؛ دولت در این زمینه تلاش‌های زیادی را انجام داده و امیدواریم که نتایج آن را در معیشت مردم شاهد باشیم.

توصیه رییس جمهور به دولت ژاپن/ پول بلوکه شده نداریم

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ژاپنی مبنی بر اینکه بنا بر برخی گزارش‌ها، میزان دارایی‌های مسدود شده ایران در ژاپن حدود ۱.۵ میلیارد دلار است آیا دولت ایران برنامه‌ای برای آزادسازی این اموال دارد و همچنین آیا برنامه‌ای برای سفر به ژاپن دارید؟ گفت: ما ارتباطمان با همه کشور‌هایی که می‌خواهند با جمهوری اسلامی ارتباط داشته باشند ارتباط خوبی خواهد بود. اساس ارتباطات بر مبنای تعامل است.

آیت الله رئیسی افزود: ما اعلام کرده‌ایم که هر کشوری در دنیا دست دوستی به طرف ایران دراز کند، دست او را به گرمی می‌فشاریم و هر کشوری که بخواهد نسبت به جمهوری اسلامی دشمنی و یا تعدی کند، دست او قطع خواهد شد.

وی بیان کرد: ما با کشور ژاپن بنای همکاری در زمینه روابط اقتصادی و سیاسی داریم به‌دنبال توسعه این روابط هستیم نه فقط با ژاپن با همه کشور‌هایی که زمینه ارتباطات اقتصادی و تجاری با هم داریم حتماً زمینه برای توسعه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه پول‌هایی که اشاره کردید یکی از کار‌هایی که در دولت دنبال کردیم، مساله آزادسازی پول‌هایی است که به هر دلیل در کشور‌های مختلف مسدود شده و آزادسازی این پول‌ها جزو دستور کار ما و یکی از پرونده‌های ما در حوزه سیاست خارجی است.

آیت الله رئیسی در توضیحات تکمیلی درباره سوال خبرنگار ژاپنی مبنی بر پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور اظهار داشت: طبق اعلام بانک مرکزی، ایران تنها پول بلوکه شده به صورت ظالمانه در کره جنوبی داشته است و اگر در کشور‌های دیگر بوده، اکنون در اختیار بانک مرکزی است؛ اینجا هم اگر پولی وجود دارد، در اختیار بانک مرکزی ایران قرار دارد.

رئیس جمهور تاکید کرد: بانک مرکزی نسبت به دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشور‌ها اشراف دارد.

آیت الله رئیسی یادآور شد: توصیه ما به دولت ژاپن این است که مستقل زندگی کند و تحت تاثیر آمریکایی‌ها نباشد اگر جمهوری اسلامی پولی در آنجا به امانت گذاشته و یا قیمت کالایی است، این قیمت کالا را به هیچ عنوان مسدود نکند.

وی گفت: خوب است که دولت ژاپن ظلم‌هایی که آمریکایی‌ها بر مردم ژاپن کرده‌اند را تجربه کرده و تاریخ گواه بر این ظلم‌ها است.

رئیس جمهور ادامه داد: ما ارتباطات خوبی با ژاپن داریم و خواهیم داشت و تاکید ما این است که باید مبالغ بلوکه شده در داد و ستد به جمهوری اسلامی برگردد تا جمهوری اسلامی بتواند داد و ستد عادلانه‌ای داشته باشد.

آیت‌الله رئیسی روابط بین تهران و توکیو را روابطی خوب توصیف و خاطرنشان کرد: در صورت زمان و وقت مقتضی به ژاپن سفر خواهم کرد از مسئولین ژاپنی هم برای حضور در جمهوری اسلامی دعوت کرده‌ایم.

پیگیر قرارداد‌های حقابه با همسایگان هستیم

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه با توجه به خشکسالی موجود، موج گرما، کم‌شدن نزولات آسمانی و بسته شدن رودخانه‌ها توسط همسایگان ایران، اقدامات عملی دولت شما در خصوص بحران آب و مشکلات گفته شده، چیست؟ گفت: ما کاهش نزولات آسمانی را در کشور داریم، اما ملتی هستیم که تهدید و مشکل را به فرصت تبدیل می‌کنیم. تنش‌های آبی، مورد توجه و نظر دولت است. برای آن در مناطق مختلف برنامه‌ریزی شده است و برنامه‌هایی هم در حوزه آبرسانی برای آب شرب، آب کشاورزی و آب صنعتی در دست اقدام داریم.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: لذا برنامه‌ریزی کردیم و بنا داریم با همه خشکسالی‌ها و کمبود نزولات آسمانی، تنش آبی در شهر و روستا، به حداقل ممکن برسد و قطعاً می‌دانیم عنایت خداوند متعال هم حتما شامل این کشور و مرز بوم خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه ما با همسایگانمان ارتباط خوبی داریم، اضافه کرد: قرارداد‌هایی بین ما و برخی از کشو‌های همسایه از قبل وجود دارد و تاکید ما پایبندی به این قراردادهاست. پیگیری هم کردیم تا قرارداد‌ها اجرایی شود. مشخصاً درباره آب مناطق اطراف سیستان و بلوچستان در کشور، افغانستان، بحث و پیگیری‌های کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، منجر به اعزام گروه کارشناسی ایران شد و آن‌ها هم گروه کارشناسی را پذیرفتند تا میزان آب را برای استفاده استان سیستان و بلوچستان بررسی کنند. این کار در دست پیگیری است.

رئیس دولت سیزدهم بیان کرد: با دیگر کشو‌های همجوار هم قرارداد‌هایی داریم که آن‌ها را پیگیری می‌کنیم و به دنبال این هستیم که قرارداد‌ها به صورت کامل با کشور‌های همجوار که روابط دوستی با آن‌ها داریم، ان‌شاءالله اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی کردیم به رغم این تنش‌های آبی یا کمبود نزولات آسمانی، با رعایت صرفه‌جویی که در آب شرب، آب کشاورزی و آب صنعت خواهد شد، مشکل آبی نداشته باشیم.

سیاست خارجی دولت سیزدهم تک گزینه‌ای نیست

در بخش دیگری از این نشست خبرنگار خبرآنلاین درباره برجام از رئیس جمهور پرسید که تاکنون از سوی مقامات دولت شما و حتی خود شما پاسخ درستی درباره این که چرا برجام احیا نشد، بیان نشده است؛ آیت الله رئیسی پاسخ داد: از ابتدا اعلام کردیم در سیاست خارجی دولت سیزدهم، برجام تنها گزینه ما نیست. سیاست خارجی دولت سیزدهم تک گزینه‌ای نیست در حالی که دولت قبل در سیاست خارجی خود تک گزینه‌ای عمل می‌کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: دولت از ابتدای فعالیت خود سیاست درستی را در برابر برجام اتخاذ کرد؛ گروه مذاکره کننده کار را دنبال کرد و مذاکرات جدی و حول متنی مشخص پیش رفت و اتحادیه اروپا رسماً اعلام کرد این متن عقلانی و دقیق است و نکات مطرح شده دولت سیزدهم در راستای برجام و قراردادی که منعقد شده بود، بیان شد.

وی گفت: اگر دولت سیزدهم در زمان انعقاد برجام مسئولیت داشت، نگاه متفاوت تری به مسائل داشت، زیرا معتقد است در اصل قرارداد باید نکاتی رعایت می‌شد، تا با این گرفتاری‌ها مواجه نمی‌شدیم که این بحث دیگری است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه اگر در آن زمان بودیم، در این قرارداد حرف داشتیم و متن باید دقیق‌تر تنظیم می‌شد تا ملت ایران دست بالایی در مسائل داشته باشد، به مذاکرات دولت سیزدهم در این زمینه اشاره کرد و گفت: اصل خواسته‌های ما به حق بود که در این متن به آن‌ها ارائه شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بودند که پیمان شکستند به ویژه آمریکایی که پیمان شکنی کردند و این مورد مذمت بسیاری از کشور‌ها و حتی اروپایی‌ها قرار گرفت و اروپایی هم به به تعهدات خود عمل نکردند و تنها جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل کرد و آژانس بین المللی اتمی هم بیش از ۱۵ بار اعلام کرد که اقدامات هسته ایران انحراف ندارد.

وی با تاکید بر اینکه «اروپا و آمریکا از مساله هسته‌ای استفاده سیاسی و ابزاری می‌کنند، حقوق بشر یا سایر مسائل را دستاویز امیال سیاسی خود قرار می‌دهند»، گفت: رژیم صهیونیستی در منطقه ما دارای کلاهک‌های هسته‌ای است، اما هیچ اعتراضی نمی‌شود در حالی که از مسئله هسته‌ای به عنوان ابزار سیاسی برای فشار به کشور‌های مستقلی مانند ایران استفاده می‌کنند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه برای بهانه گیری از دشمن هنوز میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم، افزود: غرب فکر می‌کرد در اغتشاشات می‌توانند دستاوردی داشته باشد، لذا میز مذاکرات را ترک کرد و حال اعلام می‌کند که ما می‌خواهد مذاکره را ادامه دهد.

در مذاکرات کوتاهی نکرده و کوتاه نیامده‌ایم

رئیس جمهور گفت: دولت سیزدهم در مذاکرات و در طرح حقوق اساسی ملت ایران هیچ کوتاهی نکرده و کوتاه نیامده و تاکید بر این است که حقوق حقه ملت ایران طبق قراردادی که منعقد شده، داده شود. به نحوی که تحریم‌های ظالمانه برداشته شود و ملت ایران بتواند از آنچه که به عنوان برجام و آنچه آقایان وعده کردند و گفتند نتایج و گلابی و فوایدی دارد، استفاده کنند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: متاسفانه آن‌ها با ادامه دادن تحریم‌ها و کاهش ندادن تحریم‌ها می‌خواهند ما را متوقف کنند. ما ضمن اینکه در یک جبهه به دنبال رفع تحریم‌ها هستیم در جبهه دیگر هم با تمام وجود تحریم را خنثی می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم آن‌ها به اهداف خود برسند.

انتخابات باید مشارکتی، رقابتی، همراه با سلامت و امنیت باشد

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آرمان مبنی بر اینکه با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر حداکثری مردم در انتخابات دولت چه اقدامی برای این مشارکت حداکثری می‌تواند انجام دهد، گفت: از افتخارات جمهوری اسلامی آن است که همه نهادهایش با رأی مردم شکل می‌گیرد و تاکنون توانسته این افتخار را حفظ کند. برخلاف کسانی که مدعی مردمداری و مردم‌محوری هستند در عمل، توجه به جمهوریت از افتخارات این نظام است و در کنار اسلامیت نظام، نقش مردم و حضور مردم و توجه به رای مردم مهم و اساسی است.

آیت‌الله رئیسی افزود: امام راحل (ره) می‌فرمودند که ملاک و میزان رأی ملت است، گاهی برخی از سیاسیون دم از مردم می‌زنند برای اینکه کار سیاسی‌شان بگذرد، اما امام حقیقتاً به رای مردم اعتقاد داشت.

وی خاطرنشان کرد: اینکه رهبری هم در سخنان اخیرشان در ماه مبارک رمضان فرمودند انتخابات باید مشارکتی، رقابتی، همراه با سلامت و همراه با امنیت باشد، یک حرف واقعی است که انتخابات ما باید این خصوصیات را داشته باشد.

رئیس جمهور بیان کرد: اینکه چه کنیم مشارکت مردم افزایش پیدا کند، سخن درستی است. مشارکت مردم بسیار اهمیت دارد و آن‌هایی که تعیین کننده هستند مردم عزیز ما هستند که باید حضورشان در پای صندوق‌های رای و اعلام رای‌شان حضور حداکثری باشد.

آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: هر چه عدد رأی دهندگان بیشتر باشد پشتوانه محکمی برای مجلس و تشکیل مجلس قوی است، مجلس قوی موجب تشکیل دولت قوی و دولت قوی، ایران قوی را شکل می‌دهد. این قوت مربوط به همه نهادهاست؛ لذا پشتوانه همه این‌ها حضور مردم است که امروز مورد تاکید رهبری است دولت هم همه تلاش خود برای مشارکت حداکثری مردم خواهد کرد.

وی یادآور شد: دولت معتقد است هر چه تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات با حضور حداکثری مردم همراه باشد، پشتوانه‌های نهاد‌های برخاسته از این رأی، پشتوانه‌های محکمی خواهند داشت. تلاش ما، تلاش برای حضور حداکثری مردم است.

اولین مدعی مباره با فساد، خود دولت است/ رسانه‌ها تخلفات را گزارش کنند

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری میزان مبنی بر اینکه مهمترین شعار دولت مبارزه با فساد بود اقدامات ویژه دولت در مبارزه با منشاء و گلوگاه‌های فساد چه بوده است، گفت: مبارزه با فساد با همت همه مسوولان و دست اندرکاران انجام می‌شود.

وی با یادآوری اینکه در زمان حضورش در قوه قضاییه نیز پیگیر مبارزه با فساد بوده است، افزود: در آنجا مفسدین شناسایی و با آن‌ها برخورد می‌شد، اما در اینجا (دولت) باید بستر‌های فساد زا شناسایی شود و شاهد تشکیل پرونده نباشیم.

آیت الله رییسی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف دولت سامانه‌هایی برای شفاف سازی و جلوگیری از فساد تدوین شده است، اقدامات دولت را در این زمینه برشمرد و گفت: در جریان انتخابات برای دادن یک گزارش که بزرگترین بدهکاران بانکی چه کسانی هستند با محرمانگی همراه بود، اما امروز بانک مرکزی به صورت شفاف بدهکاران را اعلام می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه فعال کردن سامانه‌ها و شفافیت در دولت موجب جلوگیری از فساد می‌شود بیان داشت: شناسایی گلوگاه‌های که در آن فساد و ناهنجاری اقتصادی اتفاق افتاده، در دستور کار دولت بوده و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است و مواردی هم که با تخلف و فساد برخورد شده، خود دولت مدعی بوده است یعنی هم کشف فساد و دنبال کردن آن توسط خود مدیر انجام شده است.

وی افزود: در انتخابات (۱۴۰۰) گفتم اولین مدعی مبارزه با فساد باید خود دولتمردان باشند که این رویکرد در دولت دنبال می‌شود و بخشی که خبر‌ها را دریافت می‌کنند، به سرعت اقدام می‌کنند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه همه سازمان‌های دولتی بازرسی درون و برون سازمانی دارند، ادامه داد: بازرسی ریاست جمهوری هم بخشی را برای دریافت اخبار و گزارش‌های مردمی در نظر گرفته و ما از گزارش‌های مردمی استقبال می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: مردم بدانند که دولت مصر است که با هرگونه فساد برخورد کند و رشوه، پارتی بازی، روابط ناسالم و هرگونه امر غیرحقی که موجب شود دستگاه‌های اداری از مسیر عدالت و خدمت به مردم خارج شوند، برای نظام اداری مضر است.

وی همه دستگاه‌ها و مردم را بهترین ناظران در بخش مبارزه با فساد دانست و گفت: رسانه‌ها هم می‌توانند در مبارزه با فساد تاثیر گذار باشند؛ نگاه رسانه‌ها می‌تواند به عنوان یک فرصت تلقی شود و اگر تخلفی می‌بینند، آن را مطرح کنند.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که با این نگاه در دولت و همه دستگاهها، شاهد کاهش روزافزون فساد و افزایش اعتماد عمومی به دستگاه‌های اداری باشیم.

برنامه دولت برای توزیع یارانه‌ها

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما مبنی بر اینکه برنامه‌های دولت برای توزیع عادلانه‌تر یارانه‌ها در جهت فقر مطلق و افزایش سطح معیشت دهک‌های درآمدی پایین در یک سال آینده چیست؟ گفت: نسبت به یارانه‌ها مطلع هستید که با اصلاح اقتصادی که در اردیبهشت ۱۴۰۰ انجام شد مبلغی که به دهک‌های مختلف داده شد غیر از یک دهکی که استثنا شد، مبلغ یارانه به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان و یا ۴۰۰ هزار تومان بود و بعد با کالابرگی که اخیراً اعلام شده که این مبلغ افزایش پیدا کرد.

آیت‌الله رئیسی درباره موضوع کالابرگ گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۱ زیرساخت‌های مورد نیاز برای آن آماده نبود و به مجلس هم اعلام شد، زیرا این کار نیازمند زیرساخت جدی فنی در کشور داشت که در دی‌ماه ۱۴۰۱ آماده شد.

وی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح کالابرگ در برخی استان‌ها گفت: امسال هم طرح کالابرگ را برای اینکه قیمت‌ها با تغییر قیمت ارز تغییر نکند و سفره مردم دچار تلاطم نشود، اجرا شد و در حال توسعه است. اکنون پنج دهک تحت پوشش این طرح هستند و امکان توسعه آن وجود دارد تا قیمت کالا‌های مصرفی با تلاطم ارزی تغییر نکند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دولت سیزدهم مبلغ یارانه از ۴۵ هزار تومان به ۵۲۰ هزار تومان رسیده است، بیان کرد: یارانه به عنوان کمک به اقشار متوسط و محروم، فاصله طبقاتی را کم می‌کند، اما همه نگاه دولت بر این است که قیمت‌ها ثبات یافته و تولید رشد یابد.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: بنای دولت بر این است که ارزش پول ملی روز به روز افزایش پیدا کند ولو اینکه دشمن این را نمی‌خواهد و ممکن است عددسازی کند و وضعیت اقتصادی را به نحوی که می‌خواهد رقم بزند.

رئیس جمهور در این زمینه به برخی تحرکات دشمن برای ایجاد تلاطم در بازار‌ها اشاره کرد و افزود: گاهی سه یا چهار روز تعطیل است و هیچ داد و ستدی نمی‌شود و، اما وقتی به قیمت‌ها نگاه می‌کنید در نیمه شب تعطیلات عدد‌ها جابجا می‌شود؛ مشخص است که این عدد با داد و ستد جابجا نمی‌شود بلکه عددسازی است.

ثبات در قیمت‌ها جزو برنامه‌های جدی دولت است

آیت‌الله رئیسی ثبات در بازار را از برنامه‌های جدی دولت برشمرد و گفت: حفظ ارزش پول ملی از کار‌های جدی در دستور کار تیم اقتصادی دولت است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال سه دستگاه اقتصادی دولت یعنی وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برنامه مشترکی برای تحقق شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید ارائه داده‌اند و اجرای این برنامه به طور مداوم رصد می‌شود.

توزیع عادلانه یارانه‌ها در دستور کار دولت قرار دارد

رئیس جمهور برنامه دولت را در کنار توزیع عادلانه یارانه‌ها، اجرای اصلاحات اقتصادی و حذف ارز ترجیحی برشمرد و گفت: عده‌ای به صورت غیر عادلانه بیشترین استفاده را از یارانه کالا‌های اساسی داشتند، اما این یارانه به صورت عادلانه میان آحاد جامعه تقسیم شده است.

آیت‌الله رئیسی گفت: برخی‌ها تصور می‌کنند دولت این پول را برای کسری بودجه یا خزانه استفاده می‌کند در حالی که اینگونه نیست.

وی توضیح داد: رقمی که تا دیروز برای یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌شد، اکنون به عنوان توزیع عادلانه یارانه‌ها میان مردم تقسیم می‌شود؛ بنابراین توزیع عادلانه یارانه‌ها و کالا‌های اساسی در برنامه دولت قرار دارد.

تحرکات رژیم صهیونیستی در منطقه نمی‌تواند خللی برای محور مقاومت ایجاد کند

خبرنگار المیادین در بیان سوال خود ضمن ابراز تبریک و شگفتی از به نتیجه رساندن پروژه عظیم فاز جنوبی با وجود تحریم‌های آمریکا، از رئیس‌جمهور درباره این تحریم‌ها و نیز تحرکات مرزی عراق و سوریه و رویکرد ایران و محور مقاومت در این زمینه پرسید.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش و با تأکید بر اینکه شرایط لبنان، سوریه، منطقه و محور مقاومت کاملا با قبل متفاوت شده است، افزود: رهبری در تحلیل خود نسبت به مسائل منطقه فرمودند که فاصله همان فاصله‌ای است که جنگ ۶روزه اعراب با رژیم صهیونیستی با جنگ ۳۳ روزه و مقاومت جانانه حزب‌الله و شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی است.

رییس جمهور افزود: در جنگ ۶ روز کشور‌های عرب متحد شدند و آن شرایط پیش آمد و امروز ما شاهدیم در جنگ ۳۳ روزه، ۲۲روزه، هشت روزه و ۲ روزه می‌بینیم که ابتکار عمل به دست با کفایت مجاهدین فلسطینی و لبنانی است و همه به این ابتکار عمل اعتراف دارند.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه امروز مقاومت از همه زمان‌های گذشته قوی‌تر و رژیم صهیونیستی از همیشه آسیب‌پذیر‌تر است، گفت: این تحرکات نمی‌تواند هیچ‌گونه خللی برای مقاومت ایجاد کند.

وی گفت: وجود حزب‌الله و سیدحسن نصرالله با برکت بوده و توانسته اعتماد لبنانی‌ها را اعم از شیعه، سنی، مسیحی و همه معتقدین به ادیان مختلف را جلب کند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: امروز حزب‌الله فقط مسئله شیعه و سنی نیست و همه لبنان و منطقه به حزب‌الله اعتماد دارد.

وی گفت: این نوع تحرکات رژیم صهیونیستی راه به جایی نخواهد برد و نشان می‌دهد که قدرتش رو به افول است.

آیت‌الله رئیسی درباره افتتاح طرح پارس جنوبی با وجود تحریم‌ها هم گفت: سخنگوی رسمی آمریکا اعلام کرد که فشار حداکثری به ایران متضاحانه شکست خورده است. اگر بخواهیم یک جمله از زبان آنان بگوییم که حقیقت داشته باشد، همین جمله است که فشار حداکثری آن‌ها در برابر مقاومت ملت ایران شکست خورده و آن‌ها وادار به عقب‌نشینی شدند.

اهانت به قرآن کریم و تشکیل گروه‌های تکفیری در جهان اسلام، حلقه‌های یک زنجیر است

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرگزاری ایکنا، در مورد اهانت به قرآن و تکرار آن در برخی کشور‌های اروپایی به‌ویژه سوئد و انفعال دولت‌های این کشور‌ها گفت: قرآن کریم مورد احترام بیش از دو میلیارد مسلمان و مورد احترام همه معتقدین به ادیان ابراهیمی است؛ اهانت به قرآن، اهانت به موسی، عیسی، تورات، انجیل، اهانت به همه مقدسات و داشته‌های بشر و اهانت به انسان و آزادی است. قرآن، کتاب انسان‌ساز و کامل و کتاب هدایت انسان و برنامه زندگی بشریت است.

آیت‌الله رئیسی افزود: اهانت به قرآن و مقدسات، اختلاف‌افکنی میان مسلمانان، امپراطوری رسانه‌ای و خبری دشمن، تشکیل گروه‌های تکفیری برای خونریزی در جهان اسلام، ویرانی خان‌ها و ارتکاب جنایت‌ها همه حلقه‌های یک زنجیر است و به هر کدام از این‌ها که نگاه کنید در اتاق‌هایی برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

وی ادامه داد: این‌ها تصور کرده‌اند در مقابل یکه‌تازی نظام سلطه در دنیا، فقط اسلام است که می‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد لذا برای اهانت به اسلام، اختلاف‌افکنی میان مسلمان را برنامه‌ریزی کرده‌اند.

رئیس جمهور بیان کرد: البته تاکنون موفق نشده‌اند و بعد از این هم موفق نخواهند شد و این حرکت‌ها موجب انسجام و وحدت بیش از پیش مسلمین و توجه به آیات نورانی و نجات‌بخش قرآن خواهد شد و حتما باید از طرف آزادگان جهان و دولتمردان اروپایی محکوم شود، زیرا این کار اهانت به همه مقدسات بشریت است.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: به اعتقاد من این توطئه‌ای در کنار توطئه‌های دیگری است که علیه اسلام بر پا کرده‌اند و این توطئه نقش بر آب شده است و نقش بر هم خواهد شد.

به گزارش ایرنا، نشست امروز، سومین نشست خبری آیت الله رئیسی در مقام رئیس جمهور ایران بود؛ وی ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۰ و سه روز بعد از حماسه ۲۸ خرداد ماه به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم، پاسخگوی اهالی رسانه بود.

همچنین شهریور ماه ۱۴۰۱ و در یکسالگی دولت سیزدهم، رئیس جمهور میزبان ۲۵۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی بود که مهمترین اظهارات و تاکید‌های وی در این نشست، توجه به انتظار مردم از دولت در حل مسایل، تفاوت در مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی، اصلاح ساختار‌های فسادزا در دولت، پرهیز از حاشیه و رفع مشکلات کشور باتوجه به نگاه درون، اراده دولت بر کاهش و مهار تورم، توجه به حقوق و دستمزدها، فعال‌تر شدن گشت مدیران، رفع بیکاری به عنوان یک ضرورت مهم کشور و اجرای مصوبات سفر‌های استانی بود و علاوه بر آن گزارشی از عملکرد دولتمردان در عرصه‌های داخلی و خارجی به مردم ارایه کرد.

در نشست خبری امروز که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، بیش از ۲۵۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی حضور داشتند.

البته آیت الله رئیسی در طول دو سال گذشته و متناسب با شرایط و رویداد‌های مختلف در ۹ گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم سخن گفته است که نخستین آن ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۰ و آخرین آن ۳۰ خردادماه امسال بود.

در نشست خبری امروز ۱۸ رسانه موفق به طرح سوالات خود از رئیس جمهور شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر