کد خبر: ۱۰۸۴۵
۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
سیا نزدیک به یک دهه است که همکاران اوکراینی خود را آموزش داده و ده‌ها میلیون دلار برای آن هزینه کرده است.

آمریکا از سال ۲۰۱۵ اوکراین را به اطلاعات و توانایی‌های نظامی برای مقابله با روسیه مجهز کرده است. سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین زندان‌های مخفی برای "خائنان" داشته و ده‌ها سوءقصد انجام داده‌اند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از دویچه وله؛ عملیات مخفی یگان‌های ویژه، ده‌ها قتل و مأموریت علیه اهداف نظامی روسیه، از جمله اقداماتی است که پس از الحاق کریمه به روسیه به شکل "جنگ در سایه" علیه روسیه هدایت شده است.

به گزارش واشنگتن پست، جاسوسان سرویس مخفی داخلی اوکراین SBU و سرویس مخفی نظامی GUR سال‌هاست که این جنگ را علیه مهاجمان روس، نه تنها در سرزمین‌های اشغال شده خود، بلکه همچنین در روسیه به راه انداخته‌اند.

از جمله این اقدامات ترور داریا دوگینا، از حامیان مطرح جنگ روسیه علیه اوکراین با خودروی بمب گذاری شده در سال گذشته در نزدیکی مسکو است. این حمله توسط سرویس‌های اطلاعاتی اوکراینی انجام شد. بمب‌گذاری در پل کریمه نیز کار آنهاست.

جنگ در سایه؛ کمک اطلاعاتی آمریکا به اوکراین علیه روسیه

به گفته دولت آمریکا، سرویس مخفی خارجی آمریکا در این قتل‌ها دست نداشته است. پس از ترور دوگینا، که هدف اصلی آن پدرش الکساندر بود، ایالات متحده به اوکراین "هشدار" داد. گفته شد بسیاری از مأموریت‌های مخفیانه دارای اهداف نظامی و به منظور تقویت دفاع ملی بوده‌اند.

همکاری فشرده از سال ۲۰۱۴

رسانه‌های آمریکایی با استناد به اظهارات هر دو دولت می‌نویسند، سیا نزدیک به یک دهه است که همکاران اوکراینی خود را آموزش داده و ده‌ها میلیون دلار برای آن هزینه کرده است. این آموزش به ویژه بر مهارت در زمینه جمع آوری اطلاعات و انجام عملیات مخفی در پشت خطوط دشمن با کمک جاسوسان و واحد‌های ویژه متمرکز است.

بر اساس این گزارش‌ها همکاری فشرده بین ایالات متحده و اوکراین با اشغال شرق اوکراین و الحاق کریمه توسط روسیه در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. هدف از این آموزش تبدیل نهاد‌های اطلاعاتی SBU و GUR به "متحدانی موثر" بود که بتوانند "اقدامات فعال" را علیه مسکو انجام دهند. پس از دپارتمان پنجم سیا و SBU، اکنون یک "دپارتمان ششم" تأسیس شده است که معادل همکاری با سرویس مخفی بریتانیایی MI ۶ است.

در گزارش واشنگتن پست آمده است که سیا شرکای اوکراینی خود را به سیستم‌های نظارتی مجهز کرده، نیرو‌های استخدام شده را برای واحد‌های داخلی ویژه در اوکراین و ایالات متحده آموزش داده و یک مقر جدید برای سرویس اطلاعات نظامی GUR را تامین مالی کرده است.

شرکای جدید اکنون "سطحی از اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند که قبل از الحاق کریمه به روسیه و ترویج جنگ جدایی طلبانه در شرق اوکراین غیرقابل تصور بود. " سرویس مخفی نظامی ابتدا حدود ۵۰۰۰ کارمند داشت. یک افسر سابق اطلاعاتی آمریکا گفته است: «ما مجبور بودیم آن را از ابتدا بازسازی کنیم». بر اساس این گزارش، سیا در حال حاضر در کی‌یف حضور پررنگی دارد.

کیف ترور‌ها را "مشروع" می‌داند

همکاری با سیا با آموزش و استخدام جاسوسان روسی و رهگیری ارتباطات روسیه آغاز شد. به دنبال آن ماموریت‌های خرابکارانه توسط جاسوسان و ربودن رهبران و همدستان جدایی طلب در دستور کار قرار گرفت. برخی از آن‌ها را به زندان‌های مخفی بردند. یک مقام اطلاعاتی سابق آمریکا به رسانه‌های این کشور گفت که آن‌ها محدودیت‌های شدیدی برای همکاری با همکاران اوکراینی خود دارند.

بر اساس این گزارش، در ۲۰ ماه گذشته دو سرویس مخفی اوکراین ده‌ها سوء قصد علیه مقامات روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال مسکو، از جمله همدستان اوکراینی قوای روسیه، افسران پشت جبهه و حامیان جنگ در روسیه انجام داده‌اند. از جمله این اقدامات ترور یک وبلاگ نویس نظامی روسیه است که در نتیجه انفجار یک بمب در کافه‌ای در سنت پترزبورگ جان خود را از دست داد. یک کاپیتان سابق زیردریایی روسی نیز هنگام دو در شهر کراسنودار در جنوب روسیه مورد اصابت گلوله قرار گرفت. مقامات دولتی در کی‌یف این قتل‌ها را "جنگ دفاعی علیه روسیه" و "مشروع" می‌دانند.

بر اساس این گزارش این قتل‌ها منجر به تنش بین سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اوکراین شده است. در واشنگتن این نگرانی وجود دارد که این همکاری در مسکو به عنوان "همدستی سیا" تلقی شود. در اوکراین نیز به این حملات با شک و تردید نگاه می‌شود. به نقل از یک کارمند بلندپایه اوکراین نوشته شده که این کشور دشمنان زیادی دارد که خنثی کردن آن‌ها مهمتر از کشتن دختر یکی از حامیان جنگ است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر