کد خبر: ۱۰۸۱۴
۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
حمیدرضا غزنوی گفت: تلاش می‌کنیم فضای دوستی و صمیمیت بین کارآفرینان و بخش دولت بیشتر شود تا در پی آن درخت اقتصاد ایران تنومندتر شود.

دومین محفل کارآفرینان ایران صبح روز سه‌شنبه (۲ آبان ماه ۱۴۰۲) با حضور کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز مقامات و مسئولین بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در محل باشگاه دیپلماتیک وزارت امور خارجه برگزار شد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از مجمع کارآفرینان ایران؛ در ابتدای این مراسم، حمیدرضا غزنوی، دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد فضایی برای بزرگ‌تر کردن اقتصاد ایران هستیم، گفت: تلاش می‌کنیم فضای دوستی و صمیمیت بین کارآفرینان و بخش دولت بیشتر شود تا در پی آن درخت اقتصاد ایران تنومندتر شود.

غزنوی ضمن قدردانی از کارآفرینان کشور بیان کرد: امیدوارم با همدلی و همراهی یکدیگر بتوانیم در جهت افزایش ثروت و بهبود معیشت مردم کشورمان قدم برداریم.

دبیر کل مجمع کارآفرینان: به دنبال ایجاد فضایی برای بزرگ‌تر کردن اقتصاد ایران هستیم

عملکرد موفق بخش صنعت در شاخص‌های اقتصادی کشور

در ادامه این مراسم، علی سرزعیم، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع کارآفرینان ایران به ارائه گزارش از وضعیت فعلی اقتصاد ایران پرداخت و گفت: مطابق آخرین آمار‌های منتشرشده، اندازه اقتصاد ایران در سال گذشته به بالاتر از سطح پیش از آغاز تحریم‌ها رسیده است و نرخ رشد محصول ناخالص داخلی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۸ با افزایش یک‌درصدی به عدد ۴ درصد رسیده است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۹ باوجود شیوع کرونا و اعمال تحریم‌ها اقتصاد ایران روند معکوس به خود می‌گیرد. به‌عبارتی‌دیگر مسیر اقتصاد کشور در جهت احیا قرار می‌گیرد و تا سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ادامه پیدا می‌کند. این در حالی است که اکثر اقتصاد‌های دنیا به دلیل وضعیت پیش‌آمده به دلیل شیوع کرونا رشد منفی را ثبت کرده‌اند.

سرزعیم در ادامه افزود: بخش خدمات با ۴۸ درصد حدود نیمی از اقتصاد ایران را به خود اختصاص داده است و گروه صنایع و معادن با ۴۳ درصد و گروه کشاورزی با ۹ درصد بیشترین سهم را از اقتصاد ایران را شامل می‌شوند.

دبیر کل مجمع کارآفرینان: به دنبال ایجاد فضایی برای بزرگ‌تر کردن اقتصاد ایران هستیم

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع کارآفرینان ایران بابیان اینکه در سال ۱۴۰۱ میزان نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به منفی ۶.۷ درصد رسیده است، اظهار کرد: بانک مرکزی تا حدودی در کنترل میزان نقدینگی موفق عمل کرده است و مطابق بررسی‌هایی که صورت گرفته میزان نقدینگی کماکان روند نزولی داشته و تحت کنترل است.

سرزعیم همچنین تأکید کرد: با رشد‌های اقتصادی ۳ درصدی نمی‌توان مسائل اقتصاد ایران حل کرد و برای بهبود مشکلات بزرگ اقتصاد ایران باید حداقل به مدت ۱۰ سال رشد‌های اقتصادی بالای ۵ درصدی را داشته باشیم.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع کارآفرینان ایران، گفت: بخش صنعت عملکرد موفقی داشته و رشد تولید نیز در بسیاری از صنایع به‌طور متوسط روندب مثبت را تجربه کرده است. انعطاف خوبی در صنایع وجود داشته، زیرا پس از شوک تحریم‌ها بر اقتصاد ایران صنایع مختلف توانسته‌اند نیاز‌های خود را از داخل کشور و یا به طرق مختلف از خارج از کشور تأمین کنند که این موضوع نشان‌دهنده توانمندی و هنر کارآفرینان کشور است.

در ادامه این مراسم محمدرضا دیانی، رئیس هیئت‌مدیره مجمع کارآفرینان ایران نیز اظهار کرد: کشور و آینده ما نیازمند تلاش، کوشش و یک مجاهدت متفاوتی نسبت به گذشته است. متأسفانه مدلی برای ارتباط بخش دولتی با بخش خصوصی شکل نگرفته است.

دبیر کل مجمع کارآفرینان: به دنبال ایجاد فضایی برای بزرگ‌تر کردن اقتصاد ایران هستیم

دیانی تأکید کرد: مذاکرات زیادی برای تشکیل کنسرسیوم‌هایی بین کارآفرینان کشور صورت گرفته است، ولی متأسفانه به مدل خوبی دست پیدا نکرده‌ایم. از سویی دیگر گفتمان و مشارکت با صندوق توسعه ملی و وزارتخانه‌های اقتصادی کشور نیازمند یک کار جمعی، همدلی و یک باور قوی‌تر نسبت به قبل است. اگر بتوانیم یک مدل موفق و قوی ارائه کنیم قطعاً مورد استقبال رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهوری و همچنین مردم خواهد بود.

مرتضی سلطانی، بنیانگذار گروه صنعتی و پژوهشی زر و نایب رییس مجمع کارآفرینان ایران نیز اظهار کرد: به فراوانی مزیت‌های نسبی در کشور همگان واقف هستند و مهمترین دغدغه کارآفرینان کشور حذف نظارت‌های موازی و ایجاد نظارت طبقه بندی شده است.

دبیر کل مجمع کارآفرینان: به دنبال ایجاد فضایی برای بزرگ‌تر کردن اقتصاد ایران هستیم

لزوم تسهیل فضای کسب‌وکار فعالان اقتصادی

همچنین سید محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان مالیاتی کشور نیز بابیان اینکه نگاهی که امروز به‌عنوان یک نگاه راهبردی در سازمان امور مالیاتی کشور دنبال می‌شود موضوع تکریم مؤدیان مالیاتی است، اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی این نگاه را از زوایای مختلف دنبال می‌کند و آن چیزی که می‌بایست در بدنه این سازمان سرایت کند آن است که نگاه ما به مؤدیان نگاه یک شریک راهبردی باشد؛ بنابراین می‌توان گفت که عملاً ما در سود و درآمد فعالان اقتصادی شریک هستیم.

سبحانیان با اشاره به اینکه باید به‌صورت حداکثری فضای کسب‌وکار کارآفرینان را تسهیل کنیم، گفت: نباید فعالیت‌های سازمان امور مالیاتی موانعی را پیش روی کارآفرینان کشور قرار دهد؛ لذا یکی از الزامات این نگاه برگزاری جلسات دوره‌ای و منظم با کارآفرینان است.

دبیر کل مجمع کارآفرینان: به دنبال ایجاد فضایی برای بزرگ‌تر کردن اقتصاد ایران هستیم

رئیس سازمان مالیاتی کشور با اشاره به اهمیت مسائل مالیاتی کارآفرینان اظهار کرد: برای اینکه مسائل مالیاتی کارآفرینان را در سریع‌ترین زمان بررسی و حل‌وفصل کنیم یک میز واکنش سریع را به این قشر اختصاص داده‌ایم.

نقش پررنگ پیشران‌های اقتصادی در سیاست آفرینی

محمدحسین سپهر نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود که ضمن قدردانی از مجمع کارآفرینان ایران اظهار کرد: زیرساخت‌های عالمانه و آگاهانه خوبی در این مجمع وجود دارد. درواقع پیشران‌های اصلی اقتصاد و توسعه کشور اعضای مجمع کارآفرینان ایران هستند.

وی بابیان اینکه دبیرخانه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا آماده همکاری و تعامل با مرکز مطالعات استراتژیک مجمع کارآفرینان ایران و حتی دیگر دستگاه‌های کشور است، افزود: نقش کارآفرینان ایران در راهبرآفرینی، سیاست آفرینی و حتی قانون آفرینی می‌تواند بسیار پررنگ باشد.

سپهر همچنین افزود: دبیرخانه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به دنبال تدوین نظام امنیت سرمایه‌گذاری در کشور هستیم و امیدوار هستیم که نگرانی که برخی از سرمایه‌گذاران در کشور دارند را مرتفع کنیم.

سپهر با اشاره به لزوم مبارزه گسترده با فساد در بخش اقتصادی کشور تأکید کرد: برای تقویت نظام مدیریتی مبارزه با فساد قطعاً بهترین افرادی که قادر خواهند بود به دستگاه‌های نظارتی کشور کمک کنند، کارآفرینان هستند و این‌یکی از فرصت‌های بی‌بدیلی است که در اختیار آنان قرار دارد.

محمدمجید فولادگر، معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صمت گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با فعالان اقتصادی بر ظرفیت‌های بخش خصوصی تاکید کردند. آقای علی‌آبادی، وزیر صمت کاملا وضعیت فعالان اقتصادی را درک می‌کند. به اعتقاد من بحمدالله یک فرصت خوبی شکل گرفته است و ایشان یک اهتمام ویژه‌ای به بخش خصوصی دارند. ما نیز با نگاه پیشران‌های اقتصادی کشور در عرصه داخلی و همچنین تعاملات بین المللی به بخش خصوصی نگاه می‌کنیم و امیدوار هستیم که حداکثر توفیق را برای کشور داشته باشیم.

هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت، بیان کرد: به کارآفرینان کشور افتخار می‌کنیم. کشور به شدت به انسان‌هایی به مانند شما نیاز دارد. امیدواری هستم با ابتکاراتی که کارآفرینان به خرج می‌دهند تعداد آن‌ها افزایش پیدا کند. بی شک افزایش تعداد کارآفرینان کشور موجب تحول در کشور خواهد شد.

فلاحتیان همچنین گفت: ما تلاش کردیم آن چه که مربوط به رشد اقتصادی کشور در حوزه مسائل مرتبط با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است، اتفاق بیفتد. خوشبختانه در سه ماهه اول امسال رشد این بخش ۱۹.۸ درصد بود و فکر می‌کنم که این عدد در سه ماهه دوم سال نیز تکرار شود. این موضوع باعث شد متوسط رشد اقتصادی کشور برای فصل بهار یک عدد قابل توجهی باشد. امیدوار هستم با نقش آفرینی بیشتر فعالان اقتصادی در بخش نفت، گاز و پتروشیمی بتوانیم بهتر از گذشته این صنعت را اداره کنیم و شاهد شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد کشور باشیم.

دبیر کل مجمع کارآفرینان: به دنبال ایجاد فضایی برای بزرگ‌تر کردن اقتصاد ایران هستیم

تقدیر از دو عضو مجمع کارآفرینان ایران

لازم به ذکر است، نکوداشت ابراهیم عسگریان، بنیان‌گذار گروه صنعتی شیشه بلور کاوه و عضو هیئت‌مدیره مجمع کارآفرینان ایران نیز به‌عنوان یکی از پیشکسوتان عرصه کارآفرینی کشور در حاشیه دومین مراسم “صبح آفرینش” برگزار و نخستین مدال کارآفرینی این مجمع نیز به ایشان هدیه داده شد.

همچنین در ادامه این مراسم نیز گرامیداشت شادروان مهندس سید رضا مقیمی اصل، بنیان‌گذار کارخانجات تولیدی مهر اصل در حاشیه مراسم “صبح آفرینش” برگزار شد و پس از اهدای مدال کارآفرینی مجمع به خانواده ایشان، از سردیس این پیشکسوت صنعت کشور نیز رونمایی شد.

دبیر کل مجمع کارآفرینان: به دنبال ایجاد فضایی برای بزرگ‌تر کردن اقتصاد ایران هستیم

دبیر کل مجمع کارآفرینان: به دنبال ایجاد فضایی برای بزرگ‌تر کردن اقتصاد ایران هستیم

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر