کد خبر: ۱۰۷۵۵
۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
رئیس سازمان توسعه تجارت:
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: سال ۱۴۰۱ به رکورد بیش از ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی رسیدیم که بر این اساس رکورد صادرات غیرنفتی تاریخ کشور شکسته شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت از فعالیت بیش از ۲۰ رایزن بازرگانی و ۵۰ مرکز تجاری در کشور‌های هدف صادراتی ایران خبر داد و گفت: رکورد صادرات غیرنفتی در سال گذشته با ثبت رقم ۵۳ میلیارد دلار شکسته شد و به سمتی حرکت می‌کنیم که صادرات غیرنفتی بتواند کفاف مخارج ارزی کشور را بدهد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از وزارت صمت، «مهدی ضیغمی» صبح امروز شنبه و در همایش روز ملی صادرات که به مناسبت بیست و هفتمین سالروز ملی صادرات برگزار شد، گفت: سال گذشته به رکورد بیش از ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی رسیدیم که بر این اساس رکورد صادرات غیرنفتی تاریخ کشور شکسته شد و درحال حرکت به سمتی هستیم که صادرات غیرنفتی کفاف مخارج ارزی کشور را بدهد.

وی افزود: در ۶ ماه ابتدای امسال با وجود اینکه بعضی از محصولات از جمله در حوزه پتروشیمی به لحاظ ارزشی کاهش داشته، اما به لحاظ وزنی رشد ۲۹ درصدی صادرات داشته‌ایم. همچنین در این مدت در حوزه‌های صنعت، معدن و کشاورزی رشد صادرات داشتیم و در مجموع صادرات غیر نفتی در نیمه نخست امسال بیش از ۲۴ میلیارد دلار بوده است.

رکورد صادرات غیرنفتی در سال گذشته شکسته شد

رئیس سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: در تلاش هستیم تا تجارت با کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های آفریقایی، آمریکای جنوبی، جنوب و شرق آسیا را توسعه دهیم و با پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگ‌های و بریکس این نوید وجود دارد که صادرات‌مان با کشور‌های عضو این پیمان‌ها نیز توسعه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: سازمان توسعه تجارت ایران تلاش می‌کند برای توسعه صادرات رویداد‌های مهمی را برگزار کند که اولین آن برگزاری اجلاس ایران با کشور‌های غرب آفریقا بود که اسفند سال گذشته برگزار شد و همچنین نمایشگاه اکسپوی ایران، که در اردیبهشت ماه امسال با حضور ۷۰ کشور برگزار شد و امیدواریم سال آینده پرقدرت‌تر برگزار شود.

ضیغمی از فعالیت بیش از ۲۰ رایزن بازرگانی و ۵۰ مرکز تجاری در کشور‌های هدف صادراتی ایران خبر داد و یادآور شد: با وجود تمام مشکلات طی دو سال گذشته ۲۰ رایزن بازرگانی به کشور‌های مختلف فرستاده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا پایان سال آینده تعداد رایزنان بازرگانی به ۴۵ نفر افزایش یابد. همچنین برنامه ایجاد نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت را نیز در کشور‌های هدف داریم.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشور‌ها امکان حضور رایزن بازرگانی نداریم، لذا در این کشور‌ها مراکز تجاری ایجاد کرده‌ایم، تاکید کرد: در برنامه اولویت‌دار سازمان که در حال تدوین است، برای ایجاد نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت در کشور‌های هدف، افزایش تعداد رایزن‌ها و احیای شرکت‌های مدیریت صادرات در کشور‌های هدف برنامه‌ریزی شده است.

وی اضافه کرد: در دو دهه گذشته از حوزه صاردات غیرنفتی تغییر گفتمان داده‌ایم و به سمت صادرات با محصولات باارزش افزوده بالاتر حرکت و تلاش می‌کنیم تا این موضوع را نیز به شکوفایی برسانیم و لذا در این زمینه توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان دارای اهمیت است و به همین دلیل سازمان توسعه تجارت نیز صادرات محصولات دانش‌بنیان را در اولویت قرار داده است و در این زمینه تلاش می‌کنیم تا بخش بیشتری از مشوق‌ها را به این بخش اختصاص دهیم.

ضیغمی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم برای صادرات خرد از روش‌های مختلف در بازگشت ارز استفاده کنیم تا صادرکنندگان محصولات خود را با نرخ بهتری به فروش برسانند، البته اقدامات انجام شده هنوز کافی نیست، اظهار کرد: در زمینه صادرات خدمات فنی، مهندسی تلاش خوبی انجام شده و بسته حمایت از خدمات فنی مهندسی تهیه و تدوین شده است و به زودی در هیأت وزیران مصوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان توسعه تجارت وظیفه حمایت از صادرات را دارد و در این زمینه باید از ابزار‌های مختلف استفاده کند که یکی از مهمترین این ابزار‌ها مشوق‌های صادراتی است، تصریح کرد: اگر قرار باشد در این مسیر کاری را انجام دهیم باید مشوق صادراتی که برای این منظور در نظر گرفته می‌شود، در همان ابتدای سال تخصیص یابد و یا به طور منظم تخصیص یابد تا مبلغ در نظر گرفته شده که هزار میلیارد تومان است، در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: ما در منطقه‌ای قرار داریم که کشور‌های اطراف به طرز دیوانه‌وار از صادرکنندگان‌شان حمایت می‌کنند، لذا لازم است ما نیز به صورت بسیار عالی از صادرکنندگان حمایت کرده و تلاش‌های‌شان را ارج نهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر