- حیات اقتصاد کشور مرهون تلاش کارآفرینان است
- بیانیه سپاه در رابطه با حمله نظامی به اسرائیل
- فیلم؛ پهپادهای انتحاری ایران در مسیر اسرائیل
- حمله نظامی ایران به اسرائیل آغاز شد
- «گنبد آهنین» اسرائیل چیست و چطور کار میکند؟
- دادگاهی در آرژانتین ایران را مسئول حمله تروریستی آمیا شناخت
- پنتاگون: اسرائیل از حمایت کامل آمریکا در برابر حمله نظامی ایران مطمئن باشد
- حمله نظامی ایران به اسرائیل جمعه انجام میشود
- موتورسیکلت «قرارهای یواشکی» رئیس جمهوری سابق فرانسه حراج میشود
- کارت سوخت ۲۰ میلیونی دروغ است
- جزئیات عفو ۲ هزار و ۱۲۷ محکوم
- ثبت نام خودروهای سایپا بدون قرعه کشی ویژه عید فطر ۱۴۰۳
- عکس؛ صورت کبود شده محمود احمدی نژاد
- بازیگران نمایش «عددهای نشده» معرفی شدند
- اطلاعیه قوه قضاییه در رابطه با بازرسی از رسانه فردای اقتصاد
- دلیل اعتراض کشاورزان اروپایی چیست؟
دانشمندان در آمریکا در تحقیقی تازه تلاش کردهاند به این پرسش پاسخ دهند که آیا مصرف الکل تاثیری در بالا رفتن جذابیت ظاهری دیگران در نگاه ما دارد یا نه؟
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز؛ محققان در دانشگاه پرینستون آمریکا در یک پژوهش جدید دریافتهاند که الکل باعث نمیشود افراد دیگر جذابتر به نظر برسند، درعوض، اما به افراد این شجاعت را میدهد به کسانی که از قبل جذاب مییافتهاند نزدیک شده و ارتباط برقرار کنند.
یک تلقی رایج در میان بخشی از مردم این بوده است که افزایش سطح الکل در خون سبب میشود تا افراد، دیگران را جذابتر فرض کنند. این اثر که اصطلاحا به نام «عینک آبجو» مشهور است، از سالهای دهه ۸۰ میلادی به فرهنگ عمومی راه پیدا کرد.
دانشمندان در موسسه تحقیقات استنفورد کالیفرنیا برای پژوهش در خصوص این فرضیه، ۳۴ مرد جوان ۲۱ تا ۲۷ ساله را مورد بررسی قرار دادند.
این مردان میزان جذابیت ۱۶ زن را در کامپیوتر از روی تصاویرشان، در مرحله اول بعد از صرف یک نوشیدنی غیرالکلی و در مرحله دوم بعد از صرف یک نوشیدنی الکلی، رتبهبندی کردند و چهار نفری را که بیشتر تمایل دارند با آنها قرار عاشقانه بگذارند انتخاب کردند.
نتایج ارزیابیها نشان داد رتبه جذابیت زنان در نگاه این مردان، قبل و بعد از مصرف الکل، ثابت مانده بود.
دکتر مایکل سایت، استاد در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا، در این خصوص میگوید: «اثر شناخته شده موسوم به ‘عینک آبجو’ گاهی اوقات در تحقیقات پیشین ظاهر شده است، اما نه به اندازهای که انتظار میرود. در واقع مصرف الکل یا عدم مصرف آن تفاوتی در نحوه ارزیابی جذابیت از سوی شرکتکنندگان نشان نداد.»
با این حال مصرف الکل یک تفاوت برجسته را از نظر تعامل اجتماعی آشکار کرد. نتایج پژوهش نشان داد مردانی که الکل نوشیده بودند ۱.۷۱ برابر بیشتر از زمانی که هوشیار بودند تمایل داشتند با یکی از چهار فرد جذاب لیست خود قرار ملاقات بگذارند.
دانشمندان میگویند این امر نشان میدهد که الکل هرچند ممکن است درک ما از زیبایی را تحت تاثیر قرار ندهد، با این حال نقش بسزایی در تقویب اعتماد به نفس در تعاملات اجتماعی دارد. به عبارت سادهتر، الکل بیش از آنکه عینکی برای جذابتر یافتن زنان باشد، مایعی است که میتواند شجاعت فرد را بالاتر ببرد.
محققان در مقاله خود آوردهاند: «شاخص ادراک جذابیت فیزیکی (PPA) هرچند به عنوان یک فاکتور اساسی برای تحلیل روابط انسانی به کار میرود، با این حال به ندرت در رابطه با الکل مورد مطالعه قرار میگیرد و رویکردهای موجود اغلب بر رتبهبندیهای ساده از جذابیت تکیه میکنند. این در شرایطی است که شاخص ادراک جذابیت فیزیکی میتواند به توضیح اثرات مفید و مضر الکل کمک کند.»
به گفته پژوهشگران، یافتههای این تحقیق میتواند برای درمانگرانی که پیچیدگیهای اثرات اجتماعی الکل را بررسی میکنند، مفید باشد.
نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «Journal of Studies on Alcohol and Drugs» منتشر شده است.