- وزیر کشور: ۵ میلیون مهاجر افغانستانی داریم/حمله به زیرساختهای موشکی صحت ندارد
- آتش سوزی در انبار سازمان هواپیمایی کشوری مستقر در محوطه شرکت فرودگاهها
- چطور نه بگوییم و قدرت نه نگفتن داشته باشیم؟
- خواص آب نارنج چیست؟
- اجاره آدمکشهای ۲ میلیاردی برای قتل یک رئیس بانک در تهران
- انفجار در خرم آباد صحت ندارد
- باشگاه پرسپولیس: انتشار ویدیویی از فردی با لباس نظامی، نمایشی بیش نیست + فیلم
- گوشت قرمز طی یک سال ۳۸ درصد گران شد
- اپلیکیشن ۷۸۰ هک شد
- مهدی طارمی در پورتو ماندنی شد!
- قرعهکشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا؛ میلان، پاریسنژرمن، دورتموند و نیوکاسل در گروه مرگ
- آیا نوشیدن الکل باعث میشود دیگران در نگاه ما «جذابتر» به نظر برسند؟
- وزارت بهداشت آمریکا خواستار تسهیل قوانین فدرال مصرف ماریجوآنا شد
- سخنگوی قوه قضاییه: کیفرخواست در خصوص عملکرد مدیران سازمان بورس صادر شد
- کشف اختلاس ۲۹ هزار میلیارد ریالی در یکی از بانکهای دولتی تهران
- ابراهیم رئیسی: آمدهایم که مشکل مردم را به گردن گرفته و حل کنیم/میز مذاکره را ترک نکردیم
دانشمندان در آمریکا در تحقیقی تازه تلاش کردهاند به این پرسش پاسخ دهند که آیا مصرف الکل تاثیری در بالا رفتن جذابیت ظاهری دیگران در نگاه ما دارد یا نه؟
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز؛ محققان در دانشگاه پرینستون آمریکا در یک پژوهش جدید دریافتهاند که الکل باعث نمیشود افراد دیگر جذابتر به نظر برسند، درعوض، اما به افراد این شجاعت را میدهد به کسانی که از قبل جذاب مییافتهاند نزدیک شده و ارتباط برقرار کنند.
یک تلقی رایج در میان بخشی از مردم این بوده است که افزایش سطح الکل در خون سبب میشود تا افراد، دیگران را جذابتر فرض کنند. این اثر که اصطلاحا به نام «عینک آبجو» مشهور است، از سالهای دهه ۸۰ میلادی به فرهنگ عمومی راه پیدا کرد.
دانشمندان در موسسه تحقیقات استنفورد کالیفرنیا برای پژوهش در خصوص این فرضیه، ۳۴ مرد جوان ۲۱ تا ۲۷ ساله را مورد بررسی قرار دادند.
این مردان میزان جذابیت ۱۶ زن را در کامپیوتر از روی تصاویرشان، در مرحله اول بعد از صرف یک نوشیدنی غیرالکلی و در مرحله دوم بعد از صرف یک نوشیدنی الکلی، رتبهبندی کردند و چهار نفری را که بیشتر تمایل دارند با آنها قرار عاشقانه بگذارند انتخاب کردند.
نتایج ارزیابیها نشان داد رتبه جذابیت زنان در نگاه این مردان، قبل و بعد از مصرف الکل، ثابت مانده بود.
دکتر مایکل سایت، استاد در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا، در این خصوص میگوید: «اثر شناخته شده موسوم به ‘عینک آبجو’ گاهی اوقات در تحقیقات پیشین ظاهر شده است، اما نه به اندازهای که انتظار میرود. در واقع مصرف الکل یا عدم مصرف آن تفاوتی در نحوه ارزیابی جذابیت از سوی شرکتکنندگان نشان نداد.»
با این حال مصرف الکل یک تفاوت برجسته را از نظر تعامل اجتماعی آشکار کرد. نتایج پژوهش نشان داد مردانی که الکل نوشیده بودند ۱.۷۱ برابر بیشتر از زمانی که هوشیار بودند تمایل داشتند با یکی از چهار فرد جذاب لیست خود قرار ملاقات بگذارند.
دانشمندان میگویند این امر نشان میدهد که الکل هرچند ممکن است درک ما از زیبایی را تحت تاثیر قرار ندهد، با این حال نقش بسزایی در تقویب اعتماد به نفس در تعاملات اجتماعی دارد. به عبارت سادهتر، الکل بیش از آنکه عینکی برای جذابتر یافتن زنان باشد، مایعی است که میتواند شجاعت فرد را بالاتر ببرد.
محققان در مقاله خود آوردهاند: «شاخص ادراک جذابیت فیزیکی (PPA) هرچند به عنوان یک فاکتور اساسی برای تحلیل روابط انسانی به کار میرود، با این حال به ندرت در رابطه با الکل مورد مطالعه قرار میگیرد و رویکردهای موجود اغلب بر رتبهبندیهای ساده از جذابیت تکیه میکنند. این در شرایطی است که شاخص ادراک جذابیت فیزیکی میتواند به توضیح اثرات مفید و مضر الکل کمک کند.»
به گفته پژوهشگران، یافتههای این تحقیق میتواند برای درمانگرانی که پیچیدگیهای اثرات اجتماعی الکل را بررسی میکنند، مفید باشد.
نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «Journal of Studies on Alcohol and Drugs» منتشر شده است.