کد خبر: ۱۰۸۰۹
۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
مقامات ایتالیایی می‌گویند سال ۲۰۲۳ برای شراب‌سازان این کشور سالی چالش‌برانگیز بوده است و تولید آن‌ها نسبت به سال گذشته میلادی ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

شرایط آب و هوایی شدید و آفت‌های قارچی باعث آسیب به باغ‌های انگور شده و تولید شراب در ایتالیا را به زیر ۴۴ میلیون هکتولیتر برده است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز؛ مقامات ایتالیایی می‌گویند سال ۲۰۲۳ برای شراب‌سازان این کشور سالی چالش‌برانگیز بوده است و تولید آن‌ها نسبت به سال گذشته میلادی ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

انتظار می‌رود در سال جاری میلادی حداکثر ۴۴ میلیون هکتولیتر شراب تولید شود که این عدد پایین‌ترین میزان تولید شراب ظرف شش سال گذشته به حساب می‌آید.

ایتالیا مقام اول در تولید شراب را از دست داد

انجمن کارشناسان شراب ایتالیا وضعیت در مناطق شمالی این کشور، از جمله ناحیه پیه‌مونته که افزایش اندک ۰.۸ درصدی در تولید را تجربه کرده، کمی بهتر دانسته‌اند. با این حال افت کلی در تولید شراب در این کشور به این معنی است که فرانسه برای اولین بار در ۹ سال گذشته رتبه اول را از ایتالیا پس خواهد گرفت.

بر اساس برآورد‌های مربوط به برداشت محصول در این کشور، میزان تولید در مناطق مرکزی ایتالیا ۲۰ درصد و در مناطق جنوبی مانند سیسیل و باسیلیکاتا حدود ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این رکود به دلیل اثر ترکیبی آب و هوای نامناسب و همچنین آفت قارچی موسوم به «عامل سفیدک سطحی انگور» (با نام علمی Plasmopara viticola) است که یکی از مخرب‌ترین آفت‌های درختان مو محسوب می‌شود.

در شرایط گرم و مرطوب، قارچ سفید با رشد و پخش روی برگ‌ها و میوه انگور اغلب باعث مرگ بخش‌هایی از گیاه می‌شود. امسال به دلیل افزایش بارندگی در مناطق مرکزی و جنوبی ایتالیا، این پدیده بیشتر از گذشته تاکستان‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

ریکاردو کوتارلا، سرپرست تیم تحقیق، در این باره گفت: «برداشتی که ما با آن روبرو هستیم بسیار پیچیده شده است. دلیل اصلی آن اثر تغییرات آب و هوایی است که در پایان بهار و ابتدای تابستان باعث ایجاد آفت‌های قارچی و همینطور سیل، طوفان، تگرگ و خشکسالی شد.»

آقای کوتارلا اضافه کرد: «کاهش تولید بر کیفیت شراب تأثیری نخواهد گذاشت و از برداشت سال ۲۰۲۳ ما مطمئناً شراب‌های با کیفیت خوب و اعلاتری بدست خواهیم آورد.»

این در شرایطی است که فرانسه با تولید بیش از اندازه دست و پنجه نرم می‌کند. در واقع هرچند این کشور مقام بزرگترین تولید کننده شراب در جهان را به خود اختصاص داده است، اما این مطلب لزوماً به معنای یک موفقیت برای باغداران نبوده است.

فرانسه به دلیل مشکلات سه‌گانه یعنی بحران هزینه زندگی، تغییر در عادات مصرف و رکود ناشی از کووید-۱۹ شاهد کاهش تقاضا برای شراب بوده است. دولت این کشور اخیراً اعلام کرده است که در تلاش برای تقویت شراب‌سازان که در تنگنای مالی قرار دارند، ۲۰۰ میلیون یورو برای از بین بردن تولید شراب مازاد اختصاص خواهد داد.

مارک فسنو، وزیر کشاورزی فرانسه، در ماه اوت به خبرنگاران گفت: «هدف از این تخصیص هزینه متوقف کردن سقوط قیمت‌ها و همچنین این است که شراب‌سازان بتوانند دوباره منبع درآمد خود را پیدا کنند.»

با این حال او تأکید کرده بود که این بخش همچنین باید «آینده را ببیند، به تغییرات مصرف‌کننده بیندیشد و خود را با آن سازگار کند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر